Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24/02/2011 Ellen Boeren ‘Hoe lang is levenslang?’ Verschuivingen in participatie aan leren doorheen de levensloop. (Eurostat Adult Education Survey)
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LLL doorheen de levensloop Het Vlaamse beleid onder de loep Theoretisch kader Eurostat Adult Education Survey Resultaten * participatie * motieven * drempels Conclusies en discussie Conferentie SSL 24/02/2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LLL doorheen de levensloop Het Vlaamse beleid onder de loep Uitgangspunten: - vergrijzing - dalende participatie naarmate leeftijd stijgt - leernoden op latere leeftijd Conferentie SSL 24/02/2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LLL doorheen de levensloop Het Vlaamse beleid onder de loep -conform Europese richtlijnen: 15 procent / Een leven lang leren in goede banen (2000) -Pact van Vilvoorde (2001) -Strategisch plan geletterdheid (2005) -Vlaanderen in Actie Pact 2020 (2009) Conferentie SSL 24/02/2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LLL doorheen de levensloop Conferentie SSL 24/02/2011 VLAANDEREN
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LLL doorheen de levensloop Theoretisch kader Psychology of Adult Learning Mark Tennant (2006) Conferentie SSL 24/02/2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LLL doorheen de levensloop Conferentie SSL 24/02/ – 23 Late adolescentie en jeugd 23 – 35 Vroege volwassenheid 35 – 45 Midlife transitie 45 – 57 Midden volwassenheid 57 – 65 Transitie naar late volwassenheid Streven naar emotionele afhankelijkheid Voorbereiden op huwelijk en familieleven Keuze en voorbereiding op de carrière Ontwikkelen van een ethisch systeem Keuze van een partner Gezinsuitbreiding Managen van een huishouden Een beroep starten Opnemen van maatschappelijke verantwoordelijkheden Aanpassen aan veranderende tijdspatronen Herbekijken van de carrière Herdefiniëren van de familiale banden Carrière behouden of een nieuwe uitbouwen Herbevestigen van de familiale relaties Opnemen van mature maatschappelijke verantwoordelijkheden Aanpassen aan biologische veranderingen Voorbereiden op pensioen
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LLL doorheen de levensloop Eurostat Adult Education Survey -2007, quasi alle landen uit de EU -formeel, non formeel, informeel -socio-demografisch / socio-economisch profiel -zelfinschatting vaardigheden ICT / talen -socio-culturele deelname -3,104 observaties (sample 8,677) -referentieperiode 12 maanden !!! Conferentie SSL 24/02/2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LLL doorheen de levensloop Resultaten * participatie * motieven * drempels Conferentie SSL 24/02/2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LLL doorheen de levensloop Participatie naar leeftijd Conferentie SSL 24/02/2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LLL doorheen de levensloop Participatie naar leeftijd (formeel versus non formeel) Conferentie SSL 24/02/2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LLL doorheen de levensloop Intentie tot participatie naar leeftijd Conferentie SSL 24/02/2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LLL doorheen de levensloop Motieven (formeel) Conferentie SSL 24/02/2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LLL doorheen de levensloop Motieven (non-formeel) Conferentie SSL 24/02/2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LLL doorheen de levensloop Motieven (om mijn werk beter te doen) Conferentie SSL 24/02/2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LLL doorheen de levensloop Motieven (om nieuwe mensen te ontmoeten) Conferentie SSL 24/02/2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LLL doorheen de levensloop Drempels -focus op niet-participanten -… met een intentie om te participeren -grootste drempels hebben betrekking op TIJD combinatie met werk combinatie met gezin -tijdsdrempels dalen naarmate de leeftijd stijgt Conferentie SSL 24/02/2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LLL doorheen de levensloop Drempels (mijn gezondheid of leeftijd) Conferentie SSL 24/02/2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ LLL doorheen de levensloop Conclusies en discussie -sterke samenhang met job -Schuller & Watson: learning through life * * * * 75+ -betere balans tijd Conferentie SSL 24/02/2011