Van “leren” naar “instructie” Constructivisme

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van leren naar instructie Constructivisme
Advertisements

GAMES in het onderwijs.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Grammar Chapter 1-G3 Vragen.
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
De “ leraar” als rolmodel
Learning analytics: de docent
M. Valcke – Universiteit Gent
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Informeel leren en….. social media
Interrogative sentences
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Van leren naar instructie Constructivisme
Van leren naar instructie Constructivisme
User Centred Development
Docentontwerpteams en self-efficacy
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Contexten als middel voor interdisciplinariteit
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Onderwijskunde als ontwerpwetenschap
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Mobieltjes aan s.v.p. Actief ICT gebruik in de les Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
Beginnen met lesplannning
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Carla van Boxtel 20 november 2008
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Muziek - Ricky King - Medley
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
Dynamic Architecture What about you?
Jannes Huisman Senior coach
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Van “leren” naar “instructie” Constructivisme Log in op de Ugentnet account met ID: xxx Paswoord: yyy Maak een twitteraccount aan via www.twitter.com

Van “leren” naar “instructie” Constructivisme Versie voor de sessie van 29 11 2012

NEW Sociale media

Structuur Advancer organizer: Voorbeelden Afleiden principes “constructivisme” Theoretische basis ‘constructivisme” Vertalingen naar instructie CIS Sociale media Collaborative learning (CSCL) Experiential learning Cognitive apprenticeship Probleemgestuurd onderwijs

Advance Organizer Verkennen van een aantal voorbeelden: Shakespeare theater festival (2012) Robocup junior (Technopolis 27 april 2013)

http://www.ssf.uk.com/

Shakespeare schools festival http://www.youtube.com/watch?v=HdEUJpZF-OI&feature=related A featurette promoting Egglescliffe School performing Twelfth Night for 2011's Shakespeare School Festival.

Twitter1 #constrtheater http://www.youtube.com/watch?v=OaU15GApmks&feature=player_embedded Waarom verwacht men een leereffect door het spelen van een theaterstuk van Shakespeare?

Model “leereffecten” Leereffect x x x Shakespeare festival x x x x x x Hogere sferen Robocup junior

www.robocupjunior.be

http://www.youtube.com/watch?v=A3Fg1F3QYL0

Twitter2 #constr_robocup http://www.youtube.com/watch?v=OaU15GApmks&feature=player_embedded Waarom leer je door het ontwerpen en maken van robotten?

Model “leereffecten” Leereffect x x x Shakespeare festival x x x x x x Hogere sferen Robocup junior

Constructivisme “What is Constructivism? Strictly speaking, constructivism is not a theory but rather an epistemology, or philosophical explanation about the nature of learning”. Schunk (2004, p.286) vult dit aan met de stelling: “A theory is a scientifically valid explanation for learning. Theories allow for hypotheses to be generated and tested. Constructivism does not propound that learning principles exist and are to be discovered and tested, but rather that learners create their own learning.”

Constructivisme Feitelijk de “zwakste” opvatting over “leren” i.v.m. Behaviorisme en constructivisme: Recent Zwakkere conceptuele basis Zwakker empirische basis Erft veel kenmerken van cognitivisme en behaviorisme

Constructivisme Behaviorism Cognitivism Constructivism

Basisassumpties Elke lerende brengt bij een leerproces eigen kennis in, die gebaseerd is op eerdere leerprocessen en bepaalt hoe en wat verder wordt geleerd. De kern van de kennis kan onmogelijk overgedragen worden naar een andere lerende omdat kennis het resultaat is van een persoonlijke interpretatie van ervaringen. We communiceren met anderen bij samenwerken. Kennis ontwikkelt zich en verandert. Dit gebeurt door het uitwisselen van perspectieven (sharing of multiple perspectives’).

