THEMAVOORLICHTINGSBIJEENKOMST

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Duurzaam inzetbaar gedurende de hele levensloop
Keynote ter gelegenheid van 6 jaar Partnership Depressiepreventie.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Themavoorlichtingsbijeenkomst
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
VTB Technasium Vakcollege
Triage instrument Revalidatiezorg
Methodisch handelen bij intake screeningsinstrument re-integratie WWB SZW Extra dagen Marieke Blommesteijn Gejo Duinkerken Roeland van Geuns.
Themavoorlichtingsbijeenkomst
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Engelse Taal en Cultuur
Structuur van de opleiding Inhoud profielen Faculteit Psychologie & Educatiewetenschappen ONDERWIJSKUNDE.
Faculteit Sociale Wetenschappen
Nardi Steverink.
Sociaal-Agogisch Werk
Van De Leemkolk, L. (15 oktober 2012). Coming of the ancestors. Geraadpleegd op 24 december 2012, op Ünzüle Saglam.
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 2 Oud en nieuw.
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Biologie Medische Biologie Milieu-Natuurwetenschappen
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Voorlichting B2-studenten september 2012 Tineke Hoeksma, studieadviseur Sarah Bosch, studieadviseur.
Afstuderen Master PSY Sandra van Aalderen.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE maart 2014 Tineke Hoeksma, studieadviseur.
Voorlichting B2 Psychologie
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE 04 maart 2013.
UNIVERSITEIT TWENTE. Welkom in Twente!
Wijzigingen bachelor- en mastercurriculum Psychologie
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wijzigingen mastercurriculum en pre-masterprogramma Psychologie mei.
VOORLICHTING B3 Gert Brinkman Mark Tempelman
Onderwijsconferentie
Improving Mental Health by Sharing Knowledge E-learning Signaleren depressie Ontwikkeling en implementatie Marijke Ruiter.
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
De patiënt aan zet Lynn Rulkens Programmamanager zorginnovatie, CZ
Ik heb iets van autisme of zo
Herstelondersteunende zorg in een forensische setting:
Gert Brinkman Mark Tempelman November 2014
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE februari 2015 Gert Brinkman
Voorlichting Ontwikkelings- en Forensische Psychologie Voorlichting
Welkom bij Maastricht University.
Depressie bij ouderen.
Praktische informatie B2
Praktische informatie B3
VOORLICHTING B3 Keuzeruimte / Minor Gert Brinkman Mark Tempelman November 2015.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Minor. MINOR Semester Minor van 24 EC Bachelorthesis van 6 EC Relatie minor met bachelorthesis.
1 Voorlichtingsbijeenkomst: Info voorbereiding klinische master en werkveld PPT Onderwijscoordinator Laura Holsbeeke Stagebegeleiders masterspecialisatie.
Verpleegkundig redeneren
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Themavoorlichting 20,21,22 mei 2014 Belangrijke info start master → slide 2 CRV → slide 9 PPT → slide 27 ILO → slide 50 GP → slide 70 HFE →
Master studieadviseur Joleen de Jong
Psychologen in de gezondheidszorg
e-Exercise: blended interventie met gereduceerd face-to-face contact
Hoofdstuk 7 Assessment Perspectives and the Human Matrix: Brigdes to Effective Treatment Planning in the Initial Interview.
Pathologie en ziektebeelden
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Gedragsproblemen en stoornissen
Transcript van de presentatie:

THEMAVOORLICHTINGSBIJEENKOMST 3 december 2012

POWERPOINT DIGITAAL www.utwente.nl/psy → (Pre-)Master PSY → Studieprogramma (Pre-)Master

Instructie, Leren en Ontwikkeling Master PSY Universiteit Twente

Centrale vragen Kennis meten: - met tests, tekeningen of concept maps - met interactie-analyses (Beter) leren: - door (na) te doen - door (samen) te bestuderen - met dynamische or statische representaties

Onderzoeksthema’s Ontdekkend leren Leren door spelen (serious games) Samenwerkend leren Hoogbegaafdheid Ontwikkelen van tekstbegrip Kennis meten Dynamische versus statische representaties

Afstuderen bij ILO

ZAPs Een IST-produktie !

