Studenttevredenheid als kwaliteitsmaat?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studenttevredenheid en accreditatie
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Communicatie en draagvlak
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
KIVI NIRIA. Van techniek tot toekomst
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
A2 - Alliantie Een alliantie aangaan, wat betekent dat in de praktijk? ‘Een grote cultuuromslag’, antwoordt Ton Swanenberg (DI), alliantiemanager van A2.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Onderbouwend vertrouwen, focus op succes! Ron Bormans November 2006.
Onderzoeksopzet Het Nieuwe Werken in veranderkundig perspectief
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
MWD Hva JUNI 2012 Een antwoord van de of een opleiding op alle zinvolle bijdragen is niet zo snel te geven. Graag wil ik u eerst meenemen naar.
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
HOG Bouw en Ruimte Uniforme EVC-Procedure Presentatie 26 november 2008.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Portfolio Faculteit der Letteren
Welkom bij de presentatie van het
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Samenwerking werkveld - HAN
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
12/06/2013 De toekomst van de openbare woonzorgcentra.
Een blik op toekomstige ontwikkelingen… Witboek innovatie in de publieke dienstverlening.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Het medewerkertevredenheidsonderzoek: een aanzet tot dialoog met medewerkers.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Jos van Hijfte 8 November 2007
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Schitterende Organisaties®
Workshop DO in ICT curricula. Vraag vanuit het werkveld... Verinnerlijking DO in vakgebied en organisatie Presenteer do niet als ideologie, maar als creatief,
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Benchmarking met landelijke gegevens
Enterprise Document Management Fase
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
Kwaliteit in kleinschalige organisaties
Voorbereiding Instellingsaudit
Page 1 Workshop thema 4 21 mei 2013 Hanneke Koopmans.
Websites. Een succesvolle website Een succesvolle website bevat: Een goede usability Een mooie lay-out Een goede kwaliteit.
Nationale Studenten Enquête (NSE)
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Bekeken vanuit het perspectief van Bestuur en Management Paul Scharff en Roelof Eleveld.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Woordsoorten benoemen
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Ouders als studiekeuzecoach Hermien Miltenburg,
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Arne Barends Christian de Waard Saar Weber Hoe ziet een traject eruit - nazorg - Medewerker Monitor.
Welke aspecten bepalen studenttevredenheid? Dr. Anja van den Broek (ResearchNed) Drs. Cynthia de Gans (InHolland) Drs. Dimphy Hooijmaijers (Fontys) Drs.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Onderwijskwaliteit: een zaak voor peers onder elkaar, of voor politiek en democratie?
Ouders als studiekeuzecoach Sites: zie rubriek voor ouders Hermien Miltenburg,
Tevredenheidsonderzoek 2017
Titel presentatie Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 48 opleidingen, 20 academies, 12 vestigingen 3 steden: Breda, ’s-Hertogenbosch.
Transcript van de presentatie:

Studenttevredenheid als kwaliteitsmaat? NNK platform HBO - 19 september 2013

NSE “Wij waarderen de mening van studenten zeer. Maar dat betekent ook dat we ze niet vragen wat ze vanuit het student-zijn niet kunnen weten” ( Gordon, Schotland, op een EUA-congres 2008)

NSE Studenttevredenheid vertelt ons iets over de waardering van studenten voor onze (bedrijfs- en onderwijs)processen, Maar is geen meting van het niveau van de opleiding.

NSE Belangrijke zaken die het studentenoordeel beïnvloeden zijn: Sfeer : is onderzoekstechnisch moeilijk te definiëren maar is wel een maat voor tevredenheid. Is een Avansvraag Docenten: gebleken is dat de waardering voor docenten een belangrijk element is voor de studenttevredenheid (van Mackelenbergh en van Opstal, Avans Hogeschool, 2006)

NSE en regelcyclus NSE-resultaten worden aan het management gepresenteerd in de vorm van placemats en rapportages Directeuren waarderen de interne benchmark die zij hiermee kunnen maken. Op de NSE is een regelcyclus uitgezet op Avans niveau Hetzelfde gebeurt nu met de HBO-monitor Het CvB krijgt een aparte monitor waar verschillende metingen in verwerkt zijn tot een totaal-plaatje In toenemende mate aandacht voor HBO-monitor naast NSE

NSE en accreditatie Avans Hogeschool is voor het derde jaar achter elkaar nummer 1 in de keuzegids. Gevaar: zelfvoldaanheid Als projectleider instellingsaudit heb ik het CvB er op moeten wijzen dat dat niets zegt over het behalen van instellingsaudit. Het helpt wel maar is niet bepalend Het zegt ook niets over het behalen van de BOB.

