Van Beheersovereenkomst tot Personeelsplan via Ondernemingsplan Een case om samen te doen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Beleids- en Beheerscyclus
Realisatie kindcentrum
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Rotary International Vrede goodwill en verstandhouding bevorderen.
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
netwerk organisatiebeheersing
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Het Management Informatie Portaal
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
Maatschappelijke Sectoren & ICT
Veiligheid, gezondheid en kwaliteitszorg 22 november 2013
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Personeelspraktijk 2005 MOVI 25 november 2005
Nieuw datamodel volwassenenonderwijs. Afdeling Volwassenenonderwijs2 Efficiëntere administratie volwassenenonderwijs Aansluiting volwassenenonderwijs.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS DE ADMINISTRATIE NA BBB (Beter Bestuurlijk Beleid)
Ondernemingsplan 2011 VEA Historiek -Gestart met opmaak ondernemingsplan Basis voor planningen -Evoluties: -Link met interne communicatie, jaarverslag.
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
CAG/11/13.01/DOC.010. Van beheersovereenkomst naar ondernemingsplan Het ondernemingsplan 2011 Henny De Baets administrateur-generaal
Agentschap voor Natuur en Bos
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Netwerk organisatiebeheersing Krachtlijnen auditstrategie
BBC – LDC.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Als publieke dienstverlener wil de VDAB : voor werkzoekenden,
Lanceerdag Draaiboek ‘neonatale opsporing van aangeboren metabole aandoeningen’ 20 oktober 2009 ‘Toekomstvisie’ dr. Dirk Dewolf Adjunct-kabinetschef minister.
Kwaliteitszorg ● Huidige accreditatie (status)
30 september 2005 Professioneel asset management Kunstwerken eindrapport.
Welke doelstellingen bij een BO? Pagina Welke soorten doelstellingen bij de opmaak van een beheersovereenkomst ? Directiecomité FOD WASO 28.
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur.
Implementatie van een service georiënteerde architectuur
Introductie OHSAS
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Kabinet van de Vice-Eerste Minister en Minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen 1.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Aanpak BBC lichting 1/1/2014 opmaak meerjarenplan/budget.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Medisch toezicht van personen in de levensmiddelensector. Koninklijk besluit tot wijziging van.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Infosessie Topambtenaren Vlaamse Overheid 13 juni 2003 Een managementcode voor Personeel & Organisatie.
BELEIDSBRIEF BESTUURSZAKEN Samen werken aan een kwaliteitsvolle Vlaamse overheid Geert Bourgeois, Vlaams minister van Bestuurszaken.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Voka Health Community ‘kwaliteit van zorg’ Jo Vandeurzen Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin 1.
Insights & Essentials Willem van Putten
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Met Traject aan tafel Departement Kanselarij en Bestuur.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
TALENT- & ORGANISATIEPROCESSEN: VAN ORGANISATIE TOT INDIVIDU
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Rapportering en monitoring
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Lokaal Sociaal Beleid.
Omgevingswet en Gezondheid
Het E-depot van Rotterdam
Human Resources Accounting
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Vlabinvest: Wonen en Zorg
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

van Beheersovereenkomst tot Personeelsplan via Ondernemingsplan Een case om samen te doen?

Beleidsbrief Beheers- overeenkomst Personeelsplan Begroting Werkingskredieten Apparaatskredieten PLOEG Onder- nemingsplan Dashboard

De beheersovereenkomst bevat in punt 6 Beleidsdoelstellingen SD 1: Kiezen voor een gezonde leefstijl. SD 2: Ziekten, hun risicofactoren of hun verwikkelingen voorkomen SD 3: De performantie van zorg- en gezondheidsvoorzieningen bevorderen en bewaken Het kwaliteitsbeleid van zorg- en gezondheidsvoorzieningen bewaken OD 17 : De zorg is veilig, doeltreffend, doelmatig, tijdig, gebruikersgericht en continu in algemene ziekenhuizen, ouderenvoorzieningen, psychiatrische instellingen, centra voor geestelijke gezondheidszorg en thuiszorg SD 4: Zorg- en gezondheidsaanbod afstemmen op de mate van zorgbehoevendheid van de bevolking SD 5: Toegankelijke en betaalbare zorg mogelijk maken SD 6: De actieve participatie en de correcte bejegening van zorgvragers worden versterkt Deze beleidsdoelstellingen vloeien voort uit regeerakkoord, beleidsbrief en regelgeving

