Aanval op (eliminatie) ontologisch en methodologisch dualisme

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
I love you.
Advertisements

Gewoon even lezen Inclusief de Nederlandse vertaling.
donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
In het Nederlands antwoord je vaak heel kort:
Cartoon van Charles Darwin gemaakt in 1871 voor Vanity Fair
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
Interrogative sentences
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
I am deeply convinced that the Christian leader of the future is called to be completely irrelevant and to stand in this world with nothing to offer but.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Kom hoger #1. Jozua Terwijl zij nu voor Israel vluchtten en zij juist op de helling van Bet- choron waren, wierp de HERE uit de hemel grote stenen.
I hurt myself today to see if i still feel. Ik deed mijzelf pijn vandaag, om te zien of ik nog gevoel heb.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 Click Klik.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Joel Houston/Hillsong Publishing 1/6 EVERYDAY (Joel Houston) 1. What to say Lord it's.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
Nieuwjaarssonnet 2011 Geven en Nemen New year‘s sonnet 2011 Give and Take © paul verstraete 2011.
Keuzevrijheid: lust of last?
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
PAST CONTINUOUS TWAN FRIELING MARIJE VAN DEN HONDEL ANISHA DE VRIES.
20_05_2009 When the sun goes down on my side of town that lonesome feeling comes to my door the whole world turns Wanneer de zon ondergaat.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Key Process Indicator Sonja de Bruin
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Modal verbs.
Salt & Light Zout & Licht
Dictionary Skills!?.
Betrekkelijk voornaamwoorden
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Muziek - Ricky King - Medley
Verlangen naar God Longing for God
Grammar in a Nutshell Skills 1.
12 maart. 12 maart Marginalised people in general do not have much power over destinies because they are often not represented in decision making or.
Video and Radio NU Engels unit 5.1.
opgevaren naar de hemel he ascended into heaven
English 23 April 2018.
Who knows something about scenarioplanning?
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Empty handed here I come,
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Transcript van de presentatie:

Aanval op (eliminatie) ontologisch en methodologisch dualisme BEHAVIOURISME Aanval op (eliminatie) ontologisch en methodologisch dualisme

BEHAVIORISME William James (1842-1910) in The Principles of Psychology (1890): "Psychology is the science of Mental Life, both of its phenomena and of their conditions. The phenomena are such things we call feelings, desires, cognitions, reasonings, decisions and the like.

BEHAVIORISME "CONTRASTEER DE BEHAVIOURIST: John Watson (1878-1958): "Psychology is a purely objective experiental branch of natural science. Its theoretical goal is the prediction and control of behaviour."

BEHAVIORISME het probleem van andere geesten

BEHAVIORISME het probleem van andere geesten het probleem van communicatie

BEHAVIORISME het probleem van andere geesten het probleem van communicatie het probleem dat mentale toestanden privé zijn

Wat is gedrag? ‘Arm rising versus arm raising’.

Wat is gedrag? ‘Arm rising versus arm raising’. Intentie?

Wat is gedrag? ‘Arm rising versus arm raising’. Intentie? Vier typen van activiteiten

Wat is gedrag? ‘Arm rising versus arm raising’. Intentie? Vier typen van activiteiten Fysiologische reacties: zweten, onwillekeurige reflexen, zoals de knie-pees-reflex.

Wat is gedrag? ‘Arm rising versus arm raising’. Intentie? Vier typen van activiteiten Fysiologische reacties: zweten, onwillekeurige reflexen, zoals de knie-pees-reflex. Lichamelijke bewegingen: een been vooruitsteken, op je arm krabben.

Wat is gedrag? ‘Arm rising versus arm raising’. Intentie? Vier typen van activiteiten Fysiologische reacties: zweten, onwillekeurige reflexen, zoals de knie-pees-reflex. Lichamelijke bewegingen: een been vooruit steken, op je arm krabben. Lichamelijke handelingen: op de bus stappen, een brief schrijven.

