Open avond 2011-2012 Deelschoolleider onderbouw, Freek Wevers
Missie van het IJburg College Alle leerlingen zoveel mogelijk laten leren in een leergemeenschap over zichzelf en de wereld om hen heen.
Een nieuwe stap: Het IJburg College, de onderbouw
en de wereld om hen heen’ De Leergemeenschap leerlingen ouders school (mentoren) ‘de wereld’ 3 1 2 ‘Alle leerlingen zoveel mogelijk laten leren in een leergemeenschap over zichzelf en de wereld om hen heen’
Concept Altijd interactie van hoge kwaliteit. Echte opdrachten in de werkelijkheid. Heldere en ambitieuze doelen. Rekening houden met verschillende leervoorkeuren. Tonen van het leerproces, trots zijn, leren door ervaren.
De IJ-code ‘We leren van en met elkaar in een leergemeenschap.’ ‘We gaan goed met elkaar om.’ ‘We gaan goed met het gebouw en de spullen om.’ Wordt ieder jaar opgesteld door leerlingen en school. Dragen bij aan het leer- en leefklimaat. Veilige school.
Deelschool Onderbouw Bijna alle lessen binnen een deelschool. 10 stamgroepen in een eigen lokaal/ op een eigen plek. 300 leerlingen in de onderbouw, verdeeld over 2 deelscholen (150 ll.). Team van 15 medewerkers per deelschool. Lessen gaan altijd door.
Wat leer ik in de onderbouw? Basisvakken: Nederlands, Engels, Wiskunde, Spaans, Frans. Leergebieden: Mens & natuur, Mens & maatschappij, Themaleren, Sport en bewegen, Kunst en cultuur. Extra’s op IJburg: CSY (Community Service IJburg), stamgroeptijd, 40-minutenband (ondersteuning & verdieping), workshops.
Themaleren Elk schooljaar 6 thema’s. Leren van vakinhouden en vaardigheden. Themaleren, Mens & Maatschappij en Nederlands zijn de basis. Waar mogelijk sluiten zoveel mogelijk vakken/leergebieden aan. Ieder thema wordt afgesloten met een ‘echte’ eindopdracht.
Dagritme 08.25 uur Start schooldag 08.30 – 08.40 Stamgroeptijd 1 08.40 – 10.00 Heterogeen vak / leergebieden 10.00 – 11.00 Module op niveau 11.00 – 11.15 Kleine pauze 11.15 – 12.35 Heterogeen vak / leergebieden 12.35 – 13.05 Pauze 13.05 – 14.05 Module op niveau 14.05 – 14.45 40 minutenband 14.45 – 15.30 Stamgroeptijd 2
Stamgroepen Heterogene groepen 17 leerlingen (1e + 2e jaars). Stamgroep afspraken. Huiswerk maken (leren leren, plannen). Openen en sluiten samen de dag. Over jezelf leren. Kwaliteiten van de leergemeenschap. Aantal bijzondere activiteiten met je stamgroep.
De IJburgleerling Leert met en van elkaar. Zoekt uitdaging en wil het beste uit zichzelf halen. Is aanspreekbaar op zijn/haar gedrag. Neemt initiatief. Draagt verantwoordelijkheid. Legt verantwoording af.
De IJburgouder Kan zich vinden in de missie van onze school. Toont initiatief om op de hoogte te blijven hoe het met zoon of dochter gaat. Werkt volgens ‘driehoek’ leerling – ouder – mentor. Is bereid een bijdrage te leveren aan de school. Gaat akkoord met afspraken en regels van de school.
Ontwikkeling en voortgang Volgboekje. Leermap. Trots, Top-tip kaarten. Ontwikkel- en beoordelingsgesprek. Stap naar de bovenbouw.
Praktische informatie Gezonde school. Deelname aan excursies. Schoolkosten à € 450,-. Schoolboeken en materialen. Nieuwbouw
Resultaten Streven om het maximale uit de leerling te halen. Handhaven van het instroomniveau, waar mogelijk opstroom. Inspectiebezoek oktober 2009, februari 2011, positief oordeel. Rekening houden met verschillende leervoorkeuren. Goede eerste eindexamenresultaten 93% geslaagd voor Vmbo (zonder vertraging).
Opdrachten in de werkelijkheid Generale en finale bij vakken en leergebieden. Andersdagen. Workshops. Maatschappelijke stages. Excursies.
Aanmelden op het IJburg College Aanmeldingsformulier of het School Advies Formulier voor de inschrijving. Slechts inschrijven op één school. VMBO / HAVO / VWO leerlingen. Geen LWOO leerlingen. 200 plaatsen (gelijk verdeeld). Aanmelding 28 februari t/m 11 maart.
Intakegesprek Alle leerlingen worden uitgenodigd voor een intakegesprek. Past de leerling bij het IJburg en andersom? Contact met de basisschool over geschiktheid. In het gesprek wordt ingegaan op vaardigheden en kwaliteiten voor de leergemeenschap.
Bedankt voor uw aandacht en tot ziens op het IJburg College.