Leren programmeren door spelletjes te maken Game Maker Online Leren programmeren door spelletjes te maken Michel Fiege, Student Master of Science Education
Inhoud Lesmateriaal en programmeerconcepten Demo lesmateriaal Afstudeeropdracht Vragenronde
Lesmateriaal Vrij online beschikbaar op gm.michelfiege.nl Een online handleiding 6 bekende spellen, 6 lesuren Game Maker 8 Lite Half-fabrikaten: leerlingen maken het spel “af”! Ondersteunende slides voor de docent Achterliggend idee: Leerlingen ervaren succesmomenten door het maken van een spel dat ze kennen. Verhoogt intrinsieke motivatie draagt bij aan het leerproces Concepten “op de achtergrond”
Programmeerconcepten Sequence Iteration Conditional statements Variables Arrays Lists Events Objects Inheritance Functions Recursion
Sokoban Concepten Object Event Variabele Game Maker Actie Sprite Subimage Room Grid
Break Out Concepten Inheritance Functie Instantie Globale variabele Game Maker Collision Snelheid Solid Functie: max
Pac-Man Concepten Iteratie Recursie Game Maker Step-event X en Y Path Kansen Richting in graden
Asteroids Concepten Overerving Functie Game Maker Collision masks Subimages Relative Modulo rekenen Functie: min, floor
Snake Concepten Variabele Recursie Iteratie Game Maker Persistent Step-event Room speed Functie: min, floor
Super Mario Concepten Variabele Iteratie Inheritance Game Maker Zwaartekracht Frictie Relative Functie: min, floor
Demonstratie http://gm.michelfiege.nl
Afstudeeropdracht Onderzoek: Wat leren leerlingen nu écht van Game Maker? Op programmeergebied In een regulier lesprogramma Met online lesmateriaal Doelgroep: brugklas (30 leerlingen)
Leren programmeren? In hoeverre leren de leerlingen programmeren? Game Maker: Drag-and-drop (bijna) geen syntax! Leren de leerlingen programmeren? Nee, wel werken met Game Maker Leren de leerlingen programmeerconcepten? Past de leerling concepten toe in zijn eigen spel? Kan de leerling in eigen woorden concepten uitleggen? Kan de leerling een spel in pseudo-code opschrijven?
Opzet van mijn onderzoek Pre-test Interview met elke leerling Intervention 50 minuten les per week (mogelijkheid tot 100) 5 minuten “vorige keer” + “vandaag” Zelfstandig werken met het online lesmateriaal 5 minuten “samenvatting vandaag” 6 weken online lesmateriaal, 4 weken eigen spel Post-test Toetsje over theorie / toepassingen Eindresultaat eigen spel Analyse websitegebruik
Onderzoeksplanning Hoe ver ben ik nu? Pre-test 10 januari – 14 januari Les 1 19 januari Les 2 26 januari Les 3 2 februari Les 4 9 februari Les 5 16 februari Les 6 23 februari (inschrijven CGC) Voorjaarsvakantie Les 7 9 maart Les 8 16 maart Les 9 23 maart Les 10 30 maart (spel inleveren) Post-test 4 april – 8 april
Samenvatting Lesmateriaal op http://gm.michelfiege.nl Gratis versie van Game Maker Zelfstandig werken Weinig voorbereiding In hoeverre leren de leerlingen iets van programmeren?
Vragen? Email: mcfiege@gmail.com Website: http://michelfiege.nl Twitter: @m1es