De cliënt en het jeugdzorgstelsel ofwel de strijd om een olympisch ticket Drs. Harold Sarneel, november
Stelselwijziging door de ogen van hulpverlener en cliënt Wat zijn de kernproblemen - cliënt: tijdigheid, kundig en respect - hulpv: bureaucratie en schotten Is decentralisatie naar gemeenten dan een oplossing? 2
Wat is aan de hand in de jeugdzorg? Drie kernproblemen? - opvoedingsverlegenheid bij de cliënten? - handelingsverlegenheid bij hulpverleners? - beleidsverlegenheid in de politiek? 3
Rechten van de cliënt? De cliënt als eerst belanghebbende De cliënt bestaat niet - mix van problematische sociale en psychische factoren - mix van economische en culturele factoren 4
Positie van de cliënt in de jeugdzorg Wat te doen om de cliënt in de jeugdzorg positie te geven: - van object naar subject, hulp in dialoog - rechten en plichten vaststellen, daarom: - introductie van het “cliëntstatuut” 5
Cliëntstatuut - recht op informatie - recht op participatie - recht op proportionaliteit - recht op tijdigheid van de hulp - recht op beroep en second-opinion - klachtrecht Plicht tot participatie, tot doelrealisatie, nakomen afspraken en tot aanwezigheid. 6
Verplichtingen jeugdzorg breed - gebruik cliëntstatuut - professionaliteitsnormen, wo diagnostiek, hulpplan en geschoolde hulpverleners - werkzame programma’s - transparante, beperkt bureaucratische organisatie en procedures - beroepsregister en tuchtrecht - systematische hoogscholing professionals 7
Het stuur in handen van de jeugdzorg, jeugdzorg, sta op! * Ontkokering omarmen * Bureaucratisering beperken * Professionalisering medewerkers op hoog niveau * Geef de cliënt statuut 8