M. Valcke – Universiteit Gent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studiesucces en de rolopvatting van decanen en docenten
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Edushock leerfestival
Maaswaal College UNESCO-school
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
De “ leraar” als rolmodel
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Gedragsproblemen: Goed onderwijs: de beste preventie Thema 1B 1.
Van “leren” naar “instructie” Constructivisme
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Informeel leren en….. social media
Scenario Planning Rodney de Grave. Inhoud Het ontstaan van Wat is een scenario Waarom scenario's gebruiken Doel van scenario's Soorten scenario studies.
WETENSCHAPPELIJK PROJECT Pal (Peer Assisted Learning) scoort op vele velden J. Vanderhaeghen.
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
TutorBabbel als voorbeeld van een student tutoring - project
Van leren naar instructie Constructivisme
… een nieuwe zoekmachine! “Dear finance support desk customers, The search facility within the knowledge base will be improved to help you find information.
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Docentontwerpteams en self-efficacy
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Master in de industriële wetenschappen Peer Assisted Learning scoort op vele velden SOS FYSICA.
Studenten ondersteunen eerstejaars
‘Geef uw team vleugels’
In het ‘nieuwe’ leren maakt de docent veel gebruik van You Tube
Uitdagend ontwerpen Freddy Veltman – van Vugt Hanneke Koopmans
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Jaap van Lakerveld Directeur
Co-teaching Caroline Offerhaus
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
English and IPC How to teach content through English.
Thema 4 Pesten en Klasmanagement
Ouderavond Groepsorganisatie
1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke.
WORKSHOP Vernieuwende Media (deel II)
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Onderwijskunde als ontwerpwetenschap
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Thema 2 Periode 1 KOP
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Mobieltjes aan s.v.p. Actief ICT gebruik in de les Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
NL HEP analyse faciliteit Mogelijke strategieën NIKHEF Computing models gedistilleerd door Sander Klous.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Salt & Light Zout & Licht
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

M. Valcke – Universiteit Gent "Weeral veranderen ... weeral iets nieuws ..." Hebben innovaties wel een effect op school? M. Valcke – Universiteit Gent 08.12.2012

Structuur Innoveren: wat is dat? Wat werkt? Drie casusposities: praktijk en onderzoek Tablets voor kleuters Mind maps op school Samenwerken op school Conclusies

Conclusie Innoveren hangt samen met “uw” prioriteiten Innoveren vereist heldere en afgebakende doelen Innoveren is een teambeslissing Innovatie vraagt een plan Innoveren vraagt naar evalueren Innovaties lukken niet altijd

Innoveren: wat is dat? http://www.onderwijsinontwikkeling.nl/nl/Projecten/Projecten-KPC-Groep/Projecten-KPC-Wat_werkt_in_innovatieve_scholen.html

Innoveren: wat is dat? Voorbeeld: Gebruik van een mindmap

http://photopeach.com/album/deccqw

Innoveren bv. In welke mate is het gebruik van een mindmap door uw leerlingen “nieuw” in “UW KLAS”? Van 0 helemaal niet of 1 2 3 4 5 6 7 8 Tot 9 volledig nieuw

Innoveren bv. SlimFit Eén van de 5 grote InnovatieImpuls-Onderwijs (II0) in Nederland http://www.innovatieimpulsonderwijs.nl/iio-experimenten/de-5-iio-experimenten/slimfit.html

http://www.youtube.com/watch?v=m7lewNKqgFY&feature=player_embedded

Innoveren bv. In welke mate is SlimFit “nieuw” in “UW KLAS/SCHOOL”? Van 0 helemaal niet of 1 2 3 4 5 6 7 8 Tot 9 volledig nieuw

Innoveren Waarom SlimFit? Poging tot antwoord op lerarentekort in Nederlandse basischolen ….

Innovatie: werkt het? Vraag naar “effect”? Lastig te meten. Meta-analyses van onderzoek naar impact: Hattie (2009) Hattie, J. (2009). Visible Learning: A Synthesis of over 800 Meta-Analysis relating to Achievement. Milton Park, Oxon: Routledge.

