Taal- en spraaktechnologie voor mensen met een leesbeperking

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rita van haren Karin hendriks
Advertisements

Sprint Jabbla.
Radboud Universiteit Nijmegen
Dyslexie ‘leren omgaan met …………………..’
HULPMIDDELEN bij DYSLEXIE M.Noever, Kijkduin
Informatieavond Leerlingenzorg.
Technisch lezen en spellen
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Dyslexie & ICT Een presentatie door Nancy Verbeten
Preventieve instructiemethodiek
Gebruik van spraakherkenningssoftware bij personen met een motorische beperking : spraak omzetten naar tekst en handsfree bedienen van de computer.
Groep 7&8 INFORMATIEMIDDAG Maandag 24 september 2012.
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Zoeken in het Nederlands: toepassingen voor ontwikkeling en beheer van thesauri Dennis de Vries.
Gemaakt door Michelle Boudens
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
Zorgprogramma Leerstoornissen Herlaarhof
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Inzet ICT-middelen
Effectief lees- en spellingonderwijs
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
En wat doet taalkunde in het programma van CKI?
Gerrit Bloothooft Spraaktechnologie Gerrit Bloothooft
Dyslexie op ‘alle leeftijden’
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Miahcel gataan chsoltijd ene ptotje votblalen tme znij rvienden
Ondersteuning leerlingen met dyslexie in de vakles
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Leerlijnen in relatie met de methode
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
TOOLS FOR STRUGGLING WRITERS ASSISTIVE TECHNOLOGY FOR WRITING Evy Jansen.
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Dyslexie op het Sondervick
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Een leesstrategie: toepassing
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Inzicht in Leerprocessen
Freemind.
lessen op vijf niveaus (basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO)
Welkom op de informatieavond van groep 5
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Ontwikkeling van het basisschoolkind
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Specifiek Diagnostisch Protocol Lees- en spellingproblemen en dyslexie.
Welkom op de informatieavond van groep 5. Bert Jennes *54 jaar *32 jaar werkzaam in het onderwijs *Bijna 30 jaar werkzaam bij KSV Treebeek/INNOVO *Voor.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb.
Sleutel tot succes Workshop compenserende dyslexie-ICT Dyslexie-ICT.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Psychomotorische taxonomie
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
Maatschappelijke zorg 2
Informatieavond Kurzweil (basis).
Thema 1: Wat is dyslexie? Dyslexie in het VO
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
Effectief lees- en spellingonderwijs
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18.
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
Transcript van de presentatie:

Taal- en spraaktechnologie voor mensen met een leesbeperking WAP symposium Inge de Mönnink

Inge de Mönnink Taal- en Spraaktechnoloog bestuurslid van NOTaS Manager Educatief bij Dedicon ingedemonnink@dedicon.nl

Wat is taal- en spraaktechnologie?

Taaltechnologie: automatische verwerking van taal/tekst morfologie > spelling grammatica > ontleden stijl (klinkende taal) semantiek Morfologie > spellingcontrole (fonetische), woordvoorspelling > Bart Noé Grammatica > grammaticacontrole Stijl > klinkende taal Semantiek > de begrijpende computer > Watson

Betekenis – tekstbegrip

Betekenis – tekstbegrip Zoeken en vinden Verbanden leggen, taal begrijpen slimme nieuwslezer (Edia.nl) slimme nieuwslezer op school automatisch samenvatten

Spraaktechnologie Spraakherkenning – spraak naar tekst Spraaksynthese – tekst naar spraak

Spraaktechnologie

Spraakherkenning Siri in het onderwijs Dragon Naturally Speaking – iPad/iPhone Taalherkenning bij verwerven (2e) taal > Radboud Universiteit (Helmer Strik)

T&ST bij leesproblemen dyslexie visuele beperking motorische beperking concentratiestoornissen

Dyslexie ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau’. Dyslexie De definitie heeft uitsluitend betrekking op de stoornis zoals die zich manifesteert op vaardigheidsniveau. Objectief waarneembaar gedrag in lezen en spellen staat centraal. Voor het mbo betreft dit vooral het lezen en spellen in het Nederlands en de moderne vreemde talen tijdens functionele taakopdrachten: het schrijven van reflectieverslagen, het vastleggen van bpv-prestaties, het afleggen van proeven van bekwaamheid en het maken van examens. Belangrijk voor zowel het voortgezet onderwijs als het mbo is de zinsnede in de definitie dat dyslexie zich niet alleen kan manifesteren in de periode van het aanleren van lezen en spellen, maar ook op het toepassen ervan, ook op latere leeftijd. Hoewel bij ernstige vormen van dyslexie de stoornis vrijwel altijd eerder is onderkend, zien we ook in het mbo nog wel eens studenten bij wie de stoornis zich pas manifesteert als ze omvangrijke teksten moeten verwerken binnen een vooraf gesteld tijdsbestek. Zij bereiken de grenzen van hun compensatiemogelijkheden pas in het voortgezet onderwijs of daarna. Stichting Dyslexie Nederland (SDN)

Dyslexie informatieverwerking werkgeheugen (visueel/auditief) aandacht en concentratie organiseren en plannen ordenen en structureren instructies volgen

Veel hulpmiddelen, vele mogelijkheden -> vele keuzemogelijkheden Verschillen in kwaliteit, bijv. van computerstem Van gratis tot heel duur VRAGEN; welke hulpmiddelen bekend? welke zelf gebruikt? welke in gebruik op school? hulpmiddelen

studeren o.a. notities maken, lezen o.a. voorlezen schrijven o.a. homofonenlijsten woordvoorspelling spellingcontrole ook: dicteren studeren o.a. notities maken, ‘samenvatten’ (o.a. Word), opzoeken betekenis/uitspraak memoriseren overhoren i.c.m. TNS (bijv. Wrts) ordenen mindmappen Achtereenvolgens komen aan bod functies die te maken hebben met de thema’s …. Overhoren en mindmappen komen kort aan bod.

Context organizer Textcompactor.com >filmpje.

“Voor mensen zonder beperkingen maakt technologie dingen makkelijker, voor mensen met beperkingen maakt technologie dingen mogelijk” Bron: handleiding IBM (1991)

Inhoud Vragen=

Inhoud