Kanalen in Balans: Keuze, Gebruik en Sturing van Kanalen door Burgers Prof. Dr. J.A.G.M. van Dijk Universiteit Twente.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
STRATEGISCHE PLANNING
Workshop 6: Multichanneling
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Vraagsturing en marktwerking
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
CFES Stimulering en Sturing van Innovatie Willem Pieterson, PhD May 26th, 2009.
Hoe centraal staat de burger in uw gemeente? 1 Van het kastje naar de muur? Praktijkonderzoek naar kanaalsturing Overheid & ICT 2011 Willem Pieterson.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
: taakgericht & responsive Rein Zijlstra Wethouder, o.a. dienstverlening en ICT.
Wat is een communicatieplan?
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
Kanaalsturing in Tilburg (een begin). Vertrekpunten Burgerservicecode: –klant heeft keuzevrijheid Betaalbaarheid: –ieder kanaal leidt tot additionele.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Afkijken, nadoen, EGEMwijs E-government Hoeksche Waard november2004.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Multichannel Management Visie Werkpleinen
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Schitterende Organisaties®
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
UDEN geeft excellent Antwoord© met kanaalsturing door te Verbreden Professionaliseren Coördineren.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Kernprocessen van de Act methodiek
Onderzoek Mentorschap
Business Marketing Management
KCC4ALL.
Enterprise Document Management Fase
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
Doelen, doelgroepen en dienstverlening Een kijkje in de keuken van het gebruikersonderzoek Thea van der Geest, Nalini Kotamraju Jurjen Jansen, Joyce Karreman,
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
Nationale DenkTank 2014 De DataWijzer In één oogopslag zien wat apps en websites met je data doen.
Evenwicht in sturing.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
SeniorWeb helpt senioren digitaal bij te blijven Elisabeth Weinberger.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
PARTNER LOGO Digitaal pesten 1 Universiteit
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
‘Kanalen in Balans’ - multichannelmanagement bij overheidsorganisaties 
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
Alleen digitaal communiceren? Antoinette van Leeuwen & Sylvia Suvaal.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Klantgerichte publieke dienstverlening in Nederland
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Als de samenleving je laboratorium is
GRIP OP GROEI Resultaten 0-meting
Transcript van de presentatie:

Kanalen in Balans: Keuze, Gebruik en Sturing van Kanalen door Burgers Prof. Dr. J.A.G.M. van Dijk Universiteit Twente

Belang van Benchmarking en Onderzoek: Onderzoek 115 Gemeenten 2008 (26% response) Tweederde gemeenten heeft geen Multichannel management/strategie (MCM) Burgers hebben vrije kanaalkeuze: geen sturing bij 44% gemeenten In 51% van de gemeenten is niet één persoon/afdeling verantwoordelijk voor mcm Niveau klantkennis is laag 78% gebruikt webstatistieken 50% kent % burgers dat website bezoekt 10% kent % internetaansluitingen klanten 4% doet onderzoek naar digitale vaardigheden De beelden over de klant kloppen niet met de werkelijkheid zoals vastgesteld in onderzoek

Wat moet men weten voor een Multichannel Strategie/Management?

Kanaalkeuze: Echt Gebruik en Voorkeur

Kanaalkeuze: Verschil naar Opleiding

Kanaalkeuze: Verschil Uitvoerings-organisaties en Gemeenten

Kanaalkeuze: Motieven

Kanaalkeuze: Motieven per Kanaal

Kanaalkeuze .. Is een proces waarin verschillende factoren een rol spelen: Kanaalkenmerken (percepties; snelheid, gemak etc.) Taakkenmerken (complexiteit, ambiguïteit) Persoonlijke kenmerken (geslacht, leeftijd, opleiding, etc.) Situationele kenmerken (tijd, plaats, emoties, etc.) Al naar gelang de situatie kan de invloed van de verschillende factoren verschillen Dat maakt kanaalkeuze ‘lastig’ te begrijpen (en helemaal er iets mee doen)

