Plasklas.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Wat is Pipo+ PIPO (pies en poep) is een polikliniek speciaal voor kinderen vanaf vijf jaar met plas- en/of poepproblemen. De + betekent dat het gaat om.
Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Regio ….. Werkafspraken patiëntgerichte samenwerking.
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
Ondervoeding bij kinderen in het ziekenhuis
feedback als leidend principe
Programma uur tot 09.30uur ontwikkeling in 10 jaar
Casus 1 Joep.
Welkom bij Leefstijl.
<Naam spreker en school/ gemeente
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Werken naar onderwijsbehoeften
  Droogbed (+) cursus.
Obstipatie bij kinderen
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
Observatie & Diagnostiek binnen een behandelgroep van het OCB in de wijk
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Palliatieve zorg en hartfalen
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Naschoolse Dagbehandeling:
Poepklas Ontstaan van de poepklas Voortraject poepklas
Plas- en poepproblemen bij kinderen
Geanne van Gurp Lieke de Roest HBO-verpleegkunde Februari 2010
Welkom bij super ADHD-er!
Wees alert op uiterlijk niet zichtbare beperkingen Jenny Palm – December 2013 Jenny Palm, Praktijk Hulp bij Hersenletsel Maarn/Amsterdam 2013.
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Pedagogische interventie PEP-poli
Voorlichtingsavond Diabetes mellitus type 2
Katheteriseren Anneke Meerkerk Verpleegkundig specialist, urologie
Casus Noah.
Instructie fysiotherapeuten J.J.G.T. van Summeren 1, L.E.A.M. Louer 1, J.H. Dekker 1, A. van Ulsen-Rust 2, M.Y. Berger 1, Y. Lisman-van Leeuwen 1 (1) Rijksuniversiteit.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Tijdige en passende zorg bij dementie
Hoofdstuk 9: Zindelijk worden en zindelijkheidsstoornissen
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Informatie over deze presentatie (verwijderen voor gebruik) Bijgaande presentatie is ontwikkeld om groepen die met het programma Groepsontwikkeling willen.
Integrale zorg thuis en in het ziekenhuis “Effecten van afdelingsoverstijgende zorg voor een en dezelfde patiënt” Groene Hart ziekenhuis Gouda Marga Boere.
Bevindingen monstertruck- drama Haaksbergen Femke Koedijk.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
DE ROL VAN DE KINDERBEKKENFYSIOTHERAPEUT bij kinderen met zindelijkheidsproblemen Jo Hasevoet geregistreerd bekkenfysiotherapeut p/a Healthclub Zeeland.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Open communicatie na ernstige klachten of calamiteiten
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
Jeugdwerk Winsum Aanleiding: Enquête gehouden in 2003/2004 Conclusies: Er is meer eenheid nodig in leerstof die aangeboden wordt Jongeren willen elkaar.
Maatschappelijke zorg 2
Telefonische consultatie psychiatrie
Hoe stel je de diagnose dementie?
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
24 uurs diagnostiek, een specialisme! 16 juni 2016 Sandra Baggen,
Informatieavond 2 vwo en gymnasium
RUG-NETWERK regio Heerhugowaard
Artrose en Fysiotherapie
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Evaluatie, Actualistie en Oefening Incidentenplan riolering
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
DE ROL VAN DE KINDERBEKKENFYSIOTHERAPEUT
Voorlichtingsavond Diabetes mellitus type 2
Transcript van de presentatie:

Plasklas

Plasklas consensus Urotherapeuten 2013

In het hele land zijn er veel poli’s voor kinderen met LUTS klachten te behandelen en te begeleiden. Veel ziekenhuizen eigen methode van aanpak

Enkele namen van poli’s: Plop poli Pipo poli Kei poli Plasstraat Bokit KIT

Waarom onderwerp plasklas ? Door veelheid aan gebruikte termen en behandelmethoden is er binnen de Vereniging behoefte ontstaan om te inventariseren wat er in de verschillende plasklassen wordt gedaan.

Wat is een plasklas? Dagbehandeling waarin kinderen door alle betrokken disciplines worden gezien (diagnostiek). Kind en ouder worden voorgelicht en leren van elkaar (educatie). Behandelplan maken door betrokken disciplines. Kinderen met LUTS leeftijd 4-12 jaar. Eenmalig.

Ervaring Meerdere kinderen tegelijk . Erkenning mictieproblemen. Sterkt vaak de motivatie. Levert tijdwinst op voor alle betrokkenen. Diagnostiek toetsen en zonodig bijstellen

Stel de juiste groep samen

Voor deelname plasklas Intake, lichamelijk onderzoek, medische diagnostiek zonodig. Betrokken disciplines: kinderarts, urotherapeut, evt kinderbekkenfysiotherapeut,kinderpsycholoog of orthopedagoog. Mictie en defecatie dagboek uitleggen

Plasklas als schakel tussen intake en behandeling

Plasklas Diagnose Dagboek interpreteren Toiletgedrag observeren Minimaal 2 consistente flow’s (met een bij de leeftijd passend volume) Residubepaling echo of bladderscan Op basis van verzamelde gegevens diagnose bevestigen of bijstellen Overleg betrokken disciplines

Plasklas Educatie Uitleg normale blaasfunctie Uitleg gericht op specifiek blaasprobleem van het kind Gebruik materialen voor de visualisatie bijv: Tekening eigen lijf Werkboek Ballon Dvd goed plassen kun je leren Flow’s Oefening gericht op toilethouding en op aan en ontspannen

Plasklas behandelplan Opstellen van het beleid op kort termijn is afhankelijk van: Leeftijd Trainbaarheid Evt nevenproblematiek (denk mogelijk aan gedrag) Andere disciplines Uitsluiten urologisch probleem

Behandelmogelijkheden Standaard urotherapie: Advisering aan kind en ouders om thuis aan de slag te gaan Basis –mictie adviezen Kinderen jonger dan 6 jaar mn uitleg ouders Kinderen ouder dan 6 jaar uitleg aan kind en ouder Indien obstipatie aanwezig dan hier gericht op gaan behandelen Belang van regelmatig drinken en plassen uitleggen

Poliklinische urotherapie. Kinderen die qua ontwikkeling, leeftijd en motivatie in staat zijn een trainingshouding te laten zien. Basisadviezen, maar wat ook heel belangrijk is weten, willen, kunnen, doen en blijven doen Motivatie Lopen we de goede kant op

Verwijzing uroloog Verdenking anatomische afwijkingen Aanvullende urologische diagnostiek

Medicatie combinatie met urotherapie Laxantia Anti cholinergica Antibiotica Medicatie voor enuresis

Nazorg afhankelijk van ? Diagnose Vorderingen training Begeleiding die kind en ouders nodig hebben (denk daarbij dan type/nivo kind en ouders) Drive van het kind om te trainen Begeleiding van directe omgeving Nazorg kan zijn telefonisch of poliklinisch controle Nazorg wordt dus op het individuele kind afgestemd.

Conclusie Een plasklas is een werkvorm binnen het behandeltraject van kinderen met LUTS. Een dagbehandeling waarin kinderen door betrokken disciplines worden gezien. Kind en ouders voorgelicht en tegelijk leren van elkaar. Plasklas is een contactmoment en wordt een start gemaakt met de behandeling.

Conclusie Het levert structuur, tijdwinst, overzicht en beleid voor alle betrokkenen op. Streven naar uniformiteit