Wat is gedrag? ‘Arm rising versus arm raising’. Intentie? Vier typen van activiteiten Fysiologische reacties: zweten, onwillekeurige reflexen, zoals de knie-pees-reflex. Lichamelijke bewegingen: een been vooruit steken, op je arm krabben. Lichamelijke handelingen: op de bus stappen, een brief schrijven. Mentale handelingen die geen lichamelijke handeling vereisen: rekenen, een verhaal verzinnen.

ANALYTISCH (REDUCTIEF) FILOSOFISCH BEHAVIOURISME Voortgekomen uit het logisch positivisme

METHODOLOGISCH BEHAVIORISME 1. alleen gedrag telt als verschijnsel dat verklaard moet worden 2. alleen uiterlijk waarneembaar gedrag kan dienen als bewijs of weerlegging van een hypothese.

METHODOLOGISCH BEHAVIORISME 1. Uitspraken over de eigen geest geen beschrijvingen van innerlijke toestanden 2. Innerlijke processen, zoals qualia en bewustzijn, zijn geen gegevens voor de psychologie.

METHODOLOGISCH BEHAVIORISME Alle psychologische wetten hebben de vorm: STIMULUS -----> RESPONS

METHODOLOGISCH BEHAVIORISME Bezwaren: Waarom geen innerlijke mentale toestanden als theoretische entiteiten Gedrag moet een oorzaak hebben. Waarom niet innerlijke, mentale toestanden als oorzaken van ons gedrag?

METHODOLOGISCH BEHAVIORISME Empirische weerlegging Latent leren Passief leren Spontane verandering Improvisatie

SPONTANE VERANDERING STERVORMIG DOOLHOF

IMPROVISATIE DOOLHOF

ANALYTISCH (REDUCTIEF) FILOSOFISCH BEHAVIOURISME Voortgekomen uit het logisch positivisme Het beginsel van verificatie

ANALYTISCH (REDUCTIEF) FILOSOFISCH BEHAVIOURISME Voortgekomen uit het logisch positivisme Het beginsel van verificatie De betekenis van een zin is zijn methode van verificatie.

ANALYTISCH (REDUCTIEF) FILOSOFISCH BEHAVIOURISME Voortgekomen uit het logisch positivisme Het beginsel van verificatie De betekenis van een zin is zijn methode van verificatie. Twee functies:

ANALYTISCH (REDUCTIEF) FILOSOFISCH BEHAVIOURISME Voortgekomen uit het logisch positivisme Het beginsel van verificatie De betekenis van een zin is zijn methode van verificatie. Twee functies: Zinvolheidscriterium

ANALYTISCH (REDUCTIEF) FILOSOFISCH BEHAVIOURISME Voortgekomen uit het logisch positivisme Het beginsel van verificatie De betekenis van een zin is zijn methode van verificatie. Twee functies: Zinvolheidscriterium Betekenistheorie

CITAAT CARL HEMPEL (1935) "We see clearly that the meaning of a psychological statement consists solely in the function of abbreviating the description of certain modes of physical response characteristic of the bodies of men and animals." C. Hempel, "The Logical Analysis of Psychology", [1935] herdrukt in N. Block, ed., Readings in Philosophy of Psychology, vol. 1., Cambridge, Mass., Harvard University Press, 1980, p. 19. Ook geciteerd in J. Kim, Philosophy of Mind, Westview Press, Boulder, 1996, p. 29.

REDENERING VOOR ANALYTISCH BEHAVIOURISME De betekenis van een zin is zijn methode van verificatie.

REDENERING VOOR ANALYTISCH BEHAVIOURISME De betekenis van een zin is zijn methode van verificatie. De betekenis van een zin met intersubjectieve betekenis moet dan ook intersubjectief verifieerbaar zijn.

REDENERING VOOR ANALYTISCH BEHAVIOURISME De betekenis van een zin is zijn methode van verificatie. De betekenis van een zin met intersubjectieve betekenis moet dan ook intersubjectief verifieerbaar zijn. Alleen fysiek gedrag is intersubjectief verifieerbaar.