Beleid Saxion (1) Belangrijke kwaliteitsindicator Eigen kengetal en verbeteraanpak Nu ook koppelen aan studiesucces Al meerdere jaren; vanaf 2008 wordt er ook echt op gestuurd. Verbeteren: algemeen: b.v. dienstverlening roosteren, faciliteiten opleidings-/academiespecifiek: daar ligt crux. Wel van elkaar leren. Relatie studiesucces: zijn tevredener studenten ook succesvoller? Er zijn er die denken: ja.

Beleid Saxion (2) Trend: Inhoudelijk: ± --> + Randvoorwaardelijk: - -->± Stelling: Tevreden student + tevreden medewerker = hoge kwaliteit Trend: inhoudelijk: oriëntatie, vakinhouden, docenten randvoorwaardelijk: informatie, begeleiding, faciliteiten, roosters Stelling: Ons bestuur verkondigt dat nog wel eens. En ook nog een volgorde: als medewerker tevreden, dan grotere kans op tevredener student en daarmee betere kwaliteit

Edoch… Geen correlatie studenttevredenheid – expertoordeel Geen correlatie studenttevredenheid – studierendement In accreditatiebesluiten: studenttevredenheid speelt nauwelijks rol In visitatierapporten: studenttevredenheid komt geregeld, zij het mondjesmaat, aan de orde In Kritische Reflecties: veel aandacht voor studenttevredenheid als maat voor kwaliteit Correlatie NSE – Accreditatie (keuzegids 2013): Drie categorieën expertoordeel (-, 0, +) gecorreleerd met NSE-score: geen significant verschil. Accreditatiebesluiten: aantal keren verwijzing naar ‘studenttevredenheid’ varieert van 0 tot 1 (5 recente besluiten) Visitatierapporten: varieert van 2 tot 8 (5 recente visitatierapporten) KR’s van opleidingen: teveel om te tellen. Veel focus op NSE, WTO en hbo-monitor als maat voor ‘we zijn goed bezig’. Weinig verwijzing naar eigen evaluaties (klein: blok, stage, e.d.) Als het gaat om niveau: Studenten vinden het wel HBO-niveau; werkveld (stage- /afstudeerbegeleiders) idem en alumni ook: Dan is het goed. Dan is het ook schrikken als een panel zegt, het niet niet goed genoeg.

Kwaliteit een gelaagd begrip? Wat is jullie visie op studenttevredenheid als maat voor kwaliteit? Welk kwaliteitsbegrip hanteert jullie hogeschool en wat is de plaats van de NSE hierin? Hoe gaat jullie hogeschool om met deze prestatie indicator in relatie met kwaliteit? Doet studenttevredenheid ertoe bij accreditatie van opleidingen? Welke rol vervul jij als kwaliteitsdeskundige bij het hanteren van het kwaliteitsbegrip?

Toekomst…? “Een andere mogelijkheid kan zijn een vergelijking te maken tussen opleidingsoordelen met andere kwaliteitsindicatoren per opleiding zoals tevredenheid studenten, tevredenheid werkveld of bijvoorbeeld studiesucces.” (Inspectie van Hoger Onderwijs, De kwaliteit van het Nederlandse accreditatiestelsel hoger onderwijs. 17-07-2013) Intussen liggen er 3 evaluatierapporten over het accreditatiestelsel + beleidsreactie van de Minister. Algemene Rekenkamer (+ Vlaamse Rekenhof) Inspectie van het Hoger Onderwijs NVAO zelf Een van de waarnemingen/verbeterpunten (in de overigens i.h.a. positieve evaluaties) betreft betrouwbaarheid. In hoeverre herhaalde beoordelingen van een situatie steeds tot hetzelfde oordeel zou leiden Vraag is of de inrichting stelsel in voldoende mate tot betrouwbare onderzoeksprocessen en beoordelingen leidt. Is nog niet te beantwoorden. Weinig negatieve beoordelingen maken het moeilijk betrouwbaarheidsanalyse uit te voeren. Er zijn wel verschillen (tussen panels), maar het is technisch niet haalbaar tot een goede uitspraak te komen. In het proces zijn veel verschillende betrokkenen. Voor een zuivere analyse: dezelfde opleiding op hetzelfde moment door verschillende beoordelaars laten onderzoeken. Elkaar opvolgende gesprekken zouden elkaar beïnvloeden; onevenredige belasting. Dus geen replicaties. Is het daarom een idee, zo besluit Inspectie, een vergelijking te maken tussen opleidingsoordelen met andere kwaliteitsindicatoren per opleiding zoals tevredenheid studenten, tevredenheid werkveld of bijvoorbeeld studiesucces. Dit is noch in het stelsel, noch door ons uitgevoerd. In het betreffende hoofdstuk gaat Inspectie nog verder in op diverse aspecten van betrouwbaarheid.