Tekenen als hulpmiddel bij leren

Hoe kunnen we talent ontwikkelen? Hoe kun je hoogbegaafde leerlingen: bij de les houden in de les houden samen laten werken laten excelleren

(beter) leren met een APA Hoe ontwerp je een motiverende APA (Animated Pedagogical Agent)?

(beter) leren door spelen (hoe) Kunnen we games gebruiken om mensen dingen te leren?

Echte proefjes of simulaties?

Tekstbegrip ontwikkelen Tekstbegrip is een belangrijke leesvaardigheid Kun je dat ondersteunen door leerlingen te leren QuikScannen?

Na je afstuderen

Curriculum Maar eerst …

Studieprogramma nieuw Learning and Instruction Research in the Learning Sciences Diagnostiek en interventie Games and Simulations Multimedia Learning Learning and the Brain Adult Learning Master thesis IST Research colloquia Professional orientation

Relevante bachelorvakken Basis Onderwijspsychologie Keuze Kennis en Redeneren B3 blok 1 Leren bij Kinderen en Adolescenten In 2010-2011 B2 blok 4

Instructie, Leren en Ontwikkeling www.ilo.gw.utwente.nl H.vanderMeij@utwente.nl

HUMAN FACTORS EN MEDIAPSYCHOLOGIE Matthijs Noordzij http://prezi.com/otg1i1whbe0y/long-version-master-voorlichting-human-factors-en-mediapsychologie-2012-2013/

Mental Health Promotion (Geestelijke Gezondheidsbevordering) dr. Martine Veehof

Research Program Mental Health Promotion Innovatie & ontwerp Epidemiologie Mental health promotion Technologie Kosten & effectiviteit Levens- verhalenlab Lichamelijke ziekten Valorisatie www.psychologievandelevenskunst.nl www.levensverhalenlab.nl

Research Program Mental Health Promotion Innovatie & ontwerp Epidemiologie Mental health promotion Technologie Kosten & effectiviteit Levens- verhalenlab Lichamelijke ziekten Valorisatie www.psychologievandelevenskunst.nl www.levensverhalenlab.nl

Research Program Mental Health Promotion Innovatie & ontwerp Epidemiologie Mental health promotion Technologie Kosten & effectiviteit Levens- verhalenlab Lichamelijke ziekten Valorisatie www.psychologievandelevenskunst.nl www.levensverhalenlab.nl

Research Program Mental Health Promotion Innovatie & ontwerp Epidemiologie Mental health promotion Technologie Kosten & effectiviteit Levens- verhalenlab Lichamelijke ziekten Valorisatie www.psychologievandelevenskunst.nl www.levensverhalenlab.nl

Research Program Mental Health Promotion Onderzoek Theorievorming Bevolkingsonderzoek Instrumentontwikkeling Psychologische processen Effectstudies Werkzame processen Meta-analyses 26

Research Program Mental Health Promotion Toepassingen Geestelijke gezondheidszorg Lichamelijke gezondheidszorg Groepstherapie Zelfhulp E-mental health 27

Masterprogramma Geestelijke Gezondheidsbevordering Kwartiel 1 (3) Kwartiel 2 (4) Kwartiel 3-4 (1-2) Verdieping psychopathologie (5EC) Geestelijke gezondheids-bevordering Stage (20EC) Counseling en gespreksvaardigheden (5EC) Cognitieve en gedragstherapie (5EC) eMental Health (5EC) Capita Selecta (5EC) Masterthese (10EC) 28

Masterprogramma Geestelijke Gezondheidsbevordering Kenmerken en verklaringsmodellen van angst- en stemmingsstoornissen en somatoforme stoornissen. Beschrijvende diagnose opstellen, behandeling selecteren, behandeladviesgesprek voeren. Kwartiel 1 (3) Kwartiel 2 (4) Kwartiel 3-4 (1-2) Verdieping psychopathologie (5EC) Geestelijke gezondheids-bevordering Stage (20EC) Counseling en gespreksvaardigheden (5EC) Cognitieve en gedragstherapie (5EC) eMental Health (5EC) Capita Selecta (5EC) Masterthese (10EC) 29

