Hoe kun je de kwaliteit van onderwijs in je eigen project verbeteren? Stichting HoPe, zomaar een voorbeeld…
Is de vraag wel juist? Nogal vanuit “ons” gesteld. Wie bepaalt wat kwaliteit van onderwijs is? Is het “je eigen project”?
De juiste vraag Verplaats je in je doelgroep in het zuiden Geef antwoord, alsof je een individu uit die doelgroep bent. 3 vragen: 1. “Welk punt moet het meest dringend aan de kwaliteit van het onderwijs verbeterd worden?” 2. “Wat kan ìk daaraan bijdragen?” 3. “Wat kan mijn partner uit het noorden daaraan, samen met mij, bijdragen?”
Ook met de juiste vraag is het onderwerp lastig grijpbaar Daarom: zomaar een voorbeeld Als kapstok om dingen aan te haken te ontdekken waar meer haken nodig zijn te verplaatsen…
In de doelstelling van HoPe staat niets over onderwijs. Wat ? Vergroten van de ontwikkelingskansen voor mensen in achterstandssituaties Hoe? Uitsluitend: Aanvulling op “Wat er is” Projecten van de mensen zelf Maximale betrokkenheid Contracten met overheid Garantie overdraagbaarheid
Twee soorten programma’s Als er binnen onze doelstelling toch vraag is naar onderwijsprojecten dan worden die ingepast in twee soorten programma’s: Infra Kwaliteitsverbetering
Hard en zacht; en/en, en/of of/of Beleidsuitgangspunt HoPe: “Aan een mooie school heb je niets als het onderwijs er niet goed is.” Dus altijd: direct verband tussen twee van onze programma’s Infra Kwaliteitsverbetering En ook altijd èn/èn nooit alleen een mooie school krijgen, maar… …verplichte deelname aan permanente bijscholing Vanaf nu praten we alleen over onderwijsverbetering
Interventies binnen onderwijsverbetering Gericht op (capaciteiten) van personen regionale directies ministerie onderwijsbegeleiders leerkrachten organisatie en middelen curriculum leermiddelen
Visie onderwijs: het streven is… …op niveau van de scholen: kindgericht ontwikkelingsonderwijs. …op het niveau van de leerling: 1. Diploma 2. Persoonlijke ontwikkeling. Resultaat: kinderen kunnen voor zichzelf keuzes maken binnen hun eigen én maatschappelijke context. 3. Ouderbetrokkenheid (Ownership.) Het gaat ook om het stimuleren van ouders om kwaliteit te eisen.
Eisen aan onze interventies Efficiënt, dus Minimale Inspanning Maximale Impact Duurzaamheid Mogelijkheden tot “ownership”
Interventiegebieden: zo hoog mogelijk insteken “Wat er al is” op strategisch niveau (ministerie) beleid curriculum op tactisch niveau systeem onderwijsbegeleiding (ministerie) onderwijsbegeleiders Op operationeel niveau onderwijzers leermiddelen
Realisatie van die visie? Bijscholing (1x per 14 dagen!) Onderwijsbegeleiders Of, als die er niet zijn, onderwijzers Monitoring op werkvloer (3x per jaar) “Producent” van aanvullingen op curriculum (landbouwonderwijs, kassen) leermiddelen (tweetaligheid: leerboeken)
Prioriteitsstelling Je kunt niet alles met een team van 1 directeur en 9 werknemers Dus worden ieder jaar evaluaties van de interventies binnen de programma’s gehouden en voor het volgend jaar binnen het beleidsstramien keuzes gemaakt.