REDENERING VOOR ANALYTISCH BEHAVIOURISME 1.De betekenis van een zin is zijn methode van verificatie. 2.De betekenis van een zin met intersubjectieve betekenis moet dan ook intersubjectief verifieerbaar zijn. 3.Alleen fysiek gedrag is intersubjectief verifieerbaar. Ergo: De betekenis van een zin over mentale toestanden met intersubjectieve betekenis moet dus intersubjectief verifieerbaar zijn en dus worden gereduceerd tot termen die fysiek gedrag beschrijven.

‘SAMSON HEEFT KIESPIJN.’ 1. Samson kijkt zuur en houdt zijn hand op zijn kaak.

‘SAMSON HEEFT KIESPIJN.’ 1. Samson kijkt zuur en houdt zijn hand op zijn kaak. 2. Op de vraag wat er aan de hand is antwoordt hij: “Ik heb kiespijn.”

‘SAMSON HEEFT KIESPIJN.’ 1. Samson kijkt zuur en houdt zijn hand op zijn kaak. 2. Op de vraag wat er aan de hand is antwoordt hij: “Ik heb kiespijn.” 3. De tandarts constateert bij inspectie een verrotte kies.

‘SAMSON HEEFT KIESPIJN.’ 1. Samson kijkt zuur en houdt zijn hand op zijn kaak. 2. Op de vraag wat er aan de hand is antwoordt hij: “Ik heb kiespijn.” 3. De tandarts constateert bij inspectie een verrotte kies. 4. Samsons bloeddruk, lichaamstemperatuur en zwelling wijzen erop dat hij pijn heeft.

‘SAMSON HEEFT KIESPIJN.’ 1. Samson kijkt zuur en houdt zijn hand op zijn kaak. 2. Op de vraag wat er aan de hand is antwoordt hij: “Ik heb kiespijn.” 3. De tandarts constateert bij inspectie een verrotte kies. 4. Samsons bloeddruk, lichaamstemperatuur en zwelling wijzen erop dat hij pijn heeft. 5. In Samsons hersenen zijn de cellen in de sensorische schors die met zijn kaak zijn verbonden geactiveerd.

DRIE FUNDAMENTELE PROBLEMEN VOOR HET ANALYTISCH, REDUCTIEF BEHAVIOURISME Neem de zin: ‘Elizabetta Prima wil haar debuut als balletdanseres vieren door te dineren in restaurant San Michele te Fiesole.’ Kunnen we deze zin reduceren tot termen die enkel verwijzen naar fysiek gedrag? De intentionele cirkel De onmogelijkheid van een reductieve analyse van disposities tot gedrag Het holisme van het mentale

DRIE FUNDAMENTELE PROBLEMEN VOOR HET ANALYTISCH, REDUCTIEF BEHAVIOURISME Neem de zin: ‘Elizabetta Prima wil haar debuut vieren door te dineren in restaurant San Michele te Fiesole.’

DRIE FUNDAMENTELE PROBLEMEN VOOR HET ANALYTISCH, REDUCTIEF BEHAVIOURISME Neem de zin: ‘Elizabetta Prima wil haar debuut vieren door te dineren in restaurant San Michele te Fiesole.’ Kunnen we deze zin reduceren tot termen die enkel verwijzen naar fysiek gedrag?

DRIE FUNDAMENTELE PROBLEMEN VOOR HET ANALYTISCH, REDUCTIEF BEHAVIOURISME Neem de zin: ‘Elizabetta Prima wil haar debuut vieren door te dineren in restaurant San Michele te Fiesole.’ Kunnen we deze zin reduceren tot termen die enkel verwijzen naar fysiek gedrag? De intentionele cirkel

DRIE FUNDAMENTELE PROBLEMEN VOOR HET ANALYTISCH, REDUCTIEF BEHAVIOURISME Neem de zin: ‘Elizabetta Prima wil haar debuut vieren door te dineren in restaurant San Michele te Fiesole.’ Kunnen we deze zin reduceren tot termen die enkel verwijzen naar fysiek gedrag? De intentionele cirkel De onmogelijkheid van een reductieve analyse van disposities tot gedrag

