WORKSHOP MULTIMEDIA Lieselot Anckaert
Overzicht 2 Geletterdheid oud en nieuw Kritisch kijken naar beelden Jongeren en nieuwe media Zelf aan de slag
Beeld 3
Geluid 4
Woord 5
Literaire traditie Quod non est in scriptis non est in mundo
Geletterdheid: oude visie
8
Evolutie in media 9 Iedere dag veel info die op ons af komt In verschillende ‘talen’ Woorden Beelden Geluiden Via verschillende ‘kanalen’ Krant, film, TV, internet, games, boek, GSM, tijdschrift, billboard,… Historische evoluties en tendensen Vaak beeld, tekst en geluid samen, terwijl vroeger apart Verschillende kanalen/dragers smelten samen vb. digitale televisie, internet op gsm,… Makkelijkere toegang voor meer mensen Van consumptie naar productie vb. Web 1.0 nu web 2.0: wikipedia, youtube,…
10
Geletterd zijn… 11 Vroeger: geletterd zijn = lezen en schrijven Nu: Multimediaal geletterd zijn = … 1. Media begrijpen en kritisch naar kijken 2. Media bewust en ethisch gebruiken 3. Media zelf produceren Zowel kennis, vaardigheden als attitudes omtrent media en mediagebruik GROTE UITDAGING VOOR ONDERWIJS
1. Media begrijpen & kritisch bekijken 12 Van wie komt de boodschap? Afzender en bijhorende verwachtingen? Hoe is het gemaakt? Camerastandpunt, belichting, compositie, kleur, kwaliteit, kadrage, camerabeweging, muziek, montage, kleding, houding, attributen, onderschrift,… Voor wie is het gemaakt? Kenmerken v doelpubliek? Wat is de boodschap? Impliciete waarden en standpunten? Verborgen stereotypen? Waarom wordt de boodschap verstuurd? Informeren, overtuigen, entertainment of kunst?
1. Media begrijpen & kritisch bekijken 13
1. Media begrijpen & kritisch bekijken 14
1. Media begrijpen & kritisch bekijken 15
1. Media begrijpen & kritisch bekijken 16
1. Media begrijpen & kritisch bekijken 17 Opgepast …
Reality TV 19 Realiteit? Nood om een verhaal te vertellen Effecten van de montage Effect van de volgorde van de beelden Effect van het geluid op de beelden Montage laat je toe gelijk welk verhaal te vertellen
1. Media begrijpen & kritisch bekijken 20 Mediawijsheid opgenomen in VOETenVOETen Dus ook jouw taak!
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 21 Resultaten voor secundair onderwijs 1725 leerlingen in 12 scholen in Oost-Vlaanderen Online vragenlijst klassikaal ingevuld Spreiding in onderwijsvorm, geslacht, leerjaar, graad 44 diepte-interviews
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 22 WELKE MEDIA IN BEZIT? Opvallend: hoe mediarijker de slaapkamer, hoe minder regels Televisie thuis100%99% Televisie kamer39%46% Mp3-speler93%97% Gametoestel (ex. computer en gsm) X85% Computer thuis72%89% Computer kamer42%43% Internet thuis95%94% Internet eigen kamer34%62%
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 23 GSM? 13% internet-abonnement Radio luisteren, foto’s nemen, wekker,… Per maand Kleine 40 gesprekken 1176 sms’en (= 39,21/dag)
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 24 COMPUTER? muziek te beluisteren (86%) te chatten (83%) video’s te bekijken (77%) informatie te zoeken (75%) te mailen (74%) huiswerk te maken (61%)
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 25 16 POPULAIRE WEBSITES? 1.You Tube9. Funnygames.nnl 2. Netlog10. HLN.be 3. Facebook11. Elov 4. Hotmail12. Runescape 5. Smartschool13. E-buddy 6. Spele.nl14. Sporza 7. Wikipedia15. YouPorn 8. Spelletjes.nl16. Yahoo!
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 26 SOCIAL NETWORKS? Foto’s uploaden en bekijken Op de hoogte v wat vrienden doen Communiceren (instant messaging of private) Social games (Farmville, Mafia wars,…)
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 27 WELK COMMUNICATIEMIDDEL? MET OUDERS / GROOTOUDERS Gsm en vaste telefoon MET VRIENDEN Sms en instant messaging
28 uit de mode!
29 skypen met grootouders
30 jongeren gebruiken twitter niet!
31 Digital native? Efficiënt?
32 1% load up| 9% deelt | 90% kijkt
33 Multitaskers!
34 multiplayer games & 5 min games
2. Media gebruiken A. Onderzoek bij jongeren 35 OPVALLEND uit de mode! Skypen met grootouders Geen twitter! Digital natives? web 2.0 Multitaskers Populaire 5 min game
2. Media gebruiken B. In onderwijs? 36 Welke media hanteer je momenteel in jouw lesvoorbereidingen? Vooral beeld? Woord? Geluid? Combinatie? Welke kanalen? Welke media wil/kan je in de toekomst zinvol inzetten?
2. Media gebruiken B. In onderwijs? 37
2. Media gebruiken B. In onderwijs? 38 VB. serious gamesserious games VB. ict atelier …?
3. Media produceren 39 Wat leer je maken? Leer je mee werken?
3. Media produceren 40 Demonstratie Media leren kennen Leren mee werken Product maken en sharen via wiki Mogelijkheden? Drempels? Voor klaspraktijk? WERKWIJZE Surf naar Sign in Kom met adres, krijg uitnodiging via , klik en start! Werk afwisselend individueel en in groep Af en toe signaal dat Activ Board en camera’s vrij zijn, dan kan je aansluiten bij een groepje Tot 21u50 Eventueel laatste kwartier presentatie van paar voorbeelden Help jezelf en elkaar!!!
Filosofie 41 Leer jezelf behelpen Je vindt honderden tutorials, handleidingen online Experimenteer