Grootste luchthavens 2003 aantal Wereld nr. 1: Atlanta 79 mln passagiers Wereld nr. 1: Atlanta 79 mln Europa nr. 1: London H. 63 mln
Schiphol t.o.v. grootste luchthavens aantal passagiers (mln)
Schiphol t.o.v. grootste luchthavens aantal startbanen
Schiphol t.o.v. grootste luchthavens aantal passagiers (mln) per startbaan
Schiphol t.o.v. grootste luchthavens aantal vliegbewegingen (x 1.000)
Schiphol t. o. v. grootste luchthavens aantal vliegbewegingen (x 1 Schiphol t.o.v. grootste luchthavens aantal vliegbewegingen (x 1.000) per startbaan
Schiphol t.o.v. grootste luchthavens aantal passagiers per vliegbeweging
Schiphol is een zeer inefficiënte luchthaven! Conclusie Schiphol is een zeer inefficiënte luchthaven!
Beleid om geluidsoverlast te verspreiden Oorzaak Beleid om geluidsoverlast te verspreiden
Gevolgen beleid Enorme geld- en grondverspilling Spreiding leidt tot steeds meer overlast en discussies
Lessons to be learned from Atlanta and London H. Concentratie geluidsoverlast in beperkt gebied, dankzij systeem van parallelle startbanen, die zeer intensief worden benut.
Performance Atlanta Airport Van nr.35 in 1965 naar nr.1 in 2000! N.B. Ondanks laag inwonertal
Atlanta Airport voorbeeld voor Schiphol! Eendrachtige samenwerking van bedrijfsleven en overheid, met duidelijke taakverdeling, waarbij overheid zorgt voor superieure infrastructuur en samen met ontwikkelaars voor top “quality of life”, die met hubfunctie van luchthaven, uitgevonden door Delta Airlines (“dominating the airport”) de vestiging bewerkstelligt van talloze buitenlandse en US multinationals, high tech, kantoren, hotels (3e congresstad US), zodat Atlanta thans vestigingsplaats nr. 1 is van bedrijfsleven