Onderwijskundige implementatie van SharePoint Expeditie Corlaer Bart van Luik TeleTOP e-learning
Bart van Luik Onderwijskundig adviseur 10+ ervaring in het VO als: docent ict coördinator Teamleider Belangstelling voor: Onderwijsvernieuwing Kwaliteitszorg E-learning ………………. Even voorstellen 2
TeleTOP e-learning: Nederlands bedrijf gestart in medewerkers bekend van TeleTOP elo we doen meer Even voorstellen
SamSam 2009 Wij doen meer… Onderwijskundige ondersteuning bij ontwerp, implementatie en dagelijks gebruik van e-learning voor: Voortgezet onderwijs en BVE Hoger onderwijs Overheid en bedrijfsleven
SamSam 2009 Even voorstellen "Het Corlaer college in Nijkerk" 5
SamSam 2009 Kenmerken van de school 6 Protestant Christelijke scholengemeenschap lwoo, bb, kb, tl, havo en atheneum 1340 leerlingen en 145 personeelsleden Er is een cultuur waarbinnen uitblinken mag! Het nieuwe leren, internationaliseren en de ELO zijn drie dingen die het onderwijs flink in beweging houden De school heeft al TeleTOP elo als elektronische leeromgeving, hiermee wordt het overige onderwijs ondersteund.
SamSam 2009 Waar staat de school in de implementatiefasering? 7 Bron: Implementatiewijzer ITS Radboud Universiteit Nijmegen
SamSam 2009 Kenmerken van de pilotfase 8 Er is: een onderwijskundige visie een projectleiding een projectmatige aanpak gestructureerde samenwerking professionele aanpak duidelijke verantwoordelijkheden aandacht voor support aandacht voor faciliteiten aandacht voor professionalisering
SamSam 2009 Casus “Expeditie Corlaer” 9 In het project Expeditie Corlaer gaan 120 leerlingen van leerjaar 2 in de periode maatschappelijke vraagstukken ‘oplossen’, zowel op nationaal als op internationaal niveau. Gedurende dit proces, zullen leerlingen hun talenten ontdekken en ontwikkelen. Binnen ieder team zijn verschillende talenten/kwaliteiten nodig om succesvol te kunnen zijn. Ieder teamlid krijgt de kans om te werken aan de eigen talenten/kwaliteiten. Dit alles zal gebeuren in een digitale werkruimte onder begeleiding van een teamcoach.
SamSam 2009 Kenmerken van de expeditie 10 Project in het kader van Durven, Delen, Doen 120 leerling van 2 atheneum / havo Oog voor talentenontwikkeling voor de naaste en jezelf Het onderwijsconcept past in scenario 4 Vaardigheden van leerlingen zijn het uitgangspunt Het project wordt gevolgd door een onderzoeker Binnen de omgeving moet maatwerk mogelijk zijn en gedurende het project onderwijskundig meegroeien. De expeditieleden werken op een Macbook De standaard browser is Mozilla Firefox
SamSam 2009 Uitgangspunten van het project Een of meerdere digitale systemen worden ontwikkeld om het volledige leerproces te ondersteunen van leerlingen. 2. Instrumenten worden ontwikkeld en toegepast om: Talent te ontdekken Talent te ontwikkelen Leerlingen met talent te coachen en te volgen Talent te evalueren
SamSam 2009 Projectaanpak voor Expeditie Corlaer 12 Demonstratie van de bestaande projecten en onderwijskundige componenten van TeleTOP e-learning in SharePoint; Documentonderzoek Gesprekken gevoerd met betrokkenen Brainstormsessies aan de hand van mindmapping met doelgroepen zoals: teamcoaches (docenten) en teamleden (leerlingen), Eisen, wensen en criteria vastleggen in een functioneel en technisch ontwerp; Informatiebijeenkomst voor expeditieleden om ontwerp te presenteren en feedback te krijgen. Eventueel aanpassen van de ontwerpen en definitief vaststellen en omgeving inrichten Evaluatie en initiëren volgende fase
SamSam 2009 Gefaseerde invoering 13 Fase 1 Installatie en technische inrichting van SharePoint door een externe derde partij. Fase 2 SharePointomgeving onderwijskundig inrichten met “standaard” functionaliteit, maar wel met de juiste terminologie van de expeditie door TeleTOP e-learning. Fase 3 Op basis van gebruikerservaringen SharePointomgeving aanpassen met maatwerk en nieuwe functionaliteiten door TeleTOP e-learning. Fase 4 Terugblik, evaluatie en lessen trekken voor de toekomst.
SamSam 2009 Screenshot demonstratie omgeving 14
SamSam 2009 Screenshot demonstratie omgeving 15
SamSam 2009 Screenshot basisomgeving "Startpagina" 16
SamSam 2009 Resultaat van de brainstormsessie 17
SamSam 2009 Resultaat van de onderwijskundige inrichting 18
SamSam 2009 Screenshots basisomgeving "Startpagina" 19
SamSam 2009 Screenshots basisomgeving "Expeditiepagina" 20
SamSam 2009 Screenshots basisomgeving "Expeditiepagina" 21
SamSam 2009 Screenshots basisomgeving “Chatterbox" 22
SamSam 2009 Screenshots basisomgeving “Projecttaken" 23
SamSam 2009 Screenshots basisomgeving “Talentontwikkeling" 24
SamSam 2009 Evaluatie 25 Wat ging goed? Door de projectmatige aanpak bleef het project beheersbaar Brainstormsessie met leerlingen en docenten was erg goed en door de mindmap werden gedachten en ideeen geordend tot een onderwijskundige visie Gefaseerde invoering geeft ruimte om een eigen visie te ontwikkelen binnen de expeditie De functionele- en technische ontwerpen en vervolgens de inrichting van SharePoint sloten aan bij de uitkomsten van de brainstormsessie en de doelstellingen van het project. Onderwijskundige ondersteuning van derden
SamSam 2009 Evaluatie 26 Wat ging minder goed? Installatie en technische inrichting verliep moeizaam door complexiteit en communicatieproblemen De rechtenstructuur van de SharePointomgeving is lastig te doorgronden en niet flexibel. De standaard functionaliteit van SharePoint is niet één op één te gebruiken voor gebruik in het onderwijs Bij het gebruik van Mozilla Firefox moeten extra site features geïnstalleerd en geactiveerd worden. Door de veelheid aan functies is het voor eindgebruikers lastig om te leren werken met de omgeving. De impact op het ict beheer is onderschat
SamSam 2009 Wensen en mogelijkheden voor fase 3 27 Nieuwe of verbeterde functionaliteiten zoals: Gebruiksvriendelijke interface Grafische voortgang van talentontwikkeling Portfolio Eenvoudige import van externe bronnen Skype awareness Evaluaties en enquêtes maken in SharePoint Mappenstructuur voor documenten
SamSam 2009 Wensen en mogelijkheden voor fase 3 28
SamSam 2009 Wensen en mogelijkheden voor fase 3 29
SamSam 2009 Wensen en mogelijkheden voor fase 3 30
SamSam 2009 Wensen en mogelijkheden voor fase 3 31
SamSam 2009 Wensen en mogelijkheden voor fase 3 32
SamSam 2009 Wensen en mogelijkheden voor fase 3 33
SamSam 2009 Wensen en mogelijkheden voor fase 3 34
SamSam 2009 Tot slot 35
SamSam Op de stand vind u meer informatie over onze onderwijskundige ondersteuning en kunt kennismaken met de producten en diensten van TeleTOP e-learning