“De klant als medewerker” kanaalsturing & digitale communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een stoomcursus financiën voor scholieren, studenten en hun ouders.
Advertisements

Een Virtueel Clearinghouse van en voor het Hoger Onderwijs DAIR-Seminar 7 november 2003.
bij de presentatie van DUO
Studiefinanciering hoger onderwijs
Geld voor school en studie
Geld voor school en studie
bij de presentatie van DUO
Studiefinanciering hoger onderwijs
Presentatie Montesquieu Instituut | 1 september 2011 Presentatie DPC Montesquieu Instituut.
Kanaalsturing. Kanaalsturing Balie bezoek ombuigen naar selfservice • Hoe kan ik u helpen? • Ik wil een afspraak maken • Waarvoor wilt u deze afspraak?
Zaakgericht Werken.
Kennismaken met studiefinanciering
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
Geld voor school en studie Dienst Uitvoering Onderwijs Telefoon: – uur Internet: Servicekantoor Eindhoven Clausplein.
Geld voor school en studie
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
De elektronische identiteitskaart Denis Van Melsen.
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Wat is Certipost?.
bij de presentatie van DUO
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
BronHO Nieuwe gegevens uitwisseling tussen DUO en instelling.
VOORLICHTING HAVO-5 VWO De onderwerpen STUDIE KEUZE AANMELDING STUDIE FINANCIERING.
Marc Verschuren bedrijfsanalist Directie Klantenservice “ De klant als medewerker” kanaalsturing & digitale communicatie.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 6 september 2006 Assen.
Breedband op Dordtse Kil I+II en Amstelwijck west Een collectief aanbod van KPN Max Schreuder Dordrecht, 30 augustus 2005.
E-Government Innovatie met ICT Antilianen Mark Voogd April 2006.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
De praktijk van 1cijferHO
Studielink, een nieuw patroon? Kees van Wijngaarden 9 november 2005.
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
De GBKN op internet: MMS en BKOL
De nieuwe wet Inburgering en de IB-Groep
Ymor Ketenbewaking bij debitel
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Medewerkers portal/ KCC4all t. o. v
Tijdelijk informatie systeem overdracht vreemdelingen
bij de presentatie van DUO
Hoe werkt dat eigenlijk?
Welkom bij DUO DUO.nl Servicekantoor Eindhoven Clausplein 6
Welkom bij DUO.
Welkom bij DUO Sonja van Amelsfort Servicekantoor Utrecht.
Welkom bij DUO.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Voorlichting Examenklassen VOORLICHTING EXAMENKLASSEN VOORTGEZET ONDERWIJS.
Studiefinanciering Hoger Onderwijs (bedragen onder voorbehoud) Dienst Uitvoering Onderwijs Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap
Studiefinanciering hoger onderwijs 2016 – Dienst Uitvoering Onderwijs Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap
11 juli 2001 Presentatie richtlijnen Telefonie Team Klantenservice Opgesteld door: Monique Krootjes Lloyd Lachman Margriet Bijl.
Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB Sepideh Naiemasa Accountmanager MKB.
Geld voor school en studie Dienst Uitvoering Onderwijs
Dienstverlening 2010 – Agenda Ontwikkelingen en de opgaven voor (5 beloften aan de burger) De stand van zaken in Dordrecht.
Geld voor school en studie Dienst Uitvoering Onderwijs Telefoon: – uur Servicekantoor Eindhoven Clausplein XP Eindhoven Internet:
VDP bijeenkomst Even terugblikken Onderdeel van Uitvoeringsprogramma 2020 Ontwikkelen overheidsbrede service op mijn.overheid.nl Doelstelling.
Voorlichting Examenklassen VOORLICHTING EXAMENKLASSEN VOORTGEZET ONDERWIJS.
Afspraakgericht werken Snel balie
VOORLICHTING EXAMENKLASSEN VOORTGEZET ONDERWIJS
VOORLICHTING EXAMENKLASSEN VOORTGEZET ONDERWIJS
Elektronische kennisgeving van geboorte
Geld voor school en studie
Digitale zichtbaarheid dmv Chat, WhatsApp en Facebook Messenger
Vastgoedinformatie Workflow en E-Loket®.
VOORLICHTING EXAMENKLASSEN VOORTGEZET ONDERWIJS 12 november 2018
Informatieavond examenleerlingen
Transcript van de presentatie:

“De klant als medewerker” kanaalsturing & digitale communicatie Marc Verschuren bedrijfsanalist Directie Klantenservice

Inhoud De IB-Groep Kanaalsturing De ontwikkelingen op het elektronisch kanaal De techniek Toekomstperspectieven Cijfers van contact via de verschillende kanalen Cijfers klanttevredenheid

Wat is de IB-Groep? Een Zelfstandig Bestuur Orgaan (ZBO) die namens de overheid wetten en regelingen uitvoert, met name op het gebied van onderwijs. Hoofdkantoor in Groningen en 14 servicekantoren en 8 service balies in het land. Er werken ongeveer 1.700 mensen, ongeveer 1.500 fte.