Basisassumpties Eigen kennis in. Kennis resultaat van persoonlijke interpretatie. Communiceren bij samenwerken. Uitwisselen van perspectieven Toepassing van deze basisassumpties leidt tot vreemde leer en instructie-aanpakken: wetenschapsmusea, computer games, leer-werk situaties, virtuele bedrijven, …

Remission is een interactief computerspel voor jonge kankerpatiënten na een behandeling met chemotherapie. De ervaring wijst uit dat de 12 tot 16-jarigen een risicogroep vormen omdat ze risico lopen hun medicatie niet te nemen. Onderzoek met kinderen die het computerspel Remission spelen toont aan dat zij regelmatiger de medicatie innemen. (Zie http://www.re-mission.net/).

http://dx.doi.org/10.1016/S1043-4542(99)90042-5

Jonassen: basisprincipes

Betasten schedel Dinosaurus

Betasten schedel Dinosaurus Waarom is dit betasten een belangrijke leerervaring? Levert een “beeld” op bij het schemabegrip Is een multipele representatie Levert een tactiele ervaring op bij een abstract begrip

Gevarieerde toepassing basisprincipes

Historische basis constructivisme Heel wat verschillende auteurs Twee fundamentele grondleggers - “two-headed creature” + derde figuur: Piaget: cognitief constructivisme Vygotsky: sociaal constructivisme Bruner

Piaget Tussenpositie tussen nativisme en empiricisme: « adaptatie» Drie elementen: Constructivisme is het proces waarin cognitieve structuren worden verfijnd . Constructivisme verwijst naar toepassen van beschikbare cognitieve structuren die betekenisvol worden ingezet. Soorten kennis: …

Piaget Drie soorten kennis

Piaget Descriptief Individuele ontwikkeling Geen aandacht voor instructie; zelfs negatief Expliciete stellingname tégen mogelijkheid dat kinderen sneller de ontwikkelingsstadia zouden kunnen doorlopen.

Vygotsky Kernbegrippen Sociale dimensie ‘Psychological Tools’ Zone van naaste ontwikkeling

Vygotsky: Sociale dimensie “Kennis ~ sociale interactie” “Kennis eerst in een inter-individuele context (…) via een internalisatie-proces wordt deze kennis dan intra-individueel.” (“Mind in Society”) Ouders, instructieverantwoordelijken en ‘peers’

Vygotsky: Psychological tools ‘tools’ gebruiken lerenden en zijn een vertaling van de culturele invloed op kennisopbouw. Voorbeelden: taal, spraak, gebaren, typische symbolen, voorstellingen (bijv. verkeerstekens), notatiesystemen (muziek, scheikunde, fysica, wiskunde, getallen, …), regels en afspraken, enz.

Twitter3 #constrsamen Vygotsky benadrukt dat we leren van anderen. Geef verklaringen waarom dit mogelijk is. Wat zorgt er voor dat we leren van een ander? Lerende A Lerende B

Vygotsky: ZPD Zone of Proximate Development “Het is de afstand tussen het actuele ontwikkelingsniveau, waarbij de lerende zelfstandig problemen kan oplossen en het potentiële niveau waardoor het problemen kan oplossen met hulp van andere kinderen en/of een volwassene.”

Vygotsky: ZPD ZPD ~ een sociale context waarin lerenden problemen samen met anderen aanpakken. “… what children can do with the assistance of others might be in some sense even more indicative of their mental development than what they can do alone.” (Mind in Society, 1978, p. 85) Leren kan dus versneld worden < > Piaget

Vygotsky: visie op leren Kennis opbouwen via internaliseren en externaliseren. In interactie met andere internaliseren lerenden ervaringen met anderen. Is geen kopiëren. Geïnternaliseerde wordt verwerkt tot mentale structuren. Bij interactie met de omgeving kan lerende de structuren externaliseren, i.e. gebruiken in een nieuwe context. Dit laatste kan uiteraard uitgelokt worden door anderen in de instructiesetting. Social speech en internal speech

Vygotsky: instructie als ‘mediation’ Mediation: anderen mediëren in het proces van inter- naar intrapersoonlijke kennis Gebruik van tools

Vygotsky Every day knowledge: living knowledge (authentieke ervaringen) Scientific concepts niet in conflict! Living knowledge basis van scientific knowledge en wet. Kennis levert ‘poorten’ voor living knowledge. Vygotsky: miskend genie

Vygotsky Chapter 6 of “Thinking and Speech,” The fundamental difference between the problem which involves everyday concepts and that which involves scientific concepts is that the child solves the latter with the teachers help. The everyday concept is acquired through the child’s everyday personal experience; the scientific concept is acquired by instruction from the teacher. There is no claim that the everyday concept is a pseudoconcept.