Masterprogramma Geestelijke Gezondheidsbevordering Kwartiel 1 (3) Kwartiel 2 (4) Kwartiel 3-4 (1-2) Verdieping psychopathologie (5EC) Geestelijke gezondheids-bevordering Stage (20EC) Counseling en gespreksvaardigheden (5EC) Cognitieve en gedragstherapie (5EC) eMental Health (5EC) Capita Selecta (5EC) Masterthese (10EC) Leren a.d.h.v. een hulpvraag zelfstandig een behandelplan op te stellen en een kortdurende behandeling uit te voeren met diverse gesprekstechnieken. 30

Mastertrack Mental Health Promotion Kwartiel 1 (3) Kwartiel 2 (4) Kwartiel 3-4 (1-2) Verdieping psychopathologie (5EC) Geestelijke gezondheids-bevordering Stage (20EC) Counseling en gespreksvaardigheden (5EC) Cognitieve en gedragstherapie (5EC) eMental Health Capita Selecta (5EC) Masterthese (10EC) Functie en werking van e-health in de GGZ. Kennismaken met verschillende e-health toepassingen in de praktijk. Beoordelen inzet van technologie in de praktijk door evaluatieonderzoek. 31

Masterprogramma Geestelijke Gezondheidsbevordering Kwartiel 1 (3) Kwartiel 2 (4) Kwartiel 3-4 (1-2) Verdieping psychopathologie (5EC) Geestelijke gezondheids-bevordering Stage (20EC) Counseling en gespreksvaardigheden (5EC) Cognitieve en gedragstherapie (5EC) eMental Health (5EC) Capita Selecta (5EC) Masterthese (10EC) Theorie, processen en interventies m.b.t. positieve geestelijke gezondheid. Maken en presenteren onderzoeksontwerp m.b.t. GGB. 32

Masterprogramma Geestelijke Gezondheidsbevordering Kwartiel 1 (3) Kwartiel 2 (4) Kwartiel 3-4 (1-2) Verdieping psychopathologie (5EC) Geestelijke gezondheids-bevordering Stage (20EC) Counseling en gespreksvaardigheden (5EC) Cognitieve en gedragstherapie (5EC) eMental Health (5EC) Capita Selecta (5EC) Masterthese (10EC) Analyseren van problemen vanuit de CGT, uitvoeren van verschillende cognitieve en gedragstherapeutische technieken (passende bij casus). 33

Masterprogramma Geestelijke Gezondheidsbevordering Kwartiel 1 (3) Kwartiel 2 (4) Kwartiel 3-4 (1-2) Verdieping psychopathologie (5EC) Geestelijke gezondheids-bevordering Stage (20EC) Counseling en gespreksvaardigheden (5EC) Cognitieve en gedragstherapie (5EC) eMental Health (5EC) Capita Selecta (5EC) Masterthese (10EC) Verdiepen in wetenschappelijke literatuur over een specifiek klinisch relevant onderwerp, waarin de diagnostiek en/of behandeling van psychische stoornissen centraal staat. Voorbereiding op stage. 34

Masterprogramma Geestelijke Gezondheidsbevordering Kwartiel 1 (3) Kwartiel 2 (4) Kwartiel 3-4 (1-2) Verdieping psychopathologie (5EC) Geestelijke gezondheids-bevordering Stage (20EC) Counseling en gespreksvaardigheden (5EC) Cognitieve en gedragstherapie (5EC) eMental Health (5EC) Capita Selecta (5EC) Masterthese (10EC) 35

Opbouw masterprogramma Toelatingseisen voor de klinische stage de student heeft de vakken ‘Counseling en gespreksvaardigheden’ en ‘Verdieping psychopathologie’ behaald en de student heeft het vak ‘Cognitieve en gedragstherapie’ gevolgd (dat wil zeggen deelgenomen aan de verplichte – en examenonderdelen van het vak) Toelatingseisen voor de masterthese De student volgt eerst de zes cursorische vakken. Aangepast schema in overleg met de studieadviseur.

