Uitleg en Advies Chris Rietmeijer Mei 2009
Het consult volgens Silverman Begin van het consult Informatie inwinnen Lichamelijk onderzoek Uitleg en planning Beëindiging van het consult Relatie opbouwen Structuur bieden
Uitleg en advies Divers onderzoek: “Meer informatie heeft gunstige uitwerking op het beloop van de ziekte.” (“Als de anaesthesist voor de operatie uitlegt hoe de pijn na de operatie bestreden gaat worden is er niet alleen minder pijnstillende medicatie nodig, maar kan de patient ook eerder naar huis.” Egbert ea, 1964)
Uitleg en advies Ley, 1980: “Patiënten onthouden maar de helft.”
Uitleg en advies 80% heeft behoefte aan veel informatie 20% niet Divers onderzoek: 80% heeft behoefte aan veel informatie 20% niet
Uitleg en advies DAAR DUS NAAR VRAGEN!!!!! Tucket ea, 1985: “Patiënten onthouden informatie veel beter als deze aansluit op hun beleving en ideeën.” DAAR DUS NAAR VRAGEN!!!!!
Uitleg en advies Gezamenlijke besluitvorming leidt tot: Meer tevredenheid Minder bezorgdheid Betere “coping” Betere medicatie-inname Betere bloeddruk Betere HbA1c
Stelling Het gaat er niet om wat theoretisch het beste advies is, het gaat erom met welk advies de patiënt iets kan.
Tegenwerpingen van de patiënt zijn waardevolle informatie voor de arts Stelling Tegenwerpingen van de patiënt zijn waardevolle informatie voor de arts
Gezamenlijke besluitvorming = het toverwoord Start met samenvatting van bevindingen tot nu toe, en formuleer een werkdiagnose Vraag naar ideeën/belevingen bij patiënt Aansluiting? Nee? Exploreer! Ja? Verder! Stap voor stap vertellen en vragen
Gezamenlijke besluitvorming VS
Frisbee De arts: Gebruikt korte zinnen Gebruikt eenvoudige bewoordingen Vraagt wat de patiënt al weet Vraagt hoeveel de patiënt wil weten Maakt gebruik van herhalingen
Frisbee (vervolg) De arts: Vraagt de patiënt te herhalen wat hij gehoord heeft Vraagt de patiënt naar diens ideeën Merkt non verbale signalen op en laat dat merken Bekrachtigt vragen en tegenwerpingen van de patiënt: “Blij dat u dat zegt/vraagt”
Gezamenlijke besluitvorming VS