WORKSHOP MULTIMEDIA Lieselot Anckaert. Overzicht 2  Geletterdheid oud en nieuw  Kritisch kijken naar beelden  Jongeren en nieuwe media  Zelf aan de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Het secundair onderwijs
Workshop multimedia Lieselot Anckaert.
KWALITEITSZORG november 2012
Sprint Jabbla.
Edushock leerfestival
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Workshop ‘kennis’. Moderne media •Computer •Video •DVD •Mobiele telefoon •iPod •internet •Radio •TV •Satelietontvangst •HDTV •Enz….. •Enz……….
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Presenteren voor starters
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Inhoudsproblematiek Dominique Berrier projectleider VDAB
Passie - Verrijzenis Arcabas
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Afrika: Topo nakijken en leren.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
1. Levensbeschouwing en communicatie
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Enquête.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
aangename ont - moeting
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Even voorstellen : Groep 3b
JOUW WERELD MIJN WERELD
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
ZijActief Koningslust
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Transcript van de presentatie:

WORKSHOP MULTIMEDIA Lieselot Anckaert

Overzicht 2  Geletterdheid oud en nieuw  Kritisch kijken naar beelden  Jongeren en nieuwe media  Zelf aan de slag

Beeld 3

Geluid 4

Woord 5

Literaire traditie Quod non est in scriptis non est in mundo

Geletterdheid: oude visie

8

Evolutie in media 9  Iedere dag veel info die op ons af komt  In verschillende ‘talen’  Woorden  Beelden  Geluiden  Via verschillende ‘kanalen’  Krant, film, TV, internet, games, boek, GSM, tijdschrift, billboard,…  Historische evoluties en tendensen  Vaak beeld, tekst en geluid samen, terwijl vroeger apart  Verschillende kanalen/dragers smelten samen vb. digitale televisie, internet op gsm,…  Makkelijkere toegang voor meer mensen  Van consumptie naar productie vb. Web 1.0 nu web 2.0: wikipedia, youtube,…

10

Geletterd zijn… 11 Vroeger: geletterd zijn = lezen en schrijven Nu: Multimediaal geletterd zijn = … 1. Media begrijpen en kritisch naar kijken 2. Media bewust en ethisch gebruiken 3. Media zelf produceren  Zowel kennis, vaardigheden als attitudes omtrent media en mediagebruik  GROTE UITDAGING VOOR ONDERWIJS

1. Media begrijpen & kritisch bekijken 12  Van wie komt de boodschap?  Afzender en bijhorende verwachtingen?  Hoe is het gemaakt?  Camerastandpunt, belichting, compositie, kleur, kwaliteit, kadrage, camerabeweging, muziek, montage, kleding, houding, attributen, onderschrift,…  Voor wie is het gemaakt?  Kenmerken v doelpubliek?  Wat is de boodschap?  Impliciete waarden en standpunten?  Verborgen stereotypen?  Waarom wordt de boodschap verstuurd?  Informeren, overtuigen, entertainment of kunst?

1. Media begrijpen & kritisch bekijken 13

1. Media begrijpen & kritisch bekijken 14

1. Media begrijpen & kritisch bekijken 15

1. Media begrijpen & kritisch bekijken 16

1. Media begrijpen & kritisch bekijken 17 Opgepast …

Reality TV 19  Realiteit?  Nood om een verhaal te vertellen  Effecten van de montage Effect van de volgorde van de beelden Effect van het geluid op de beelden Montage laat je toe gelijk welk verhaal te vertellen

1. Media begrijpen & kritisch bekijken 20  Mediawijsheid opgenomen in VOETenVOETen  Dus ook jouw taak!

2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 21  Resultaten voor secundair onderwijs  1725 leerlingen in 12 scholen in Oost-Vlaanderen  Online vragenlijst klassikaal ingevuld  Spreiding in onderwijsvorm, geslacht, leerjaar, graad  44 diepte-interviews

2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 22  WELKE MEDIA IN BEZIT?  Opvallend: hoe mediarijker de slaapkamer, hoe minder regels Televisie thuis100%99% Televisie kamer39%46% Mp3-speler93%97% Gametoestel (ex. computer en gsm) X85% Computer thuis72%89% Computer kamer42%43% Internet thuis95%94% Internet eigen kamer34%62%

2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 23  GSM?  13% internet-abonnement  Radio luisteren, foto’s nemen, wekker,…  Per maand Kleine 40 gesprekken 1176 sms’en (= 39,21/dag)

2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 24  COMPUTER?  muziek te beluisteren (86%)  te chatten (83%)  video’s te bekijken (77%)  informatie te zoeken (75%)  te mailen (74%)  huiswerk te maken (61%)

2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 25  16 POPULAIRE WEBSITES? 1.You Tube9. Funnygames.nnl 2. Netlog10. HLN.be 3. Facebook11. Elov 4. Hotmail12. Runescape 5. Smartschool13. E-buddy 6. Spele.nl14. Sporza 7. Wikipedia15. YouPorn 8. Spelletjes.nl16. Yahoo!

2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 26  SOCIAL NETWORKS?  Foto’s uploaden en bekijken  Op de hoogte v wat vrienden doen  Communiceren (instant messaging of private)  Social games (Farmville, Mafia wars,…)

2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 27  WELK COMMUNICATIEMIDDEL?  MET OUDERS / GROOTOUDERS Gsm en vaste telefoon  MET VRIENDEN Sms en instant messaging

28 uit de mode!

29 skypen met grootouders

30 jongeren gebruiken twitter niet!

31 Digital native? Efficiënt?

32 1% load up| 9% deelt | 90% kijkt

33 Multitaskers!

34 multiplayer games & 5 min games

2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 35  OPVALLEND  uit de mode!  Skypen met grootouders  Geen twitter!  Digital natives?  web 2.0  Multitaskers  Populaire 5 min game

2. Media gebruiken B. In onderwijs? 36  Welke media hanteer je momenteel in jouw lesvoorbereidingen?  Vooral beeld? Woord? Geluid? Combinatie?  Welke kanalen?  Welke media wil/kan je in de toekomst zinvol inzetten?

2. Media gebruiken B. In onderwijs? 37

2. Media gebruiken B. In onderwijs? 38  VB. serious gamesserious games  VB. ict atelier  …?

3. Media produceren 39  Wat leer je maken? Leer je mee werken?

3. Media produceren 40  Demonstratie   Media leren kennen  Leren mee werken  Product maken en sharen via wiki  Mogelijkheden? Drempels? Voor klaspraktijk? WERKWIJZE  Surf naar  Sign in  Kom met adres, krijg uitnodiging via , klik en start!  Werk afwisselend individueel en in groep  Af en toe signaal dat Activ Board en camera’s vrij zijn, dan kan je aansluiten bij een groepje  Tot 21u50  Eventueel laatste kwartier presentatie van paar voorbeelden  Help jezelf en elkaar!!!

Filosofie 41  Leer jezelf behelpen  Je vindt honderden tutorials, handleidingen online  Experimenteer