Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Evaluatie van mentorprojecten
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Schoolpartnerschappen in Europa
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Les 2 De antwoorden na een opening van 1 in een kleur
Risico … hoort er nu eenmaal bij Hoe neem ik deelnemer daarin mee? mr. dr. Emilie Schols Geld voor later, 17 april 2014.
In het bestuursakkoord
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Wat is Passend Onderwijs
Brede School Rotterdam
KAIRO K ennisontwikkeling A utismebehandeling en I ntegratie R egulier O nderwijs Naar het Middelbaar Beroepsonderwijs met ASS Anja Hagenaars, sectordirecteur,
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
MEDEZEGGENSCHAPSRAAD
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
UA – 11 mei Missie Stichting Lezen wil brede bevolkings- groepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke.
Presentation Of Learning
Innoveren richting duurzaamheid Peter Noordanus (voorzitter VROM-raad) Symposium, 12 juni 2002.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Kies Precies Sanne Nout, Raimond Fraanje. Inhoud Voortraject samenwerking wijk(visie) Sleutelmoment Group Model Building Aanpak Kies Precies programma.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Het MT in de kinderopvang Boek & veldonderzoek ‘ Ze zijn op Heidagen’
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Bezoekersgerichte teksten
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Onderwijsproject: “Natuurlijk Bewegen”. Oprichter heeft in 1999 de opleiding HBO Fysiotherapie succesvol afgerond en vervolgens jaren ervaring opgedaan.
Workshop Datagestuurd werken met SWIS!
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
99%RIDE Amsterdam 15 maart Inhoudsopgave 99%RIDE Amsterdam Stichting 99%RIDE 3 projecten waarvoor geld ingezameld wordt Inschrijven Fondsenwerving.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
Terugkoppeling Werkatelier GGZ 8 december 2015 Meetinghouse Dordrecht.
Geïntegreerde schoolverbetering
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
QUICKSCAN BELEID. HELP!!  leerling moet er zelfstandig mee aan het werk kunnen.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
DE PREËMPTIEVE OPENING
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
BRIDGE, de brug van school naar werk. Presentatie t. b. v
DE PREËMPTIEVE OPENING
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Transcript van de presentatie:

Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren? Stichting HoPe, zomaar een voorbeeld…

Is de vraag wel juist? Nogal vanuit “ons” gesteld. Wie bepaalt wat kwaliteit van onderwijs is? Is het “je eigen project”?

De juiste vraag Verplaats je in je doelgroep in het zuiden Geef antwoord, alsof je een individu uit die doelgroep bent. 3 vragen: 1.      “Welk punt moet het meest dringend aan de kwaliteit van het onderwijs verbeterd worden?” 2.      “Wat kan ìk daaraan bijdragen?” 3.      “Wat kan mijn partner uit het noorden daaraan, samen met mij, bijdragen?”

Ook met de juiste vraag is het onderwerp lastig grijpbaar Daarom: zomaar een voorbeeld Als kapstok om dingen aan te haken te ontdekken waar meer haken nodig zijn te verplaatsen…

In de doelstelling van HoPe staat niets over onderwijs. Wat ? Vergroten van de ontwikkelingskansen voor mensen in achterstandssituaties Hoe? Uitsluitend: Aanvulling op “Wat er is” Projecten van de mensen zelf Maximale betrokkenheid Contracten met overheid Garantie overdraagbaarheid

Twee soorten programma’s Als er binnen onze doelstelling toch vraag is naar onderwijsprojecten dan worden die ingepast in twee soorten programma’s: Infra Kwaliteitsverbetering

Hard en zacht; en/en, en/of of/of Beleidsuitgangspunt HoPe: “Aan een mooie school heb je niets als het onderwijs er niet goed is.” Dus altijd: direct verband tussen twee van onze programma’s Infra Kwaliteitsverbetering En ook altijd èn/èn nooit alleen een mooie school krijgen, maar… …verplichte deelname aan permanente bijscholing Vanaf nu praten we alleen over onderwijsverbetering

Interventies binnen onderwijsverbetering Gericht op (capaciteiten) van personen regionale directies ministerie onderwijsbegeleiders leerkrachten organisatie en middelen curriculum leermiddelen

Visie onderwijs: het streven is… …op niveau van de scholen: kindgericht ontwikkelingsonderwijs. …op het niveau van de leerling: 1.      Diploma 2.      Persoonlijke ontwikkeling. Resultaat: kinderen kunnen voor zichzelf keuzes maken binnen hun eigen én maatschappelijke context. 3. Ouderbetrokkenheid (Ownership.) Het gaat ook om het stimuleren van ouders om kwaliteit te eisen.

Eisen aan onze interventies Efficiënt, dus Minimale Inspanning Maximale Impact Duurzaamheid Mogelijkheden tot “ownership”

Interventiegebieden: zo hoog mogelijk insteken “Wat er al is” op strategisch niveau (ministerie) beleid curriculum op tactisch niveau systeem onderwijsbegeleiding (ministerie) onderwijsbegeleiders Op operationeel niveau onderwijzers leermiddelen

Realisatie van die visie? Bijscholing (1x per 14 dagen!) Onderwijsbegeleiders Of, als die er niet zijn, onderwijzers Monitoring op werkvloer (3x per jaar) “Producent” van aanvullingen op curriculum (landbouwonderwijs, kassen) leermiddelen (tweetaligheid: leerboeken)

Prioriteitsstelling Je kunt niet alles met een team van 1 directeur en 9 werknemers Dus worden ieder jaar evaluaties van de interventies binnen de programma’s gehouden en voor het volgend jaar binnen het beleidsstramien keuzes gemaakt.