Onderwijskundige implementatie van SharePoint Expeditie Corlaer Bart van Luik TeleTOP e-learning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Het secundair onderwijs
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Edushock leerfestival
Hoe ontstond dit initiatief ?
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Electronic Resource Management (ERM) Els Schaerlaekens Anet Gebruikersdag 15 juni 2011.
Workshop Nieuwe begroting
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Het Management Informatie Portaal
Start.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
VTB Technasium Vakcollege
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Passie - Verrijzenis Arcabas
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Kunstlicht door: Koert Ringelenberg
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
SharePoint in het Onderwijs – Montiplaza.nl
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
Facet De beveiligde site en de beheerder Facet.
GRAAF HUYN COLLEGE.
Workshop ‘visieversneller’
ZijActief Koningslust
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Transcript van de presentatie:

Onderwijskundige implementatie van SharePoint Expeditie Corlaer Bart van Luik TeleTOP e-learning

Bart van Luik Onderwijskundig adviseur 10+ ervaring in het VO als: docent ict coördinator Teamleider Belangstelling voor: Onderwijsvernieuwing Kwaliteitszorg E-learning ………………. Even voorstellen 2

TeleTOP e-learning: Nederlands bedrijf gestart in medewerkers bekend van TeleTOP elo we doen meer Even voorstellen

SamSam 2009 Wij doen meer… Onderwijskundige ondersteuning bij ontwerp, implementatie en dagelijks gebruik van e-learning voor: Voortgezet onderwijs en BVE Hoger onderwijs Overheid en bedrijfsleven

SamSam 2009 Even voorstellen "Het Corlaer college in Nijkerk" 5

SamSam 2009 Kenmerken van de school 6 Protestant Christelijke scholengemeenschap lwoo, bb, kb, tl, havo en atheneum 1340 leerlingen en 145 personeelsleden Er is een cultuur waarbinnen uitblinken mag! Het nieuwe leren, internationaliseren en de ELO zijn drie dingen die het onderwijs flink in beweging houden De school heeft al TeleTOP elo als elektronische leeromgeving, hiermee wordt het overige onderwijs ondersteund.

SamSam 2009 Waar staat de school in de implementatiefasering? 7 Bron: Implementatiewijzer ITS Radboud Universiteit Nijmegen

SamSam 2009 Kenmerken van de pilotfase 8 Er is: een onderwijskundige visie een projectleiding een projectmatige aanpak gestructureerde samenwerking professionele aanpak duidelijke verantwoordelijkheden aandacht voor support aandacht voor faciliteiten aandacht voor professionalisering

SamSam 2009 Casus “Expeditie Corlaer” 9 In het project Expeditie Corlaer gaan 120 leerlingen van leerjaar 2 in de periode maatschappelijke vraagstukken ‘oplossen’, zowel op nationaal als op internationaal niveau. Gedurende dit proces, zullen leerlingen hun talenten ontdekken en ontwikkelen. Binnen ieder team zijn verschillende talenten/kwaliteiten nodig om succesvol te kunnen zijn. Ieder teamlid krijgt de kans om te werken aan de eigen talenten/kwaliteiten. Dit alles zal gebeuren in een digitale werkruimte onder begeleiding van een teamcoach.

SamSam 2009 Kenmerken van de expeditie 10 Project in het kader van Durven, Delen, Doen 120 leerling van 2 atheneum / havo Oog voor talentenontwikkeling voor de naaste en jezelf Het onderwijsconcept past in scenario 4 Vaardigheden van leerlingen zijn het uitgangspunt Het project wordt gevolgd door een onderzoeker Binnen de omgeving moet maatwerk mogelijk zijn en gedurende het project onderwijskundig meegroeien. De expeditieleden werken op een Macbook De standaard browser is Mozilla Firefox

SamSam 2009 Uitgangspunten van het project Een of meerdere digitale systemen worden ontwikkeld om het volledige leerproces te ondersteunen van leerlingen. 2. Instrumenten worden ontwikkeld en toegepast om: Talent te ontdekken Talent te ontwikkelen Leerlingen met talent te coachen en te volgen Talent te evalueren

