Praktijkonderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Praten met kinderen over de wereld !
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Welkom op het Dockingacollege
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Welkom in klas VP Mentoren:
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Discipelschap.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Mijn stage bij Conelgro Naam: ali ozturk Klas: 4c Jaar: 2003 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
VTB Technasium Vakcollege
Onderwijs en kinderarbeid
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Naam: *Nathalie van W Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je.
Welkom MAS
Het Hooghuis locatie De Singel
Kruisweg geschilderd door Lucien Lantier
Welkom op onze thema-avond
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Begeleiden, hoe doe je dat?
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Welkom op het ProNovaCollege School voor Praktijkonderwijs
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Woord van Leven Juli 2014.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Een prachtige kans voor uw kinderen
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Twents Carmel College praktijkonderwijs
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
STIMULANS KWALITEITSZORG augustus Gegevens van de school Raad van Toezicht: 5 leden Bestuur : 3 schoolleiders en 1 directeur van het stafbureau.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Spreekbeurt in groep 4.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
High Tea 8 november 2016.
High Tea 8 november 2016.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Praktijkonderwijs

Good Practice CVO Accent JCB ACCENT LOGO VIS documentaire school vissen: iedereen zelfstandig, allen even belangrijk, samen een eenheid Good Practice CVO Accent JCB

Good Practice CVO Accent JCB Klassen en werkwijze start 4 jaar geleden in elk leerjaar 2 groepen totaal nu 8 klassen klas 12-14 leerlingen. elke groep twee docenten, die het werk verdelen voor het blok wat aan de orde is. leeftijd van de leerlingen ligt tussen de 12 en de 18 jaar. Good Practice CVO Accent JCB

Good Practice CVO Accent JCB Werkwijze les in kleine groepen; eigen mentor; vaardigheden; goede werkhouding; sociale vaardigheden; voorbereiding door stages op school/later bij bedrijven; opleiden voor branchecertificaten en/of diploma’s; leren omgaan met vrije tijd; naschoolse begeleiding Good Practice CVO Accent JCB

’in de maatschappij meedraaien’ voor veel mensen is heel gewoon. zo goed mogelijk voorbereiden aandacht voor goede werkhouding inzicht in sterke en minder sterke kanten. “sommige dingen kan ik niet zo goed, maar bij andere dingen kan ik juist heel goed laten zien wat ik kan.” Good Practice CVO Accent JCB

Good Practice CVO Accent JCB Kern R V espect eiligheid erantwoordelijkheid Good Practice CVO Accent JCB

Criteria praktijkonderwijs IQ 55 t/m 80 leerachterstand van >0,5 (50%) 2 uit 4 technisch lezen begrijpend lezen spellen inzichtelijk rekenen combinatie van achterstand op spellen en technisch lezen is niet voldoende Good Practice CVO Accent JCB

Good Practice CVO Accent JCB eerste leerjaren binnen / buiten school maatschappelijke stages Projectweken vakoverstijgende programmaonderdelen. uiteindelijk met een passende baan van school Maar ook zelfstandig wonen leer omgaan met instanties (postkantoor, arbeidsbureau, Eneco combinatie theorie (kennen) en het aanleren van praktische vaardigheden (kunnen). Good Practice CVO Accent JCB

Good Practice CVO Accent JCB derde of vierde en vijfde leerjaar 3e leerjaar: arbeidsoriënterende stage 4e leerjaar: beroepsvoorbereidende stage 5e leerjaar: plaatsingsstage Iedere leerling Individueel OntwikkelingsPlan (IOP) van alle behaalde resultaten, (branche)certificaten en/of diploma’s Good Practice CVO Accent JCB

Good Practice CVO Accent JCB WERKEN AAN zelfvertrouwen; mondelinge taalvaardigheid; zelfstandigheid; sociale vaardigheid; persoonlijkheid; werkhouding ontwikkelingen op de werkplek nog twee jaar volgen Good Practice CVO Accent JCB

Good Practice CVO Accent JCB portfolio bewijzen opgenomen, proeven van bekwaamheid. uitstroom portfolio samenstellen, al naar gelang het specifieke gebruiksdoel. Good Practice CVO Accent JCB

