1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober 2012
2 Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze. De klassenmentor met de klas.
3 HBO HAVO
4 3 HAVO TWEEDE FASE MBO
5 HAVO WO HBO VMBO VWO MBO
6 De tweede fase vakken in het gemeenschappelijk deel 40 % vakken in het gemeenschappelijk deel 40 % vakken in het profiel deel50 % vakken in het profiel deel50 % één keuze-examenvak10 % één keuze-examenvak10 %
7 Gemeenschappelijk deel Nederlands Nederlands Engels Engels Maatschappijleer Maatschappijleer Lichamelijke opvoeding Lichamelijke opvoeding Culturele en kunstzinnige vorming Culturele en kunstzinnige vorming Literatuur Literatuur
8 De profielen Cultuur en Maatschappij Cultuur en Maatschappij Economie en Maatschappij Economie en Maatschappij Natuur en Gezondheid Natuur en Gezondheid Natuur en Techniek Natuur en Techniek
9 Cultuur en Maatschappij Geschiedenis Geschiedenis Frans of Duits Frans of Duits Maatschappijvak: ec of ak Maatschappijvak: ec of ak Cultuurvak:bv/mu of mvt Cultuurvak:bv/mu of mvt Totaal 4 profielvakken dan nog één keuze-examenvak
10 Economie en Maatschappij Wiskunde A Wiskunde A Economie Economie Geschiedenis Geschiedenis Management & Organisatie of Frans/Duits Management & Organisatie of Frans/Duits dan nog één keuze-examenvak
11 Natuur en Gezondheid Wiskunde A of Wiskunde B Wiskunde A of Wiskunde B Biologie Biologie Scheikunde Scheikunde Natuur, leven & techniek (NLT) Natuur, leven & techniek (NLT) of Aardrijkskunde dan nog één keuze-examenvak
12 Natuur en Techniek Wiskunde B Wiskunde B Natuurkunde Natuurkunde Scheikunde Scheikunde NLT of Informatica NLT of Informatica dan nog één keuze-examenvak
13 Mogelijke keuze-examenvakken Afhankelijk van het gekozen profiel!! Afhankelijk van het gekozen profiel!! De reeds genoemde profielvakken plus: De reeds genoemde profielvakken plus: Bewegen, Sport en Maatschappij (BSM)
14 Doorstroomeisen Opleidingen met vrije instroom Opleidingen met vrije instroom –b.v.maatschappelijk werk Opleidingen met profieleisen Opleidingen met profieleisen –b.v.elektrotechniek Opleidingen met aanvullende eisen Opleidingen met aanvullende eisen –b.v. conservatorium Opleidingen met wensen t.a.v. profiel Opleidingen met wensen t.a.v. profiel –b.v.fysiotherapie
15
16 Keuze wordt bepaald door: INTERNE FACTOREN INTERNE FACTOREN EXTERNE FACTOREN EXTERNE FACTOREN
17 Interne factoren: Wie ben ik? Het spiegelbeeld. interesse interesse –vakken, beroepsgebied resultaten resultaten –cijfers en hoe komen ze tot stand vaardigheden vaardigheden –sterke en zwakke punten
18 Externe factoren Informatie over: de wereld van arbeid en beroep de wereld van arbeid en beroep opleidingen opleidingen eisen en wensen t.a.v. het profiel eisen en wensen t.a.v. het profiel mogelijkheden op Oscar Romero mogelijkheden op Oscar Romero
19 Loopbaancompetenties Wat vragen we van de leerling? En wat is de rol van de ouders? En wat is de rol van de ouders? –Willen –Weten –Kunnen –Zelfbeeld
20 Willen Betrokken Betrokken Tijd insteken Tijd insteken Luisteren naar anderen Luisteren naar anderen Nadenken Nadenken
21 Weten Voorkeur voor beroep(sgebied) Voorkeur voor beroep(sgebied) De profielen De profielen Mogelijkheden met profiel Mogelijkheden met profiel Welke studierichting Welke studierichting Doorstroomeisen Doorstroomeisen Eisen voor het studeren in HBO Eisen voor het studeren in HBO
22 Kunnen Informatie vinden Informatie vinden Nadenken over gevonden resultaat Nadenken over gevonden resultaat Erover communiceren met ouders, mentor enz. Erover communiceren met ouders, mentor enz. Inschatten of je aan de eisen voldoet Inschatten of je aan de eisen voldoet
23 Zelfbeeld Sterke punten Sterke punten Zwakke punten Zwakke punten Waar kan, moet of wil ik aan werken Waar kan, moet of wil ik aan werken Resultaten en hoe behaald! Resultaten en hoe behaald! Interesse Interesse
24 Schema keuzeverloop keuzebegeleidingslessen OPTIE keuzebegeleidingslessen OPTIE mentor + decaan + ouders werken op oscarromero.dedecaan.net (ook thuis) werken op oscarromero.dedecaan.net (ook thuis) de “snuffelstage” 14 of 15 februari de “snuffelstage” 14 of 15 februari voorlopige keuze door de leerling voorlopige keuze door de leerling verwachting van de vakleerkracht verwachting van de vakleerkracht eventueel gesprek met de decaan eventueel gesprek met de decaan eventueel advies bij het tweede rapport eventueel advies bij het tweede rapport leerling maakt definitieve keuze leerling maakt definitieve keuze
25 tijdpad begin februarivoorlopige keuze begin februarivoorlopige keuze begin februariverwachting vakdocent begin februariverwachting vakdocent 22 maart rapportvergadering 22 maart rapportvergadering 26 maartouderavond 26 maartouderavond 5 aprildefinitieve keuze 5 aprildefinitieve keuze eind meiuitgesteld advies eind meiuitgesteld advies
26 Lokaalindeling na de pauze H3AHenk Bernard 1.32 H3AHenk Bernard 1.32 H3BPaul van den Boorn1.31 H3BPaul van den Boorn1.31 H3CMarleen Koomen 1.33 H3CMarleen Koomen 1.33 H3DPeter Kruijver1.35 H3DPeter Kruijver1.35
27