Hans E. Roosendaal1 Wetenschappelijke Communicatie? auteurs auteurs º meer publiceren lezers lezers º minder lezen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Edushock leerfestival
Advertisements

Ecosysteem van duurzame ondernemers in Utrecht Evelien Boshove 20 juni 2013 Onderzoeker EBU.
1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.
Vrije Universiteit amsterdam Voorlichting minoren Business Analytics 8 mei 2012.
SURF: Internationalisering en ICT
Faculteit der Letteren Communicatie- en Informatiewetenschappen
Integreren van onderzoek in onderwijs
“Nederland is losing momentum zoals ook blijkt uit de European Innovation Scoreboard. De snelheid waarmee we actie moeten ondernemen wordt bepaald door.
Een strakke workflow als hulpmiddel voor online samenwerking. Jikke de Groot Universiteitsbibliotheek/ Universiteit Utrecht Sector Innovatie & Ontwikkeling.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
PASSEND WONEN For me it’s a great honor to be on this international stage, and that I have the opportunity to present for this interesting audience my.
1 Challenge the future Placement Test Engels. 2 Challenge the future Situatie op de TU: ITAV Instituut voor Talen en Academische Vaardigheden 7 docenten.
Sociale Media – Best Belangrijk Daniel
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
Cross-national, cross-cultural OB research: advances, gaps, and recommendations Tsui, Nifadkar, & Ou (2007) Journal of Management, 33,
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Professional Development Schools - Rijnmond
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
FEDIPRO PowerEvent Brussel, 29 oktober 2015 #FEDIPRO #FEDIPRO.
Keuzevrijheid: lust of last?
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
SOCIAL MEDIA INZETTEN VOOR HET AANTREKKEN VAN NIEUWE STUDENTEN Het gebruik van de Social Media door 5 en 6 VWOers Marc Zinck Stagno Workshop “Social Media.
Buddy programma Incl. Speedfriendshipping & betrekken van studentenverenigingen.
Scriptie workshop GW Renske de Kleijn Centrum voor Onderwijs en Leren (COLUU) Onderwijsadvies en Training 17 maart 2014.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
KIPS - offshore in ons onderwijs1 OFFSHORE in ons onderwijs: internationale virtuele samenwerking tussen docenten Eddie Kips – Opleiding IDM Lectoraat.
Guides for gutter Text colours R 27 G 66 B 152 R 0 G 0 B 0 R 127 G 127 B 127 Background.
EMGO Institute for Health and Care Research Quality of Care Martina Cornel, Hoogleraar community genetics & public health genomics Genetische testen: Direct.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
OPEN brainstorm.
Jeroen Strijbosch Gebruikersdag
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
De Betekeniseconomie.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Samenwerken & lobby Harde lessen & hoe nu verder.
Global Entrepreneurship Week
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Kluwer The end of Publishing
Just Science Done Right!
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Ondersteunend personeel voorbereid op de toekomst
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Judith van Hooijdonk Oostende, Informatie aan Zee,
Transcript van de presentatie:

Hans E. Roosendaal1 Wetenschappelijke Communicatie? auteurs auteurs º meer publiceren lezers lezers º minder lezen

Veranderingen in de Waardeketen van Wetenschappelijke Informatie? Hans E. Roosendaal

3 Nieuwe waardeketen? ICT in wetenschappelijke communicatie ICT in wetenschappelijke communicatie ºdrijvende kracht voor verandering ºonderzoek en onderwijs posities partners in waardeketen posities partners in waardeketen ºstrategische thema’s, niet financiële voorwaarden ºonderhandelingen  discussies over waardeketen functies in wetenschappelijke communicatie? functies in wetenschappelijke communicatie?