SamSam 2009 Projectaanpak voor Expeditie Corlaer 12 Demonstratie van de bestaande projecten en onderwijskundige componenten van TeleTOP e-learning in SharePoint; Documentonderzoek Gesprekken gevoerd met betrokkenen Brainstormsessies aan de hand van mindmapping met doelgroepen zoals: teamcoaches (docenten) en teamleden (leerlingen), Eisen, wensen en criteria vastleggen in een functioneel en technisch ontwerp; Informatiebijeenkomst voor expeditieleden om ontwerp te presenteren en feedback te krijgen. Eventueel aanpassen van de ontwerpen en definitief vaststellen en omgeving inrichten Evaluatie en initiëren volgende fase

SamSam 2009 Gefaseerde invoering 13 Fase 1 Installatie en technische inrichting van SharePoint door een externe derde partij. Fase 2 SharePointomgeving onderwijskundig inrichten met “standaard” functionaliteit, maar wel met de juiste terminologie van de expeditie door TeleTOP e-learning. Fase 3 Op basis van gebruikerservaringen SharePointomgeving aanpassen met maatwerk en nieuwe functionaliteiten door TeleTOP e-learning. Fase 4 Terugblik, evaluatie en lessen trekken voor de toekomst.

SamSam 2009 Screenshot demonstratie omgeving 14

SamSam 2009 Screenshot demonstratie omgeving 15

SamSam 2009 Screenshot basisomgeving "Startpagina" 16

SamSam 2009 Resultaat van de brainstormsessie 17

SamSam 2009 Resultaat van de onderwijskundige inrichting 18

SamSam 2009 Screenshots basisomgeving "Startpagina" 19

SamSam 2009 Screenshots basisomgeving "Expeditiepagina" 20

SamSam 2009 Screenshots basisomgeving "Expeditiepagina" 21

SamSam 2009 Screenshots basisomgeving “Chatterbox" 22

SamSam 2009 Screenshots basisomgeving “Projecttaken" 23

SamSam 2009 Screenshots basisomgeving “Talentontwikkeling" 24

SamSam 2009 Evaluatie 25 Wat ging goed? Door de projectmatige aanpak bleef het project beheersbaar Brainstormsessie met leerlingen en docenten was erg goed en door de mindmap werden gedachten en ideeen geordend tot een onderwijskundige visie Gefaseerde invoering geeft ruimte om een eigen visie te ontwikkelen binnen de expeditie De functionele- en technische ontwerpen en vervolgens de inrichting van SharePoint sloten aan bij de uitkomsten van de brainstormsessie en de doelstellingen van het project. Onderwijskundige ondersteuning van derden

SamSam 2009 Evaluatie 26 Wat ging minder goed? Installatie en technische inrichting verliep moeizaam door complexiteit en communicatieproblemen De rechtenstructuur van de SharePointomgeving is lastig te doorgronden en niet flexibel. De standaard functionaliteit van SharePoint is niet één op één te gebruiken voor gebruik in het onderwijs Bij het gebruik van Mozilla Firefox moeten extra site features geïnstalleerd en geactiveerd worden. Door de veelheid aan functies is het voor eindgebruikers lastig om te leren werken met de omgeving. De impact op het ict beheer is onderschat

SamSam 2009 Wensen en mogelijkheden voor fase 3 27 Nieuwe of verbeterde functionaliteiten zoals: Gebruiksvriendelijke interface Grafische voortgang van talentontwikkeling Portfolio Eenvoudige import van externe bronnen Skype awareness Evaluaties en enquêtes maken in SharePoint Mappenstructuur voor documenten

SamSam 2009 Wensen en mogelijkheden voor fase 3 28

SamSam 2009 Wensen en mogelijkheden voor fase 3 29

SamSam 2009 Wensen en mogelijkheden voor fase 3 30

SamSam 2009 Wensen en mogelijkheden voor fase 3 31

SamSam 2009 Wensen en mogelijkheden voor fase 3 32

SamSam 2009 Wensen en mogelijkheden voor fase 3 33

SamSam 2009 Wensen en mogelijkheden voor fase 3 34

SamSam 2009 Tot slot 35

SamSam Op de stand vind u meer informatie over onze onderwijskundige ondersteuning en kunt kennismaken met de producten en diensten van TeleTOP e-learning