Leergang recordsmanagement Vaardigheden: Verandermanagement
Wat is veranderen?
Programma 1. Wat verandert (businessplan-items +) Intermezzo Veranderen Willen, oefenen, trainen 2. Welke vereisten en veranderingen gelden voor mij 3. Hoe verander ik 4. Hoe verander ik mijn baas, onze klanten, ons team en medewerkers 5. Kiezen voor verandering?
Wat verandert Uit onze businessplannen: Div werkzaamheden / productieproces Hulpmiddelen Documenten (vorm), digitalisering opleidingen Plaats in de organisatie Iedereen divt Communicatie verandert (1-loket) ……
Veranderen Unfreese, change, freese Van Amelsvoort De Caluwé (kleuren) Mastenbroek Wierdsma Boonstra Vrakking Roobeek Otto
Van Amelsvoort: O-vernieuwing en O–ontwikkeling Omgeving Strategische keuzes en leidende principes Organisatie vormgeving Gedrag organisatie Resultaten Advies, co-management, begeleiding, coaching, training, opleiding, teambuilding
Dimensies Aanleidingen Inhoud (strategie, structuur en systemen Proces (cultuur, competenties, samenwerking) Politiek (macht, belangen)
Het Waarom Wat Vertrouw ik het? Wat bedoelen ze eigenlijk? Geschiedenis Toekomst Geschiedenis Toekomst Zou ik het kunnen? Wat vinden ze er thuis van? Wat vinden mijn collega’s ervan?
Weten Feed-back Mensen in beweging Willen Kunnen Mogen Durven Verwachtingen verduidelijken Profielen Competenties Werving, selectie, doorstroom, uitstroom Weten Correctiegesprekken Aanspreken Willen Kunnen Mogen Durven Opleiden, begeleiden, supervisie, intervisie, coaching Organisatorische Condities Stimuleren Inspireren Waarderen Feed-back Formeel Informeel Feed-back Persoonlijke Ontwikkelplannen
Wat is veranderen? Volgens Caluwé Veranderen van belangen en invloeden Veranderen van resultaat (materie en vorm) Veranderen of inzetten van HRM instrumenten Veranderen door motivatie en te laten ‘leren’ Veranderen met zingeving
Mastenbroek (macht) Focus op resultaten Regie !! Verbeterdoelen Acties Meetpunten Suggesties Managementstijl (sturing en zelforganisatie) Organisatievisie (winkel en samenwerking)
Wierdsma Co-creatie van verandering Leren omgaan met verschillen: Verrichten van activiteiten Onderhouden van relaties Creëren van betekenis Doe iets nieuws Onverwacht doen Tijdelijk werkbare overeenstemmingen
Boonstra: inhoud en proces Liever ontwerpen dan ontwikkelen Uitgangssituatie: Doelen & strategie Stuctuur Cultuur & leiding Technologie Arbeidsmotivatie Politiek systeem Veranderproces: Doelen & aanpak Technologie Spanningen Timing Info-voorziening Draagvlak Verandermanagement Leidinggevenden Betrokkenheid Verwachte uitkomst Steun & inzet
Vrakking: niet praten maar doen Minimaal benodigd: V-noodzaak V-bereidheid V-vermogen Stappen: Initiëren Innoveren Implementeren incorporeren spontaan gepland Geleidelijk Continue wisselwerking ontwikkelingsproces Sprong Mutatie lg V-project Change-agent: Werkelijkheid Creatieve alternatieven Draagvlak
Roobeek: netwerkorganisaties Snelle verandering Daadkrachtige besluitvorming ‘random’ betrokkenheid Snellere implementatie strategische besluiten Waarderen eigen initiatief en zelforganisatie Het draait om innoveren en kennis creeeren Sterkere externe blik Actieve co-development partners Interne en externe kennisuitwisseling www.meetingmoreminds.com
Otto: kijken, denken, doen Interpreteren, context, probleeminventarisatie Inkleuren (organisatiebeelden, uitgangspunten over leiden en samenwerken) en positiebepaling Doen en op gang houden Rol = verwachting van ander, eigen opvatting functie en persoonlijke behoeften en capaciteiten Sociale kaart Drie spelers: top, adviseur en deel van de organisatie
Welke vereisten en veranderingen gelden voor mij? Ruimtebeleid / verhuizing /flexplek Front-en back-office In 2005 alles digitaal Proces voor proces Klachten/ verbeteren dienstverlening Risico-reductie: AD-rapport: besluitvorming zit niet in dossiers Juridisering en kwaliteits-eisen AW/AI etc. + hefboom PKI
Hoe verander ik?
Hoe verander ik mijn baas, onze klanten, ons team en medewerkers
Kiezen voor verandering?
Huiswerkopgave Ga naar: http://www.managementsite.net/content/articles/nov/nov1.asp (inloggen verplicht) Doe mee aan het nationaal onderzoek verandermanagement Lever digitaal aan bij vhic voor 1 juli 2004