DRIE FUNDAMENTELE PROBLEMEN VOOR HET ANALYTISCH, REDUCTIEF BEHAVIOURISME Neem de zin: ‘Elizabetta Prima wil haar debuut vieren door te dineren in restaurant San Michele te Fiesole.’ Kunnen we deze zin reduceren tot termen die enkel verwijzen naar fysiek gedrag? De intentionele cirkel De onmogelijkheid van een reductieve analyse van disposities tot gedrag Het holisme van het mentale

HET SUIKERKLONTJESMODEL Standaardomstandigheden

HET SUIKERKLONTJESMODEL Standaardomstandigheden Slechts één manifestatie van de dispositie

WITTGENSTEIN Paragraaf 104 van de Philosophische Untersuchungen: "Man prädiziert von der Sache, was in der Darstellungsweise liegt. Die Möglichkeit des Vergleichs, die uns beeindruckt, nehmen wir für die Wahrnehmung einer höchst allgemeinen Sachlage."

BEHAVIORISME ontologisch behaviorisme is de opvatting dat mentale toestanden niet bestaan en dat wat wij de geest noemen samenvalt met publiekelijk waarneembaar gedrag.

BEHAVIORISME epistemologisch behaviorisme is de opvatting dat de enige manier waarop wij de geest kunnen kennen via publiekelijk waarneembaar gedrag is.

BEHAVIORISME conceptueel behaviorisme is de opvatting dat de betekenisinhoud (Sinn) van woorden voor mentale toestanden bestaat uit een beschrijving van publiekelijk waarneembaar gedrag. Het criterium van toepassing van een woord voor een mentale toestand is publiekelijk waarneembaar gedrag.

GILBERT RYLE THE CONCEPT OF MIND

GILBERT RYLE THE CONCEPT OF MIND Descartes’ mythe

GILBERT RYLE THE CONCEPT OF MIND Descartes’ mythe Categorie-fout

GILBERT RYLE THE CONCEPT OF MIND Descartes’ mythe Categorie-fout Know how versus knowledge that

GILBERT RYLE THE CONCEPT OF MIND Descartes’ mythe Categorie-fout Know how versus knowledge that Single track versus multi-track disposities

GILBERT RYLE THE CONCEPT OF MIND De wil

GILBERT RYLE THE CONCEPT OF MIND De wil Emoties

GILBERT RYLE THE CONCEPT OF MIND De wil Emoties Zelf-kennis

GILBERT RYLE THE CONCEPT OF MIND De wil Emoties Zelf-kennis

GILBERT RYLE THE CONCEPT OF MIND De wil Emoties Zelf-kennis De waarneming

GILBERT RYLE THE CONCEPT OF MIND De wil Emoties Zelf-kennis De waarneming De verbeelding ("imagination")

GILBERT RYLE THE CONCEPT OF MIND De wil Emoties Zelf-kennis De waarneming De verbeelding ("imagination") Het intellect

GILBERT RYLE OCCURRENT versus DISPOSITIONAL Natuurwetten geen beschrijvingen: "This was indeed the mistake of the old Faculty theories which construed dispositional words as denoting occult agencies or causes, i.e. things existing, or processes taking place, in a sort of limbo world. But the truth that sentences containing words like ‘might’, ‘could’, and ‘would...if’ do not report limbo facts does not entail that such sentences have not got proper jobs of their own to perform. The job of reporting matters of fact is only one of a wide range of sentence-jobs." (G. Ryle, The Concept of Mind. p. 115.)

GILBERT RYLE ‘inference-tickets’ "Dispositional statements about particular things and persons are also like law statements in the fact that we use them in a partly similar way. They apply to, or they are satisfied by, the actions, reactions and states of the object; they are inference-tickets, which license us to predict, retrodict, explain, and modify these actions, reactions, and states." ( G. Ryle, The Concept of Mind. p. 119.)

