Zorgprogramma Leerstoornissen Herlaarhof Nieneke van den Bosch
Inhoud presentatie Algemene inleiding Wat is Herlaarhof? Werkwijze Herlaarhof Dyslexie NeuroPsychologische Behandeling
Wat is Herlaarhof? -Organogram Reinier van Arkelgroep Raad van Bestuur Divisiedirecteur KJP Herlaarhof Bureau Management Ondersteuning (BMO) 1e geneeskundige Vught Polikliniek Dagkliniek Dag- en nacht kliniek Logeerhuis Oss Polikliniek Veldhoven Polikliniek Dagkliniek Helmond Polikliniek De Zwengel Locatie Vught Locatie Veldhoven Cluster 4: REC Chiron
Wat is Herlaarhof?- Zorgprogramma’s Infant Autisme Spectrum Stoornissen (ASS) Emotionele stoornissen ADHD Licht Verstandelijk Gehandicapten (LVG) Leerstoornissen
Werkwijze Herlaarhof Aanmeldfase Telefonische aanmelding door ouders bij het Aanmeld- en Consultatieteam (073 6585444) Screening Toewijzing aan een zorgprogramma/team Plaatsing op wachtlijst Bij een aanmelding is een verwijzing door de (huis)arts of Bureau Jeugdzorg noodzakelijk (óók voor dyslexie of leerstoornis!)
Werkwijze Herlaarhof Onderzoeksfase Intake Diagnostiek, bestaande uit o.a. functieonderzoek, intelligentieonderzoek, didactisch onderzoek, taalonderzoek, persoonlijkheidsonderzoek, sociaal-emotioneel onderzoek, spelobservatie, kinderpsychiatrisch onderzoek Anamnese Opvragen gegevens bij school en andere betrokken instanties Contact met school Diagnostische bespreking in multidisciplinair team Adviesgesprek
Behandelaanbod Herlaarhof Ouderbegeleiding Systeemtherapie Onderwijsbegeleiding Individuele behandeling van het kind vaktherapie psychotherapie medicatie neuropsychologische behandeling
Dyslexie
Leren lezen - een nieuw proces perspectief = betekenis = perspectief betekenis b d q p vorm betekenis vorm = betekenis b B reeksen = betekenis reeksen betekenis moord droom
Dyslexie-definitie Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau. Definitie Stichting Dyslexie Nederland Versie 2004
Dyslexie 3.6% - 5 % van de Nederlandse populatie (Blomert, 2002; 2004) Lichte voorkeur mannen vs vrouwen (3 : 2) Meest voorkomende leerstoornis Belangrijkste oorzaak van doublures (en drop outs) op school Levenslang aanwezig Genetische component
Operationalisering Ernst van de achterstand Hardnekkigheid Problemen met automatisering
Neuropsychiatrisch syndroom Hoofdsymptoom: Problemen met technisch lezen en/of spellen Belangrijke nevensymptomen: Vertraagde spraakaanvang Woordvindingsproblemen Zwak verbaal geheugen en concentratie Automatiseringsproblemen Moeite met leren van namen, kleuren, liedjes ed Moeite met temporele ordening Auditieve informatieverwerking gaat moeizamer Vertraagde emotionele ontwikkeling Gedragsproblemen: externaliserend en internaliserend Dús: ook een aanpak gericht op méér dan lezen alleen!
Niveaus van ernst REMEDIËRING DOOR LEERKRACHT; R.T.; LOGOPEDIST GESPECIALISEERDE BEHANDELING BIJ COMPLEXE LEERSTOORNISSEN DOOR MULTIDISCIPLINAIR TEAM GESPECIALISEERDE BEHANDELING BIJ ENKELVOUDIGE LEERSTOORNISSEN DOOR GECERTIFICEERDE ORTHOPEDAGOOG OF PSYCHOLOOG REMEDIËRING DOOR LEERKRACHT; R.T.; LOGOPEDIST
Dyslexie Diagnosen onderzoek leesstoornissen 1991 – jan. 2007
NPB
NPB = NeuroPsychologische behandeling Doel van het instrument: Bevorderen van de automatisering van woordidentificatie bij kinderen met leesproblemen/dyslexie. Stimulering van het zelfwaardering Bevorderen van de motivatie Besef en acceptatie van sterke en zwakke kanten. Beschrijving training: Het trainingsprogramma is gebaseerd op de Balanstheorie van prof. Bakker Een trainingssessie: 45 minuten 1x per week Verschillende soorten oefeningen
Balanstheorie LH RH Balanstheorie De linkerhemisfeer gespecialiseerd in talige processen (geautomatiseerde taalervaring) De rechterhemisfeer gespecialiseerd in het decoderen van de lettertekens (visueel-ruimtelijke processen) Balanstheorie
2 typen dyslexie P-type (perceptueel type) Trage, maar nauwkeurige lezers (spellende lezers) Zijn vaak visueel-ruimtelijk sterk Inzet behandeling op linkerhemisfeer (tempo) L-type (linguaal type) Snelle, maar onnauwkeurige lezers (radende lezers) Zijn vaak talig sterk Inzet behandeling op rechterhemisfeer (nauwkeurigheid)
Máár: Er zijn kinderen bij wie het aanvankelijk lezen niet op gang komt Er zijn mengvormen Dús: elk kind is anders en krijgt een specifiek op hem of haar afgestemde behandeling
NPB Hemisfeerstimulerende oefeningen Visueel (Hemstim) Tactiel (tastkast) Hemisfeer alluderende oefeningen Letters flitsen Wisselrijtjes Boekje Spelletjes/oefeningen
Links http://www.rvagroep.nl http://www.herlaarhof.nl http://www.balansdigitaal.nl http://dyslexie.pagina.nl http//www.dyslexie.nl http://www.dyslexieweb.nl/ http://dyscalculie.pagina.nl http://www.nld.be http://www.makkelijklezenplein.nl
Vragen?