Opdrachten masterthese Enkele voorbeelden van eerdere opdrachten Analyse en ontwikkeling van narratieve weerbaarheidsscenario’s Ontwikkeling narratieve toekomstgerichte therapie Voluit leven online: relatie gebruikerskenmerken en uitkomstmaten Effectiviteit van de online cursus ‘Leven met pijn’ Meta analyse interventies voor vergroten psychologisch welbevinden Validatie van de Warwick-Edinburgh Mental Well-being Scale Kwalitatieve analyse sessies groepscursus ‘Haal meer uit je leven’ Kwalitatieve analyse therapienarratieven van deelnemers aan de cursussen ‘op verhaal komen’ en ‘expressief schrijven’ Routine Outcome Measurement: implementatie en resultaten GGNet Validatie DSM-IV vragenlijst pathologisch gokker Prevalentie stoornissen en cliëntkenmerken binnen verslavingszorg

Stage en Werkveld Mastertrack Mental Health Promotion Geestelijke gezondheidszorg GGZ-Preventie GGZ-Stemming/Angst GGZ-Persoonlijkheidstoornissen Ziekenhuis en revalidatie Ouderenzorg Eerstelijnszorg Verslavingszorg Gehandicaptenzorg Kinder- en jeugdhulpverlening Forensische instellingen Onderzoek GZ-opleiding! Duitse arbeidsmarkt?! 38

Voorkenniseisen Bachelorstudenten Volledig afgeronde bachelor (inclusief presentatie bachelorthese) Bovendien moeten de volgende vakken zijn behaald: het B3 keuzevak Inleiding Psychopathologie het B3 keuzevak Psychodiagnostiek Premasterstudenten 91 EC pre-master programma, inclusief

Bedankt voor de aandacht! Nog vragen? m.m.veehof@utwente.nl 40

Gezondheidspsychologie Marcel Pieterse Mastervoorlichting, 3 december 2012

Gezondheidspsychologie Relatie tussen psyche en (lichamelijke) gezondheid: Invloed gedrag & psychosociale factoren op ontstaan van ziektes Invloed gedrag & psychosociale factoren op beloop van ziektes & behandeling Invloed ziektes op welzijn en ‘kwaliteit van leven’ Psychosociale Factoren Gezondheid & Ziekte Kwaliteit van Leven Gedrag

Gezondheidspsychologie Relatie tussen psyche en (lichamelijke) gezondheid: Invloed gedrag & psychosociale factoren op ontstaan van ziektes Invloed psychosociale factoren op beloop van ziektes & behandeling Invloed ziektes op welzijn en ‘kwaliteit van leven’ Comazuipen Entertainment Education (sociale) leertheorieën Risico-communicatie Onbewuste processen HPV Vaccinaties Obesitas Gehoorbescherming Veilig vrijen Distress

Gezondheidspsychologie Relatie tussen psyche en (lichamelijke) gezondheid: Invloed gedrag & psychosociale factoren op ontstaan van ziektes Invloed psychosociale factoren op beloop van ziektes & behandeling Invloed ziektes op welzijn en ‘kwaliteit van leven’ Help-seeking Arts-patientcommunicatie (online) Lotgenotencontact Therapietrouw Patientenvoorlichting & behandel-keuzehulpen Self-management

Gezondheidspsychologie Relatie tussen psyche en (lichamelijke) gezondheid: Invloed gedrag & psychosociale factoren op ontstaan van ziektes Invloed psychosociale factoren op behandeling & beloop van ziektes Invloed lichamelijke gesteldheid op welzijn en ‘kwaliteit van leven’ Vooroordelen & stigma Vermoeidheid Omgaan met verlies en (naderende) dood pijn Gevolgen van ziekte voor partner

