GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw In samenwerking met:
Startpunt Waarom Wat Riwis inhoudelijk en bedrijfsmatig klaarstomen een flexibele bedrijfsvoering leren effectief te werken, stoppen van verspillingen Wat Analyse (heel kort) Pva project organisatie opzetten Pva communicatie GAAN
Startpunt Hoe Waartoe Cliënt Professionals Leidinggevende Verandering in gedrag en proces Top down in combinatie met bottom up Toekomstbestendige organisatie
Wat kwamen we tegen? Cliënten Professionals Organisatie Gemeente Ver van mijn bed show Professionals What’s in it for me? Organisatie De staf bepaalt, dat laten we niet los Het zoveelste project Gemeente Wil veel informatie, uitvragen Gelukkig wil Riwis met ons meedenken
Hoe hebben we dat aangepakt? Toegepaste leanprincipes Hoshin One Point Lessons Brown paper Gant planning Kaizen (projectmatig werken stap voor stap) Eenvoudige Regel Tool (ERT) Zelf ontwikkeld Cliënten matrix Portfolio LEAN = RESPECT SPELREGEL 1 We blijven weg van oordeel!
Effect van lean bij Riwis Cliënt: cliënt, medewerker en organisatie komen in een andere rol. Proactief in eigen herstelproces Medewerkers: Medewerkers kregen invloed op de verandering Veel initiatieven zijn gestart vanuit de medewerkers Werkplezier is gestegen bij de deelnemers Borging is organische verlopen, vanuit eigen noodzaak Organisatie: Meer focus Van een ‘nee maar’ cultuur naar een ‘ja en’ cultuur Staf is dienend aan het primaire proces Zowel leidinggevende en medewerkers meer in hun kracht Gemeente: Riwis is in beeld en neemt een voortrekkersrol Gemeente vraagt Riwis bij het ontwikkelen van de WMO 6 6
Successen vieren
Succesvoorwaarden gedragsniveau (duur 2-5 jaar) Vooraf de consequentie van lean helder hebben: Wat doen we als functies overbodig worden? Wat doen we met rotte appels? Etc. Leiderschap op alle niveaus Communicatie is essentieel Van te voren spelregels afspreken Betrokkenheid op alle niveaus (horizontaal en verticaal) Aansluiten bij de noodzaak van de organisatie Successen vieren en delen 8 8
Succesvoorwaarden procesniveau (duur 3 tot 12 maanden) Organisatie laten aansluiten bij de missie en de visie Heldere KPI benoemen waar aan gewerkt moet worden Cliënt staat centraal, primaire proces is leidend en alle andere afdelingen zijn ondersteunend Project eerst faciliteren dan pas aan de slag Structuur bieden Focus eerst op quick wins Lean topdown opleggen en bottom up uitvoeren 9 9
Workshop opdracht 1 Weerstand is de bescherming van de kwetsbare plek van jezelf Opdracht Welk gedrag kom je tegen bij: Cliënten/klanten Professionals Organisatie
Workshop opdracht 2 DOEN Opdracht Welke invloed heb ik zelf op het knelpunt? Wat heb ik te doen en te laten?
Op de komende sheets staan de vragen. Oefeningen Stel jezelf, je collega’s, je cliënt en je organisatie de volgende vragen: Op de komende sheets staan de vragen.
Veranderen, verbeteren. Ja wat dan, hoe dan? Welke ergernissen ondervind je? Wat moet jouw organisatie van andere partijen veranderen/verbeteren? Welke andere vragen heeft mijn klant? Wat moet jouw organisatie veranderen/verbeteren om zelf te overleven?
Waar heb jij het meeste invloed op? Mijn organisatie Mijn afdeling Mijn team Ik
Hoge inspanning Definieer van quick wins Mijn organisatie Mijn afdeling Mijn team Klein effect Ik Groot effect Lage inspanning
Wat heb IK te doen en te laten? Hoge inspanning Klein effect Ik Groot effect Hier kan je vandaag al mee beginnen. Lage inspanning Te doen Te laten
Wie heb je nodig om wat te doen? Mijn afdeling Mijn organisatie Mijn team F&A Facilitair HR ICT Kwaliteit Ik Ambulant Verblijf
Spelregels Blijft weg van het oordeel Als iets werkt doe er meer van, leer het een ander Als iets niet werkt stop ermee, probeert iets anders te doen Je bent een ambassadeur, zegt het voort Doe je huiswerk Bij afwezigheid, meldt je af en zorg voor vervanging en informeer jezelf