Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos
Onderzoeksvragen Hoe draagt de uitwisseling van kennis en personeel tussen hoger beroepsonderwijs en het bedrijfsleven concreet bij aan de verhoging van de professionele kwaliteit van de docent (en daarmee aan de kwaliteit van het onderwijs)? Wat is de perceptie van de docent over de verbetering van zijn professionele kwaliteit en de kansen die dit hem of haar biedt om het onderwijsproces te versterken?
Onderzoeksopzet Quick Scan langs alle hogescholen, op basis daarvan: 8 Casestudies: (1) Hotelschool Den Haag (2) Hogeschool Utrecht: Life Sciences & Chemistry (3) De Haagse Hogeschool: IPO (4) ArtEZ (5) Hanzehogeschool Groningen: Instituut voor Bedrijfskunde (6) Hogeschool Zuyd: Faculteit Onderwijs (7) Saxion – Verpleegkunde en Podotherapie (8) Hogeschool Van Hall Larenstein – Opleiding Tuin- en Landschapsarchitectuur
11 modaliteiten van uitwisseling Stagebegeleiding van studenten Praktijkopdrachten van bedrijven Incompany onderwijs Lectoraten Betrokkenheid van het beroepenveld bij de ontwikkeling van het curriculum Dubbelaanstellingen Selecteren op praktijkervaring Internationale uitwisseling Personeelsstages in het werkveld Uitwisseling via het alumninetwerk van de hogeschool Bevorderen van ondernemerschap en multidisciplinariteit
Beroepenveld Hogescholen Professionalisering Docent HRM Curriculum - Behoefte aan voldoende gekwalificeerd personeel Kennisverhoging, innovatie Aansluiting onderwijs – arbeidsmarkt Uitwisseling Kennis en personeel Nieuwe curricula Nieuwe competenties docenten en studenten Behoefte aan stageplaatsen Stage- begeleiding Praktijk- opdrachten Lectoraten In company onderwijs Professionalisering Docent Inhoudelijke veldkennis … Sturing op aspecten van professionalisering (competenties) door: Pop’s, functionerings- en beoordelingsgesprekken, afspraken over deskundig- heidsbevordering HRM Curriculum …. Pedagogisch Didactisch - bij curriculum . Dubbelaan- stellingen Selecteren op praktijkerv Internatio- naal Alumni Personeels- stages Ondernemer schap Stimulering door Zestor: subsidies, onderzoeken, instrumenten CAO
Modaliteiten binnen drie ‘routes’ Route 1: via studenten en alumni Route 2: via docenten Route 3: via onderzoek en organisatie
Route 1: via studenten en alumni Stagebegeleiding van studenten Uitwisseling via het alumninetwerk van de hogeschool
Route 2: via docenten Praktijkopdrachten van bedrijven Incompany onderwijs Dubbelaanstellingen Selecteren op praktijkervaring Internationale uitwisseling Personeelsstages in het werkveld
Route 3: via onderzoek en organisatie Lectoraten Betrokkenheid van het beroepenveld bij de ontwikkeling van het curriculum Bevorderen van ondernemerschap en multidisciplinariteit