Dementerende partner zorgt voor depressie AMSTERDAM - Partners van patiënten met dementie hebben meer kans op depressie in vergelijking met mensen met een partner zonder dementie. Dat blijkt uit onderzoek van het NIVEL en de Vrije Universiteit. Door de vergrijzing neemt het aantal mensen met dementie toe. Van die groep woont het merendeel vaak nog thuis en wordt daar verzorgd door een familielid, veelal de partner. Die zorg is echter zwaar en veroorzaakt vaak gezondheidsprobleem zoals depressie of angststoornissen. De onderzoekers volgden zes jaar lang de medische gegevens van ruim zeshonderd partners van patiënten met en zonder dementie. Vergeleken met mensen met een partner zonder dementie blijken partners van patiënten een vier keer zo groot risico op depressie te hebben. Ze hebben daarnaast een twee keer zo grote kans antidepressiva voorgeschreven te krijgen. (ANP)

Voorbeelden van GP-onderzoek op de afdeling Hoe kunnen we COPD-patienten van het roken afkrijgen? Prevalentie en oorzaken van gameverslaving Computer adaptieve test voor het meten van fysiek functioneren bij reuma Hoe kunnen we patiënten méér betrekken bij medische besluitvorming? Hoe kan een ‘online voedingscoach’ helpen bij het terugdringen van obesitas? Worden patiënten beter van het online ‘monitoren’ van hun ziekte?

Gezondheidspsychologie Lichamelijke en geestelijke gezondheid van publiek & patiënt Niet primair psychiatrische ziektebeelden (wel preventief) Ontwerpen, evalueren en implementeren van interventies Geen opleiding tot individuele counselor/therapeut Interventies gericht op publiek, patiënten of zorgverleners Aandacht voor individuele, sociale, culturele en omgevingsfactoren

Het curriculum GezondheidsPsychologie BLOK 1a BLOK 1b BLOK 2a BLOK 2b Public Health Psy (5EC) Capita Selecta in HP Behavioural Medicine Professional Skills for HP eHealth HP in Life Span Perspective Entertainment- Education Research Methods HP MASTERTHESE (30 EC)

Voorbeelden van afstudeeropdrachten Werkt gevisualiseerde voorlichting voor mensen met lage “Health Literacy” ? Leidt een Persoonlijk Patiëntenprofiel tot betere arts-patiënt communicatie? Werkt een “Integrale aanpak” tegen Obesitas bij kinderen? Waarom laten MSM zich wel/niet online testen op HIV? Werkt bewegingsbiofeedback bij de vermindering van pijn bij fibromyalgie?

Waar zou je kunnen gaan werken? De Nederlandse Gezondheidsbevorderende instituten (GBI’s)

Waar zou je kunnen gaan werken? Andere relevante instellingen Ziekenhuizen Bedrijven

Samengevat Gezondheidspsychologie de relatie tussen de psyche en het lichaam (groeps)interventies staan centraal, geen psychotherapie Curriculum 4 verplichte vakken, 2 keuzevakken Skills gericht op: ontwerp, onderzoek & professioneel handelen Werken Bij zeer uiteenlopende organisaties, als GP-functionaris, beleidsmedewerker, onderzoeker, consultant, coördinator van GP-interventies