Bruner Gebaseerd op onderzoek naar cognitieve ontwikkeling van kinderen. “Discovery learning” Opeenvolgende representaties in kennisopbouw ‘Enactive representations’: kennis primair gebaseerd op motorische ervaringen. ‘Iconic representations’: terugvallen op afbeeldingen, tekeningen, schema’s, … om kennis voor te stellen. ‘Symbolic representations’: kennis wordt met formeel symboolsysteem voorgesteld. Nieuwe kennis wordt steeds via deze opeenvolgende kennisrepresentaties opgebouwd.

Enactive - iconic – symbolic Zie verder: CIS-principes

Bruner: ‘Discovery Learning’ Kennisontwikkeling door interactie, interactie met de cultuur. ‘Culture’: alle externe invloeden die op lerenden inwerken (vrienden, leerkrachten, een uitdagende vraag, het aanbieden van een leerervaring, …). ‘Discovery learning’: “Insofar as possible, a method of instruction should have the objective of leading the child to discover for himself" Lerende valt terug op voorkennis en doet passende leerervaringen op: “Emphasis on discovery in learning has precisely the effect on the learner of leading him to be a constructionist, to organize what he is encountering in a manner not only designed to discover regularity and relatedness, but also to avoid the kind of information drift that fails to keep account of the uses to which information might have to be put”

Bruner Zelfontdekking wordt bevorderd door o.a. stellen van hypothesen, vragen en veronderstellingen. Impact cultuur via modellen (lerenden, instructieverantwoordelijken, experten): model manipuleert dan de objecten, formuleert eventueel eigen vragen, bedenkingen of betrekt andere bezoekers bij zijn exploratiegedrag. Observatie van dit gedrag leidt sneller tot gericht exploreren door andere bezoekers: ‘guided practice’. Lok cognitieve conflicten uit = zaken die niet aansluiten bij voorkennis

Bruner Spiral curriculum: “I was struck by the fact that successful efforts to teach highly structured bodies of knowledge like mathematics, physical sciences, and even the field of history often took the form of metaphoric spiral in which at some simple level a set of ideas or operations were introduced in a rather intuitive way and ... Zelfde curriculuminhouden keren terug, op een hoger abstractieniveau

Opvatting over leren (Grabinger) Kennis is niet een product maar een proces Kennis wordt op een zeer persoonlijke manier verwerkt Elkaar begrijpen - sociale interactie ‘viability’ [levensvatbaarheid] van kennis

White (1992, p. 160)

NEW Sociale media

Instructieprincipes (1) concrete ervaringen meerdere perspectieven intenties van elke lerende leren is een actief proces. leren in een samenwerkingscontext probleemoplossend denken. betekenisvolle contexten. instructieverantwoordelijken = gidsen, monitors, coaches, tutors, facilitators (scaffolding)

Instructieprincipes (2) primaire bronnen toetsing is geen afzonderlijk proces vermijd geen fouten toetsing op basis van criteria bij de doelen lerenden

Uitwerkingen van de constructivistische visie Gebruik van Social Media Samenwerkend leren CIS Experiential learning Cognitive Apprenticeship Probleemgestuurd onderwijs PGO

Gebruik van sociale media Web 2.0: Internettoepassingen die de gebruiker een actieve rol laten spelen: inhoud ontwikkelen en verspreiden, reageren op inhoud, … Blogging, SMS, twitter, Facebook

Gebruik van sociale media Wie van jullie gebruikt Facebook? 0 neen 1 ja

Gebruik van sociale media Wie van jullie gebruikt actief Twitter? 0 neen 1 ja

Gebruik van sociale media Web 2.0: Blogging, SMS, twitter, Facebook Effect op leren?

Twitter4 #constrtwitter Ben je verrast? Kan je een verklaring geven waarom veel gebruik sociale media geen “leer”effect heeft?

Opvattingen m.b.t. gebruik sociale netwerken in lessen

Studentkenmerken (lftd, aantal kdren, gehuwd) Opvattingen m.b.t. gebruik sociale netwerken in lessen Academische betrokkenheid Tijd besteed in sociale netwerken Academic performance Aandachtsverlies Time management

Wel effect, MITS ….

Social media Link met samenwerken groot Nieuwe sociale media “erven” kenmerken van klassiek samenwerkend leren …

Samenwerkend leren Groepswerk, samenwerken, … Op een schaal van 1 tot 9, in welke mate ben/was je graag betrokken in een groepswerk (1 helemaal niet, … , 9 helemaal wel).

