Uitleg en Advies Chris Rietmeijer Mei 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marjolijn Hof en Iris Kuijpers Jilly Van Croonenborch
Advertisements

Uitleg over de politiek !
Optellen en aftrekken tot 20
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Hoe bouw ik een relatie op met God?
Binnen een VPG-setting
Vaste Contactpersoon Melanoom
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
BEROEP VAN JE PAPA.
De kopjes Waarom ik het hier over houd Hoe heet het boek
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
Pech…een PEG…? diëtisten Cystic Fibrosis Centrum Utrecht
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Communicatie met de klant
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Diabetes Carroussel Transmuraal
Profielwerkstuk maken
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Rijkswaterstaat 114 april 2009 MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten Resultaten Eboard Podium 3.
Language, Leadership and Health MAASTRICHT 2012 (c) 2012 Garner Thomson & The Society of Medical NLP Words that harm, words that heal.
Onderwijsconferentie
Motiverende Gespreksvoering
Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz.
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
Palliatieve sedatie Het opzettelijk verlagen van het bewustzijn
Het debat de opbouw.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Voorbeelden van thema-vragen
Inhoud Ondervoeding SNAQ65+ Tussentijdse verstrekkingen
1 Datastructuren Een informele inleiding tot Skiplists Onderwerp 13.
Pijn in de palliatieve zorg
1 TEKST 6PRESTATIEMOTIVATIE EN FAALANGST VERBAND MET INTELLIGENTIE: WILLEN BENUTTEN VAN JE CAPACITEITEN, OP WELKE GEBIEDEN DAN OOK = AMBITIEUS GEDRAG,
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Interpreteren van data
De bordjes methode 8 x a Het bordje
Service Apotheek Farmaceutische zorg
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
3 de bach Geneeskunde Communicatie: basic skills.
Les 6 Uitkomen tegen troefcontracten Inleiding tot het bieden
PATIËNTGERICHT COMMUNICEREN
Hfdst. 26 Het Proces-Verbaal
De sporter en zijn dokter Van ziek naar beter en Van beter naar “goed in orde”.
1 Powerpoint met audio 2 Inhoud Stap 1: sheets maken Stap 2: audio-opname voorbereiden Stap 3: audio-opname maken Stap 4: evalueer.
Gelijkmatige toename en afname
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Samenvatting ‘Communiceren kun je leren’
Vijf bemoedigingen voor je geloof Hebreeën 6:9-20.
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Uitleg persoonsvorm (pv)
voor familie en vrienden van
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en Arts-patiëntcommunicatie Onderwijs in contextspecifieke doelgerichte arts-patiëntcommunicatie Implicaties.
Sandra Schouws20 september 2012 Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in Herhaalrecept Service.
Gespreksvaardigheden
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Zelfmanagement Longpunt
THERAPIETROUW, JIJ MAAKT HET VERSCHIL!. Inhoud 1. Therapie-ontrouw: definitie 2. Drie fases in therapie-ontrouw 3. Gevolgen therapie-ontrouw 4. Bevorderen.
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.
Effectiviteit van gedeelde besluitvorming in de huisartspraktijk bij diabetes type 2: OPTIMAAL studie Dr. R.C. (Rimke) Vos, Julius Centrum UMC Utrecht.
Optimale Zorg Dappere Dokters Het toppunt van patiëntgerichte communicatie Gedeelde besluit- vorming.
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Informatie-overdracht (frisbee-techniek)
Transcript van de presentatie:

Uitleg en Advies Chris Rietmeijer Mei 2009

Het consult volgens Silverman Begin van het consult Informatie inwinnen Lichamelijk onderzoek Uitleg en planning Beëindiging van het consult Relatie opbouwen Structuur bieden

Uitleg en advies Divers onderzoek: “Meer informatie heeft gunstige uitwerking op het beloop van de ziekte.” (“Als de anaesthesist voor de operatie uitlegt hoe de pijn na de operatie bestreden gaat worden is er niet alleen minder pijnstillende medicatie nodig, maar kan de patient ook eerder naar huis.” Egbert ea, 1964)

Uitleg en advies Ley, 1980: “Patiënten onthouden maar de helft.”

Uitleg en advies 80% heeft behoefte aan veel informatie 20% niet Divers onderzoek: 80% heeft behoefte aan veel informatie 20% niet

Uitleg en advies DAAR DUS NAAR VRAGEN!!!!! Tucket ea, 1985: “Patiënten onthouden informatie veel beter als deze aansluit op hun beleving en ideeën.” DAAR DUS NAAR VRAGEN!!!!!

Uitleg en advies Gezamenlijke besluitvorming leidt tot: Meer tevredenheid Minder bezorgdheid Betere “coping” Betere medicatie-inname Betere bloeddruk Betere HbA1c

Stelling Het gaat er niet om wat theoretisch het beste advies is, het gaat erom met welk advies de patiënt iets kan.

Tegenwerpingen van de patiënt zijn waardevolle informatie voor de arts Stelling Tegenwerpingen van de patiënt zijn waardevolle informatie voor de arts

Gezamenlijke besluitvorming = het toverwoord Start met samenvatting van bevindingen tot nu toe, en formuleer een werkdiagnose Vraag naar ideeën/belevingen bij patiënt Aansluiting? Nee? Exploreer! Ja? Verder! Stap voor stap vertellen en vragen

Gezamenlijke besluitvorming VS

Frisbee De arts: Gebruikt korte zinnen Gebruikt eenvoudige bewoordingen  Vraagt wat de patiënt al weet  Vraagt hoeveel de patiënt wil weten  Maakt gebruik van herhalingen

Frisbee (vervolg) De arts: Vraagt de patiënt te herhalen wat hij gehoord heeft Vraagt de patiënt naar diens ideeën Merkt non verbale signalen op en laat dat merken Bekrachtigt vragen en tegenwerpingen van de patiënt: “Blij dat u dat zegt/vraagt”

Gezamenlijke besluitvorming VS