Leren programmeren door spelletjes te maken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Edushock leerfestival
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Leer de namen van de noten 1
ALLES WAT JE MOET WETEN OVER PERIODE 4 Samen naar het examen.
Digitaal platform voor Employability
Voorbeeld lessenreeks wetenschap en techniek basisonderwijs
Fysica van elementair belang
Welkom Informatiemiddag studiekeuzecheck
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
The downside of alcohol Alcohol anders bekeken
Auteursomgeving voor Digitale Componenten
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Leer de namen van de noten 2
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
DB Inleiding Databases Geert-Jan Houben.
CHEMISCH WEBEXPERIMENT. 2Woudschoten 1 november 2013 Hans van Dijk coordinator Lisette van Rens leerling / leraar materialen ervaringen in de klas Woudschoten.
Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 1 Reformatie Martin Luther F. Truyen - K. Vermeire 1999.
Challenge the future Delft University of Technology School at Sea - Sea level experiment Eerste Resultaten GPS en Motion Sensor Hans van der.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Laatste toets Vrijdag 8 november van 8.30 – uur Locatie: EDUC-BETA Stof: Alles! Slides Boek Werkcollegeopgaven Practicumopgaven.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Media & Creativiteit Pia Terstroet
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Ecosystemen simuleren in de klas Yuri Matteman De Praktijk Caspar Geraedts Vrije Universiteit NIBI-onderwijsconferentie 11 januari 2013.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Inleiding programmeren in C++ Life Science & Technology Inleiding
Software-ontwikkeling I
Vandaag instructie WikiTalks bespreken aanpak jullie WIKI groep 3: voorbereiden speeddate donderdag as. met Sanne Roemen.
Versie 1: ; v2: ; v3: ; v4:… ca. 50 minuten met maken van tekening (vraag 12) ca. 40 minuten zonder maken van tekening (vraag.
Saskia Best HRO – CMD Lente 2009 Concept Development – 20 maart 2009.
Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = saai! 1. Nieuwe Meesters Delft Erfgoed = overal! 2.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
OBC Bemmel ambitie aandacht aanbod.
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
Pioniercursus Zondag 11 maart. Wat gaan we vandaag doen? Heel klein beetje theorie Heel veel praktijk.
Leerlingen ontwikkelen apps
Tessa Alexander Karima Ettayebi
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
OUDERAVOND Welkom! Klas 3 Presentatie
2 april 2012 Welkom Informatieavond. Programma Kernwaarden-missie/visie Spinnewiel in beweging Verleden-heden-toekomst Faseonderwijs De praktijk Vragen.
Welkom S.G. De Triade Leerjaar 1.
ontdek wat jij kunt bereiken
Kick off: de examentijd
Even bijpraten… Jan Bartling 30 januari 2015 In vogelvlucht langs de belangrijkste thema’s.
Voorlichtingsavond Sectorkeuze 1 december Programma Voorlichting decaan 1 e informatieronde: – e informatieronde:
Startmoment Master Politieke Communicatie 24 september 2007.
Hartelijk welkom Op de voorlichtingsavond over de profielkeuze in
Samen naar het examen informatie voor ouders over periode 4
Hoorcollege 1a Praktische zaken. Gameprogrammeren Doel van het vak: Games programmeren (de game loop, sprites, audio, physics, animatie…) Basisprogrammeertechnieken.
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Fenna van Kesteren Communication and Multimedia Design Afstudeerprofiel Informatie en Interactie Voorstellen.
DE FIET SO METER DODE HOEK IN ZICHT! VME CONGRES 2016.
Programmeren met kinderen
Gameprogrammeren: Introductie
GAME MAKER ONLINE Les 2 / Breakout Michel Fiege.
GAME MAKER ONLINE Les 1 / Sokoban Michel Fiege.
GAME MAKER ONLINE Les 3 / Pac-Man Michel Fiege.
GAME MAKER ONLINE Les 6 / Super Mario Michel Fiege.
Product van TU Delft, SEC
GAME MAKER ONLINE Les 5 / Snake Michel Fiege.
GAME MAKER ONLINE Les 4 / Asteroids Michel Fiege.
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Leren programmeren door spelletjes te maken Game Maker Online Leren programmeren door spelletjes te maken Michel Fiege, Student Master of Science Education

Inhoud Lesmateriaal en programmeerconcepten Demo lesmateriaal Afstudeeropdracht Vragenronde

Lesmateriaal Vrij online beschikbaar op gm.michelfiege.nl Een online handleiding 6 bekende spellen, 6 lesuren Game Maker 8 Lite Half-fabrikaten: leerlingen maken het spel “af”! Ondersteunende slides voor de docent Achterliggend idee: Leerlingen ervaren succesmomenten door het maken van een spel dat ze kennen. Verhoogt intrinsieke motivatie  draagt bij aan het leerproces Concepten “op de achtergrond”

Programmeerconcepten Sequence Iteration Conditional statements Variables Arrays Lists Events Objects Inheritance Functions Recursion

Sokoban Concepten Object Event Variabele Game Maker Actie Sprite Subimage Room Grid

Break Out Concepten Inheritance Functie Instantie Globale variabele Game Maker Collision Snelheid Solid Functie: max

Pac-Man Concepten Iteratie Recursie Game Maker Step-event X en Y Path Kansen Richting in graden

Asteroids Concepten Overerving Functie Game Maker Collision masks Subimages Relative Modulo rekenen Functie: min, floor

Snake Concepten Variabele Recursie Iteratie Game Maker Persistent Step-event Room speed Functie: min, floor

Super Mario Concepten Variabele Iteratie Inheritance Game Maker Zwaartekracht Frictie Relative Functie: min, floor

Demonstratie http://gm.michelfiege.nl

Afstudeeropdracht Onderzoek: Wat leren leerlingen nu écht van Game Maker? Op programmeergebied In een regulier lesprogramma Met online lesmateriaal Doelgroep: brugklas (30 leerlingen)

Leren programmeren? In hoeverre leren de leerlingen programmeren? Game Maker: Drag-and-drop (bijna) geen syntax! Leren de leerlingen programmeren? Nee, wel werken met Game Maker Leren de leerlingen programmeerconcepten? Past de leerling concepten toe in zijn eigen spel? Kan de leerling in eigen woorden concepten uitleggen? Kan de leerling een spel in pseudo-code opschrijven?

Opzet van mijn onderzoek Pre-test Interview met elke leerling Intervention 50 minuten les per week (mogelijkheid tot 100) 5 minuten “vorige keer” + “vandaag” Zelfstandig werken met het online lesmateriaal 5 minuten “samenvatting vandaag” 6 weken online lesmateriaal, 4 weken eigen spel Post-test Toetsje over theorie / toepassingen Eindresultaat eigen spel Analyse websitegebruik

Onderzoeksplanning Hoe ver ben ik nu? Pre-test 10 januari – 14 januari Les 1 19 januari Les 2 26 januari Les 3 2 februari Les 4 9 februari Les 5 16 februari Les 6 23 februari (inschrijven CGC) Voorjaarsvakantie   Les 7 9 maart Les 8 16 maart Les 9 23 maart Les 10 30 maart (spel inleveren) Post-test 4 april – 8 april

Samenvatting Lesmateriaal op http://gm.michelfiege.nl Gratis versie van Game Maker Zelfstandig werken Weinig voorbereiding In hoeverre leren de leerlingen iets van programmeren?

Vragen? Email: mcfiege@gmail.com Website: http://michelfiege.nl Twitter: @m1es