d Impressionisme – 1910 d Pointillisme / Divisionisme vanaf 1885

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stijlen en stromingen.
Advertisements

Oriëntalisme in Engeland en Primitivisme.
3 Matisse tot Malevich Matisse en Picasso
Kunststromingen.
2 Matisse tot Malevich Voorlopers
Cultuur van het moderne 20e eeuw, 1e helft Futurisme § 7
Ik ga hier in deze publicatie uitleg geven over kunst
B1c impressionisme : uitleg, theorievragen, praktijkopdracht
Expressionisme H3.
Owen Jones Nara en Murakami
Kunstproject groep 8.
Breekpunt in de kunst Beeldende kunst
4 Matisse tot Malevich Matisse en Picasso
Afmaken tijdbalken Uitleg (post) impressionisme
Kunst en gevoel Romantische kunstenaars:
Meer Moderne kunstenaars
Vertaald uit het SpaansFreddy Storm 01/2010 De metro van Stockholm wordt beschouwd als “de grootste kunstgalerij ter wereld". Er zijn 3 hoofdlijnen:
Meer Moderne kunstenaars
FAUVISME ANNE NAUS V6C.
van IMPRESSIONISME naar EXPRESSIONISME
Moderne Kunst.
Ruimte & ruimtesuggestie
4. Expressionisme Kunst en gevoel.
ABSTRACTIE inleiding.
Naïeve kunst.
Abstract expressionisme
Thema 7 Les 11a Smaak. overeenkomst = iets wat hetzelfde is als je het vergelijkt.
Colenbrander & Roy villevoye
Schilderijen uit verschillende perioden van zijn leven
De Barok Italië / Spanje / Frankrijk / Zuid-Duitsland / de Nederlanden Algemene kenmerken d barok is een feestelijke, uitbundige stijl.
Van exotische inspiratie tot cultuurrelativisme
Oefentoets Kunstgeschiedenis H9 t/m 11
Van Dada tot conceptuele kunst
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 2, blok 3. kunstgeschiedenis werkgroep, week 2, blok 3.
Ik weet niet wat kunst is, maar wel wat ik mooi vind!
Les 39: De beeldende kunsten
EXPRESSIONISTISCH SCHILDERIJ
Vergelijk het schilderij van Claude Monet met het Schilderij vanPaul Cezanne Claude Monet Boulevard de Capucine, Paul Cezanne Baai van Marsaille.
Impressionisme kenmerken A.Renoir, Bal a la Galette
Dada tegenover Popart Dia vervangen omdat het ik de opmaak lelijk vind en ik de werken op een actievere manier kan gebruiken Kenmerken Pop Art Figuratief.
Expressionisme Lizbeth Montano.
Le sacre du printemps – Les Ballets Russes 1913 Muziek: Igor Stravinsky (CD1-38) Choreografie/sterdanser: Vasiav Nijinski Veroorzaakt opschudding Oerritueel:
IFA Opdracht maart 2015 IFA Opdracht maart 2015.
Begrippen klas 2 Kleur Compositie Licht Perspectief, ruimte Vorm
Les 4 Beeldaspecten Drentse Cultuur Academie. Dit gaan jullie doen Jullie kijken naar kunstwerken waarin kleur, lijn en vorm een belangrijke rol spelen.
² INHOUD = idee VORM = zintuiglijke waarneembaarheid van de idee.
Kunst in de 19e eeuw Sybren van der Meulen, Abe Bilijam, Femke Boonstra, Rixt Deelstra, Thomas van de kamp en Quinten Mulder.
Stromingen binnen de moderne kunst
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 5 Ruimte
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 5 Ruimte
Compositie = de manier hoe “iets” in beeld geplaatst is
Hoofdstuk 3 Licht en landschap
Presentatie Licht – Kleur – Vorm
Het impressionisme.
Begin van de twintigste eeuw:
Kubisme Een stroming in de kunst vanaf 1900 tot ongeveer 1920
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 3 Kleur
Expressionisme, kunst en gevoel Paragraaf 4
Expressionisme schilderkunst ( )
Compositie = de manier hoe “iets” in beeld geplaatst is
Paul Gauguin’s Utopia.
Romantiek
Licht en schaduw.
Expressionisme + Futurisme
Licht deel 2.
Licht Wat doet licht?.
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 3 Kleur
REALISME Kunstenaars uit de romantiek proberen de werkelijkheid om te buigen naar droom- en/of ideaalbeelden. In het Realisme ontstaat een vorm van beschrijvende.
Kunst kijken.
KUNSTBESCHOUWING periode 1 – les 3.
Transcript van de presentatie:

