Veiligheid in de Chemische industrie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe werkt UNICEF?.
Advertisements

Hoofdlijnen Basisnet Spoor
E-commerce juridisch Domeinnamen Consumentenbescherming/ verkoop op afstand Contracten Elektronische handtekening BTW Auteursrechten Privacy.
E-service: Klachten- en retourenbeheer SAP Best Practices for CRM
Tauw en het “nieuwe werken”
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Intern onderhoud SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  In het bedrijfsscenario wordt.
Scenario-overzicht – 1 Doel en voordelen: Doel Voordelen
Verbetering van kwaliteit begint bij de individuele ontwikkelaar E-ducation is our mission NIOC Eric van der Vliet SPI Consultant.
Kennisnetwerk in de procesindustrie
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
Dag van de lokale overheid. March 9th Microsoft Belux Paul Faes Business Development Manager Lokale Overheid.
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 Journée d'étude e-HR: un rêve ou un cauchemar ? e-HR, Pistes voor de.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Jan van Belzen Voorzitter Platform Transportveiligheid
Interaction Center-marketing SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Interaction Center-service SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Pijplijnprestatiebeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Segment Rapportage SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Activiteitenbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Interaction Center-service SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Activiteitenbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Nabewerkingsafhandeling (goederen in bewerking) SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Interne projecten SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Leadbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Vereenvoudigd (lean) WMS SAP Best Practices Baseline Package (België)
E-service: Serviceaanvraagbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
O&O-orders plannen (R&D) SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Interne order voor marketing en andere overhead planning SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Reisadministratie SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Model- en simulatiecalulatie SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Intern onderhoud SAP Best Practices Baseline Package (België)
Klantofferte SAP Best Practices Baseline Package (België)
Account- en contactpersoonbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Kansenbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
1 Veiligheid en massatransport Nationaal netwerk risicomanagement 26 juni 2012 Nils Rosmuller Lector transportveiligheid.
VERSTERKING van het LIOGS Jan van Belzen Voorzitter Werkgroep Incident Management VGS Burgemeester van Barendrecht CTGG-voorlichtingsdag vervoer gevaarlijke.
1 Veiligheid vervoer gevaarlijke stoffen over de weg: verkennende studie naar verbetermogelijkheden Platform transportveiligheid Nils Rosmuller.
Visie op vervoer gevaarlijke stoffen
Regionale regisseur nodig voor energiebesparing en verduurzaming Teus van Eck kiEMT, Early Mornin’ Toast Hoenderlo,11 maart 2009.
Introductie OHSAS
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
“practical advice that works” Drs A.D. van Buuren Tel:
Tijdregistratie SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
E-service: Oplossingsondersteuning SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Klachten- en retourenbeheer SAP Best Practices for CRM
Serienummerbeheer SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Reisadministratie SAP Best Practices. ©2011 SAP AG. All rights reserved.2 Doel, Voordelen en Belangrijke Processtappen Doel  Het bieden van geheel geïntegreerd.
Adhoc Consulting met facturatie aan vaste prijs SAP Best Practices Baseline Package (België) SAP Best Practices.
Klachten- en retourenbeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Minor Project- en Programmamanagement
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Interactieve rapportage SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
Internationale samenwerking Handelsregisters Seminar European e-Justice en e-Codex Ministerie van Veiligheid en Justitie Den Haag, 12 maart 2012 Ricco.
Name : Jean-Paul in ‘t Zandt Title : Service Solution Sales Professional Premier Microsoft BV Maximize the Value of your IT Investments. Microsoft Services.
Guides for gutter Text colours R 27 G 66 B 152 R 0 G 0 B 0 R 127 G 127 B 127 Background.
Lean-campagnebeheer SAP Best Practices for CRM SAP Best Practices.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Veiligheid en massatransport
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Hoe ziet een CMR stof eruit en wat doe ik ermee ?
De taaltaak
ECOLAB; GEDREVEN DOOR ONZE MENSEN
Risk management in external safety
Internationale beurs voor excellente leerlingen
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Safe Guarding and Child Protection
Implementatie Voortvarend: - Level playing field,
Transcript van de presentatie:

