When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang tot het Net
SeaRail - 23 mei INHOUD 1.Initiatief Europese Commissie 2.Europees TEN-T network 3.De Belgische context 4.Korte termijn evolutie 5.Lange termijn evolutie
SeaRail - 23 mei INITIATIEF EUROPESE COMMISSIE
SeaRail - 23 mei 18/10/2007 Mededeling van de commissie aan de Raad en het Europees Parlement: “Naar een spoorwegnet met voorrang voor goederenvervoer” Streven naar modal shift van de weg naar het spoor Evolutie naar comodaliteit Ontwikkeling van een spoorwegnet met voorrang voor het goederenverkeer 1. INLEIDING 1. INITIATIEF EUROPESE COMMISSIE
SeaRail - 23 mei EEN COMBINATIE VAN MAATREGELEN Investeren in capaciteitsuitbreidingen Verbeteren van procedures, werkmethodes en systemen TAF/TSI Europtirails Procedures voor internationale rijpaden via RNE Versterken van de corridororiëntatie 1. INITIATIEF EUROPESE COMMISSIE
SeaRail - 23 mei EEN BETERE COHABITATIE VAN GOEDEREN- EN REIZIGERSVERVOER Meer optimale toewijzing en benutting van de netwerkcapaciteit Hogere klantentevredenheid voor zowel goederen- als reizigersvervoer Meer optimale afstemming van vraag en aanbod op middellange termijn waardoor het investeringsbeleid nauwer aansluit bij de klantenbehoeften 1. INITIATIEF EUROPESE COMMISSIE
SeaRail - 23 mei EUROPEES TEN-T NETWORK
SeaRail - 23 mei EUROPEES TEN-T NETWORK Trans-Europees Netwerk voor Transport Initiatief Europese Unie 30 corridors te realiseren tegen 2030 Weg, water en spoorcorridors TEN-T fondsen: financiële steun aan tal van projecten TEN-T spoorcorridors 2. EUROPEES TEN-T NETWORK
SeaRail - 23 mei DE BELGISCHE CONTEXT
SeaRail - 23 mei SPECIFIEKE PROBLEMEN HUIDIGE OPERATIONELE CONTEXT Voorbeeld: L50A Heterogeniteit van rijpaden verhindert optimale benutting De toename van de vraag naar reizigerstreinen en daarin het toegenomen aantal L-treinen (lokale treinen) gebruikt veel capaciteit 3. DE BELGISCHE CONTEXT
SeaRail - 23 mei ALGEMENE GRAAD VAN GEBRUIK 3. DE BELGISCHE CONTEXT
SeaRail - 23 mei KORTE TERMIJN GROEIVOORUITZICHTEN Goederenvervoer ─+ 35% ton-km in de periode ─Vooral gedreven door groei containertrafieken ─Antwerpen spoorcontainers (2006): 9,4 miljoen ton Prognose 2030: 20,5 à 30,9 miljoen ton ─Zeebrugge spoorcontainers (2006): 5,8 miljoen ton Prognose 2030: 15,3 tot 25,3 miljoen ton ─Sterke groei in de intermodale hubs van het netwerk (binnenhavens, dry-ports) Reizigersvervoer ─+ 25% in de periode DE BELGISCHE CONTEXT
SeaRail - 23 mei KLANTGEDREVEN EVOLUTIES VAN HET SPOORPRODUCT Doelstelling + 25% voor reizigersverkeer noodzaakt aangepaste en voldoende rijpaden Drukken van de kostprijs van goederenvervoer en voorzien van voldoende capaciteit met de nodige kwaliteit Toenemend belang van internationaal End-to-End verkeer vanuit de Belgische zeehavens naar het hinterland (cfr. RNE, corridor C) E-marketplace voor goederenvervoer 3. DE BELGISCHE CONTEXT
SeaRail - 23 mei VERZADIGING OP ANDERE VERVOERSNETWERKEN Reizigers ─Weg: jaarlijkse stijging vervoersstromen; beperkt aantal uitbreidingswerken voorzien Goederen ─Weg: jaarlijkse stijging vervoersstroom; beperkt aantal uitbreidingswerken voorzien ─Binnenvaart: op korte termijn stagnerende groei wegens Verzadiging aan de kades in de zeehavens en gebrek aan wachtplaatsen Verzadiging op de intermodale terminals in het hinterland Infrastructurele flessenhalzen (hoogte bruggen, sluiscapaciteit, enz.) 3. DE BELGISCHE CONTEXT
SeaRail - 23 mei KORTE TERMIJN EVOLUTIE
SeaRail - 23 mei KORTE TERMIJN EVOLUTIE Investeringen in uitbreiding capaciteit Ontwikkeling Europese corridors in België Voorstel van alternatieve routes ─L66 om L53 te ontlasten ─Corridor C (Antwerpen/Basel- Lyon) i.p.v. corridor A (Rotterdam-Genua) Implementatie van internationale procedures om internationale rijpaden te harmoniseren Cross-border acceptatie van rollend materieel ERTMS implementatie 4. KORTE TERMIJN EVOLUTIE Corridor F Corridor E
SeaRail - 23 mei LANGE TERMIJN EVOLUTIE
SeaRail - 23 mei LANGE TERMIJN EVOLUTIE Evolutie naar een Priority Freight Network ? 5. LANGE TERMIJN EVOLUTIE Impliciete stappen Liefkenshoekspoorverbinding: de facto PFN 2e havenontsluiting: de facto PFN