Hans E. Roosendaal4 Ontwikkelingen in Onderzoek? markt markt ºintellectueel eigendom a priori plannen van onderzoeksprogramma a priori plannen van onderzoeksprogramma ºmaatschappelijke implementatie van onderzoeksresultaten  strategisch onderzoek

Hans E. Roosendaal5 Ontwikkelingen in Onderwijs? ICT: waar, wanneer, hoe dan ook ICT: waar, wanneer, hoe dan ook ºafstandsonderwijs ºcontinuing professional development: “CPD” onderwijs onderwijs º connectiviteit, content, cultuur  integratie van onderzoek en onderwijs

Hans E. Roosendaal6 Eerste Tijdschriften 5 Januari Januari 1665 Le Journal des Sçavans Le Journal des Sçavans ºAcadémie Française 6 Maart Maart 1665 Philosophical Transactions Philosophical Transactions ºRoyal Society ºredacteur: Henry Oldenburg ºverschijning: iedere eerste maandag van de maand ºonder de statuten van de Royal Society

Hans E. Roosendaal7 Functies registratie archivering certificatie “awareness” extern intern auteur, direct lezer, indirect

Hans E. Roosendaal8 Registratie have declared it again, yt it should be punctually observed: in regard of wch Monsr. De Zulichem (Huygens) hath been written to, to communicate freely to ye Society, what new discoveries he maketh, or wt new Expts he tryeth, the Society being very carefull of registring as well the person and time of any new matter, imparted to ym, as the matter itselfe; whereby the honor of ye invention will be inviolably preserved to all posterity…... have declared it again, yt it should be punctually observed: in regard of wch Monsr. De Zulichem (Huygens) hath been written to, to communicate freely to ye Society, what new discoveries he maketh, or wt new Expts he tryeth, the Society being very carefull of registring as well the person and time of any new matter, imparted to ym, as the matter itselfe; whereby the honor of ye invention will be inviolably preserved to all posterity…...

Hans E. Roosendaal9 Archief I mightly justly be thought too little sensible of my own Interest, if I should altogether decline so civil an Invitation, and neglect the opportunity of having some of my Memoirs preserv’d, by being incorporated into a Collection, that is like to be as lasting as usefull.I mightly justly be thought too little sensible of my own Interest, if I should altogether decline so civil an Invitation, and neglect the opportunity of having some of my Memoirs preserv’d, by being incorporated into a Collection, that is like to be as lasting as usefull.

Hans E. Roosendaal10 Certificatie Gross: Gross: º “Peer review negotiates the level of claims permissible in a scientific paper. The higher the level, the higher the paper’s status; the higher the status, the more difficult the negotiation” Popper: Popper: º to tentatively accept a statement means that it is regarded to be worthy of being subjected to further criticism, to severe empirical testing

Hans E. Roosendaal11 Stijlen type tijdschrift type tijdschrift ºregulier, letter, review rol tijdschrift rol tijdschrift ºdiscipline ºredactionele opvattingen functie tijdschrift functie tijdschrift ºrestrictief, permissief, exploratief, speculatief

Hans E. Roosendaal12 Systemen auteur auteur opbodveiling opbodveiling ºacceptatie vooraf º“eindige” opslag ºcarrière lezer lezer afslagveiling afslagveiling ºacceptatie achteraf º“oneindige” opslag ºoplossing certificatieprobleem? ºfinanciering

Hans E. Roosendaal13 Wetenschapssysteem auteur systeem auteur systeem º responsetijd lang º concurrentievoordeel auteurauteur refereereferee patenten etc.patenten etc. º auteursrisico gering º registratie + certificatie  claim lezer systeem lezer systeem º responsetijd kort º concurrentievoordeel geen geprivilegieerde groepgeen geprivilegieerde groep º auteursrisico groot º certificatie achteraf  claim invitatiesysteeminvitatiesysteem

Hans E. Roosendaal14 Waardeketen lezeruniv >agent >uitgever >reviewer >auteur >uitgever >

Hans E. Roosendaal15 Waardeketen? lezerreviewer >auteur >

Hans E. Roosendaal16 Idealiter? lezerauteur >

Hans E. Roosendaal17 Waardeketen lezeruniv >agent >uitgever >reviewer >auteur >uitgever >

Hans E. Roosendaal18 Waardeketen lezeruniv >uitgever >reviewer >auteur >uitgever >

