Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Advertisements

Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
KWALITEITSZORG november 2012
Radboud Universiteit Nijmegen
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paul Bogaert INTERNE KEUKEN Gebruik de pijltjestoetsen. Of PageDown / PageUp.
Enkele Determinanten van Peer Review Presentatie werkstuk Geert Wissink Universiteit van Amsterdam, 13 januari 2003.
Radboud Universiteit Nijmegen
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Drs. Ingrid Kruizinga Dr. ir. Wilma Jansen Prof. dr. Hein Raat
Typologie van Baumrind
Interventies bij Multi-Problem Gezinnen Effectiviteit van de gezinskliniek van het RMPI & Moderatoren van WIG Universiteit Utrecht Marloes Philippa
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
BOVO procedure
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Analist. directeur pH? 6,87 6,79 6,87 6,79 6,82 6,84 6,87.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
01/09 1 ste schooldag! 06/09 Info-avond 10/09 Parochiefeesten 11/09 Parochiefeesten 24/09 Veldloop.
Rekenregels van machten
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Tevredenheidsonderzoek 2009 Sinte-Maartenschool, Meise.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Aanleiding onderzoek Ondervoeding sinds 2010 prestatie indicator (PI) voor revalidatiecentra Advies in PI: gebruik de SNAQ om te screenen Vragen van de.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Wetenschappelijk onderzoek naar Hoogsensitiviteit
Terugkomdag Ortho16 nov 2001 Leesproblemen voorspellen: Mogelijk of Onmogelijk? Wenselijk of Onwenselijk? dr. Anna M. T. Bosman KU Nijmegen, Orthopedagogiek:
Lezen gaat (bijna) voor alles in Groep 3
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Bètastimulering: extra aandacht voor meisjes - Cijfers uit het Universum programma - Rob Bilderbeek UP-Conferentie ‘Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek’
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Resultaten Crowdsourcing Grote Boel 7 april 2014.
Centrummaten en Boxplot
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Zo zit dat met uw pensioen!
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Als cijfers meer dan enkel verwarrend zijn ...
MOOC’s de nieuwe bron van Voedingskennis?! ir Rolf Marteijn, opleidingsdirecteur voeding & gezondheid Januari 2015.
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
Gezin in beweging Resultaten van kortdurende PMGT M. van Campen - Kramer R. Bosscher, J.T. van Busschbach, M. Visser, J. Maurer.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Transcript van de presentatie:

Hoogsensitiviteit bij kinderen in het Basisonderwijs Drs. Sietske A.E. Walda, dr. Joep T.A. Bakker en Prof. dr. Anna M.T. Bosman Braams & Partners, Deventer Radboud Universiteit Nijmegen

Onderzoeksvragen Is HSP meetbaar bij kinderen vanaf ca. 10 jaar? Wat is de overeenkomst tussen de oordelen van kinderen, ouders en leerkrachten over HSP bij kinderen? Is er een verband tussen HSP enerzijds en gender, gedragsproblemen, leerprestaties en ziekte anderzijds?

Deelnemers 506 Kinderen 382 Ouders 123 Leerkrachten

Leerlingen Groep aantal leeftijd 5 66 9;3 6 166 10;4 7 161 11;3 8 138 12;2

Vragenlijst HSP-vragen gebaseerd op Aron & Aron (1997) CBCL-items Internaliserende problemen Externaliserende problemen Vragen over Astma, allergieën, ziekte, vermoeidheid Schoolresultaten, leerproblemen en bijzondere capaciteiten

Betrouwbaarheid van de Vragenlijst Alfa-waarden Kinderen = .78 Ouders = .81 Leerkrachten = .92 DUS: De vragenlijst is zeer betrouwbaar

Structuur vragenlijst HSP-component SPI = Sensitiviteit voor Positieve Invloeden SSI = Sensitiviteit voor Storende Invloeden Externaliserende gedragscomponent Internaliserende gedragscomponent DUS: Er is een positieve en negatieve component

DUS: Er is overeenstemming over HSP, SPI en SSI Ouders Leerkrachten HSP Kinderen 0,31 0,19 SPI 0,30 0,35 0,12 SSI 0,27 0,23 DUS: Er is overeenstemming over HSP, SPI en SSI

Gemiddelden waarden Kinderen Ouders Leerkrachten HSP 3,51 3,58 3,63 SPI* 3,43 3,49 3,25 SSI* 2,86 2,78 2,99 Intern. 2,43 2,23 2,53 Extern. 2,31 2,21 2,25

Conclusie: Meisjes scoren hoger dan jongens op HSP Meisjes & Jongens: HSP Kinderen Ouders Leerkrachten Meisjes 3,66 3,67 3,84 Jongens 3,41 3,48 3,46 Conclusie: Meisjes scoren hoger dan jongens op HSP

Conclusie: Meisjes scoren hoger dan jongens op SPI Meisjes & Jongens: SPI Kinderen Ouders Leerkrachten Meisjes 3,56 3,58 3,54 Jongens 3,32 3,40 3,02 Conclusie: Meisjes scoren hoger dan jongens op SPI

Conclusie: Meisjes scoren hoger dan jongens op SSI Meisjes & Jongens: SSI Kinderen Ouders Leerkrachten Meisjes 2,84 3,17 Jongens 2,55 2,71 2,87 Conclusie: Meisjes scoren hoger dan jongens op SSI

Internaliserende problemen Kinderen Ouders Leerkrachten HSP 0,50 0,49 0,56 SPI 0,12 0,02 0,37 SSI 0,58 0,60 DUS: HSP en SSI hangen samen met Internaliserende gedragsproblemen

Externaliserende problemen Kinderen Ouders Leerkrachten HSP 0,02 0,09 -0,45 SPI -0,06 0,08 -0,46 SSI 0,03 0,15 -0,52 DUS: leerkrachten zien hoog HSP, SPI en SSI als teken van weinig externaliserende gedragsproblemen

Algemene schoolprestaties Kinderen Ouders Leerkrachten HSP -0,06 -0,22 -0,03 SPI 0,07 0,19 SSI -0,11 DUS: Ouders zien hoog HSP, SPI en SSI als teken van slechte algemene schoolprestaties

Ziekte zonder oorzaak Kinderen Ouders Leerkrachten HSP 0,21 0,24 0,30 SPI 0,02 0,04 0,17 SSI 0,23 0,31 DUS: Hoog op HSP en SSI gaat samen met het hebben van een ziekte zonder oorzaak

Is HSP meetbaar bij jonge kinderen? JA! De betrouwbaarheid van de test is hoog Er is overeenstemming tussen kinderen, ouders en leerkrachten

Er is een significante mate van overeenstemming Wat is de overeenkomst tussen de oordelen van kinderen, ouders en leerkrachten over HSP ? Er is een significante mate van overeenstemming tussen kinderen, ouders en leerkrachten over HSP echter De overeenstemming is niet zodanig dat we de beoordeling van HSP bij kinderen zomaar aan ouders of leerkrachten kunnen overlaten.

Is er een verband tussen HSP en gender, gedragsproblemen,leerprestaties en ziekte? Meisjes scoren hoger dan jongens Er zijn aanwijzingen dat HSP de kans op internaliserende problemen verhoogt en op externaliserende verlaagt Alleen de ouders denken dat HSP samengaat met slechte schoolprestaties HSP lijkt samen te gaan met het voorkomen van ziektes zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak.

De scriptie van Sietske vindt u op Dank voor uw aandacht De scriptie van Sietske vindt u op www.annabosman.eu