Wat leeft er bij kinderen in het bewegingsonderwijs Een ordeningsmodel om beleving binnen het bewegen in kaart te brengen Woensdag 6 november 2013 Patty van het Hooft Pauline Fellinger
Opzet van het verhaal Ingevoegd zijn – uitgevoegd raken … en het welzijn van mensen niveaus van ingevoegd zijn Ordening in modaliteiten
Bewegingsonderwijs Kinderen kennis laten maken met het bestaansveld bewegen? Kinderen bewegend zo vaardig mogelijk maken? Kinderen introduceren in diverse bewegingssituaties? Kinderen een eigen plek bieden in het BO? Wat betekent bewegingsonderwijs voor jou? Is het of of
Bewegingsonderwijs Kinderen mee nemen langs de leerlijnen van het curriculum?
Wat vindt jij dat er in het leven van kinderen moet volgen op jouw lessen? Een goede/actieve sporter geworden, bewegingssituaties later op blijven zoeken, betrokken blijven bij bewegen, desnoods als toeschouwer ?
Deel nemen Deel hebben Deel zijn Invoegen op 3 niveaus Cor Maan (1979) Voor het geluk van kinderen is ingevoegd zijn het belangrijkst, niet op welk niveau dat is.. Voor het welzijn van mensen is het belangrijkst dat ze ergens bij horen… maakt niet uit hoe (actief, kijkend, begeleidend, etc.) Cor Maan (1979)
Een voorbeeld van uitgevoegd raken… Fragment uit Expeditie Robinson http://www.rtlxl.nl/#!/expeditie-robinson-187039/db2658f4-e2ac-469e-9b61-03716ebb3d5c
Een voorbeeld van uitgevoegd raken… Edith wordt eruit gestemd maar mag toch blijven = vervelend; je bent uitgevoegd ! Vertaal naar je les, niet meer in een groepje mee mogen doen, wat doe je dan? Is bewegen belangrijk of ga je in op het proces?
Bewegingsonderwijs is meer dan……… ..leren van bewegingsvaardigheden ..sturen van bewegingsgedrag ..bieden van aangepaste leerhulp ..niveau van deelnemen … zorgen dat kinderen ingevoegd zijn !
Vraag Waarom neem jij deel aan de bewegingsactiviteiten/-situaties waaraan jij deelneemt? Wat maakt dat je dit graag doet? Wat haal jij daar dan uit? Wat levert het je op? - Wat is je drive om het te doen?
Modaliteiten in bewegen ontmoeten leren sparren vieren
Ontmoeten
Leren
Sparren
Vieren
Vraag: - welk kind in mijn lessen is echt …sparrend, vierend, ontmoetend, lerend? - wat bied ik zelf het meeste aan …ontmoeten, leren, sparren, vieren? Bedenk voor jezelf …
Hoe zou je diverse modaliteiten in de praktijk vorm kunnen geven ? Hand out Hoe zou je diverse modaliteiten in de praktijk vorm kunnen geven ? ) Denk aan soorten leerhulp, beweegvoorstellen, arrangementen, attitude en positie etc. Via socrative, naam wordt modaliteit, verdelen in vier groepen.
Wat kan je hiermee? 1. richtinggevend voor leerkracht Doelen Interventies Observaties Attitude 2. intentionaliteit deelnemer Aansluiten bij … …teneinde ingevoegd blijven Of openen van een nieuwe manier van bewegen 3. Groepsindeling Gelijken bij elkaar… of juist niet !
Elke modaliteit zijn eigenheid We gaan aan de slag op 3 situaties We gaan ervan uit dat leren het best bij jullie bekend is (deze dus niet) We hopen ideeën te genereren voor jouw eigen praktijk
Tot slot Iets over kinderen laten stralen, of zon en licht mee geven, of kunnen laten opbloeien… door hun eigen groei en weg te mogen vinden, etc. En: in bloei staande kinderen, waar jij deel aan had = ook jouw welzijn, nietwaar?