Hans E. Roosendaal19 Waardeketen lezeruitgever >reviewer >auteur >uitgever >

Hans E. Roosendaal20 Waardeketen lezeruniv >reviewer >auteur >univ >

Hans E. Roosendaal21 Waardeketen lezeruniv >uitgever >reviewer >auteur >uitgever >univ >

Hans E. Roosendaal22 Universiteit auteurs en lezers auteurs en lezers ºonderzoekers, maar ook studenten en docenten geïntegreerde studie en informatie omgeving geïntegreerde studie en informatie omgeving ºdigitale leer- en werkomgeving ºdigitaal publiceren & archiveren  waardeketen!

Hans E. Roosendaal23 Leren via het Web connectiviteit connectiviteit ºinteractie: student, docent, groep content content ºdigitaal materiaal cultuur cultuur ºdocenten en studenten “on line”

Hans E. Roosendaal24 DINKEL Instituut Development INstitute for Knowledge, Education and Learning DINKEL Instituut Development INstitute for Knowledge, Education and Learning integratie integratie ºuniversiteitsbibliotheek ºonderwijskundig ontwikkelcentrum ºuniversiteitsuitgeverij ºICT afdelingen ICT ICT ºonderwijsinnovatie ºdigitale collectie

Hans E. Roosendaal25 “Markt” voor een virtueel aanbod expansie doelgroep (vraag): expansie doelgroep (vraag): º“gewone” studenten: bachelor º“Wanderstudenten”: masters ºafstand-studenten: selectief º“CPD”: netwerk van professionals grotere verscheidenheid aan aanbod grotere verscheidenheid aan aanbod  nieuwe strategische balans

Hans E. Roosendaal26 Marktontwikkeling preHOpost prepost continuing professional development 4-5 jaar jaar jaar economie is drijvende kracht

Hans E. Roosendaal27 Consequentie verandering economie in onderwijs  verandering economie in onderwijs  verandering economie voor de universiteit verandering economie voor de universiteit ºproductiviteit 

Hans E. Roosendaal28 Universiteit nu nu toekomst toekomst ºautarkisch ºimport & export ºspecialisatie ºopenbare middelen ºonafhankelijk ºpariteit ºstratificatie ºbreed leeraanbod

Hans E. Roosendaal29 Thema’s Wetenschappelijke Informatie publiceren en archiveren publiceren en archiveren ºtijdsvenster 5-10 jaar ºonderwijs en onderzoek netwerk van instellingen netwerk van instellingen ºinstellingsonafhankelijk ºinternationaal

Hans E. Roosendaal30 Strategie ontwikkel virtuele informatie collectie ontwikkel virtuele informatie collectie toegevoegde waarde toegevoegde waarde ºzichtbaarheid van auteur ºterugvindbaarheid voor lezer

Hans E. Roosendaal31 Toegevoegde waarde auteurs auteurs º meer publiceren lezers lezers º minder lezen

Hans E. Roosendaal32 Uitgever facilitator/aggregator netwerk facilitator/aggregator netwerk ºtoegankelijkheid en linking °certificatie materiaal °verschillende bronnen internationaal internationaal ºonafhankelijk van instituten

Hans E. Roosendaal33 Thema’s universiteit en uitgever universiteit en uitgever ºaanbieder en afnemer ºsymmetrie auteursrecht auteursrecht garantie garantie ºintegriteit ºauthenticiteit

Hans E. Roosendaal34 Structuur verdeeld archief verdeeld archief ºverdeeld eigendom

Hans E. Roosendaal35 Industrie Relaties ontwikkel business modellen ontwikkel business modellen ºsymmetrie ontwikkel distributie modellen ontwikkel distributie modellen ºcopyright lange termijn lange termijn º5 jaar

Hans E. Roosendaal36 Consequenties Universiteiten ontwikkel ontwikkel ºuitgeven ºarchiveren niveau financiering niveau financiering ºkostenallocatie modellen

Hans E. Roosendaal37 Conclusie nieuwe waardeketen is mogelijk? nieuwe waardeketen is mogelijk?