Nog vragen?? Stans Drossaert c.h.c.drossaert@utwente.nl Citadel H434

Psychologie Master thema Conflict, Risico & Veiligheid dr. Sven Zebel

Drie centrale thema’s 1. conflict en crisismanagement Groepsdynamiek + leiderschap 2. risicoperceptie en -communicatie burgers - overheid 3. Verklaringen voor risicovol, antisociaal en crimineel gedrag -> context (omgeving) + P sociaal psychologische theorieën effectieve beïnvloeding Hoe gaan we om met conflicten en crisisincidenten die een bedreiging vormen voor de veiligheid van mensen? Dit gaat over de manier waarop burgers en gezagsdragers zoals politieagenten e.d. met elkaar omgaan, bijvoorbeeld in gijzelingssituaties, in verhoor situaties bij de politie, maar ook in woonbuurten waar een escalerende situatie is ontstaan tussen bewoners. Dit thema heeft ook betrekking op de mate waarin we met interventies en ingrijpen dergelijk bedreigende situaties kunnen afzwakken of doorbreken. Denk hierbij aan buurtbemiddeling bijvoorbeeld. Groepsdynamische aspecten en specifieke vormen van leiderschap in dergelijke bedreigende situaties worden ook onderzocht op hun effectiviteit. Wat maakt dat burgers het risico op overstroming, brand, of ziekte heel groot of juist als te verwaarlozen inschatten? Hoe kan de overheid (en allerlei private en publieke organisaties) burgers beinvloeden zodat zij deze risico’s op een adequate wijze inschatten en weten wat zij moeten doen in het geval van een ramp bijvoorbeeld? Factoren die gedrag in gang kunnen zetten (en verklaren) dat leidt tot risicovol, antisociaal en crimineel gedrag. Hierbij is onze insteek om vooral te kijken naar de sterke invloed van de omgeving (fysieke omgeving - veiligheidsmaatregelen, maar ook de sociale omgeving) op dergelijk gedrag, naast de invloed van persoonlijkheidskenmerken. Daarnaast spelen interventies gericht op het tegengaan van dergelijk gedrag een belangrijke rol in ons onderwijs (bijvoorbeeld verschillen vormen van straffen die kunnen worden opgelegd aan daders en de effectiviteit daarvan in het tegengaan van crimineel gedrag).

Actueel voorbeeld risicocommunicatie: NL Alert Doel van het onderzoek is onder meer om te weten te komen wat burgers precies doen met de waarschuwingen. Gutteling: “Anders dan de alarmsirene geeft NL-Alert meer informatie aan de burger over wat er precies aan de hand is, en wat men eventueel wel of juist niet moet doen in die situatie. Het spannende is dat deze volledig nieuwe toepassing nog nergens ter wereld op deze schaal wordt ingezet. Iedereen kijkt dus met argusogen naar deze ontwikkelingen”. Studenten die interesse hebben in dit onderzoek in het kader van hun bachelor- of masterthese kunnen zich melden. NL-Alert is een nieuw waarschuwings- en alarmeringssysteem van de overheid om burgers bij rampen en crises te waarschuwen via mobiele telefoons. Bij een ramp of (dreigende) crisissituatie wordt een bericht verzonden via de zendmasten van de mobiele telefoonaanbieders. Zo komt het bericht terecht bij iedereen met een mobiele telefoon, die zich rond het crisisgebied bevindt. In het NL-Alert bericht staat wat er aan de hand is en wat men wel en niet moet doen op dat moment. NL-Alert is een aanvulling op de alarmsirene en berichten op radio en TV. De techniek maakt gebruik van cell broadcast, en dat is een andere techniek dan bv. SMS-Alert waarvoor gebruikers zich moeten aanmelden. 59

Bemiddeling na misdrijven: Slachtoffer-dadergesprekken

Multi-partij perspectief instanties die de veiligheid moeten waarborgen publiek daders slachtoffers Hoe verschillen de verschillende perspectieven in conflicten bijvoorbeeld, en hoe kunnen interventies gericht op het doorbreken van conflicten zo goed mogelijk tegemoet komen aan de verschillen belangen en behoeften van partijen?

Aandachtspunten analyse van gedrag in realistische settings of van authentieke interacties interventies onderwerp van onderzoek (buurtbemiddeling of een diagnose & triage instrument) aandacht voor culturele verschillen verbinding met technologie toegepast karakter IBR Centre for Conflict, Risk, and Safety perception (iCRiSP) http://www.utwente.nl/igs/icrisp/  ‘students’ ‘Documentatie en expertise centrum’ nieuwe theseopdrachten

Onderwijs: track conflict, risico & veiligheid Kwartiel 1 Kwartiel 2 Kwartiel 3 Kwartiel 4 5 EC 5 EC 5 EC 5 EC Risico’s in een maatschappelijke context Leiderschap en ethiek Forensische Psychologie Risico- en veiligheidsbeleving 5 EC 5 EC Practicum: empirisch risico- en conflictonderzoek Practicum: empirisch risico- en conflictonderzoek 5 EC Groepsdynamiek en -interventie Deze inhoudelijke onderwerpen en de de insteken komen terug in het onderwijsprogramma zoals hier geschetst. Verschillende partij-perspectieven, dynamiek, aansluiting bij praktijk 30 EC Masterthese CRV

