Breakfast seminarie IFMA directeur-generaal De Lijn 20 september 2012
Welke impact hebben Facility Managers op duurzamere woon - werk mobiliteit? START
Bron: Federale diagnostiek 2008: werkgevers >100 WN’s, 1.5 mio. WN’s Diagnostiek woon-werk verplaatsingen In België gebruikt 68,0% van de werknemers de wagen 71,5% van de in Vlaanderen tewerkgestelde werknemers 80,9% van de in Wallonië tewerkgestelde werknemers 42,7% van de in Brussel tewerkgestelde werknemers Openbaar vervoer in België heeft een aandeel van 16,6% 10,3% komt met de trein 6,3% neemt metro, tram of bus
Welke toekomst bij ongewijzigd beleid Toename aantal verplaatsingen Toename congestie Toename verliesuren Toename emissies Toename kosten voor parkeerinfrastructuur Verminderde bereikbaarheid
Facillity Managers kunnen gewoontegedrag inzake woon-werk verplaatsingen helpen doorbreken
Hoe gewoontegedrag beïnvloeden? Infrastructuurmaatregelen nemen Institutioneel-fiscaal kader mee hertekenen Gedragskader mee veranderen
Parkeerinfrastructuur en parkeerbeleid Verduurzamen parkeeraanbod Parkeerregelingen voor werknemers en bezoekers Inplanting fietsenstalling Zichtbare maatregelen die aangeven dat werkgever duurzame alternatieven voor de wagen stimuleert
Institutioneel-fiscaal kader mee hertekenen CAO’s vergoedingswijzen reiskosten belonen afstand tot de werkplek Billijkheid stimuleert geen modal shift Introductie mobiliteitsbudget promoot mix duurzame vervoersmodi Hernieuwen dialoog op niveau sociale partners
Gedragskader mee veranderen Her-localisatie vestigingsplaatsen creëert een life-time event voor werknemers Vereist nadenken over alternatieven Window of opportunity om nieuwe reisgewoonten te ontwikkelen
Case studies SD Worx Belfius Keynotes Hoe kunnen openbare vervoersaanbieders De Lijn en NMBS Mobility u concreet ondersteunen