De beleidsdoelstellingen worden door Z&G vertaald in Strategische OrganisatieDoelstellingen SOD 1: Het agentschap stuurt voorzieningen aan. Deze voorzieningen dragen bij tot het realiseren van de beleidsdoelstellingen vermeld in punt 6. SOD 2: Het agentschap beschermt de bevolking tegen besmettelijke ziekten SOD 3: Het agentschap beschermt de gezondheid van de bevolking tegen schadelijke effecten van lucht-, water- en bodemverontreiniging SOD 4: Het agentschap beheert de Vlaamse Zorgverzekering efficiënt SOD 5: Het agentschap ontwikkelt beleidsinstrumenten, evalueert ze en past ze desgevallend aan SOD 6: Het agentschap draagt bij tot de realisatie van de generieke doelstellingen, vermeld in punt 7, van de Vlaamse Regering

De beheersovereenkomst bevat Strategische OrganisatieDoelstellingen SOD 1: Het agentschap stuurt voorzieningen aan. Deze voorzieningen dragen bij tot het realiseren van de beleidsdoelstellingen vermeld in punt 6. SOD 2: Het agentschap beschermt de bevolking tegen besmettelijke ziekten SOD 3: Het agentschap beschermt de gezondheid van de bevolking tegen schadelijke effecten van lucht-, water- en bodemverontreiniging SOD 4: Het agentschap beheert de Vlaamse Zorgverzekering efficiënt SOD 5: Het agentschap ontwikkelt beleidsinstrumenten, evalueert ze en past ze desgevallend aan SOD 6: Het agentschap draagt bij tot de realisatie van de generieke doelstellingen, vermeld in punt 7, van de Vlaamse Regering

Beheersovereenkomst Strategische organisatiedoelstelling 1 Het agentschap stuurt voorzieningen aan. Deze voorzieningen dragen bij tot het realiseren van de beleidsdoelstellingen vermeld in punt 6 van de BO

Afdelingactiviteittaak nr.taak (100 Char) SOD 1 het agentschap stuurt voorzieningen aan. Deze voorzieningen dragen bij tot het realiseren van de beleidsdoelstellingen vermeld in punt 6

Van Strategische OrganisatieDoelstellingen naar Operationele OrganisatieDoelstellingen SOD 1: Het agentschap stuurt voorzieningen aan. Deze voorzieningen dragen bij tot het realiseren van de beleidsdoelstellingen vermeld in punt 6. OOD 1: Het agentschap draagt bij tot de uitbouw van een toereikend, evenwichtig gespreid en kwaliteitsvol aanbod van zorg- en gezondheidsvoorzieningen OOD 2 : Het agentschap handhaaft de erkenningsnormen van zorg - en gezondheids voorzieningen OOD 3: Het agentschap subsidieert zorg – en gezondheidsvoorzieningen tijdig en correct

Van Strategische OrganisatieDoelstellingen naar Operationele OrganisatieDoelstellingen SOD 1: Het agentschap stuurt voorzieningen aan. Deze voorzieningen dragen bij tot het realiseren van de beleidsdoelstellingen vermeld in punt 6. OOD 1: Het agentschap draagt bij tot de uitbouw van een toereikend, evenwichtig gespreid en kwaliteitsvol aanbod van zorg- en gezondheidsvoorzieningen OOD 2 : Het agentschap handhaaft de erkenningsnormen van zorg - en gezondheids voorzieningen OOD 3: Het agentschap subsidieert zorg – en gezondheidsvoorzieningen tijdig en correct

Strategische organisatiedoelstelling 1 Het agentschap stuurt voorzieningen aan. Deze voorzieningen dragen bij tot het realiseren van de beleidsdoelstellingen vermeld in punt 6 van de BO Operationele organisatiedoelstelling 3 Het agentschap subsidieert zorg – en gezondheidsvoorzieningen, programma's en andere organisaties tijdig en correct

Afdelingactiviteittaak nr.taak (100 Char) SOD 1 het agentschap stuurt voorzieningen aan. Deze voorzieningen dragen bij tot het realiseren van de beleidsdoelstellingen vermeld in punt 6 OOD 3: Het agentschap subsidieert zorg – en gezondheidsvoorzieningen, programma's en andere organisaties tijdig en correct