Thema’s mastertheses ▪ Why help? Motieven om mee te werken met de politie ▪ Attituden over de politie en 'Blik Op De Weg‘ ▪ Betrouwbare ooggetuigen ▪ Hoe worden we zelfredzamer als het aankomt op onze veiligheid? ▪ Risicoperceptie en gaming ▪ Kan bedreiging van de groepsidentiteit leiden tot meer openheid? ▪ Natuurbranden en zelfredzaamheid ▪ Slachtoffer-dadergesprekken na een misdrijf ▪ Pinokkio’s tale ▪ Risicoperceptie en het kijken naar homevideos ▪ Voorkeuren voor buurtbemiddelingsinterventies Zie www.icrisp.nl onder ‘students – new master thesis assignments’ Conflict: 4 Veiligheid: 3 Risico: 4

Mogelijke functies gedragswetenschapper bij politie, defensie of justitie trainer of mediator (conflict en onderhandeling, groepsprocessen) consultant veiligheid/veiligheidscoördinator P & O functie (ongewenste omgangsvormen, diversiteit en leiderschap) beleidsmedewerker of voorlichter ministerie of multinational onderzoeker veiligheid (Universiteit, WODC, TNO) Zie http://www.utwente.nl/igs/icrisp/Students/testimonials_master_pcrs/ voor interviews met afgestudeerden!

Dank voor de aandacht! Voor vragen: s.zebel@utwente.nl

PROCEDURES AFSTUDEREN BACHELOR & MASTER Joleen de Jong

PROCEDURES AFSTUDEREN BACHELORTHESE Twee mogelijke startmomenten bachelorthese: september en februari → Binnenkort ontvang je een e-mail voor start bachelorthese februari 2013 Belangrijke aandachtspunten voor start bachelorthese Aanmelden bij studieadviseur (reply op e-mail) Aanmelden voor opdracht bij themacoördinator Activiteitenoverzicht Zie voor volledige stappenplan en actuele informatie en data: www.utwente.nl/psy/afstudeerweb

PROCEDURES AFSTUDEREN VOORKENNISEISEN START MASTER Vanaf 1 september 2012 geldt: Harde knip = Start mastervakken en masterthese als bachelor of pre-master volledig is afgerond! Aanvullend voor GG: de vakken Inleiding psychopathologie en Psychodiagnostiek moeten zijn behaald, uitgebreider pre-masterprogramma

PROCEDURES AFSTUDEREN MASTER Als je per februari 2013 wilt starten en verwacht aan de voorkenniseisen te voldoen: vóór 26 november 2012 een reply op de mail van BOZ, inclusief (waarschijnlijk) te kiezen masterspecialisatie 2. Ga naar de startbijeenkomst van jouw masterspecialisatie! Aanwezigheid is verplicht als je mastervakken wilt volgen en/of wilt starten met de masterthese Startbijeenkomst in september & februari

PROCES AFSTUDEREN MASTERTHESE Voorkenniseisen Onderzoeksopdracht en begeleiders zoeken  via afstudeerweb (& evt. themacoördinator en studieadviseur) Keuze opdracht doorgeven aan themacoördinator Contract Masterthese opstellen en inleveren bij BOZ Aan het werk! Na GROENLICHT van de begeleiders: planning colloquium Colloquium = afstuderen, Aanmeldformulier Masterexamen inleveren Evaluatieformulier Masterthese inleveren Beoordelingsformulier Masterthese → Zie www.utwente.nl/psy/afstudeerweb

MEER INFORMATIE OVER MASTER http://www.utwente.nl/psy → (Pre-)Master Psy Studieprogramma’s en presentatie masterspecialisaties: → Studieprogramma (Pre-)Master Joleen de Jong, studieadviseur (pre-)master Psychologie studieadviseur-mps@utwente.nl