Wat doet de IB-Groep? Verstrekken van studiefinanciering en tegemoetkoming in de schoolkosten Innen van studieschulden en lesgelden Uitgeven van de OV-studenten kaart Onderwijsnummers verstrekken en beheren Organiseren van examens Aanmelding en loting voor eerstejaars studenten Uitvoering inburgeringsexamen Coördinatie National Europass Centre (NEC)

Communicatiekanalen Telefonie voice response, agenten Papier formulieren, brieven, brochures Balie 22 servicekantoren en -balies Internet e-mail en website

Kanaalsturing ongestructureerd gestructureerd agentgerelateerd voice response white-mail webforms browsen f.a.q. informatie- en transactiediensten

Beoogde effecten van kanaalsturing Minder brieven formulieren herhalingsverkeer aan de telefoon Meer internethits e-mail on-line wijzigingen Stabilisering baliebezoek

Project e-service Ontwikkelingen vanaf 2001 uitgangspunt: van buiten naar binnen webformulieren voor wijzigingen (handmatige verwerking) vraag & antwoord raadplegen klantgegevens via internet muteren via internet

Webformulieren Opgeleverd april 2001 alleen “telefonische” wijzigingen SSL beveiliging en identificerende vragen applicatie op openbaar deel van de website distributie via Kana Response handmatige verwerking, papieren archivering

wijzigingen via webformulieren adressen samenstelling (studie-)financiering einddatum (studie-)financiering woonsituatie

Wijzigingen via webformulieren

veelgestelde vragen huidige vorm operationeel vanaf juni 2003 ongeveer 350 antwoorden automatische top10 meerdere zoekopties toekomstige ontwikkelingen nieuwe zoekoptie: natural language search koppeling met Kana Response

Vraag & antwoord per maand

Mijn IB-Groep Opgeleverd in juni 2002 klantgegevens achter beveiliging 17 uur per dag inzage in eigen gegevens 12 verschillende systemen maximaal 7 tabbladen meer verschillende webformulieren geen medewerker meer nodig voor statusvragen

mijn ib-groep toegang: correspondentienummer en wachtwoord beveiliging: SMS-bericht met toegangscode uitgangspunt: iets hebben en iets weten

Gebruik Mijn IB-Groep

muteren on-line opgeleverd juni 2004 achter beveiliging mijn ib-groep eerst HO- en BO-studenten registratie zonder tussenkomst van een medewerker wijzigingen opgeslagen in digitaal archief

Aantal on-line wijzigingen

De techniek

DMZ http://www.ib-groep.nl externe klant https://mijn.ib-groep.nl Intern netwerk

MQSI NT https//mijn.ib-groep.nl CIOP RASP WSF AS/400, 3090

Nieuwe ontwikkelingen IB-Groep Documents on line berichten voor studenten via de website i.p.v. papier Aanvragen Tegemoetkoming ouders online Digitaal aanvragen SF/TSV Pro-actief mailen naar klanten Doorontwikkeling knowledgebase (selfservice)

Nieuwe ontwikkelingen in de keten Online uitwisseling ketenpartners met onderwijsinstellingen, SVB, RBD, GBA Studielink samenwerking met HO (inschrijving, aanmelding) Invoering Burger Service Nummer

Nieuwe ontwikkelingen overheid DigiD onze SMS-authenticatie wordt in 2006 overgenomen door DigiD en komt daarmee beschikbaar voor de hele overheid Persoonlijke Internet Pagina de IB-Groep is betrokken bij de ontwikkeling van een overheidsbreed internet portal

De cijfers

Telefonische aankiezingen

Beantwoordingen door medewerkers

Formulieren

Baliebezoek

E-mail

Webformulieren

Vraag & antwoord

Internetbezoek

Klanttevredenheid 2004

Klanttevredenheid 2003 en 2004

IB-Groep wint Webwijzer Award Jury voorzitter Marjet van Zuijlen en Chris Spanjaard, hoofddirecteur IB-Groep. In 2005 is de IB-Groep door de vakjury uitgeroepen tot winnaar van de jaarlijkse prijs voor de beste overheidssite.

Mijn IB-Groep finalist eEuropa Awards Euro commissaris Vivane Reding bezoekt de stand van de IB-Groep in Manchester. (november 2005)

vragen, opmerkingen of suggesties?