Veiligheid in de Chemische industrie Theo Zwygers Lyondellbasell

LyondellBasell – Wie zijn we? 4 Business Units: Chemicals, Fuels, Polymers & Technology Omzet in 2009: $ 30.8 miljard 15000 Medewerkers wereldwijd 3 Productielocaties in Nederland Botlek, Maasvlakte & Moerdijk Hoofdkantoor: Rotterdam 14 Productielocaties in de rest van Europa Duitsland (5), Italie (3), England (2), Frankrijk (3), Spanje (1) Productielocaties buiten Europa (inclusief JV’s): USA, Mexico, Brazilie, Argentinie, Saudi Arabie, China, Thailand, Zuid-Korea, Japan, Malaysie, Australie Emergency Reponse

Veiligheid, onze “licence to operate” “Everyday Excellence” Operational Excellence Health, Safety, Environmental Stewardship & Reliability Goal Zero No compromises on safety, strict standards and practices 24/7 safety mentality, at home, at work and on the road Personal safety, Process safety & Systems safety Global operations & global standards Global benchmarking, target setting Global Knowledge Exchange networks, driving learnings & improvements Emergency Reponse

LyondellBasell – visie op transport Strategie: Prioriteit: 1st: Pijpleiding, 2nd: Schip, 3th: Spoor, 4th:Weg Specificaties globaal gedreven door de meest stringente wetgeving, bekende ‘best practices’, en interne regels Bij voorkeur 1 vaste vervoerder voor alle transport van gevaarlijke goederen over de weg  SQAS Milieu Waar keuze voorhanden is, meest “groene” oplossing heeft voorkeur Modaliteit spoor (of intermodaal) heeft voorkeur over weg Kosten Spoor/intermodaal meest kostenefficiënt Emergency Reponse

Vervoer Gevaarlijke goederen ex Nederlandse plants Hoeveelheid gevaarlijke goederen ex NL fabrieken: Botlek 410 kT, Maasvlakte 630 kT, Moerdijk 0 Aanvoer grondstoffen naar de fabriek: 60-80% per schip 20-40% per pijpleiding Afvoer produkten van de fabriek: 30% pijpleiding, via terminals, vervolgens schip, spoor en weg 30 - 50% per schip, waarvan 10-20% weer per spoor en weg 10% per spoor 10 - 30% weg transport   Aanvoer - In Aanvoer - Uit Botlek/Europoort Maasvlakte 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Pijpleiding 21% 20% 30% 17% 25% 24% 16% 27% 29% 42% 40% 57% 65% 71% 74% 51% 70% 54% 32% 1% Schip 78% 79% 69% 80% 83% 75% 76% 77% 73% 58% 60% 19% 11% 10% 12% 28% 85% 49% Spoor 0% 4% 8% 5% 3% 7% 13% Truck 15% 14% 23% 18% 9% Emergency Reponse

Definitie Gevaarlijke Goederen Algemeen: UN definities, maar...... Lyondell doet risico analyses voor al haar produkten: “Product Stewardship Risk Review”  definiëren van gevaarlijke goederen Per product wordt een analyse gemaakt (gebaseerd op intrinsiek gevaar en een blootstellingsanalyse) Voor Categorie 1 produkten: Elk jaar een “Product Stewardship Risk Review” Speciale vereisten zoals “dedicated” transportmiddelen, “pre delivery audit” voor nieuwe klanten, training voor chauffeurs en andere logistieke partners Voorbeelden van Cat 1 producten in NL: Allylalcohol (giftig), TBHP (corrosief), Propyleenoxide (licht ontvlambaar, explosief)   Aanvoer - In Aanvoer - Uit Botlek/Europoort Maasvlakte 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Pijpleiding 21% 20% 30% 17% 25% 24% 16% 27% 29% 42% 40% 57% 65% 71% 74% 51% 70% 54% 32% 1% Schip 78% 79% 69% 80% 83% 75% 76% 77% 73% 58% 60% 19% 11% 10% 12% 28% 85% 49% Spoor 0% 4% 8% 5% 3% 7% 13% Truck 15% 14% 23% 18% 9% Category 1, 2 or 3 Product Risk CategorizationMatrix Product Risk Review For Category 1: special product practices Emergency Reponse