GILBERT RYLE De wil is mythe

GILBERT RYLE De wil is mythe De gewone omgangstaal van het woord ‘wil’

GILBERT RYLE De wil is mythe De gewone omgangstaal van het woord ‘wil’ De notie van een wil lost niets op (fatale circulariteit)

GILBERT RYLE De wil is mythe De gewone omgangstaal van het woord ‘wil’ De notie van een wil lost niets op (fatale circulariteit) Onduidelijk is wat de causale relatie is tussen de wil en een lichaamsbeweging

GILBERT RYLE De wil is mythe De gewone omgangstaal van het woord ‘wil’ De notie van een wil lost niets op (fatale circulariteit) Onduidelijk is wat de causale relatie is tussen de wil en een lichaamsbeweging Wat is de oorzaak van de wil?

GILBERT RYLE Geen reductief, analytisch behaviorist. ( G. Ryle, The Concept of Mind. Penguin Books Ltd, Harmondsworth, [1949] (1980), p. 79.)

GILBERT RYLE Geen reductief, analytisch behaviorist. Het mechanistische wereldbeeld ( G. Ryle, The Concept of Mind. Penguin Books Ltd, Harmondsworth, [1949] (1980), p. 79.)

GILBERT RYLE Geen reductief, analytisch behaviorist. Het mechanistische wereldbeeld Fysische verklaringen kunnen nooit afdoende zijn, want: ( G. Ryle, The Concept of Mind. Penguin Books Ltd, Harmondsworth, [1949] (1980), p. 79.)

GILBERT RYLE Geen reductief, analytisch behaviorist. Het mechanistische wereldbeeld Fysische verklaringen kunnen nooit afdoende zijn, want: "Men are not machines, not even ghost-ridden machines. They are men - a tautology which is sometimes worth remembering." ( G. Ryle, The Concept of Mind. Penguin Books Ltd, Harmondsworth, [1949] (1980), p. 79.)

GILBERT RYLE Zelfkennis

GILBERT RYLE Zelfkennis Bewustzijn

GILBERT RYLE Zelfkennis Bewustzijn Geprivilegeerde toegang

GILBERT RYLE Bewustzijn

GILBERT RYLE Bewustzijn In gewone omgangstaal

GILBERT RYLE Bewustzijn In gewone omgangstaal Synoniem met ‘opmerken’

GILBERT RYLE Bewustzijn In gewone omgangstaal Synoniem met ‘opmerken’ Zelfbewustzijn

GILBERT RYLE Bewustzijn In gewone omgangstaal Synoniem met ‘opmerken’ Zelfbewustzijn Bij bewustzijn komen

GILBERT RYLE Bewustzijn In gewone omgangstaal Synoniem met ‘opmerken’ Zelfbewustzijn Bij bewustzijn komen Aandacht aan besteden

GILBERT RYLE Argumenten tegen Cartesiaanse notie van bewustzijn

GILBERT RYLE Argumenten tegen Cartesiaanse notie van bewustzijn Bewust van rood? Nee, je ziet rood!

GILBERT RYLE Argumenten tegen Cartesiaanse notie van bewustzijn Bewust van rood? Nee, je ziet rood! Bewustzijn is geen kennen

GILBERT RYLE Argumenten tegen Cartesiaanse notie van bewustzijn Bewust van rood? Nee, je ziet rood! Bewustzijn is geen kennen Bewustzijn is feilbaar

GILBERT RYLE Argumenten tegen Cartesiaanse notie van bewustzijn Bewust van rood? Nee, je ziet rood! Bewustzijn is geen kennen Bewustzijn is feilbaar Oneindige regressus

GILBERT RYLE “There is at least one objection to be made against the claims for introspection, that made by Hume. There are some states of mind which cannot be coolly scrutinized, since the fact that we are in those states involves that we are not cool, or the fact that we are cool involves that we are not in those states. No one could introspectively scrutinize the state of panic or fury, since the dispassionateness exercised in the scientific observation is, by the definition of ‘panic’ and ‘fury’, not the state of mind of the victim of those turbulences. Similarly, since a convulsion of merriment is not the state of mind of the sober experimentalist, the enjoyment of a joke is also not an introspectible happening. States of mind such as these more or less agitations can be examined only in retrospect. Yet nothing disastrous follows from this restriction. We are not shorter of information about panic or amusement than about other states of mind." ( G. Ryle, The Concept of Mind, p. 159.)

