Volkoren Wat (w)eet de consument?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Campagnes Rijksoverheid Feiten en beeldvorming
Advertisements

Fietsverlichtingscampagne 2011
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Informatie over voeding zoeken en bespreken
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
GfK Supermarktkengetallen
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Onderzoek naar Light eten
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Ren je Rot Voedingsspel!?.
14 april 2008Symposium reisagenten You gotta move!
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Landelijke campagne bedrijfstakpensioenfondsen Bpf Bouw, 2 maart 2010 Marjolein Zaal Manager Communicatie VB.
GOALS STRATEGIES MEASURES DASHBOARD ACTION PLAN (WHO, WHEN)
je dagelijkse gezonde energieleverancier
Gezonde voeding.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
KEIHARDE KENNIS KWIS Dag van de Beroepskolom 2009.
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
De strategie - deel 2 Goudsmidatelier Jaasma. Wat hebben we vorige week besproken? Waar wordt je gelukkig van? Voor wie doe je de dingen? Wat gebeurt.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Social media voor (ouderen)organisaties Scholingsochtend SBOG ‘Kennismaken met social media’ Maandag 5 maart 2012.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
VOORBEELD Waarderingsrapport Doe-het-zelf Merken Voorjaar 2009
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Ik eet het beter ABC, maart 2010.
Brood!!.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Department of Marketing Faculty of Economics Het vangen van de ongrijpbare consument: Effectiviteit van multi-media campagnes Prof.dr Tammo H.A. Bijmolt.
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Hoe centraal staat de burger in uw gemeente? 1 Van het kastje naar de muur? Praktijkonderzoek naar kanaalsturing Overheid & ICT 2011 Willem Pieterson.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | December 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
GfK Supermarktkengetallen
Een gezonde start in de JGZ 0-4: triage en passende begeleiding van zuigelingen Dr. Maartje Niezen 3 april 2013, NCVGZ, Ede.
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Enquête.
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
Versrapport Deen Albert Heijn Jan Linders / Jumbo
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
In opdracht van NOC*NSF
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Ieder zijn leerstijl Voor we over leerstijl spreken moeten we duidelijk weten wat leren is. ‘Leren is het verwerven van nieuwe competenties’. Dit leren.
Gezondheid   1. We willen bewuster leven. 2.
Wij heten je van harte welkom op deze groepscursus !
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Werkgroep Communicatie/BioPassie Willemien van den Broek, WB.. Stylist Food Henk Gerben, consument Evelyn Muller, Estafette/Odin Daniëlle Schols, projectmanager.
VOEDING !Hierboven klikken voor een stukje Nieuws uit de natuur!
Hoe zit het met jou? Eet jij veel suikerrijke producten? Let je erop? Drink je veel frisdrank? Doe je vaak extra suiker op je eten of in je drinken?
Voedingscentrum Voedselverspilling
Wegwijzer in mediawijsheid en mediaopvoeding 0-6 jaar
Hardlopen.
Lezing Stichting Kind en Voeding
Transcript van de presentatie:

Volkoren Wat (w)eet de consument? Debora van Zee 19 april 2012

Onderzoek RuigrokNetpanel 2008 Kleur & gezondheid (kwalitatief, indicatief), rondetafelsessies, n=29 RuigrokNetpanel 2010 Kwalitatief onderzoek, online interactiontool, n=18, inventariserend Kwantitatief onderzoek, n=801, representatief & cijfermatig Beiden: kennis, perceptie, zelf gerapporteerd gedrag t.o.v. vezel én volkoren(producten) GFK 2011 Kwantitatief GFK ConsumerScan panel (main-shoppers) Representatief voor NL bevolking, n=1047 Kennis, perceptie, zelf gerapporteerd gedrag t.o.v. volkoren(brood) RuigrokNetpanel 2012 kwantitatief moeders van thuiswonende kinderen (n=497, 25-45jr) Kennis, perceptie, zelf gerapporteerd gedrag t.o.v. volkorenbrood Presentatie cijfers gebruikt uit GFK 2011, mits anders aangegeven

Kennis, gezondheid en perceptie

Één op de vier kan (spontaan) noemen waar volkoren voor staat. Bestaande uit veel kleine antwoordcategorieën. Variërend van “waar het van gemaakt is” tot “soortnaam”. Alle respondenten (n=1047), één antwoord mogelijk

Wanneer mag brood Volkoren heten? Alle respondenten (n=1047), één antwoord mogelijk

Volkoren & gezondheid (open vraag) Manieren waarop volkoren producten goed voor gezondheid Alle respondenten

Volkoren & gezondheid (gesloten vraag) Alle respondenten, meerdere antwoorden mogelijk (n=1047)

Gedrag

Hoe vaak eet u …?

