Verloskunde Opleidingen Geneeskunde Faculteiten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EDO in de lerarenopleiding
Advertisements

AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
Naar fair en effectief toezicht Jan Maas, Maas Bestuursvraagstukken Landelijke bijeenkomst Kinderopvang 5 november 2009.
Erkenningsaanvraag CZO
Iris Roose & Reinhilde Pulinx – Onderzoekers
Laat vernieuwing groeien
De sportarts als adviseur van sporters en trainers, componenten van een topsportprogramma. Door Wessel Zimmermann Geregistreerd sportarts en bedrijfsarts,
Verantwoordelijke Leni.
WETEN WAT PERSONEEL WAARD IS
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Marleen Teunis & Astrid van Hest
CZO opleidingen CZO opleidingen Vervolg- & initiële opleidingen
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Competentiegericht opleiden
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Nieuwe Leermiddelen Rindert de Vries UMCG * Ochtendrapport voorzitterschap.
Vormgeving wetenschappelijke onderzoekslijnen voor verloskunde
onderwijs en onderzoek in de verloskunde
Een kleine geschiedenis van het al
Biologie Medische Biologie Milieu-Natuurwetenschappen
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
Samenwerking werkveld - HAN
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Portfolio 1 Portfolio kunstenaars trekken langs opdrachtgevers om opdrachten in de wacht te slepen ze nemen voorbeelden mee van hun beste producten verzameling.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Het opleidingsprofiel:
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
De klinisch verloskundige Van nu en de nabije toekomst!
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Welkom bij Maastricht University.
Opleiden in algemene competenties
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Professionalisering van de jeugdzorg in Nederland
Informatiemodule stage-coördinatoren Najaar 2004 Dienst Onderwijs Geneeskunde KU Leuven.
Organisatie en uptake van de prenatale screening naar downsyndroom en ernstige foetale afwijkingen Marian Bakker.
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Bachelor Medische Hulpverlening
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Niertransplantatie in het LUMC Procedures voor ontvangers en donoren.
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
VPH Les 1.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Curriculum van de huisartsopleiding UMCG september 2006.
Een goed begin! Integrale Intake. Integratie van zorg, sinds wanneer? Situatie in Almere van oudsher: 1 ziekenhuis en 1 aanbieder van 1 e lijnsverloskundige.
Netwerkcongres VGV De puzzel compleet maken Tosca Hummeling, projectleider GGD Nederland.
Vakmanschap en kennisontwikkeling ESF-congres 19 mei 2015 Menno Meihuizen Ministerie SZW Directie Participatie en Decentrale Voorzieningen.
Tom Balthazar Hoofddocent gezondheidsrecht UGent.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Afsluitende werkconferentie 7 maart 2017 José Laheij Projectleider
Functiedifferentiatie 2020
Prof. dr. Maas Jan Heineman
VSMW Mustapha Igozoul (Servicepunt SMW) 29 september 2017
De migrantenpoli nu, en in de toekomst
Waarom-Wat-Hoe-Wanneer Carola Groenen
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

Verloskunde Opleidingen Geneeskunde Faculteiten Samenwerking Verloskunde Opleidingen en Geneeskunde Faculteiten Logo’s amc/umcg/vaa invoegen

Maas Jan Heineman (UMCG/AMC) Lucienne Spliet (KVV/VAA) & Lucienne Spliet (KVV/VAA) Logo’s amc/umcg/vaa invoegen

Beroepsprofielen Eindtermen Initiële opleidingen Verloskundige Arts Vervolgopleidingen Gynaecoloog Huisarts Eindtermen Algemeen Specieel In “bold”de beroepsprofielen waar naar gekeken wordt.

Onderwijscyclus doel toets middel

Zijn er gezamenlijke doelen?

Eindtermen Verloskundige Domeinen Reproductieve zorg Organisatie van verloskundige zorg Professionalisering van het beroep Taken Rollen Medisch professional Coach en begeleider Voorlichter en counselor Case manager Innovator Praktijkmanager Competenties

Eindtermen Verloskundige Domeinen Subdomein: Reproductieve zorg A: Verloskundig onderzoek uitvoeren en diagnose stellen B: Verloskundig beleid bepalen C: Verloskundige zorg verlenen D: Verloskundige zorg evalueren en vastleggen Rollen Voorlichter en counselor

Eindtermen Arts Algemene eindtermen Problemen Vaardigheden Medische aspecten Wetenschappelijke aspecten Persoonlijke aspecten Aspecten in relatie tot de maatschappij en het gezondheidszorgsysteem Problemen Vaardigheden Ziektebeelden

Eindtermen Arts Algemene eindtermen Medische aspecten Preventie en predictie Vormen van preventie - primaire preventie - secundaire preventie - tertiaire preventie De implicaties van erfelijkheidsonderzoek en antenatale diagnostiek

Eindtermen Gynaecoloog De algemene competenties Medisch handelen Communicatie Kennis en wetenschap Samenwerking Organisatie Maatschappelijk handelen Professionaliteit Vakspecifieke eindtermen

Eindtermen Gynaecoloog Vakspecifieke eindtermen: verloskunde De Gio kent: Het principe van zowel prenatale screening op neurale buisdefecten als chromosomale afwijkingen; in het bijzonder van het syndroom van Down; inclusief de periode in de zwangerschap dat de diverse onderzoeken gedaan moeten worden. De Gio kan: Een intake gesprek voeren en het beleid bepalen ten aanzien van prenatale diagnostiek.

Zijn er gezamenlijke doelen? JA!

Onderwijscyclus doel middel toets

Middel Prenatale diagnostiek: theorie en praktijk Voorbeeld onderwijsmodule (voor alle drie opleidingen) Prenatale diagnostiek: theorie en praktijk

Onderwijscyclus Onderwijscyclus doel toets middel

Toets Kennis Vaardigheid Gedrag of Competenties Eindtermen bepalen niveau

Zijn er kansen en belemmeringen?

Stelling Samenwerking tussen verloskunde opleidingen en geneeskunde faculteiten heeft meerwaarde voor beide partijen

Vragen voor discussiegroep Verantwoordelijkheden? Valkuilen? Vervolg?