Definities Algemeen Innovation is the process by which an invention or idea is translated into the economy   An innovation is an idea, practice or object.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is strategisch leren?
Advertisements

Nieuw Elan met een Inspirerend Toekomstbeeld
Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat.
1 Rol private equity in de NL economie •Groei en innovatie •Werkgelegenheid •Herstructurering van bedrijven en sectoren.
Bedrijfspresentatie Promavise
Wat is interactieve marketing?
Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein
Risico’s en gevaren van techniek
optimaliseren van omstandigheden voor innovatie
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Een startersgids voor innovatie
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
Business Marketing Sabine Vermuyten
Valorisatie Leonie van Drooge | 1 13 December 2012.
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Het innovatiemodel van IMEC
H8: Distributie.
H7: Productmanagement.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Business Marketing Management
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 11 - Google I-C1#, datum.
De Marketingroute In vijf stappen naar succes. Thema marketing leeft bij veel ondernemers Project De ToekomstBedrijven: 1281 termen COMMERCIEEL bij 774.
Innovatie-gunstig Johnson & Johnson
Business Marketing Management
Business Marketing Management
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
Strategie en positionering
Het nut van Business Planning
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Nike Supply Chain Management
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Interorganisationele samenwerking. Evoluon, 6 april 2004 Waarom interorganisationele samenwerking? (1) o Risico’s en vaste kosten kunnen delen; o Sneller.
STRATEGISCH – EN INVESTERINGSPLAN ALMA LOKO-AV | 29 NOVEMBER 2014.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in.
Internationale marketing
Juni 2013 Theo Klarenbeek Directeur Huisvesting Strategisch vastgoed.
3.1 PRODUCTIE.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Leven Lang Leren Een Publieke en Private Zorg ? Prof dr Frans Leijnse.
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
Kluwer The end of Publishing
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Inspelen op innovaties
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Transcript van de presentatie:

Definities Algemeen Innovation is the process by which an invention or idea is translated into the economy   An innovation is an idea, practice or object perceived as new by an individual Het maken van een beter product of bedrijfsproces, maar ook andere marketing, distributie, dienstverlening of organisatie De creatie van een product, service of proces dat nieuwe is voor de business unit De creatie en exploitatie van nieuwe ideeën

Definities Productinnovatie Nieuwe producten of diensten die geïntroduceerd worden voor het gemak van de klant Procesinnovatie Veranderen de manier waarop producten en dienst worden vervaardigd

Definities Technologie De kennis, gereedschappen, technieken en activiteiten die gebruikt worden om input van een organisatie te transformeren naar output   Kennis om producten te ontwikkelen en te produceren om bepaalde doelen te bewerkstelligen

Definities Technologische innovatie Het vernieuwen van kennis om met deze nieuwe kennis producten te ontwikkelen of producten te herzien · Gericht op een significante prestatie · Toepassen van nieuwe kennis ter vergroting van de prestatie · Resultaat van uitvindingen vanuit de industrie, techniek, toegepaste wetenschappen en/of pure wetenschappen  Het toepassen van beschikbare kennis waardoor nieuwe of bestaande producten of productieprocessen worden gemaakt respectievelijk aangepast, met als doel verbetering, vaak teneinde commercieel voordeel te halen

Soorten en kenmerken Gebruik nieuwe technologie Technologische discontinuïteit Nieuwe markten voor het bedrijf Innovaties leiden tot toegevoegde waarde Radicale innovaties: nieuwe technologie en nieuwe markten Incrementele innovaties Innovaties op macro-level: nieuw voor de wereld, industrie, markt vs innovaties op micro niveau: nieuw voor het bedrijf Synthetische innovaties: veranderingen in grootte, volume, capaciteit productieproces  Disruptive technology and sustaining technology

Innovatie proces Innovaties verlopen volgens een S-curve, discontinuïteit in de curve Probleem oplossen, doelen stellen, organisatie verandering, interne diffusie Emergence – dominant design – grow – mature Idee/probleem – onderzoek – ontwerp/ontwikkelen – engineering productie – verkoop diffusie/adoptie – consequenties  Niet rationeel Onvoorspelbaar Moeilijk beheersbaar Invention: ontwikkelen nieuw product of proces Innovation: introduceren van de invention op de markt Diffusion: produceren en consumeren van de invention door de economie

Innovatie proces (2) Het is een proces Kennisintensief Kenniscommunicatie Behoud van kennis Iteratief proces resulterend uit de waarneming van een markt en/of service mogelijkheid voor een op technologie gebaseerde uitvinding Evolutionair en iteratief en niet lineair Ontwikkeling projectidee, definiëring van het project, ontwikkeling, overdacht aan productie en marketing

Triggers R&D Klanten behoeften Groei, voortbestaan van de onderneming Verbeteren reputatie van het bedrijf Ontwikkelingen in de markt Concurrentie Tijden van nood Samenloop van omstandigheden (per ongeluk) Grote bedrijven met groot marktaandeel, marktleiderschap Kleine bedrijven voor radicale innovaties Veel cashflow ter financiering R&D Effecten  

Effecten Introduceert onzekerheid Gewenste en niet gewenste gevolgen van de innovatie Economische en sociale effecten voor de wereld Creatie van culturele, technologische en politieke tegenstellingen Tegenstrijdige belangen: Maatschappelijk: cultuurverandering, verandering in sociale structuur, politieke, religieuze Economische: creëert nieuwe bedrijven, maakt oude bedrijven overbodig; tweedeling tussen voorliggers en achterblijvers Prestige en macht Heeft impact op: nieuwe vaardigheden, nieuwe vormen van organiseren, nieuwe vormen van managen

Resources Beschikbaarheid van kennis, vaardigheden, tijd en budget   Beschikbaarheid van kennis, vaardigheden, tijd en budget Beschikbaarheid van communicatie kanalen (ook op ICT gebied) Financiële risico’s

Kennis Kennis en expertise uit verschillende delen van de organisatie is nodig  Beschikbaarheid van technologische kennis in het bedrijf  Rol van leveranciers van technologie Kennis is een publiek goed, Kennisbescherming: patenten Grensoverschrijdend, multidisciplinair Constant vertakkend netwerk van grote en kleine innovaties, waarbij gebruik gemaakt wordt van private en publieke kennis  Uitputting van de trajecten prikkelt tot gebruikmaking van nieuwe trajecten

Organisatie Mogelijkheden van teamwork Innovatie rollen Bedrijfsbrede ondersteuning is nodig Samenwerking tussen technische en commerciële mensen Informeel management Organizatiestructuur: Functionele matrix, Project- based  Noodzaak van een organisatie waar mensen en middelen samenkomen Organisatiestructuur: flexibel, dynamisch, projectgericht, matrixvormen  

Acceptatie Acceptatie door de markt Zichtbaarheid, mogelijkheid tot uitproberen Mogelijkheden voor toepassingen in het bedrijf Acceptatie variabelen: Personal attributes, Innovation attitudes, Social influence, Social usage, organizational facilitators, acceptance Mate van succes hangt af van: waarde voor de consument, de complexiteit en de zichtbaarheid Weerstanden tegen verandering Karakteristieken van acceptatie: Relative advantage Compatibility

Industrieel netwerk en rol overheid Overheid: sturend, regelgevend, partnership, stimuleren van samenwerking voorkomen van marktimperfectie   Interactie tussen gebruikers, fabrikant en overheid