Determinanten van types ICT-gebruik in de lagere school in Vlaanderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
KWALITEITSZORG november 2012
Edushock leerfestival
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Vennootschapsbelasting Aj 2011
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Workshop Nieuwe begroting
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart.
Start.
VTB Technasium Vakcollege
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1 Project Burgergericht Besturen: Kwaliteit en Vertrouwen in de Overheid K.U.Leuven Instituut voor de Overheid
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Reductil ® Overgewicht en CV risicofactoren Link tussen de taille-omtrek en het metabool syndroom.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Het Heiligdom Een Afbeelding voor Redding 4e Kwartaal 2013 INLEIDING
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
Leren lezen op de Wijngaard : kern 2 door juf Martine
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
Even voorstellen : Groep 3b
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke.
1 Jeroen de Vries Topologie. 2  Historische basis  Belangrijkste concepten  Topologie in de praktijk Inhoud:
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
1 BUE Middenkader 2004 Een eerste verkenning van de resultaten.
De drie niveaus van onderwijs
Transcript van de presentatie:

Determinanten van types ICT-gebruik in de lagere school in Vlaanderen Prof. dr. Martin Valcke http://allserv.ugent.be/~mvalcke/CV/CVMVA.htm Jo Tondeur Prof. Dr. Johan van Braak Heerlen November 23, 2007

Structuur Setting the scene Leerkrachtvariabelen en ICT-gebruik Wat bepaalt de leer- en instructiesituatie? De gelaagdheid van het model De Vlaamse situatie: dominant mesoniveau Leerkrachtvariabelen en ICT-gebruik Heeft schoolbeleid een invloed naast persoonlijke variabelen? Welke types educational computergebruik? Types ICT gebruik en lkr. beliefs? Naar een complexe toetsing: ICT-gebruik, schoolniveau en lkr.niveau? Conclusies

Setting the scene

Wat bepaalt de leer- en instructiesituatie? Media: ICT-gebruik

Macro-niveau Meso-niveau Micro-niveau

De Vlaamse situatie

Schoolautonomie Macroniveau: Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Bepaalt Eindtermen van onderwijs Speciale onderwerpen: bijv. ICT GOK: Gelijke Onderwijskansen voor risicoleerlingen International performance indicator studies (PISA, TIMSS) …

Schoolautonomie Mesoniveau: Schoolniveau Volledige autonomie Moeten wel bewijzen Eindtermen te bereiken Controle elke 7 jaar Autonomie in budget beheer Beleidsontwikkeling ICT beleid, Professionaliseringsbeleid Toetsbeleid, Ouderparticipatie, Leerlingparticipatie Kritische rol van schoolleider

Indicatoren ICT-gebruik Vlaanderen: vooral mesoniveau en microniveau Macroniveau kaderstellend Centrale invloed van persoonlijke en pedagogische (instructieverantwoordelijke) en organisatiefactoren (schoolniveau) Model Veenstra (1999)

ICT-gebruik Centrale afhankelijke variabele ICT-gebruik Microniveau: Factoren in instructieverantwoordelijke ICT-gebruik Mesoniveau: Factoren op schoolniveau

Determinanten ICT-gebruik 1 Onderzoek 1 349 vrouwelijke en 119 mannelijke leerkrachten 60 scholen, min. 1 lkr. per klasniveau Resultaat: Ondersteunend gebruik en klasgebruik

Persoonlijke determinanten Gebruikte schalen: Attitudes t.o.v. ICT Attitudes t.o.v. computergebruik in de klas Geneigdheid tot innovatie Schalenstructuur bevestigd in factoranalyse Achtergrondkarakteristieken: Geslacht, leeftijd, computerervaring, …

Ondersteunend gebruik (53%)

Klasgebruik ICT (21%)

Mesoniveau? Ambities macroniveau < > praktijk Tondeur, J., van Braak, J., & Valcke, M. (2007). Curricula and the use of ICT in education: Two worlds apart? British Journal of Educational Technology, 38, 962-975. Ambities macroniveau < > praktijk Onderzoek 2 Invloed van een ICT-schoolbeleid? 574 lkr. en 60 schoolleiders

Invloed op ICT-gebruik Invloed op klasgebruik

Resultaten Slechts 22% scholen: ICT-beleid ICT < > formeel onderdeel curriculum (nu wel) Beleid niet geëvalueerd Grote vraag naar educational support op schoolniveau Lkr. Professionalisering struikelblok

Resultaten Zowel school- als leerkrachtvariabelen beïnvloeden klasgebruik ICT Invloed beleid enkel in de mate en de manier waarop het beleid gepercipieerd wordt door de leerkrachten

Naar een betere typologie van ICT-gebruik Onderzoek 3 Veel typologieën te grof, technisch ingevuld Nood aan een “educational typology” Bevraging 352 lkr. (klas 1-6) OP basis van rijke inventaris: 3 types afgelijnd (exploratieve en confirmatorische factoranalyse)

Types in klas 1-6

Educational beliefs en ICT-gebruik Educational beliefs in lkr.onderzoek Onderzoek 3 70 scholen 574 lkr. Instrument educational beliefs Wooley et al, 2004 Traditional versus constructvist teaching Men kan beide beliefs aanhangen!!

Educational beliefs en ICT-gebruik Clusteranalyse van beliefs

Invloed beliefs of ICT-gebruik

Naar een complexe toetsing van determinanten voor ICT-gebruik Onderzoek 4 Nieuwe schaal ICT-gebruik Alle variabelen op lkr. en schoolniveau als predictors in model

Resultaten Multiniveau toetsing verschillende determinanten op types ICT-gebruik

Geen volgorde effect van inputsequentie variabelen!!

Let op!! Types computergebruik: conservatief Mesoniveau gemeten via lkr. perceptie

Conclusies Complexe toetsing noodzakelijk Zowel leerkracht- als schoolvariabelen spelen een rol Tecaher beliefs, attitudes, … sterke rol vooral “constructivistisch belief” Perceptie van lkr. grote rol op schoolniveau

Meér lezen? van Braak, J., Tondeur, J., & Valcke, M. (2004). Explaining different types of computer use among primary school teachers. European Journal of Psychology of Education 14, 407-422. Tondeur, J., Valcke, M., & van Braak, J. (2005). ICT-competenties in het lager onderwijs: een nieuwe fase van ICT-integratie. ICT en onderwijsvernieuwing, 9, 15-34. Valcke, M., Rots, I., Verbeke, M. & Van Braak, J. (2007). ICT teacher education: Evaluation of the curriculum and training approach in Flanders. Teaching and Teacher Education. 23, 795–808 Tondeur, J., van Braak, J., & Valcke, M. (2007). Curricula and the use of ICT in education: Two worlds apart? British Journal of Educational Technology, 38, 962-975. Tondeur, J., van Braak, J., & Valcke, M. (2007). Towards a typology of computer use inprimary education. Journal of Computer Assisted Learning, 23, 197-206. Tondeur, J., van Keer, H., van Braak, J. & Valcke, M. (in press). ICT integration in the classroom: Challenging the potential of a school policy. Computers & Education.

Determinanten van types ICT-gebruik in de lagere school in Vlaanderen Prof. dr. Martin Valcke http://allserv.ugent.be/~mvalcke/CV/CVMVA.htm Jo Tondeur Prof. Dr. Johan van Braak Heerlen November 23, 2007