Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
‘Bondgenoot in rehabilitatie’
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
A2 - Alliantie Een alliantie aangaan, wat betekent dat in de praktijk? ‘Een grote cultuuromslag’, antwoordt Ton Swanenberg (DI), alliantiemanager van A2.
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
INNOLEREN Innoveren Leren. Essentie Innoleren Innovatie bevorderen bij MKB. Maakindustrie in de Achterhoek Samenvoegen van ondernemers en studenten. Wederzijdse.
HAN Centrum voor Ondernemerschap
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
Associate degree en de praktijk met Hogescholen
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
Interne titel.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
Onderzoek in het onderwijs: opvattingen
Welkom HBO Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
University of Applied Sciences
Auteur: Jos de Jonge Datum: 5 november 2010 Toekomst docenten hbo. Implicaties van ambities.
Samenwerking HBO en bedrijfsleven
Associate degree 26 november 2010
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Beleidsstrategieën voor de invoering van duurzame ontwikkeling Niko Roorda.
De Studielink-keten wordt steeds sterker
7 augustus Professionaliseren Zo doen wij dat! Zo doen wij dat! ‘Het virtuele leerbedrijf’ ‘Het virtuele leerbedrijf’
Aan dit symposium werken ook mee: de ondernemersfederatie Westergozone, Commerciële Club Noordwest Friesland, Jonge Friezen Foarút en NHL Hogeschool. Schoolverlaters.
Nadere presentatie van de Centrale Onderzoeksagenda t.b.v. Zomerschouw te Emmen op 6 juni 2013 door Ineke Delies.
Bereik en kwaliteit van ondersteuning voor alle kinderen en gezinnen VNG Congres Een wereld te winnen Rotterdam, Drie jaar Academische Werkplaatsen.
Een project van de Korengroep
Workshop Duurzaam Curriculum
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Meer innovatieve professionals
INSTITUUT VOOR ANTROZOOLOGIE
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
Praktijkervaring en reflectie
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Agricultural Education in the Netherlands Dutch Dairy Centre
LECTORAAT INTERNATIONALE SAMENWERKING DE HAAGSE HOGESCHOOL Wensen en behoeften van alumni en werkgevers t.a.v. internationale competenties Discussie van.
Onderwijs & Innovatie Hogeschool Inholland Algemene voorlichting Lerarenopleidingen Amsterdam Locatie Amstelveen 1.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Stand van zaken praktijkleren Werkveldbijeenkomst 19 januari 2012 Dirkje Oldenhuis.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Kansen implementatie vakwedstrijden
Bedrijfskundige innovatie in de bouw
Michel (A.G.) Mossel Ing. MSc.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
Competentie gericht onderwijs
Welkom FM/HIB Wie interesse in ondernemerschap?
Lectoraat New Business & ICT
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
Bedrijfskundige Innovatie in de (Aardbevingsbestendige) Bouw
Transcript van de presentatie:

Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos

Onderzoeksvragen Hoe draagt de uitwisseling van kennis en personeel tussen hoger beroepsonderwijs en het bedrijfsleven concreet bij aan de verhoging van de professionele kwaliteit van de docent (en daarmee aan de kwaliteit van het onderwijs)? Wat is de perceptie van de docent over de verbetering van zijn professionele kwaliteit en de kansen die dit hem of haar biedt om het onderwijsproces te versterken?

Onderzoeksopzet Quick Scan langs alle hogescholen, op basis daarvan: 8 Casestudies: (1) Hotelschool Den Haag (2) Hogeschool Utrecht: Life Sciences & Chemistry (3) De Haagse Hogeschool: IPO (4) ArtEZ (5) Hanzehogeschool Groningen: Instituut voor Bedrijfskunde (6) Hogeschool Zuyd: Faculteit Onderwijs (7) Saxion – Verpleegkunde en Podotherapie (8) Hogeschool Van Hall Larenstein – Opleiding Tuin- en Landschapsarchitectuur

11 modaliteiten van uitwisseling Stagebegeleiding van studenten Praktijkopdrachten van bedrijven Incompany onderwijs Lectoraten Betrokkenheid van het beroepenveld bij de ontwikkeling van het curriculum Dubbelaanstellingen Selecteren op praktijkervaring Internationale uitwisseling Personeelsstages in het werkveld Uitwisseling via het alumninetwerk van de hogeschool Bevorderen van ondernemerschap en multidisciplinariteit

Beroepenveld Hogescholen Professionalisering Docent HRM Curriculum - Behoefte aan voldoende gekwalificeerd personeel Kennisverhoging, innovatie Aansluiting onderwijs – arbeidsmarkt Uitwisseling Kennis en personeel Nieuwe curricula Nieuwe competenties docenten en studenten Behoefte aan stageplaatsen Stage- begeleiding Praktijk- opdrachten Lectoraten In company onderwijs Professionalisering Docent Inhoudelijke veldkennis … Sturing op aspecten van professionalisering (competenties) door: Pop’s, functionerings- en beoordelingsgesprekken, afspraken over deskundig- heidsbevordering HRM Curriculum …. Pedagogisch Didactisch - bij curriculum . Dubbelaan- stellingen Selecteren op praktijkerv Internatio- naal Alumni Personeels- stages Ondernemer schap Stimulering door Zestor: subsidies, onderzoeken, instrumenten CAO

Modaliteiten binnen drie ‘routes’ Route 1: via studenten en alumni Route 2: via docenten Route 3: via onderzoek en organisatie

Route 1: via studenten en alumni Stagebegeleiding van studenten Uitwisseling via het alumninetwerk van de hogeschool

Route 2: via docenten Praktijkopdrachten van bedrijven Incompany onderwijs Dubbelaanstellingen Selecteren op praktijkervaring Internationale uitwisseling Personeelsstages in het werkveld

Route 3: via onderzoek en organisatie Lectoraten Betrokkenheid van het beroepenveld bij de ontwikkeling van het curriculum Bevorderen van ondernemerschap en multidisciplinariteit