d Impressionisme 1870 – 1910 d Pointillisme / Divisionisme vanaf 1885 d Postimpressionisme d Expressionisme begin 20ste eeuw

Impressionisme 1870 – 1910 d impressie - indrukken in beeld - objectief d onderwerpen uit de directe omgeving, waaronder veel landschappen d licht en atmosfeer d plein air, buiten naar de natuur d toevallige composities en abrupte afsnijdingen d weinig onderscheid tussen vorm en kleur d schaduw heeft ook kleur d l’art pour l’art = de kunst om zichzelf

Schilderkunst Monet Waterlelies 1899 - 1900 Kathedraal van Rouen 1892 - 1893

Manet Muziek in de Tuilerieën 1862

Manet De bar in de Folies-Bergeres 1882

Degas

Pointilisme – Divisionisme (verdeling kleur) vanaf 1885 d aparte groep d neo impressionisme - voortbouwen op kleurgebruik impressionisten d kleuren worden zonder mengen met stippels (point) naast elkaar gezet d het oog van de kijker mengt de kleuren = optische menging d wetenschap van kleur, kleurtheorieën worden bestudeerd d geen zwart

Schilderkunst Signac Baders in Asnieres 1883-1884

Palais des Papes Avignon 1900

Beeldhouwkunst Rodin d eigenschap van materiaal zichtbaar d emotie zichtbaar d symboliek Honoré de Balzac 1897 De denker 1881

Post impressionisme 1884 - 1900 d afzetten tegen oppervlakkigheid van impressionisme d diepere betekenis van de zichtbare werkelijkheid d symbolische boodschap Uit het postimpressionisme ontstonden veel stromingen

Van Gogh d symbolische boodschap d de werkelijkheid als middel om gevoel uit te drukken d overdrijving - verandering Zonnebloemen 1889 De kamer van de kunstenaar in Arles 1889

De sterrennacht 1889

Cezanne Berg St. Victoire 1896

Gauguin Oviri (Wilde 1894-1895 Oviri (Wilde) 1894-1895

Expressionisme begin 20 ste eeuw d expressie – gevoel van binnenuit d toont pessimisme/angsten i.p.v. de schoonheid van het leven d groffe penseelstreek d grote kleurvlakken d vormgeving geinspireerd op primitieve (Afrikaanse) culturen Uit het expressionisme ontstonden alle abstracte stromingen (non-figuratieve kunst)

de individuele kunstenaar Munch De schreeuw 1895

Kunstenaarsgroep Die Brucke d verzet tegen academische naturalisme d meer of mindere maten figuratief Kirchner Nolde Zelfportret als soldaat 1915 De dans om het gouden kalf 1910

Kunstenaarsgroep Die Blaue Reiter Marc d kunstenaars werken vanuit hun gevoel d felle kleuren, natuur, paarden Kandinsky Laatste oordeel 1912 De toren van blauwe paarden 1913

Kunstenaarsgroep Les Fauves / Fauvisme (wilde dieren) d herkenbare vormen sterk vereenvoudigd d onnatuurlijk kleurgebruik Matisse De rode kamer 1908 Madame Matisse 1905

Beeldhouwkunst d drama d weinig details d eigenschap van het materiaal was belangrijk Brancusi Vogel in de ruimte 1928 De kus 1907