Risk Management & Communicatie RI&E - plant CEFIC/VNCI samenwerking & delen ervaringen SQAS voor vervoerders Productspecifieke richtlijnen voor transport & behandeling Leren van Incidenten Contact met overheid kan beter - industrie eerder betrekken in besluitvormingsproces RIE = Risico Inventarisatie en Evaluatie. Meer info op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Risico-inventarisatie_en_-evaluatie Emergency Reponse

LyondellBasell en Basisnet Spoor Warme BLEVE combinatie vanuit Botlek mogelijk – Isobutyleen & Propyleenoxide Grootste probleem zijn combinaties die samengesteld worden na Kijfhoek – door Railion/DB Schenker Moeilijkheden bij invoering regels enkel in NL – binnenkomende treinen kunnen warme BLEVE combinaties hebben Belangrijk om discussie en beslissings platform te verbreden en zeker te stellen dat mogelijke nieuwe regels zo breed mogelijk kunnen worden toegepast De enige produkten die wij in NL produceren die betrekking hebben op warme BLEVE vrij rijden zijn Isobutyleen (Gevaaridentificatiecode 2) en PO (gevaaridentificatiecode 33). PO in RTC’s wordt normaliter allemaal vanuit Maasvlakte gedaan bij ons. Dus geen kans dat het samen met Isobutyleen (Botlek) in een trein terechtkomt. Tenzij Railion dit later zo samenstelt, maar hier hebben wij geen zicht op/inspraak in. Alleen tijdens een TA van Maasvlakte (zoals in 2008) rijden er PO wagons van de Botlek (en dan in >80% van de gevallen ook samen met Isobutyleen). Dit zijn dan dus bijna altijd warme BLEVE combinaties. Dit gebeurt 1 x per 5 jaar gepland (TA) en kan ook ongepland gebeuren (onverwachte shutdown Maasvlakte). Emergency Reponse

Incident Interventie & preventie bij Lyondellbasell Intern LyondellBasell: 24/7 Callout systeem Emergency Response contract met SGS EWACS In > 60 talen beschikbaar CEFIC ICE Programma Level 1/2/3 interventie DCMR = centraal informatiepunt in NL PRM reporting Maandelijkse rapportage en discussie met senior management van alle ‘near misses’ en incidenten Continue ‘awareness’, opleiding en training ‘do’s and don’ts’ Emergency Reponse

Incident Interventie in de praktijk, Kenia Emergency Reponse

Conclusies en aanbevelingen Als industrie zijn we gebaat bij een zo breed mogelijke aandacht & analyse voor veiligheid van onze processen, producten en transporten Daar we grens over schrijdend opereren, is het belangrijk dat regelgeving zo Europees, of globaal mogelijk wordt ontwikkeld Spoor transport is intrinsiek veiliger dan weg transport, met transport infrastructuur als bijvoorbeeld de Betuwelijn De bevolkings dichtheid concentreert zich meer en meer rond de toegang tot publiek transport, bijvoorbeeld trein. Dit is incompatibel met het vervoer van gevaarlijke stoffen, en weg transport is geen goed alternatief. Lange termijn planning voor ruimtelijke ordening dient gebaseerd te zijn op wat, waar en hoe kan plaatsvinden, scenario planning inclusief industrie Overheden dienen het bedrijfsleven vroeg te betrekken bij nieuwe initiatieven, gebruik maken van de enorme hoeveelheid kennis en uitwisselings structuren Emergency Reponse

Disclaimer Before using a LyondellBasell product, customers and other users should make their own independent determination that the product is suitable for the intended use. They should also ensure that they can use the LyondellBasell product safely and legally. This document does not constitute a warranty, express or implied, including a warranty of merchantability or fitness for a particular purpose. In addition, no immunity under LyondellBasell intellectual property or third parties' intellectual property rights shall be implied from this document. No one is authorized to make any warranties, issue any immunities or assume any liabilities on behalf of LyondellBasell except in a writing signed by an authorized LyondellBasell employee. Unless otherwise agreed in writing, the exclusive remedy for all claims is replacement of the product or refund of the purchase price at the option of LyondellBasell, and in no event shall LyondellBasell be liable for special, consequential, incidental, punitive or exemplary damages.