Bedenkingen bij en suggesties voor een integraal en onderbouwd overlastbeleid. Naar een tekst uit Panopticon Van: Cops D., Put J. en Pleysier S.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

Rudi Roose Leuven – 3 maart 2010 Kortrijk – 17 maart 2010.
Het klachtenbeleid in de Vlaamse overheid
Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem
Mw. mr. A.P. (Anneke) Monsma
College voor de Rechten van de Mens
De nieuwe wetgevingsprocedures
Organisatie van het gerecht
Diederik Cops Leuvens Instituut voor Criminologie
GAS-beleid in Gent PersSalon Stad Gent – 28 maart
De persoonlijke beschermingsmiddelen
Samenwerken aan Zorg en Veiligheid Naar een nieuw juridisch kader Drs. P.J. Gunst Projectleider.
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
‘Voorbij de slogans’ Over de relatie tussen jongeren en G.A.S.
Kritische blik op GAS en GAS-bemiddeling in de strijd tegen overlast Stefaan Pleysier Leuvens Instituut voor Criminologie, KU Leuven Colloquium GAS-bemiddeling,
Vechtscheidingen en partnergeweld
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Casuswerk Bachelor Maatschappelijke Veiligheid.
 De nieuwe voetbalwet plaatst voetbalclubs voor hun verantwoordelijkheid Oleg Karin 1BaMV-A.
Wat is veiligheid in het algemeen?
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
Normstelling Vergeldende gerechtigheid Verdelende gerechtigheid
Systeem van het recht Rechtsbron Interpretatie Objectief recht
Normstelling bestuursrecht
Systeem rechtsbescherming
Samenleving op stoom Reflectie vanuit de bedrijfseenheid Samen leven.
H.
Veiligheid: macht en onmacht van bestuurlijke aanpak
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
Cameratoezicht binnen het
Veilig op weg effecten stadsregionaal beleid sociale veiligheid presentatie portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer 12 januari 2012.
Overlast als ‘black box’ Bedenkingen bij het begrip en de aanpak van overlast Stefaan Pleysier Leuvens Instituut voor Criminologie, KU Leuven Denkdag JORES,
VERBREDING VAN PRAKTIJK & DEFINITIE YOTA ! PARTICIPATIE BIJ DE VORMGEVING VAN EEN STAD.
Bijzondere Jeugdbijstand in Vlaanderen
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Prof. Dr. T. Vander Beken.
Hoe is het gesteld met het lokaal veiligheidsbeleid? Sjaak van der Tak, burgemeester gemeente Westland Voorzitter commissie Bestuur en Veiligheid van de.
Geschreven door Koen Van Heddeghem
Overlast versus het lokaal bestuur
THE END OF ORGANISED CRIME IN THE EUROPEAN UNION NICHOLAS DORN.
Overlast en criminaliteit in uitgaansbuurten
Dossier Empowerment.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Tom Vander Beken – Gemeentelijke.
NATIONALE POLITIE MINISTERIE VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE.
Publieke diensten en armoede Een bijdrage aan politiek debat en politieke actie 12 januari 2016 Verslag
28/02/20162 Wet rond voorlopig bewindvoerder dateert van 17 maart 2013 Gepubliceerd in Belgisch staatsblad op 14 juni 2013 In werking getreden op 1 juni.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
NERO Normstelling En Responsabilisering naar aanleiding van Overlast 15 mei 2009.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Raadspresentatie Ruimtelijke Ordening een korte inleiding op het beleidsterrein.
Ontwikkelingen in de Dordtse wijken 15 mei drs Jan Schalk.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
De GAS-wetgeving als instrument voor de aanpak van overlast Bedenkingen bij en suggesties voor een integraal en onderbouwd overlastbeleid.
Presentatie Regionaal beleidsplan Noord-Nederland 1 Concept Regionaal Beleidsplan Noord-Nederland.
Integraal Veiligheidsbeleid gemeente Landerd Wat is het? Doelen van het beleid Prioriteiten Vragen?
Basiseenheid Brunssum/Onderbanken/Nuth/Voerendaal Commissie Nuth
Het ABC van de GAS-wet: een kort overzicht van de mogelijkheden van de GAS- wet #VVSGhandhaven 26 mei Mechelen.
OVERLASTFENOMENEN IN PARKEN EN GROENZONES. Door Stefaan Pleysier en Johan Deklerck.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
PREVENTIE EN BESTRIJDING VAN IDENTITEITSFRAUDE Christophe Verschoore
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Het beleid van de overheid”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
Lokaal afvalbeleid handhaven: durven en doen
COL 4/2006 – herziene versie van 12/10/2015 Gemeenschappelijke omzendbrief van de Minister van Justitie en het College van Procureurs-generaal betreffende.
Informatieverkeer bij gemeentelijke handhaving
BuurtInformatieNetwerken (BIN)
Praktijkcase: GAS-verkeer Mechelen studiedag Lamot
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Intergemeentelijke samenwerking GAS
Transcript van de presentatie:

Bedenkingen bij en suggesties voor een integraal en onderbouwd overlastbeleid. Naar een tekst uit Panopticon Van: Cops D., Put J. en Pleysier S.

 Bestaat sinds 1999  Wettelijke mogelijkheid voor lokale overheden om overlast via administratief systeem aan te pakken.  Laatste jaren veel besproken maatregel  Recente wijzigingen; van kracht op 1 januari 2014

 Resultaat zoekproces naar instrument om overlast te bestrijden.  Efficiënt en snel.  Autonoom vastleggen in politiereglement (afhandelen buiten parket & gerecht om).

 2 soorten inbreuken:  ‘eigen inbreuken’ (verstoring zindelijkheid, gezondheid, veiligheid,…)  ‘gemengde inbreuken’ (gedragingen die formeel in de strafwet zijn beschreven)  Inbreuken vaststellen: politie of ambtenaren (van bv. Vervoersmaatschappijen)  Sancties worden opgelegd door ‘sanctionerende ambtenaar’ (aangesteld door gemeente- of provincieambtenaar)

1. Kritiek met betrekking op de juridische aspecten 2. Kritiek op de sociale en ethische aspecten 3. Kritiek op de onduidelijkheid omtrent de efficiëntie en effectiviteit van de keuze voor dergelijk beleid.

 2 fundamenten die legitimiteit ondersteunen: 1. De gemeentelijke bevoegdheid 2. Geleidelijke aanvaarding dat besturen kunnen sanctioneren  Voor jongeren:  Maatregelen moeten onder categorie ‘jeugdbeschermingsmaatregelen’ vallen  Maatregelen moeten respect hebben voor bijzondere procedurele waarborgen die de jeugd(beschermings)wet voorziet

 Te ruime interpretatie  Te veel ruimte om naar eigen inzicht te handelen  Vlinderakkoord 2011 – bevoegdheidsoverdracht

 Overlast subjectief karakter  Definitie opgenomen in ministeriële omzendbrief OOP30 (2001)  Gevaren:  Onduidelijkheid over argumentatie  Kan leiden tot sterke focus op zwakkere groepen

 De ‘pleger’ of het objectieve gedrag dat wordt gesteld in publieke ruimtes.  De observator of de klager. Onderzoek heeft aangetoond dat verschillende personen hetzelfde feit op uiteenlopende manieren kunnen beoordelen.  De interactie tussen de pleger en de klager. Dit is van belang in de evaluatie van een gebeurtenis.  Gevaar: GAS-wetgeving focust te veel op de ‘pleger’

 Argumenten: tegen straffeloosheid; want snel & efficiënt.  Ook preventieve bijdrage voor later delinquent gedrag.  Bedenkingen:  ‘outcome’ effectiviteit  vragen evaluatie?  ‘Early intervention’  komt deze hypothese overeen met de werkelijkheid?

 Grotere aandacht voor het respecteren van fundamentele rechtsbeginselen in de GAS-wetgeving.  Lokaal niveau: meer aandacht nodig voor ‘scheiding der machten’-principe.  Meer aandacht voor procedures  Objectievere definitie van het fenomeen ‘overlast’. Aanpassing nodig op 2 vlakken:  ‘overlast’ enkel betrekking op effectief gesteld problematisch gedrag.  Vormen van meer ernstige delinquentie uitsluiten (bv: woninginbraak, geweld).

 Subaanbevelingen:  Opstellen exhaustieve lijst van mogelijk te bestraffen feiten  Ontwikkelen van een procedure op federaal niveau + onafhankelijk orgaan voor controle.  Jeugd: ‘gemengde inbreuken’ niet laten gelden.  Noodzaak integrale benadering van de overlastproblematiek  Pleidooi voor een grondige reflectie en onderbouwing

 Tegenstanders?  Suggesties belangrijk!