Deel 1
Op kocht ik in een vlaag van geldverkwisting, deze Pontiac Chieftain, bouwjaar Geert, een buurman en ik gingen hem bekijken in DrieBruggen, een plaatsje in de buurt van Woerden. Al snel kwamen wij erachter dat het de enigste hier in Nederland was, althans een 2-deurs. Er rijd hier nog wel een 4-deurs rond, maar de mijne was dus de enigste. Hij kwam, volgens de papieren die ik erbij kreeg, uit een serie van 860, dus best wel uniek. Na veel gesleutel was hij dan klaar om overal naartoe te gaan. Zal jullie niet onthouden wat het allemaal gekost heeft gulden aankoop plus 8700 gulden aan garagekosten. Er moest van alles aan vernieuwd worden. Affijn, rijden met dat ding was fijn, totdat voor mij de gein eraf was. Hij heeft toen, tot ergernis van vele, bijna 2 jaar lang staan wegrotten voor de deur, Ik besloot hem maar naar de garage te verhuizen, omdat de mensen hier in de buurt, mij rechtuit stonden te vertellen, dat ding in brand te steken en nog meer van dat alles. Na daar nog zo'n slordige 2 jaar te hebben staan te wachten, ben ik er dan nu eindelijk aan begonnen. Hieronder dan het verslag van nog geen 2 maanden sleutelen en hard doorwerken, en kijk zelf maar, het word dan toch nog iets.
Dit is hem dan. De Pontiac Chieftain 1957 uit de Cathalina serie. Is het geen beauty? Ik dacht het wel en daarom heb ik deze dan ook gekocht.
Toch even 5.40 lang. Niet echt een wagen waar je even mee naar de stad gaat om boodschappen te doen.
Ja je moet toch ergens gaan beginnen, dus eerst maar het spatboard eraf gehaald. Hier volgt dan de werkwijze van de afbraak tot de opbouw.
Begonnen met de koplampen te verwijderen, en ik had dus wel wat roest verwacht, na al die jaren verwaarloosd te zijn, maar dat viel dus weer reuze mee. Onder de koplamp is wel wat te zien, maar dat mocht geen naam hebben. Zelfs de binnenkant van het spatboard zag er nog netjes uit.
Nog niet echt begonnen. De bumper zit er nu nog op, maar dat zal niet lang meer duren. Ga nu eerst het rechter spatboard eraf halen. Ik heb al gezien dat die er zo af is.
Dit is echt een klusje om tussendoor te doen. Echt beulenwerk.
Dit is een stukje van de achterruit. Die zit helemaal ingekit in de carressorie. Heb nu een halve meter gedaan met een schroevendraaier. Moet best wel voorzichtig gedaan worden, want als de ruit breekt dan heb ik een probleen. Die kost dus de hoofdprijs. Ook hier weinig roest, en daar ben ik heel blij mee. Ik had hier eigenlijk wel gaatjes verwacht, maar ook dit valt weer mee.
Zomaar even een foto. Al best wat gedaan, maar het echte werk moet nog beginnen.
Hier al een binnenscherm in de menie. De voorkant is er al bijna af. De bumper geeft wat tegenwerking, maar dat komt wel goed. We gaan gewoon door. Er is nu geen weg meer terug.
Weer gewoon een foto. Niks speciaals te melden.
Alle onderdelen zoals de bumper, radiateur, voorscherm en andere onderdelen, zijn verwijdert. Hier dan een kijkje op het chassis. De roest is weg en nu wordt het tijd om dit in de menie te zetten. Wat er nu nog op zit is de moeite niet waard om een naam aan te geven.
De hoek van de carressorie is al voor een keer in de witte bitac gespoten. Ziet er al heel anders uit als een paar uur geleden. Of ik het schutboard helemaal wit maak is nog te bezien. Wit is mooi maar ook besmettelijk voor onder de motorkap.
De motor. Ziet er niet uit, maar dat gaat veranderen. Ben nu van alles rond de motor aan het doen, en dat neemt al vorm aan. Wanneer ik zover ben om de motor eruit te halen, weet ik nog niet. Zal toch een paar man nodig hebben. Dat klaar ik niet alleen.
En ja hoor. Een kant van het voorste stuk van het chassis staat in de tectile. Een keer in de menie en een keer in de tectile. Ziet er best gaaf uit.
Kijk eens aan. Het voorste stuk van het chassis is alweer als nieuw. Was een hele klus maar toch de moeite waard. En zo moet dan het hele chassis eruit gaan zien onder de motorkap.
Een deur. Moet ik ook aan gaan beginnen. De binnenkant zit nog met een raam krukje vast en ik heb geen idee hoe ik dat los ga maken. Wat de bedoeling is. De binnenkant moet opnieuw in de menie en het draai mechanisme van het raam moer eruit om eens lekker schoongemaakt te worden. Je heb onderhand een body building les nodig om die open en dicht temaken. Dan moet ook daar alle lak eraf. Dus werk zat.
Het rechter spatboard. Binnenkant in de bitac en ook een keer in de tectile. Dit was echt geen werk. Een klein gaatje op de kop onder de koplamp. Dat was alles. En roest. Bijna niks.
Hier dan het linker voor spatboard. Bijna klaar. De binnenkant is met de staalborstel helemaal roestvrij gemaakt en zit al 1 keer in de bitac. Zoals je kunt zien is de lak al bijna verdwenen. Is een tof karwei, dus elke keer een stukje. Eerst afbijt erop, laten intrekken en dan met een speciaal schuurpapier op de bandschuur machine, eraf schuren. Straks als alles eraf is, ga ik met een klein schuurmachientje met waterproof alles polijsten.