17-7-20141 1 Wikiwijs Jan-Bart de Vreede Productmanager Wikiwijs / Manager Diensten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Digitale leermiddelen
Implementatie ECK Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal 1.
Wikiwijs van idee naar realiteit Robert Schuwer, projectleider Wikiwijs Nationale Rekendagen, Noordwijkerhout
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Digitale leermaterialen op internet leermiddelendatabase, open methodes en wikiwijs Darco Jansen Programmamanager.
Kennisnet en de Kennisnet Federatie
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Universiteit van Tilburg
Een introductie. Open source Betere kwaliteit Hoge innovatiesnelheid Betere prijs/kwaliteit verhouding Vrijheid in keuze van leverancier Gedreven door.
academisch erfgoed 15 mei 2014
Bonhoeffer - Enschede Hogeschool Windesheim - Zwolle.
Trash day: de resultaten. De balans voor onze afdeling: voor 14 juli
Zeven mythen rond open leermiddelen Mythen of werkelijkheid? Robert Schuwer en Darco Jansen.
Implementatie ECK: Distributie en Toegang VO ECK Klantdag, 14 mei 2013 Willem-Jan van Elk, Tony Heemskerk.
Diagnostiek van angst en gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking Drs. A.C. Pruijssers.
Presentatie nieuwe media
Alcohol en drugbeleid in de onderneming Cao 100 in de praktijk.
Kwalificatiestructuur mbo
Wikiwijs [noteer hier je naam] [noteer hier je functie]
Mede mogelijk gemaakt door schoolbieb.nl voor het primair onderwijs Naam datum.
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Kenteq Erkennen Verworven Competenties Techniek “van praktijkervaring naar diploma” 12 november 2007.
Q-KENNIS Een kennis-systeem is veelal gebaseerd op het ontsluiten van aanwezige kennis en ter faciliterering van de ontwikkeling van nieuwe kennis. Het.
Workshop contentstrategie
Waarom een zorgsysteem voor veteranen Veel gestelde vragen
EBIB Rondleiding
op het VDCM Symposium Naar Energieleverende Gebouwde Omgeving -
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Onderzoeksdata in de Bibliotheek: Tijd voor een nieuw Informatie-specialisme? Ervaringen uit de praktijk Rob Grim Research Data Specialist/e-Science Coordinator.
E-Procurement als beleidsinstrument Studiedag voor lokale overheden.
Wikiwijs van idee naar realiteit Darco Jansen Manager Strategie&Beleid RdMC Projectleider Wikiwijs - Professionaliseren.
Wikiwijs- voor individuen of een community? Darco Jansen Manager Strategie&Beleid RdMC Projectleider Wikiwijs - Professionaliseren.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Wandel en gedrag Romeinen
Denken en dienen Romeinen
Romeinen Stellen en vernieuwen Evangelie is Gods kracht tot redding voor eenieder die gelooft.
0 Menukaart ICT in uw onderwijs Voorgerecht Bronnen voor de docent ***** Hoofdgerecht WEB 2.0 in uw onderwijs ***** Dessert: Professionalisering *****
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Pitch ECK-klantdag [12 april 2012]
Gebruikersdag 2012 Klas in actie met Silverpoint.
Waarom een samenwerking tussen gemeente Liedekerke en Natuurpunt? Johan ASSELBERGHS Milieuambtenaar gemeente Liedekerke Donderdag 14 december.
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
ECK 2.0 Referentie architectuur v 035
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennisnet Videodienstverlening Open source, open content Pieter Varekamp November 2008.
Keith Haring (°1958 – ) 'kunst voor iedereen'
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Stercollecties van VO-content
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
Leerlingen ontwikkelen apps
19/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Italie+eu in crisis binnen 6 maanden.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Klimaatverandering.
COACH-AVOND 15 september 2014
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Zwakke Schakels.
Blokken bij AIJV skatings Wat doet een blokker in de praktijk?
11/12/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Alle nieuwe emissie’s van aandelen brengen enorme verliezen Of dit is typisch.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Mekong Deltaplan.
Wateroogst 1 & 2 Zanddammenproject van RC Baarn-Soest, RC Laren-Blaricum, RC Soestdijk.
13 november Waterbouwen en onderhouden 13 november Waterbouwen en onderhouden Analyse Overstromingen Engeland Jaap Flikweert Royal HaskoningDHV.
| faculteit der letteren geschiedenis Democratische Revoluties en Verlichting: terug in de tijd Dirk Jan Wolffram 20 november 2014.
HOGESCHOOL VHL, 9 SEPTEMBER 2014 Goed gejat! Het gebruik van open leermateriaal in je onderwijs Janina van Hees, projectmanager open en online onderwijs.
groep 5 16 groep 6 11 groep 7 3 groep 8 13 "Wij zien in ICT een oplossing om tot SlimFit te komen." groepsleerkrachtstagiaireklassenassistent ratio 1.
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
Hergebruik van onderwijsmateriaal ICTO-mjp innovatieproject 2008/2009 Jorien van de BeltFrits Salomons Bob SchoonbeekHenk van der Zijden Moniek DelfgouSiemen.
Wikiwijs saMBO Conferentie 18 & 19 januari.
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
Fijnmazig metadateren in Wikiwijs
Wikiwijs Maken materiaal in ELO’s
Transcript van de presentatie:

Wikiwijs Jan-Bart de Vreede Productmanager Wikiwijs / Manager Diensten

Wie ben ik Productmanager Wikiwijs Manager Diensten Kennisnet – (Wikiwijs, Teleblik, Leraar-24, Davindi, MBO-Marktplaats)

Indeling presentatie Over Wikiwijs Updates Wikiwijs Het probleem wat we signaleren Onze invulling van een oplossing Discussie

Wat is Wikiwijs? Het platform op internet waar iedere docent, van basis- tot universitair onderwijs, (open) digitaal leermateriaal kan vinden, gebruiken, maken en delen. Docenten kunnen kennis over en ervaringen met open leermateriaal uitwisselen en zo nodig professionele ondersteuning (op Wikiwijs Tips) vinden.Wikiwijs Tips Docenten zijn zelf actief betrokken bij de ontwikkeling en de inhoud van het platform; Wikiwijs is er voor en door docenten.

Doelen Stimuleren ontwikkeling en gebruik van open, digitale leermiddelen  Meer digitaal Verhogen kwaliteit onderwijs door gebruik van flexibele en up-to-date leermiddelen  Meer kwaliteit Versterken & benutten positie van docent  Enthousiaste docenten

Werkwijze Wikiwijs ontwikkelt geen leermaterialen, maar faciliteert en stimuleert de totstandkoming, de vindbaarheid, het gebruik en de beschikbaarheid van (open) digitaal leermateriaal Wikiwijs verbindt, sluit aan bij bestaande initiatieven in het onderwijsveld en maakt afspraken met docenten, scholen en organisaties in het veld – Uitbreiding aanbod – Inzicht in behoeftes en aanbod – Metadateerservice En: ontsluit (open) digitale leermaterialen via één centrale plek, door het aanbieden van een platform met uitgebreide zoekfunctionaliteiten

Open leermaterialen Publiek betaald, open toegankelijk Open is meer dan gratis, het geeft de gebruiker 4 rechten – Reuse: hergebruik van het materiaal zoals het wordt aangeboden – Redistribute: delen van het materiaal met derden – Revise: aanpassen van het materiaal aan de lokale gebruikscontext – Remix: combineren van het materiaal met andere elementen

Referatory Open en Closed Wikiwijs-platform Wikiwijs- repository Ontwikkelen Arrangeren (combineren) Plaatsen

Auteursrechten 9 Gebaseerd op open licenties voor delen/arrangementen, twee keuzes: Naamsvermelding CC-BY Naamsvermelding-GelijkDelen CC-BY-SA

Nieuwe Versie Wikiwijs Zoeken 10 Ontdubbelen van zoekresultaten Uitgebreid zoeken compleet herzien Badges Toolbar

Binnenkort in Wikiwijs Delen 11 Bron Metadata Editor (eind 2013 delen voor groepen?)

Welk Probleem Zien Wij? 12 Het kleine percentage “auteurs” (tov heel het onderwijs) werkt over verschillende platforms en uitwisseling tussen deze platforms is bijna niet mogelijk. Dit maakt het “personaliseren” van de leerweg van de leerling technisch complex.

Wikiwijs Maken 13 Strategie: Wikiwijs als Content Hub Edurep Bronnen Eigen Bestanden Wikiwijs Maken Web (HTML5)PDFEpubELO (Scorm) Toetssystemen (NL-QTI) Plugins

INPUT 14 Doel is om het makkelijk te maken om materiaal vanuit Edurep te kunnen arrangeren door middel van Wikiwijs Maken. Verrijken van materiaal in Edurep (en dus ook inzicht in hoe jullie materiaal gebruikt wordt door het onderwijs) (Aanvullend metadateren van leermateriaal met Metaplus)Metaplus

Input 2: Plug-in Architectuur 15 Plugins gemaakt door leveranciers Maken het mogelijk om functionaliteiten te embedden Open specificatie (mail

Output 16 Web (PC, Mobiel,Tablet), Zonder identiteit! Ebook /PDF/Print ELO’s (Scorm), maar welke smaak? Toets Systemen (NL-QTI) Andere auteurs systemen?

Welke Standaarden 17 Import: NL-QTI 1.0 SCORM? ? Export: NL-QTI 1.0 EPUB SCORM

Zijn er vragen?

Discussie Is dit de juiste strategie voor Wikiwijs? Welke standaarden missen we? Gaan jullie dit gebruiken? Andere suggesties

Dank voor uw aandacht! Meer informatie: en Blijf ook op de hoogte van actuele ontwikkeling rondom Wikiwijs en het laatste nieuws via de Wikiwijs-nieuwsbrief of de sociale media:Wikiwijs-nieuwsbrief