Strategische organisatiedoelstelling 1 Het agentschap stuurt voorzieningen aan. Deze voorzieningen dragen bij tot het realiseren van de beleidsdoelstellingen vermeld in punt 6 Operationele organisatiedoelstelling 3 Het agentschap subsidieert zorg – en gezondheidsvoorzieningen, programma's en andere organisaties tijdig en correct indicator

nrOODindicatorbron 152 OOD 3: Het agentschap subsidieert tijdig en correct zorg – en gezondheidsvoorzieningen datum besluit / datum ordonnancering De Beurs 153 per sector % krediet dat geordonnanceerd is op 31 maart, 30 juni en 30 september De Beurs

Strategische organisatiedoelstelling 1 Het agentschap stuurt voorzieningen aan. Deze voorzieningen dragen bij tot het realiseren van de beleidsdoelstellingen vermeld in punt 6 Operationele organisatiedoelstelling 3 Het agentschap subsidieert zorg – en gezondheidsvoorzieningen, programma's en andere organisaties tijdig en correct Activiteit Subsidiëren

Afdelingactiviteittaak nr.taak (100 Char) SOD 1 het agentschap stuurt voorzieningen aan. Deze voorzieningen dragen bij tot het realiseren van de beleidsdoelstellingen vermeld in punt 6 OOD 3: Het agentschap subsidieert zorg – en gezondheidsvoorzieningen, programma's en andere organisaties tijdig en correct 03.13PETSubsidiëren 03.13PETSubsidiëren 03.13PETSubsidiëren

Strategische organisatiedoelstelling 1 Het agentschap stuurt voorzieningen aan. Deze voorzieningen dragen bij tot het realiseren van de beleidsdoelstellingen vermeld in punt 6 Operationele organisatiedoelstelling 3 Het agentschap subsidieert zorg – en gezondheidsvoorzieningen, programma's en andere organisaties tijdig en correct Activiteit -- Subsidiëren Taken Subsidiëren en opvolgen partnerorganisaties Eerstelijn Subsidiëren en opvolgen partnerorganisaties Preventie Subsidiëren en opvolgen organisaties terreinwerking

Afdelingactiviteittaak nr.taak (100 Char) SOD 1 het agentschap stuurt voorzieningen aan. Deze voorzieningen dragen bij tot het realiseren van de beleidsdoelstellingen vermeld in punt 6 OOD 3: Het agentschap subsidieert zorg – en gezondheidsvoorzieningen, programma's en andere organisaties tijdig en correct 03.13PETSubsidiëren Subsidiëren en opvolgen partnerorganisaties Eerstelijn 03.13PETSubsidiëren Subsidiëren en opvolgen partnerorganisaties Preventie 03.13PETSubsidiëren Subsidiëren en opvolgen organisaties terreinwerking

Strategische Organisatie Doelstelling Activiteit Taak Operationele Organisatie Doelstelling begroting Prestatietijd registratie Ploeg

Ondernemingsplan als PLOEG-instrument Afdelingactiviteittaak nr.taak (100 Char) collega1collega1 collega2collega2 collega3collega3 collega4collega4 collega5collega5 collega6collega6 collega7collega7 collega8collega8 SOD 1 het agentschap stuurt voorzieningen aan. Deze voorzieningen dragen bij tot het realiseren van de beleidsdoelstellingen vermeld in punt 6 OOD 3: Het agentschap subsidieert zorg – en gezondheidsvoorzieningen, programma's en andere organisaties tijdig en correct 03.13PETSubsidiëren Subsidiëren en opvolgen partnerorganisaties Eerstelijn PETSubsidiëren Subsidiëren en opvolgen partnerorganisaties Preventie PETSubsidiëren Subsidiëren en opvolgen organisaties terreinwerking 11 11

Ondernemingsplan als PLOEG-instrument Taken per persoon Afdeling: PET Collega x 03 - Het agentschap subsidieert zorg – en gezondheidsvoorzieningen tijdig en correct Beheersovereenkomsten opmaken - Opmaak beheersovereenkomsten Preventieprogramma's opvolgen - Preventieprogramma's opvolgen: bedrijfsgezondheidszorg - Preventieprogramma's opvolgen: voeding en beweging - Preventieprogramma's opvolgen: seksuele gezondheid - Preventieprogramma's opvolgen: tabak, alcohol en drugs - Preventieprogramma's opvolgen: ongevallenpreventie Subsidiëren - Subsidiëren en opvolgen LOGO's - Subsidiëren en opvolgen organisaties terreinwerking - Subsidiëren en opvolgen partnerorganisaties Preventie - Subsidiëren en opvolgen ad hoc projecten - Subsidiëren en opvolgen projecten Nationale Loterij VIA-middelen aanwenden - Aanwending VIA-middelen 14 - Organisatiebeheer en ondersteuning Communicatie vraaggestuurd - Communicatie extern - vraaggestuurd (burgers, koepels, internationaal, dept edm) Intern overleggen - Intern overleg Personeelszaken behartigen - Personeelstevredenheid - Vorming - PLOEG Operationele doelstelling Activiteiten Taken