Good Practice CVO Accent JCB Agrarisch Good Practice CVO Accent JCB

Good Practice CVO Accent JCB Koken serveren Good Practice CVO Accent JCB 13

Good Practice CVO Accent JCB Verzorging Good Practice CVO Accent JCB

Good Practice CVO Accent JCB

Good Practice CVO Accent JCB leerlingen behalen branchecertificaten of AKA-diploma (Arbeidsmarkt Kwalificerend Assistent). deskundige leraren schoolpsycholoog een schoolmaatschappelijk werkster een trainer sociale vaardigheden Good Practice CVO Accent JCB

Good Practice CVO Accent JCB Real Care Baby Project levensecht passen ook bij een bepaalde cultuur. eigen set spulletjes: MaxiCosy, setjes kleren, luiers, flesje. Good Practice CVO Accent JCB

Good Practice CVO Accent JCB instructie contract voor de oefenbaby en toebehoren oefenbaby wordt geprogrammeerd, polsband (herkenning) leerling voor vijf dagen de trotse ouder geven van een naam. Good Practice CVO Accent JCB

Good Practice CVO Accent JCB Winkelpraktijk Good Practice CVO Accent JCB

VRAGEN?

Good Practice CVO Accent JCB Justine Pardoen, hoofdredacteur van Ouders Online, heeft naar aanleiding van het boek een aantal zeer bruikbare tips voor puber en ouders opgesteld: n Help pubers met alles waar hun brein moeite mee heeft: vooral met plannen (huiswerk), en vooruit denken (gevolgen overzien). Verwacht niet dat ze dat zelf kunnen, ook al denk je dat ze dat zo langzamerhand toch wel eens zouden moeten. n Laat pubers uitslapen wanneer dat kan, want hun puberbrein heeft meer slaap nodig dan ze op schooldagen krijgen. Bijslapen in het weekend helpt echt. n Houd in de gaten waar je kinderen zijn en wat hen interesseert (laat ze vertellen en luister vooral). Die bemoeienis werkt beschermend, zo blijkt uit onderzoek. n Stel duidelijke grenzen en handhaaf die. Omdat een puber zich nog niet goed kan beheersen, moet je nog een aantal jaren fungeren als een soort externe frontale cortex van je kind. n Ga niet argumenteren wanneer je een grens stelt. Dus als je wilt dat je kind om 23.00 uur thuis is, zeg dan alleen: “zorg dat je om 23.00 uur thuis bent”, en niet: “want morgen is het een gewone schooldag, en je was gisteren ook al zo laat in bed”. Hoe meer argumenten je geeft, hoe sneller ze afgeleid zijn van wat je eigenlijk vraagt. n Geef ruimte voor experimenteren. Pubers hebben een grote exploratiedrang en het is belangrijk voor hun ontwikkeling dat ze daaraan kunnen toegeven. n Leef je in en geef je puber de kans om dingen te doen die jij als volwassene niet (of niet meer) leuk vindt. Het puberbrein houdt van angst en spanning, maar moet ook de kans krijgen om daarmee om te gaan. n Bij dom gedrag: leg rustig uit wat de gevolgen zijn. Eventueel opnieuw en opnieuw en opnieuw. n Schakel over van straf op beloning, omdat belonen aantoonbaar beter werkt dan straffen. n Maak je liefde onvoorwaardelijk. Maak duidelijk dat jij er altijd zult zijn om je kind te helpen, ook al heeft je kind iets heel stoms gedaan. Thuis hoort de wereld voor een puber veilig te zijn, want buiten de deur is het al moeilijk genoeg. n Zorg goed voor jezelf. Pubers hebben hun ouders nog heel hard nodig. Zorg dus dat je ertegen kunt, door regelmatig iets voor jezelf te doen waardoor je jezelf kunt opladen. Alleen dan kun je met humor de rijping van het puberbrein in jullie gezin overleven en ook nog genieten van deze bijzondere fase in het leven. Meer informatie over dit onderwerp is te vinden op n De mythe van het multitasken - analyse van Ouders Online n www.hersenenenleren.nl - website van Prof dr Jelle Jolles n De hersenontwikkeling van pubers - op Kennisnet Good Practice CVO Accent JCB

Good Practice CVO Accent JCB