When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
Advertisements

SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 CO 2 -emissies van lichte voertuigen Voorstel van verordening van de raad en het.
INTERMODALITEIT: WE GAAN ERVOOR!
SHS Securities Holdings Statistics - Algemene Presentatie Roger DE BOECK Senior Expert Brussel, 18 december 2012 Presentatie voor kredietinstellingen en.
Vakwerk 26 april 2011 Els van Betten netwerkmanager
Synchromodaal transport
1 Gateway to European Rail Infrastructure SEARAIL Oostende, 25 mai 2008 Joachim Kroll, Secretaris-generaal RNE.
Searail 2008 AGHO HAVEN OOSTENDE Algemene voorstelling
Round Table “Ontwikkelingen SAS70”
Denderdebat20 november 2007 Streefbeeld Dender Waterbeheersing en Transport.
Technische geletterdheid en onderwijs
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
Basisonderwijs in ontwikkelingssamenwerkin g De gevolgen van besparingen en ongecoördineerd donorbeleid /
Eindejaarsbijeenkomst 2011
Kansen in de Turkse havensector Marten van den Bossche.
Risico’s en contracten
Apeldoorn, 15 maart Bezoek aan Apeldoorn……..
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Rotterdam en de kracht van het achterland
WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.
Met modellen breng je de boodschap goed over
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Utrecht, 28 mei De profetische stem ontwikkelen Hoe kan de diaconale parochie maatschappelijk profetisch spreken of lobbyen richting andere maatschappelijke.
Financiële cijfers 22 augustus 2012 Paul Smits
Algemene Ledenvergadering Vereniging Bedrijfskundig Ingenieurs
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Emile-Louis Bertrand Directeur général Directeur generaal
Noodzaak Structuurvisie Buisleidingen voor Leidingeigenaren en -exploitanten? Berry van Kooi Voorzitter van de Vereniging van Leidingeigenaren Conferentie.
3 oktober 2008 Onderwijsbeleid Provincie Antwerpen Van inrichtende macht naar flankerend onderwijsbeleid Inga Verhaert Gedeputeerde van Onderwijs.
Bedrijfskolom Handboek. 1Inleiding 1.5 Toenemend belang voor Vlaanderen België beschikt over: ,1 km autowegen km gewestwegen km.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Inleiding herziening richtlijn brandstofkwaliteit 98/70/EG CCIM- stakeholderoverleg.
Voorstel Richtlijn Hernieuwbare Energie 2020 Vlaams Energieagentschap Lieven Van Lieshout CCIM-stakeholderoverleg 25 februari 2008.
Wie zijn wij? ProRail is dé partner voor het aanbieden van mobiliteit op en rond het spoor en voor het oplossen van mobiliteits- vraagstukken in de randstad.
Van mondiale klimaatuitdaging naar locaal klimaatbeleid Kornelis Blok Gemeente Utrecht, 22 april 2008.
Harmonisatieplannen kabinet
Godfried Engbersen (EUR) VerduS-Conferentie Amsterdam, 19 November 2012 Bestuurlijke implicaties van de nieuwe arbeidsmigratie.
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
OVERZICHT PRESENTATIE
GROEI VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN
SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ANTWERPEN SeaRail – 23 mei 2008
When rail means service > GROEIPROGNOSES VAN DE BELGISCHE HAVENS EN IMPACT OP DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal.
When rail means service > SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang tot het Net.
SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN GENT SeaRail – 23 mei 2008
Congres SEA-RAIL OOSTENDE François Jaeger / 23 Mei 2008 Voorzitter GEIE Corridor C Directielid van CFL.
When rail means service > HAVENS EN SPOOR SAMEN IN DE LIFT? Sea Rail 23 mei 2008 TOON COLPAERT Oostende VOORZITTER INFRABEL.
De nieuwe sociale balans Aanpassingen om uw opleidingsinspanningen nog beter in kaart te brengen.
GIS en infectieziekten in Vlaanderen: de eerste stappen
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
De inname van vitamine D door peuters en kleuters in Nederland
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennisnet Videodienstverlening Open source, open content Pieter Varekamp November 2008.
BMF en MLvC Wet Geurhinder en Veehouderij 3 juni 2008 Wim Verbruggen.
Leren door visiteren Donderdag 10 april 2008 Nieuwegein
Toekomst van het Noordzeehavengebied Emeritiforum K. U
Netwerkanalyse Zuidvleugel
De onverwachte opmars van de euro
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
Nota ‘Ruimte voor Sport’ gemeente Gouda April 2009.
LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING TUNNELBORINGEN ONDER DE ANTWERPSE HAVEN Luc Lallemand – CEO Infrabel 27 april 2010.
When rail means service > SPOORONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE 5 februari 2008 TOON COLPAERT Voorzitter Raad van Bestuur.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
Provincie Noord-Holland “Kansen voor waterrecreatie” Sail, 21 augustus 2015 Bram Hulsman programmamanager Provincie Fryslân Het Friese.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Daan Schalck - CEO 9 december 2014 – Brussel.
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Het best bewaarde geheim van Nijmegen
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Transcript van de presentatie:

When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang tot het Net

SeaRail - 23 mei INHOUD 1.Initiatief Europese Commissie 2.Europees TEN-T network 3.De Belgische context 4.Korte termijn evolutie 5.Lange termijn evolutie