Strategische Organisatie Doelstelling Activiteit Taak Operationele Organisatie Doelstelling begroting Prestatietijd registratie Ploeg

Ondernemingsplan als begrotingsinstrument

Strategische Organisatie Doelstelling Activiteit Taak Operationele Organisatie Doelstelling begroting Prestatietijd registratie Ploeg

Waarom prestatietijdregistratie? Kennen apparaatskost Tijd meten per activiteit of project Personeelskost per activiteit of project

Waarom prestatietijdregistratie? Ondernemingsplan ingevoerd in registratiemodule Orka Elke medewerker kent zijn bijdrage aan het ondernemingsplan

Waarom prestatietijdregistratie? Geen controle-instrument Geen aparte registratie meer voor thuiswerk Maximaal 10 minuten per dag Iedereen doet mee Niet tijdelijk maar recurrent Start tijdsregistratie vanaf 1 maart 2008

Ondernemingsplan als basis voor prestatietijdregistratie

En nu ? Opvolgen! De integratie in één systeem is gerealiseerd Nu op koers blijven en meten of we onze doelstellingen halen tegen welke kost

Dashboard Opvolgen van de realisatiegraad van de doelstellingen Zicht op inzet van de middelen en kostprijsberekening Signaalfunctie bij afwijken van doelstellingen en streefwaarden Gebaseerd op operationele databanken

Impactanalyse van een opvolgingsinstrument binnen Z&G Identificeren van processen Rapportagebehoeften Aanduiden noodzakelijke functionaliteiten Bronnen Oplossingscenario’s

Operationele beheersprocessen Hoogste niveau

Rapportagebehoeften Verplichte: cfr. beheersovereenkomst Gewenste: ter ondersteuning van de processen –Opvolgingsinstrument waarmee wordt vastgesteld of doelstellingen worden gerealiseerd –Opstellen van plan voor volgende cyclus

Functionaliteiten die moeten worden gerealiseerd door instrument Vloeien voort uit processen 8 clusters prioritair kiezen Waarbinnen een selectie moet worden gemaakt

Oplossingen Op basis van selectiecriteria ICT-context (hardware, software, licenties, …) Beschikbare competenties in de organisatie op vlak van gegevensverzameling en BIT Kwaliteit en beschikbaarheid van databronnen Marktvergelijking

Keuze Cognos 8 BI voor het invullen van de functionaliteitenclusters met betrekking tot Business Intelligence en Scorecarding (Cognos Business Intelligence suite) Planning Corporate Performance Management (Cognos Planning suite) IBM voor het invullen van de functionaliteiten met betrekking tot Data Integration (IBM Information Server – DataStage).

Strategische beheersprocessen

Elk apart of samen ? Opstellen en opvolgen beheersovereenkomst, ondernemingsplan, begroting, personeelsplan zijn generiek Te bereiken doelstellingen zijn voor een deel gemeenschappelijk, zelfde beleidsdomein Rapportageverplichting en opvolging zijn analoog Middelen zijn gelijkaardig (personeel, begroting, …) Bronnen zijn voor een deel gemeenschappelijk (orafin, vlimpers, orka,..) Cognos 8 BI is gekozen als standaard Vandaar aangewezen om samen een instrument uit te bouwen Impactanalyse is gebeurd en kan als basis dienen voor andere entiteiten Binnen agentschappen en departement is deskundigheid in Datastage en Cognos aanwezig

Implementatievoorstel Iteratief: waarbij in opeenvolgende cycli clusters van bronnen worden ontsloten en rapporten worden ontwikkeld Start met de bronnen en rapporten die generiek zijn voor de agentschappen: orafin, vlimpers, … Daarna te specificeren per agentschap

Eerste fase: 5 iteraties Business intelligence (2) rapporten op …(af te spreken) Enterprise Planning (2) opmaak ondernemingsplan en begroting Scorecarding (1)