Effect size Onderzoeksresultaten m.b.t. effect van een strategie, aanpak, kenmerk, … Meta-analyse van bestaande studies Statistische maat van effect: effect size (d). Vuistregel: wanneer d = >.40 interessant effect Hattie, J. (2009). Visible Learning: A Synthesis of over 800 Meta-Analysis relating to Achievement. Milton Park, Oxon: Routledge.

Effect size Onderzoeksresultaten m.b.t. effect van een strategie, aanpak, kenmerk, … Meta-analyse van bestaande studies Statistische maat van effect: effect size (d). Vuistregel: wanneer d = >.40 interessant effect Hattie, J. (2009). Visible Learning: A Synthesis of over 800 Meta-Analysis relating to Achievement. Milton Park, Oxon: Routledge.

Voorbeelden van innovaties Tablets in kleuterschool Mindmapping op school Samenwerkend leren Werkt dit????

http://www.sigo.be/sok/Kwaliteit%20in%20onderwijs.pdf

VTM rapportage over iPads in kleuterschool

Uw mening 0 = helemaal zinloos 9 = uiterst zinvol In welke mate vinden jullie het gebruik van tablets zinvol bij kleuters? 0 = helemaal zinloos 9 = uiterst zinvol

http://www. mindmeister http://www.mindmeister.com/nl/93175294/kleuters-moeten-nog-niet-met-een-ipad-spelen

http://www.sunjournal.com/city/story/1012022

http://www. hatchearlychildhood http://www.hatchearlychildhood.com/Layout-Images/documents/tablet/iSS-Mobile-Research-Basis.pdf

Dissectie van een “technologie” Waarom past een tablet –misschien - in een kleuterschool? Link met de doelen van de kleuterschool?

Taal Wiskunde Gelijke kansen

Pas de tablet bij de doelen?

Vergelijk ipad en actieve manipulatie SmartTable http://www.tabletportaal.nl/schoolborden/catalogus.html?vakgebied=kleuter-apps

Respecteer Enactive - iconic – symbolic

Ipads in de kleuterschool Aansluiten bij doelen Inpassen in opbouw leerproces Lkr? Kennis, vaardigheden Organisatie, veiligheid, ...

Voorbeeld 2: Mindmapping Mindmapping op school? Heeft dit een effect op de leerprestaties van de leerlingen? = geen effect = een klein effect = een matig effect = een groot effect = een zeer groot effect

Mindmap

Mindmap

Mindmap

Mindmap

Mindmap Integratie in bredere instructie Langdurige invoering Verschillende lkr Invloed op leren

Integratie met andere leerprocessen http://www.scriptiebank.be/en/node/1476

DOI: 10.1111/j.1949-8594.2008.tb17843.x

Voorbeeld 3: samenwerkend leren

Samenwerkend leren? bv. In welke mate vinden jullie samenwerkend leren nuttig voor het leren? Van 0 helemaal niet of 1 2 3 4 5 6 7 8 Tot 9 volledig nieuw

Betere prestaties Samenwerkend leren Attitude Zelfconcept Motivatie Opvattingen ….

Samenwerkend leren Johnson & Johnson (1996) en Slavin (1996) p.210

Samenwerkend leren Groepswerk kwalijke reputatie Lerenden werken niet echt samen; ze verdelen gewoon het werk en leggen op het einde alles samen. Of bepaalde lerenden doen vrijwel al het werk en andere ‘liften’ mee. …

Samenwerkend leren Johnson & Johnson : “As you can see, cooperative learning is not simply a process of putting students in groups and setting them loose to work on an assignment together. Oftentimes, our students will be more accustomed to competitive and individualistic classroom situations than they are to work cooperatively with their classmates. For a cooperative activity to be successful, we must structure the activity in such a way that cooperative learning is not only helpful for academic success but in fact even necessary for it.”

