1.Uitgangspunten gelijke behandeling bij examens 2.Formele structuur: wie beslist?
Even vooraf: -Anderstalige studenten -Auditieve beperking volgend studiejaar Aan het slot: problemen met Engels
Formele gelijkheid versus materiële gelijkheid: Het Aristotelische gelijkheidsbeginsel
Formele gelijkheid als dat fair is Materiële gelijkheid waar nodig In (overheids)beleid soms positieve discriminatie Soms ‘’genade’’ voor ‘’recht’’?
Materiële gelijkheid: bij voorkeur bereiken door wegnemen belemmering, NIET door ‘’compensatie.
Verantwoordelijkheden 1.Examencommissie beslist wat nodig is t.b.v. materiële gelijkheid 2.Examencommissie put uit mogelijkheden die CvE aanreikt (speelveld) 3.Speelveld niet adequaat: contact met CvE 4.Inspectie oefent toezicht uit
Vragen voor examencommissie: Is er sprake van een beperking? Leidt die tot een belemmering? Kunnen wij de belemmering wegnemen zonder (in essentie) exameneisen aan te tasten? Bij centrale examens: kunnen wij binnen de regels de belemmering wegnemen of is contact met CvE nodig?
Als iemand geen Engels kan …….
einde