SeaRail - 23 mei INITIATIEF EUROPESE COMMISSIE

SeaRail - 23 mei  18/10/2007 Mededeling van de commissie aan de Raad en het Europees Parlement: “Naar een spoorwegnet met voorrang voor goederenvervoer”  Streven naar modal shift van de weg naar het spoor  Evolutie naar comodaliteit  Ontwikkeling van een spoorwegnet met voorrang voor het goederenverkeer 1. INLEIDING 1. INITIATIEF EUROPESE COMMISSIE

SeaRail - 23 mei EEN COMBINATIE VAN MAATREGELEN  Investeren in capaciteitsuitbreidingen  Verbeteren van procedures, werkmethodes en systemen TAF/TSI Europtirails Procedures voor internationale rijpaden via RNE  Versterken van de corridororiëntatie 1. INITIATIEF EUROPESE COMMISSIE

SeaRail - 23 mei EEN BETERE COHABITATIE VAN GOEDEREN- EN REIZIGERSVERVOER  Meer optimale toewijzing en benutting van de netwerkcapaciteit  Hogere klantentevredenheid voor zowel goederen- als reizigersvervoer  Meer optimale afstemming van vraag en aanbod op middellange termijn waardoor het investeringsbeleid nauwer aansluit bij de klantenbehoeften 1. INITIATIEF EUROPESE COMMISSIE

SeaRail - 23 mei EUROPEES TEN-T NETWORK

SeaRail - 23 mei EUROPEES TEN-T NETWORK  Trans-Europees Netwerk voor Transport  Initiatief Europese Unie  30 corridors te realiseren tegen 2030  Weg, water en spoorcorridors  TEN-T fondsen: financiële steun aan tal van projecten TEN-T spoorcorridors 2. EUROPEES TEN-T NETWORK

SeaRail - 23 mei DE BELGISCHE CONTEXT

SeaRail - 23 mei SPECIFIEKE PROBLEMEN HUIDIGE OPERATIONELE CONTEXT  Voorbeeld: L50A  Heterogeniteit van rijpaden verhindert optimale benutting  De toename van de vraag naar reizigerstreinen en daarin het toegenomen aantal L-treinen (lokale treinen) gebruikt veel capaciteit 3. DE BELGISCHE CONTEXT

SeaRail - 23 mei ALGEMENE GRAAD VAN GEBRUIK 3. DE BELGISCHE CONTEXT

SeaRail - 23 mei KORTE TERMIJN GROEIVOORUITZICHTEN  Goederenvervoer ─+ 35% ton-km in de periode ─Vooral gedreven door groei containertrafieken ─Antwerpen spoorcontainers (2006): 9,4 miljoen ton Prognose 2030: 20,5 à 30,9 miljoen ton ─Zeebrugge spoorcontainers (2006): 5,8 miljoen ton Prognose 2030: 15,3 tot 25,3 miljoen ton ─Sterke groei in de intermodale hubs van het netwerk (binnenhavens, dry-ports)  Reizigersvervoer ─+ 25% in de periode DE BELGISCHE CONTEXT

SeaRail - 23 mei KLANTGEDREVEN EVOLUTIES VAN HET SPOORPRODUCT  Doelstelling + 25% voor reizigersverkeer noodzaakt aangepaste en voldoende rijpaden  Drukken van de kostprijs van goederenvervoer en voorzien van voldoende capaciteit met de nodige kwaliteit  Toenemend belang van internationaal End-to-End verkeer vanuit de Belgische zeehavens naar het hinterland (cfr. RNE, corridor C)  E-marketplace voor goederenvervoer 3. DE BELGISCHE CONTEXT

SeaRail - 23 mei VERZADIGING OP ANDERE VERVOERSNETWERKEN  Reizigers ─Weg: jaarlijkse stijging vervoersstromen; beperkt aantal uitbreidingswerken voorzien  Goederen ─Weg: jaarlijkse stijging vervoersstroom; beperkt aantal uitbreidingswerken voorzien ─Binnenvaart: op korte termijn stagnerende groei wegens Verzadiging aan de kades in de zeehavens en gebrek aan wachtplaatsen Verzadiging op de intermodale terminals in het hinterland Infrastructurele flessenhalzen (hoogte bruggen, sluiscapaciteit, enz.) 3. DE BELGISCHE CONTEXT

SeaRail - 23 mei KORTE TERMIJN EVOLUTIE

SeaRail - 23 mei KORTE TERMIJN EVOLUTIE  Investeringen in uitbreiding capaciteit  Ontwikkeling Europese corridors in België  Voorstel van alternatieve routes ─L66 om L53 te ontlasten ─Corridor C (Antwerpen/Basel- Lyon) i.p.v. corridor A (Rotterdam-Genua)  Implementatie van internationale procedures om internationale rijpaden te harmoniseren  Cross-border acceptatie van rollend materieel  ERTMS implementatie 4. KORTE TERMIJN EVOLUTIE Corridor F Corridor E

SeaRail - 23 mei LANGE TERMIJN EVOLUTIE

SeaRail - 23 mei LANGE TERMIJN EVOLUTIE  Evolutie naar een Priority Freight Network ? 5. LANGE TERMIJN EVOLUTIE Impliciete stappen Liefkenshoekspoorverbinding: de facto PFN 2e havenontsluiting: de facto PFN