Kanaalgedrag: wat kan de burger eigenlijk op digitale kanalen? Meting digitale vaardigheden Ned. Burgers 2007 op de UT. Indicatie voor Nederlandse bevolking. Alleen internetgebruikers (2/3e bevolking) 67% Operationele vaardigheden (‘knoppenkennis’): 80% voldoende  54% bevolking Formele vaardigheden (surfen en navigeren): 72% voldoende  48% bevolking Informatievaardigheden (zoeken, selecteren, evalueren 62% voldoende  42% bevolking Strategische vaardigheden (doel bereiken op internet): 25% voldoende  17% bevolking Significante verschillen naar opleiding en leeftijd: belangrijke verklarende factor voor kanaalgedrag

Multi-Channel onderzoek Grote verschillen in beelden over burger tussen overheid en burger zelf Welk kanaal is het meest persoonlijk voor de burger?

Multi-Channel onderzoek Grote verschillen in beelden over burger tussen overheid en burger zelf Via welk kanaal heeft de burger het snelst contact?

Kanaalsturing : is mogelijk: Zie IBG

Kanaalsturing: maar volgens welke Strategie? Nr Naam Betekenis 1 Parallel strategie Kanalen naast elkaar geplaatst. Burgers kunnen vrij kiezen (toegankelijkheid) Alle diensten beschikbaar op elk kanaal. 2 Vervangings-strategie Het ene kanaal vervangt het andere. Burgers willen het beste kanaal. Overheid wil het beste en goedkoopste kanaal. Praktijk: zoveel mogelijk vervangen door digitale kanalen

Kanaalsturing: maar volgens welke Strategie? Nr Naam Betekenis 3 Aanvullings- strategie Kanalen vullen elkaar aan: elk kanaal heeft zijn sterke en zwakke kanten. Overheid moet diensten aanbieden via het meest geschikte kanaal bij de betreffende dienst. 4 Integratie- strategie Kanalen worden niet langer los van elkaar gezien, maar geïntegreerd. Vrijwel alle diensten worden in alle kanalen aangeboden, maar de vraag wordt verleid om het beste/ goedkoopste kanaal te kiezen. Sturen op sterke en zwakke eigenschappen van kanalen. Kanalen met elkaar verbinden, bijvoorbeeld in klant contact centra.

Multi-channeling in the Organization Channels Front office applications Mid office Back office systems Client Contact Centre

Conclusies Onderzoek t.a.v. Evaluatie en Sturing Kanalen Kanaalevaluatie Kanaalsturing Elektronische kanalen scoren beter op Wachttijd Bereikbaarheid Traditionele kanalen vooral gewaardeerd om: Persoonlijk antwoord Duidelijkheid antwoord Volledigheid antwoord Klachten vooral over de dienstverlening, specifiek: Informatie/communicatie met klant Bejegening Marketinginstrumenten Meer promotie m.b.t. internetdiensten Verlaging prijs van de internetdiensten Verbetering aanbod internetdiensten Juridische instrumenten Lijken weinig succesvol Kanaalintegratie: Positief over één balie en één website Neutraal over één telefoonnummer Kanaalevaluatie: Voor de website geldt dat men deze niet persoonlijke genoeg en volledig vindt bij het antwoorden van vragen.

Multi-Channel Management: obstakels bij Gemeenten

Multi-Channel Multichannelstrategie buiten de Gemeenten Organisaties met een zeker volwassenheid op het gebied van MCM (bijv IBG) Zijn MCM nu aan het formaliseren als organisatieonderdeel Begonnen op een trial & error manier Werkten ongestructureerd, zonder een specifieke strategie (dat kon in de begintijd van het internet ook!) Motivatie, commitment en visie van vaak één persoon/afdeling zijn cruciaal voor succes

Conclusies Burger wil vaak wel, maar niet alles online Burger kán ook vaak niet online Kennis over burgers is laag en veronderstellingen kloppen vaak niet MCM focused sterk op techniek en diensten-kanalen, maar veel minder op organisatie, implementatie en klant En daar zitten de problemen, bijv: culturele aspecten, communicatie, organisatieverandering MCM begint met kennis en een goed plan