H9 Giftige gassen en ploffende bommen§9.6 Genocide als gevolg van racisme en discriminatie Who dunnit?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tv-landschap in Duitsland. 1. De publieke omroepen.
Advertisements

De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
Dilemma’s en perspectieven
Koninkrijk Bingo. KONINKRIJK BINGO Wie was de eerste Nederlandse koning? VRAAG.
Training Sociaal Burgerschap
17de eeuw (1.3) Politieke rechten De Republiek was een Statenbond zonder sterk centraal gezag Dat leidde tot -moeizame besluitvorming (tijdrovend) -een.
Omgaan met geschiedenis
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Godsdienst.
Rechten van burgers Plichten van de overheid
De staatsinrichting van Nederland.
Nature / Nurture: Aangeboren ? Aangeleerd ?
Racisme Tom Demeestere.
Genetisch gewijzigd voedsel als oplossing vor het hongerprobleem
Personen die gedwongen worden om hun huizen te verlaten  Ten gevolge van: ‐ Politieke ‐ Religieuze ‐ Militaire ‐ Andere problemen.
Als ouders apart (gaan) wonen: beschikbare steunbronnen voor kinderen
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 5.
Fascisme en Nationaal-Socialisme
Verlichting: Stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 40 – Terreur en Rassenpolitiek.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
H7:§ 3:p168-9 Verlichte Macht In de 18e zijn er absolute vorsten van het Ancien Régime die hun macht op sommige gebieden wijs aanwenden Zij voerde een.
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Indonesië.
Ontwikkeling van politieke rechten.
Vier Vrijheid 13.1.
Wat is geschiedenis?.
1.
Politieke stromingen LiNKS RECHTS.
Hoofdstuk 5.
Lesplanning Binnenkomst Intro Vragen huiswerk Uitleg docent 2.4 Zelfstandig werken, met radio?? Afsluiting van de les. Lokaal verlaten.
1. Politici moeten zich zo min mogelijk bemoeien met de rechter.
Het bestuur van de republiek
Dilemma’s en perspectiev en Lespresentatie Daan Rijpkema, Anouk Donkervoort & Hans Udo.
Racisme Dylan Duck 1BaSW C. Inhoudstafel 1. Inleiding 2. Tegen racisme voor meer democratie 2.1 Tegen superioriteitsdenken, voor meer gelijkwaardigheid.
Wat gaan we vandaag doen?
 Specialisten  Brussels studies  Trefwoorden  Inhoud tekst  Korte samenvatting.
Recht.
Staatsinrichting van Nederland
Goed voorbereid naar de Pabo!
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog en verder
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Inleiding politieke stromingen
De late middeleeuwen, 900 – 1600 NIEUW TIJDVAK (4)
3.6, Onderdrukking, vervolging, moord, genocide
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Tijd van wereldoorlogen,
Een nieuw geloof: het christendom
 Industriële revolutie Uitleg  Periode waarin de landbouw voor de meeste mensen in Europa als belangrijkste middel van bestaan verdrongen werd door.
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Arbeid & maatschappij Inhoud: Actualiteit Wat is arbeid?
§2: politieke stromingen en partijen:
Darwinisme en de Nazi-Holocaust Door Cédric De Ruyck.
Verlichting: Filosofische stroming uit de 18de eeuw waarin geloof en absolute macht plaats moest maken voor verstand, vrijheid en gelijkheid.
H8.1 De Verlichting Pruiken en revoluties.
John Rawls: Een theorie van rechtvaardigheid Ronald Tinnevelt Faculteit der Rechtsgeleerdheid 1.
Hoofdstuk 4 Conflicten § 5 De rol van Nederland in conflicten.
Kinderrechten in de praktijk 17 November 2015 Kathalijne Buitenweg.
H6 Imperialisme §6.5 Gevolgen van het imperialisme Wat moet je weten aan het eind van de les? Wat de politieke gevolgen voor Europa waren Wat de economische.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
World Understanding and Peace day
De sociaal-maatschappelijke dimensie
Blok 2 Vrijheid in Nederland
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 1 – Terreur en Rassenpolitiek.
Sociologische paradigma’s
#KrachtVanDiversiteit
Transcript van de presentatie:

H9 Giftige gassen en ploffende bommen§9.6 Genocide als gevolg van racisme en discriminatie Who dunnit?

H9 Giftige gassen en ploffende bommen 312 droom van Constatijn 380 Theodosius I maakt van het Christendom staatsgodsdienst §9.6 Genocide als gevolg van racisme en discriminatie

H9 Giftige gassen en ploffende bommen§9.6 Genocide als gevolg van racisme en discriminatie

H9 Giftige gassen en ploffende bommen§9.6 Genocide als gevolg van racisme en discriminatie

H9 Giftige gassen en ploffende bommen§9.6 Genocide als gevolg van racisme en discriminatie Artikel 164. Ieder belijdt zijne godsdienstige meeningen met volkomen vrijheid, behoudens de bescherming der maatschappij en harer leden tegen de overtreding der strafwet. Artikel 166. De belijders der onderscheidene godsdiensten genieten allen dezelfde burgerlijke en burgerschapsrechte n, en hebben gelijke aanspraak op het bekleeden van waardigheden, ambten en bedieningen Artikel 5. Om eenig burgerschapsregt te hebben moet men Nederlander zijn Voor de wet gelijk betekent niet dat de ideeën ook verdwenen zijn…

H9 Giftige gassen en ploffende bommen§9.6 Genocide als gevolg van racisme en discriminatie Lombroso types -brede kaken -diepliggende ogen -vaak doorlopende wenkbrauwen -asymmetrisch gezicht -hoge jukbeenderen -afwijkende oren -haviksneus -vlezige lippen Uit het Darwinisme kwam het Sociaal Darwinisme voort: Een sociologische theorie die beweert dat sociaal-culturele vooruitgang het product is van conflict en competitie tussen groepen en dat daarom de sociaal bevoorrechte klassen (personen met geld en macht) een biologische superioriteit hebben in de strijd om het bestaan. Eugenetica Uitleg: wetenschappelijk onderzoek naar alle factoren waardoor de erfelijke eigenschappen van het menselijk ras verbeterd zouden kunnen worden Dit alles gecombineerd met nationalisme…

H9 Giftige gassen en ploffende bommen§9.6 Genocide als gevolg van racisme en discriminatie Maar waarom in Italië dan geen Duitsland wel genocide? Verzin redenen waarom dit zo kan zijn. Maak daarbij een indeling in historische, sociale, economische, politieke, religieze enz. argumenten.