GILBERT RYLE ”My mind does not stand for another organ. It signifies my ability and proneness to do certain things and not some piece of personal apparatus without which I could not or would not do them." ( G. Ryle, The Concept of Mind, p. 161.)

GILBERT RYLE "Now pronouns like ‘I’ and ‘you’ are, anyhow sometimes, direct index words, while others, like ‘he’ and ‘they’ and, in some uses, ‘we’ are indirect index words. ‘I’ can indicate the particular person from whom the noise ‘I’, or the written mark ‘I’ issues; ‘you’ can indicate the one person who hears me say ‘you’, or it can indicate that person, whoever he is (and there may be several) who reads the ‘you’ that I write, or have printed. In all cases the physical occurrence of an index word is bodily annexed to what the word indicates. Hence ‘you’ is not a queer name that I and others sometimes give you; it is an index word which, in its particular conversational setting, indicates to you just who it is I am addressing my remarks. ‘I’ is not an extra name for an extra being; it indicates when I say or write it, the same individual who can also be addressed by the proper name ‘Gilbert Ryle’. ‘I’ is not an alias for ‘Gilbert Ryle’; it indicates the person whom ‘Gilbert Ryle’ names, when Gilbert Ryle uses ‘I’." ( G. Ryle, The Concept of Mind. p. 180.)

GILBERT RYLE "At a certain stage the child discovers the trick of directing higher order acts upon his own lower order acts. Having been separately victim and author of jokes, coercions, catechisms, criticisms, and mimicries in the inter-personal dealings between others and himself, he finds out how to play both roles at once. He has listened to stories before, and he has told stories before, but now he tells stories to his own enthralled ear. He has been detected in insincerities and he has detected the insincerities of others, but now he applies the techniques of detection to his own insincerities. He finds that he can give orders to himself with such authority that he sometimes obeys them, even when reluctant to do so. Self-suasion and self-dissuasion become more or less effective. He learns in adolescence to apply to his own behaviour most of those higher order methods of dealing with the young that are regularly practised by adults. He is then said to be growing up." G. Ryle, The Concept of Mind. pp. 184 - 185.

DE TIEN VRAGEN Wat is de relatie tussen lichaam en geest? De geest bestaat niet. De mens heeft een lichaam en gedraagt zich op een manier die wij het beste kunnen beschrijven door een intentioneel idioom te gebruiken.

DE TIEN VRAGEN Wat is denken? Denken is een vorm van gedrag, net als lezen.

DE TIEN VRAGEN Wat is bewustzijn? Bewustzijn bestaat strikt genomen niet. Het is een verzamelterm voor verschillende verschijnselen die zich alle manifesteren in gedrag.

DE TIEN VRAGEN Is er een onderscheid tussen emoties en rationeel denken? Ja, er bestaat een onderscheid dat volledig tot uiting komt in gedrag.

DE TIEN VRAGEN Hoe moeten we mentale toestanden beschrijven? Door te beschrijven hoe iemand zich gedraagt aan wie we het bezit van die mentale toestand toeschrijven.

DE TIEN VRAGEN Wat is de plaats van de geest in de wereld van de natuurwetenschappen? De geest bestaat niet, alleen de mens bestaat. De mens is geen machine; de manier waarop de mens zich gedraagt laat zich het best beschrijven met behulp van de volkspsychologie.

DE TIEN VRAGEN Hoe nemen we de werkelijkheid waar? De waarneming vormt een probleem voor het behaviourisme. Ryle heeft hier een hoofdstuk over geschreven, waarvan hij zelf schrijft dat het hem niet bevredigt.

DE TIEN VRAGEN Kunnen we gedachte-inhouden altijd kennen? In beginsel kunnen we alle gedachteninhouden kennen door goed ons eigen gedrag en dat van een ander te obsereveren.

DE TIEN VRAGEN Kunnen we andere geesten kennen? Het probleem van andere geesten is een schijnprobleem dat door het behaviorisme als zodanig is onthuld.

DE TIEN VRAGEN Wat of wie ben ik? Ik ben een mens, geen machine, maar ook geen twee-eenheid bestaande uit een lichaam en een geest.