Samenwerkend leren Belang van scripting Inhoudsgerichte scripts helpen de concrete taak en onderliggende kennisbasis helder te krijgen. Vb. rol onderzoeker, theoreticus, apotheker, assistent, vertegenwoordiger bedrijf, enz. Communicatiegerichte scripts bevorderen samenwerking in de groep rol van moderator, samenvatter, theoreticus, enz.

Waarom Werkt CSCL? 50

Scripting: rollen Inhoudelijke rollen: Communicatierollen: Pharmacyst Pharmacyst assistant Theorist Researcher Intern Communicatierollen: Moderator Question-asker Summarizer Source researcher 51

52

53

Invloed van toewijzing geen of wel rollen in een CSCL setting op de beheersing van geïntegreerde farmaceutische kennis (ICS) bij 5de jaar farmaciestudenten (academiejaar 2006-2007).

Moderator Bronnenonderzoeker Vragensteller Samenvatter Welke “rol” levert de grootste mate van kennisconstructie op? Moderator Bronnenonderzoeker Vragensteller Samenvatter

Differentiële impact van rollen.

Peer tutoring Videoclip Limpopo

Samenwerkend leren: peer tutoring Peer tutoring: “people from similar social groupings who are not professional teachers helping each other to learn, and learning themselves by teaching” Past bij samenwerkend leren: medelerende/tutor de rol van instructieverantwoordelijke voor tutee past strategieën als modeling, coaching, scaffolding, articuleren, reflecteren en exploreren. peer tutoring is mediating ZPD (Vygotsky)

Keith Topping is een pionier op het terrein van peer tutoring Keith Topping is een pionier op het terrein van peer tutoring. Het is de moeite waard om zijn website hierover te verkennen (http://www.fifepeerlearning.org/).

http://onderwijs.nieuwsbrief.khk.be/index.php?q=node/100 http://screening.steunpuntdiversiteitenleren.be/inspiraties/leerling/leren-van-elkaar http://www.leerrijk.be/Artikels/?author=Van%20Keer,%20Hilde

Samenwerkend leren: peer tutoring Onderzoek (cross-age en same-age) +++ (zie artikel Van Keer) toegepast in sterk verschillende kennisdomeinen positieve impact op de houding ten opzichte van leren (algemeen en kennisdomeinen) ontwikkeling communicatievaardigheden, sociaal-emotioneel welzijn en gevoel van zelfwaarde

Onderzoek: Van Keer (2004)

Peer tutoring Tutors’ zelf kennis beheersen Ontwikkel tutor strategieën Zet structuur uit voor samenwerking ‘tutor’ - ‘tutee’. Uitgebalanceerde ‘tutoring teams’. Alle lerenden kunnen rol van ‘tutor’ op zich nemen.

Samenwerkend leren: tutoring

Student tutoring Oudere tutors (vb studenten HO) helpen tutees Student tutors aan de slag in Vlaamse scholen en bij lerenden thuis (©S. Vandevelde). Bekijk verder de boeiende videoclips m.b.t. student tutoring die je via de website van de Koning Boudewijn Stichting kan bekijken (http://www.kbs-frb.be/event.aspx?id=227872&LangType=2067).

Effectiviteit student tutoring Effecten van tutoring voor de tutor en de tutee (De Backer & Van Keer, 2008, p.126)

Samenwerkend leren Voorwaarden: – systemisch invoeren – opbouwen: leren samen werken – verschillende leerkrachten – STRUCTUUR geven aan lln.

Maar werkt het in MIJN school? 1. iPads 2. Mindmapping 3. Peer tutoring

Teacher as researcher

Tutorbabbel Teacher as researcher

Conclusie Innoveren hangt samen met “uw” prioriteiten Innoveren vereist heldere en afgebakende doelen Innoveren is een teambeslissing Innovatie vraagt een plan Innoveren vraagt naar evalueren Innovaties lukken niet altijd

M. Valcke – Universiteit Gent "Weeral veranderen ... weeral iets nieuws ..." Hebben innovaties wel een effect op school? M. Valcke – Universiteit Gent 08.12.2012