Wat leeft er bij kinderen in het bewegingsonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maken van een sollicitatiebrief.
Advertisements

Identiteitsverankering
Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Hallo allemaal! Ik ben Bert Bever! Ik ben de wereldreiziger van De Verre Naasten. Ik wil graag iets vertellen over Benin.
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Dr. Wilbert Linnemans Human Sense Consultation
Dakloos hopeloos?.
Popcornactie voor Benin!
De broek aan.. Nadat een pas getrouwd bruidspaar de bruidssuite
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
TEST JE MEDISCHE KENNIS
Wat maakt het leven zinvol?
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Ik wil jou iets zeggen Weet je? jij bent.... Ik wil jou iets zeggen Weet je? jij bent...
HEY PSSSST Een powerpoint van De Kale.
Benchmark Grondbedrijven 2010 “Een kijkje in andermans keuken…”
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8
Vaderdag 2013.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Il Silenzio.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs.
Leven zoals het leven je is gegund
Modaliteiten binnen bewegen
HUMAN MOVEMENT & SPORT er in 2028 uit?
Welkom op onze thema-avond
Een levensboek voor ouderen
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Handtekeningen actie betreffende de speeltuin voor mijn huis.
Hé Pssst Lidia.
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Mijn computer is leuk! ©pharos Bij voorleesboekje + handleiding van ‘Mijn computer is leuk’
Samen sterk in verandering
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Lucas 18: Bijbel in Gewone Taal
Tenniskids Jeugdtennis verslavend leuk maken!
Presentatie Executieve functies
De dag van het solliciteren - introductie
De glimlach van een kind
Zin Ja Netwerk 27 november 2014
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Altijd online!.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
HEY PSSSST.....
De glimlach van een kind De glimlach van een kind
Workshop Inspirerend ICT Eric Redegeld & Eline Redegeld.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Meester Toon en Annie 40 jaar getrouwd Ze komen naar de hal.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Welkom op onze thema-avond
Mijn gemeente Ons gemeentebestuur Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
PPS Daniel 14/01/2008 Il Silenzio.
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Hoe kan je blijven inzetten op je talent?
HEY PSSSST.
Zin Ja Netwerk 9 november 2016
Laaggeletterdheid en de BPV
De juiste route naar het juiste doel
Zin Ja Netwerk 14 december 2017
Onderzoekend en Ontwerpend leren
Transcript van de presentatie:

Wat leeft er bij kinderen in het bewegingsonderwijs Een ordeningsmodel om beleving binnen het bewegen in kaart te brengen Woensdag 6 november 2013 Patty van het Hooft Pauline Fellinger

Opzet van het verhaal Ingevoegd zijn – uitgevoegd raken … en het welzijn van mensen niveaus van ingevoegd zijn Ordening in modaliteiten

Bewegingsonderwijs Kinderen kennis laten maken met het bestaansveld bewegen? Kinderen bewegend zo vaardig mogelijk maken? Kinderen introduceren in diverse bewegingssituaties? Kinderen een eigen plek bieden in het BO? Wat betekent bewegingsonderwijs voor jou? Is het of of

Bewegingsonderwijs Kinderen mee nemen langs de leerlijnen van het curriculum?

Wat vindt jij dat er in het leven van kinderen moet volgen op jouw lessen? Een goede/actieve sporter geworden, bewegingssituaties later op blijven zoeken, betrokken blijven bij bewegen, desnoods als toeschouwer ?

Deel nemen Deel hebben Deel zijn Invoegen op 3 niveaus Cor Maan (1979) Voor het geluk van kinderen is ingevoegd zijn het belangrijkst, niet op welk niveau dat is.. Voor het welzijn van mensen is het belangrijkst dat ze ergens bij horen… maakt niet uit hoe (actief, kijkend, begeleidend, etc.) Cor Maan (1979)

Een voorbeeld van uitgevoegd raken… Fragment uit Expeditie Robinson http://www.rtlxl.nl/#!/expeditie-robinson-187039/db2658f4-e2ac-469e-9b61-03716ebb3d5c

Een voorbeeld van uitgevoegd raken… Edith wordt eruit gestemd maar mag toch blijven = vervelend; je bent uitgevoegd ! Vertaal naar je les, niet meer in een groepje mee mogen doen, wat doe je dan? Is bewegen belangrijk of ga je in op het proces?

Bewegingsonderwijs is meer dan……… ..leren van bewegingsvaardigheden ..sturen van bewegingsgedrag ..bieden van aangepaste leerhulp ..niveau van deelnemen … zorgen dat kinderen ingevoegd zijn !

Vraag Waarom neem jij deel aan de bewegingsactiviteiten/-situaties waaraan jij deelneemt? Wat maakt dat je dit graag doet? Wat haal jij daar dan uit? Wat levert het je op? - Wat is je drive om het te doen?

Modaliteiten in bewegen ontmoeten leren sparren vieren

Ontmoeten

Leren

Sparren

Vieren

Vraag: - welk kind in mijn lessen is echt …sparrend, vierend, ontmoetend, lerend? - wat bied ik zelf het meeste aan …ontmoeten, leren, sparren, vieren? Bedenk voor jezelf …

Hoe zou je diverse modaliteiten in de praktijk vorm kunnen geven ? Hand out Hoe zou je diverse modaliteiten in de praktijk vorm kunnen geven ? ) Denk aan soorten leerhulp, beweegvoorstellen, arrangementen, attitude en positie etc. Via socrative, naam wordt modaliteit, verdelen in vier groepen.

Wat kan je hiermee? 1. richtinggevend voor leerkracht Doelen Interventies Observaties Attitude 2. intentionaliteit deelnemer Aansluiten bij … …teneinde ingevoegd blijven Of openen van een nieuwe manier van bewegen 3. Groepsindeling Gelijken bij elkaar… of juist niet !

Elke modaliteit zijn eigenheid We gaan aan de slag op 3 situaties We gaan ervan uit dat leren het best bij jullie bekend is (deze dus niet) We hopen ideeën te genereren voor jouw eigen praktijk

Tot slot Iets over kinderen laten stralen, of zon en licht mee geven, of kunnen laten opbloeien… door hun eigen groei en weg te mogen vinden, etc. En: in bloei staande kinderen, waar jij deel aan had = ook jouw welzijn, nietwaar?