CO2 reductie d.m.v. bijmenging van waterstofgas Demonstratiebijeenkomst 17 maart 2011 Brink voert het project ‘CO2 reductie door rijden op waterstofgas’ uit t.b.v. Samenwerken aan duurzame energie’. Dit project komt mede tot stand met financiële ondersteuning van Provincie Overijssel. Voor meer informatie zie:
Programma Welkom door Henk Brink Korte toelichting op project door Miriam vd Kolk Zoeken naar een rendabel alternatief passend bij bedrijfsvoering Doel = in praktijk zien wat wel & niet werkt Opdracht van Provincie ‘ook omgevingsfactoren meenemen’ Nu aan het testen met: Volvo Euro 5 en Scania Euro 3 Afronding: juni Hoe werkt het? door Geerard Colijs Beoogde resultaat = -10% brandstofverbruik Plenaire toelichting Demonstratie in de loods Vragen en discussie
Principe van het Systeem Verbeterde brandstof efficiëntie Verlaagde emissies Een specifiek elektrolyt wordt aan de generator toegevoegd via de reserve tank. De gepatenteerde generator zet het specifieke elektrolyt om in Waterstof (H2) en Zuurstof (02) via elektrolyse. Het gedroogde / lage druk waterstof gas wordt toegevoegd aan de luchtinlaat van de verbrandingsmotor. Waterstof en zuurstof die via de luchtinlaat in de verbrandingskamer van de motor worden geïntroduceerd geven een verbranding die schoner en completer is.
Systeem Specificaties en Opbouw Het waterstof generator systeem bestaat uit 4 delen welke geinstalleerd worden op de vrachtwagen zonder aanpassingen of modificaties aan het voertuig. InCab, een interface, met beveiliging dmv zekeringen, wordt in de cabine, in de buurt van het zekeringsbord, gemonteerd. De InCab wordt electrisch verbonden met de IDrive door bestaande ‘ducts’ van de vrachtwagen te gebruiken. IDrive Het electronisch regelsysteem, wordt rechtstreeks op de vrachtwagen geplaatst en electrisch verbonden met de waterstof generator. Het reservoir met electrolyt wordt bevestigd op de vrachtwagen met een bevestigingsprofiel. Er zijn geen aanpassingen aan de vrachtwagen nodig. De Waterstofgenerator wordt met bevestingingsprofielen op de vrachtwagen bevestigd. Er zijn geen aanpassingen nodig. Het waterstof gas output wordt met flexibele buis en push fit connector met de luchtinlaat verbonden.
Dit product voldoet aan de volgende Europese Richtlijnen: 89/336/EEC, 92/31/EEC (EMC Directives) en 93/68/EEC (CE marking Directive). Dit product voldoet aan de Europese Maatstaven EN 55022: 1998+A1:2000, Klasse A en EN , Klasse A en EN , Klasse A. Systeem Specificaties
Reservoir; Inhoud 10L Waterstof gas output naar luchtinlaat van motor
Metingen tot op heden Nog geen consistente gegevens door: Weersomstandigheden; vroege inval winter, stilstand wagenpark Frequente aanpassingen aan systeem Metingen doorzetten over langere periode, tijdens normaal gebruik t/m mei 2011 TypeGem. verbruik Inbouwperiode Okt 2010 t/m heden Streefgetal (-10% normaal verbruik) Scania kraanwagen euro 3 Inzet: ca km/jr 32 ltr/100 km Wisseling: 30–33 ltr 29 ltr / 100 km Volvo euro 5 Inzet: ca km/jr 36 ltr /100 km Wisseling: ltr 33 ltr /100 km