GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatieverandering
Advertisements

Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Leiderschap bij verandering
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Ouders en Kinderen Centraal
Kandinsky College Malderburchtstraat
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Werkvormen als vanzelf
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Motivatie van de professional Willy Limpens
‘Een Spraakmakend Project’
Integraal Gezondheids Management in het MKB Kansen en Weerstanden Horeca Gouda
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Hoe wil ik mijn medewerkers sturen?
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Iedereen coach naar Jef Clement.
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
John P. Kotter Harvard Business School
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Implementatie strategieën
Welkom op onze thema-avond
14 april 2009 Workshop Informatievoorziening ten behoeve van prestatiecontracten MarktContactDag 2009 Landelijke Diensten Luuk Bosch Data ICT Dienst.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Zittingsvoorbereiding
Een theoretische verkenning
Workshop TMs Mijn veranderende rol Het Nieuwe Werken
Workshop TMs Mijn veranderende rol Het Nieuwe Werken
Filmpje 1: Lisa Ramkema, winnares NK Evelator pitch 2011
Workshop ‘visieversneller’
Ondernemende professionals gevraagd! Lieve help!
Samenwerking die vleugels geeft Ellen Reehorst eduScrumnederland.nl
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Gelukkige Medewerkers presteren beter!
Tatiana Constandse John Ouderling.
Insights & Essentials Willem van Putten
Informatiebijeenkomst nieuwe medewerkers
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Naar een duurzaam HRM beleid
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
Terugblikken en vooruit kijken Irene van Bokhoven & Nienke Foolen invoerteam Richtlijnen jeugdhulp en jeugdbescherming Jeugd in Onderzoek 2016.
Mantelzorgkaart Aan de slag op het werk Aan de slag met mijzelf Aan de slag thuis mede mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS en het ministerie van.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
"Zorgen dat leren werkt: het E-model“ 19 APRIL 2016 'S-HERTOGENBOSCH.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Brunssum & Landgraaf Januari Even terugkijken.
I TRUST U, WERKEN VANUIT VERTROUWEN Lezing 19 april 2010 SMT, Tica Peeman.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Procesverbetering in de Zorg
A+O project Co-creatie in de praktijk
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
KVC en naam organisatie
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Kaizen Quick Reference Card
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw In samenwerking met:

Startpunt Waarom Wat Riwis inhoudelijk en bedrijfsmatig klaarstomen een flexibele bedrijfsvoering leren effectief te werken, stoppen van verspillingen Wat Analyse (heel kort) Pva project organisatie opzetten Pva communicatie GAAN

Startpunt Hoe Waartoe Cliënt Professionals Leidinggevende Verandering in gedrag en proces Top down in combinatie met bottom up Toekomstbestendige organisatie

Wat kwamen we tegen? Cliënten Professionals Organisatie Gemeente Ver van mijn bed show Professionals What’s in it for me? Organisatie De staf bepaalt, dat laten we niet los Het zoveelste project Gemeente Wil veel informatie, uitvragen Gelukkig wil Riwis met ons meedenken

Hoe hebben we dat aangepakt? Toegepaste leanprincipes Hoshin One Point Lessons Brown paper Gant planning Kaizen (projectmatig werken stap voor stap) Eenvoudige Regel Tool (ERT) Zelf ontwikkeld Cliënten matrix Portfolio LEAN = RESPECT SPELREGEL 1  We blijven weg van oordeel!

Effect van lean bij Riwis Cliënt: cliënt, medewerker en organisatie komen in een andere rol. Proactief in eigen herstelproces Medewerkers: Medewerkers kregen invloed op de verandering Veel initiatieven zijn gestart vanuit de medewerkers Werkplezier is gestegen bij de deelnemers Borging is organische verlopen, vanuit eigen noodzaak Organisatie: Meer focus Van een ‘nee maar’ cultuur naar een ‘ja en’ cultuur Staf is dienend aan het primaire proces Zowel leidinggevende en medewerkers meer in hun kracht Gemeente: Riwis is in beeld en neemt een voortrekkersrol Gemeente vraagt Riwis bij het ontwikkelen van de WMO 6 6

Successen vieren

Succesvoorwaarden gedragsniveau (duur 2-5 jaar) Vooraf de consequentie van lean helder hebben: Wat doen we als functies overbodig worden? Wat doen we met rotte appels? Etc. Leiderschap op alle niveaus Communicatie is essentieel Van te voren spelregels afspreken Betrokkenheid op alle niveaus (horizontaal en verticaal) Aansluiten bij de noodzaak van de organisatie Successen vieren en delen 8 8

Succesvoorwaarden procesniveau (duur 3 tot 12 maanden) Organisatie laten aansluiten bij de missie en de visie Heldere KPI benoemen waar aan gewerkt moet worden Cliënt staat centraal, primaire proces is leidend en alle andere afdelingen zijn ondersteunend Project eerst faciliteren dan pas aan de slag Structuur bieden Focus eerst op quick wins Lean topdown opleggen en bottom up uitvoeren 9 9

Workshop opdracht 1 Weerstand is de bescherming van de kwetsbare plek van jezelf Opdracht Welk gedrag kom je tegen bij: Cliënten/klanten Professionals Organisatie

Workshop opdracht 2 DOEN Opdracht Welke invloed heb ik zelf op het knelpunt? Wat heb ik te doen en te laten?

Op de komende sheets staan de vragen. Oefeningen Stel jezelf, je collega’s, je cliënt en je organisatie de volgende vragen: Op de komende sheets staan de vragen.

Veranderen, verbeteren. Ja wat dan, hoe dan? Welke ergernissen ondervind je? Wat moet jouw organisatie van andere partijen veranderen/verbeteren? Welke andere vragen heeft mijn klant? Wat moet jouw organisatie veranderen/verbeteren om zelf te overleven?

Waar heb jij het meeste invloed op? Mijn organisatie Mijn afdeling Mijn team Ik

Hoge inspanning Definieer van quick wins Mijn organisatie Mijn afdeling Mijn team Klein effect Ik Groot effect Lage inspanning

Wat heb IK te doen en te laten? Hoge inspanning Klein effect Ik Groot effect Hier kan je vandaag al mee beginnen. Lage inspanning Te doen Te laten

Wie heb je nodig om wat te doen? Mijn afdeling Mijn organisatie Mijn team F&A Facilitair HR ICT Kwaliteit Ik Ambulant Verblijf

Spelregels Blijft weg van het oordeel Als iets werkt doe er meer van, leer het een ander Als iets niet werkt stop ermee, probeert iets anders te doen Je bent een ambassadeur, zegt het voort Doe je huiswerk Bij afwezigheid, meldt je af en zorg voor vervanging en informeer jezelf