Leergang recordsmanagement

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Profile Selector 2 april 2017.
Advertisements

Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Auditen op succes waarderend auditen
Nieuwe blik op publieksagressie
Edushock leerfestival
Menno Karres Lead Auditor
Evaluatie van mentorprojecten
Communicatie en draagvlak
Hoe ontstond dit initiatief ?
Renco Bakker BPMConsult
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Ondernemen in de praktijk
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Medezeggenschap en de Benchmark
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Ouders en Kinderen Centraal
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
basisstrategieën van implementeren (1) bron: Pendlebury
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Motivatie van de professional Willy Limpens
COMPETENTIEONTWIKKELING
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Missie, visie & jaarplan
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
2e Bijeenkomst Pupillentrainers
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Groep Colruyt en ‘participatie’
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Organisatie van de HRM-functie
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Professionalisering en intervisie
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Transcript van de presentatie:

Leergang recordsmanagement Vaardigheden: Verandermanagement

Wat is veranderen?

Programma 1. Wat verandert (businessplan-items +) Intermezzo Veranderen Willen, oefenen, trainen 2. Welke vereisten en veranderingen gelden voor mij 3. Hoe verander ik 4. Hoe verander ik mijn baas, onze klanten, ons team en medewerkers 5. Kiezen voor verandering?

Wat verandert Uit onze businessplannen: Div werkzaamheden / productieproces Hulpmiddelen Documenten (vorm), digitalisering opleidingen Plaats in de organisatie Iedereen divt Communicatie verandert (1-loket) ……

Veranderen Unfreese, change, freese Van Amelsvoort De Caluwé (kleuren) Mastenbroek Wierdsma Boonstra Vrakking Roobeek Otto

Van Amelsvoort: O-vernieuwing en O–ontwikkeling Omgeving Strategische keuzes en leidende principes Organisatie vormgeving Gedrag organisatie Resultaten Advies, co-management, begeleiding, coaching, training, opleiding, teambuilding

Dimensies Aanleidingen Inhoud (strategie, structuur en systemen Proces (cultuur, competenties, samenwerking) Politiek (macht, belangen)

Het Waarom Wat Vertrouw ik het? Wat bedoelen ze eigenlijk? Geschiedenis Toekomst Geschiedenis Toekomst Zou ik het kunnen? Wat vinden ze er thuis van? Wat vinden mijn collega’s ervan?

Weten Feed-back Mensen in beweging Willen Kunnen Mogen Durven Verwachtingen verduidelijken Profielen Competenties Werving, selectie, doorstroom, uitstroom Weten Correctiegesprekken Aanspreken Willen Kunnen Mogen Durven Opleiden, begeleiden, supervisie, intervisie, coaching Organisatorische Condities Stimuleren Inspireren Waarderen Feed-back Formeel Informeel Feed-back Persoonlijke Ontwikkelplannen

Wat is veranderen? Volgens Caluwé Veranderen van belangen en invloeden Veranderen van resultaat (materie en vorm) Veranderen of inzetten van HRM instrumenten Veranderen door motivatie en te laten ‘leren’ Veranderen met zingeving

Mastenbroek (macht) Focus op resultaten Regie !! Verbeterdoelen Acties Meetpunten Suggesties Managementstijl (sturing en zelforganisatie) Organisatievisie (winkel en samenwerking)

Wierdsma Co-creatie van verandering Leren omgaan met verschillen: Verrichten van activiteiten Onderhouden van relaties Creëren van betekenis Doe iets nieuws Onverwacht doen Tijdelijk werkbare overeenstemmingen

Boonstra: inhoud en proces Liever ontwerpen dan ontwikkelen Uitgangssituatie: Doelen & strategie Stuctuur Cultuur & leiding Technologie Arbeidsmotivatie Politiek systeem Veranderproces: Doelen & aanpak Technologie Spanningen Timing Info-voorziening Draagvlak Verandermanagement Leidinggevenden Betrokkenheid Verwachte uitkomst Steun & inzet

Vrakking: niet praten maar doen Minimaal benodigd: V-noodzaak V-bereidheid V-vermogen Stappen: Initiëren Innoveren Implementeren incorporeren spontaan gepland Geleidelijk Continue wisselwerking ontwikkelingsproces Sprong Mutatie lg V-project Change-agent: Werkelijkheid Creatieve alternatieven Draagvlak

Roobeek: netwerkorganisaties Snelle verandering Daadkrachtige besluitvorming ‘random’ betrokkenheid Snellere implementatie strategische besluiten Waarderen eigen initiatief en zelforganisatie Het draait om innoveren en kennis creeeren Sterkere externe blik Actieve co-development partners Interne en externe kennisuitwisseling www.meetingmoreminds.com

Otto: kijken, denken, doen Interpreteren, context, probleeminventarisatie Inkleuren (organisatiebeelden, uitgangspunten over leiden en samenwerken) en positiebepaling Doen en op gang houden Rol = verwachting van ander, eigen opvatting functie en persoonlijke behoeften en capaciteiten Sociale kaart Drie spelers: top, adviseur en deel van de organisatie

Welke vereisten en veranderingen gelden voor mij? Ruimtebeleid / verhuizing /flexplek Front-en back-office In 2005 alles digitaal Proces voor proces Klachten/ verbeteren dienstverlening Risico-reductie: AD-rapport: besluitvorming zit niet in dossiers Juridisering en kwaliteits-eisen AW/AI etc. + hefboom PKI

Hoe verander ik?

Hoe verander ik mijn baas, onze klanten, ons team en medewerkers

Kiezen voor verandering?

Huiswerkopgave Ga naar: http://www.managementsite.net/content/articles/nov/nov1.asp (inloggen verplicht) Doe mee aan het nationaal onderzoek verandermanagement Lever digitaal aan bij vhic voor 1 juli 2004