Marktcijfers broodconsumptie (in-home GfK 2009) Aanbod out of home? kleinbrood GFK: slechts 20% bruin, volkoren of meergranen, 47% wit Marktcijfers broodconsumptie (in-home GfK 2009) Bruinbrood het meest gegeten, witbrood het minst Wit Meergranen Volkoren Bruin Brood (Tarwebrood)

Beweegredenen voor het eten van Volkoren

Belangrijkste reden om voor product te kiezen Brood Alle producten die minimaal 1 of 2 keer per maand worden gegeten Volkoren brood wordt vaker vanwege gezondheid gekozen dan andere soorten brood.

Belangrijkste reden om voor product te kiezen Pasta Alle producten die minimaal 1 of 2 keer per maand worden gegeten

Belangrijkste reden om voor product te kiezen Koekjes Alle producten die minimaal 1 of 2 keer per maand worden gegeten

Redenen om geen volkoren producten te eten Alle respondenten die geen volkoren producten eten (n=179), meerdere antwoorden mogelijk

Vindbaarheid

Weet de consument volkoren te vinden? Alle respondenten (n=1047) * aan verpakking/uiterlijk te herkennen

Hoe herkent u volkoren? Alle respondenten (n=1047), meerdere antwoorden mogelijk

3 Voedingswaarde van brood Er bestaat nogal wat verwarring die er is over kleur en gezondheid en over de plaats van meergranenbrood als het gaat om voedingswaarde en gezondheid. Naast dat veel mensen denken dat donkerder automatisch gezonder is, denkt men ook vaak dat meergranenbrood altijd gezonder is dan volkoren(tarwe)brood. Dit is een hardnekkige misvatting. Die door consumentenorganisaties vaak aan de kaak gesteld wordt. Echter wordt hierin vaak een belangrijke fout gemaakt. Men slaat de andere kant op door te suggereren dat meergranenbrood nooit gezonder of even gezond is als volkorenbrood. En dat donker brood altijd “geverfd wit”is. Ook dit zet de consument op het verkeerde been. 19 19

Meegranen of Volkoren? Wat is meergranen = meerdere graansoorten gebruikt Grondstof bepaald vervolgens hoe gezond dit is (tov andere soorten) Bloem of volkorenmeel of mix Evt. toegevoegde zaden, pitten etc.

Conclusie Gemiddeld genomen eet men minder volkorenproducten dan volgens de aanbevelingen wenselijk zou zijn. Volkoren = gezond is bekend, maar men kent maar een deel van het verhaal. Gezondheid , naast smaak, belangrijke aankoopreden voor volkorenproducten. Volkorenbrood beter bekend (en bemind?) dan andere volkorengraanproducten. Het aanbod volkoren producten en de herkenbaarheid ervan kan beter.

Activiteiten Bakkerijsector

Waar richten we ons op? We gaan ons vooral richten op het verleiden van de tarwebroodeter tot het vaker kiezen van volkoren. Bijkomend effect is helderheid over het aandeel volkoren in meergranenbrood MEERGRANEN bewust 19% eet meergranenbrood midden/hoog opgeleid BROODVERVANGERS WITBROOD TARWEBROOD VOLKORENBROOD gemak (lekker) 13% eet witbrood (bij kleinbrood 47%) Laag opgeleid gewoonte (onbewust) 32% eet tarwebrood midden/hoog opgeleid gezondheid (bewust) 24% eet volkoren! midden/hoog opgeleid Van onbewust naar bewust!  bewust leven Van onbekend naar bekend!  kenmerk

Project Vaker Volkoren – Hoe? Vergroten kennis over positieve aspecten van volkorenproducten (brood). Ondernemer, Personeel en Klant! Bewuste (en transparante) positionering en promotie van volkoren(meergranen)assortiment = Klein- en grootbrood bereid met (tenminste 50% en) 100% volkorenmeel. Hier

Project Vaker Volkoren – Hoe? Kenmerk Campagne Samenwerking

Volkoren & gezondheid Volkorenproject totaal Pilot )-meting maart april mei juni juli aug. sept. okt. nov. Pilot )-meting Pilot loopt Pilot 1-meting Uitrol volkoren Uitrol volkoren Uitrol volkoren Toolkit sector 50% en 100% volkoren VOLKOREN & GEZONDHEID Volkoren & Gezondheid Gezondheidseffecten (met intermediairs) food- professionals print, social media, seminars, folder, free publicity Volkoren & Gezondheid Feiten & Fabels Pilot bakkerrs, supermakrten en ouyt of home Landelijke uitrol campagne consument Kick off 2x activatiemoment NSO print, TV, online, social media, events, beurzen, folder, sampling, free publicity, ambassadeurs 100% volkoren

Bedankt voor uw aandacht!