Samenwerkend leren Slavin: “Cooperative learning has an ancient pedigree. Since time immemorial, teachers have allowed or encouraged their students to work together on occasional group projects, in group discussions or debates, or in other kinds of work groups or peer tutoring dyads.” Johnson & Johnson : “The research (…) has an external validity and a generalizability rarely found in the social sciences.”

Samenwerkend leren Groepswerk kwalijke reputatie Lerenden werken niet echt samen; ze verdelen gewoon het werk en leggen op het einde alles samen. Of bepaalde lerenden doen vrijwel al het werk en andere ‘liften’ mee. …

Samenwerkend leren Johnson & Johnson : “As you can see, cooperative learning is not simply a process of putting students in groups and setting them loose to work on an assignment together. Oftentimes, our students will be more accustomed to competitive and individualistic classroom situations than they are to work cooperatively with their classmates. For a cooperative activity to be successful, we must structure the activity in such a way that cooperative learning is not only helpful for academic success but in fact even necessary for it.”

Twitter5 #constrstart Wat is de eerste vraag die men stelt bij het starten van een groepswerk?

Samenwerkend leren Johnson & Johnson (1996) en Slavin (1996) p.210

Samenwerkend leren Voorbeeld: Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) Belang van scripting Inhoudsgerichte scripts helpen de concrete taak en onderliggende kennisbasis helder te krijgen. Vb. rol onderzoeker, theoreticus, apotheker, assistent, vertegenwoordiger bedrijf, enz. Communicatiegerichte scripts bevorderen samenwerking in de groep rol van moderator, samenvatter, theoreticus, enz.

Waarom Werkt CSCL?

CSCL scripting: roles Content roles: Communication roles: Pharmacyst Pharmacyst assistant Theorist Researcher Intern Communication roles: Moderator Question-asker Summarizer Source researcher

Invloed van toewijzing geen of wel rollen in een CSCL setting op de beheersing van geïntegreerde farmaceutische kennis (ICS) bij 5de jaar farmaciestudenten (academiejaar 2006-2007).

Welke “rol” levert de grootste mate van kennisconstructie op? Moderator Bronnenonderzoeker Vragensteller Samenvatter

Differentiële impact van rollen.

Samenwerkend leren: peer tutoring Peer tutoring: “people from similar social groupings who are not professional teachers helping each other to learn, and learning themselves by teaching” Past bij samenwerkend leren: medelerende/tutor de rol van instructieverantwoordelijke voor tutee past strategieën als modeling, coaching, scaffolding, articuleren, reflecteren en exploreren. peer tutoring is mediating ZPD (Vygotsky)

Keith Topping is een pionier op het terrein van peer tutoring Keith Topping is een pionier op het terrein van peer tutoring. Het is de moeite waard om zijn website hierover te verkennen (http://www.fifepeerlearning.org/).

Peer tutoring Zie inleidend videofragment

Samenwerkend leren: peer tutoring Onderzoek (cross-age en same-age) +++ (zie artikel Van Keer) toegepast in sterk verschillende kennisdomeinen positieve impact op de houding ten opzichte van leren (algemeen en kennisdomeinen) ontwikkeling communicatievaardigheden, sociaal-emotioneel welzijn en gevoel van zelfwaarde

Onderzoek: Van Keer (2004)

Effect peer tutoring ook in HO

Peer tutoring Tutors’ zelf kennis beheersen Ontwikkel tutor strategieën Zet structuur uit voor samenwerking ‘tutor’ - ‘tutee’. Uitgebalanceerde ‘tutoring teams’. Alle lerenden kunnen rol van ‘tutor’ op zich nemen.

Samenwerkend leren: tutoring

Student tutoring Oudere tutors (vb studenten HO) helpen tutees Student tutors aan de slag in Vlaamse scholen en bij lerenden thuis (©S. Vandevelde). Bekijk verder de boeiende videoclips m.b.t. student tutoring die je via de website van de Koning Boudewijn Stichting kan bekijken (http://www.kbs-frb.be/event.aspx?id=227872&LangType=2067).

Effectiviteit student tutoring Effecten van tutoring voor de tutor en de tutee (De Backer & Van Keer, 2008, p.126)

NEW Sociale media

Van leren naar instructie Constructivisme: einde deel 1