Zorgprogramma Leerstoornissen Herlaarhof

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WELKOM Dyslexie diagnostiek en behandeling in de Zorg
Advertisements

Radboud Universiteit Nijmegen
De actualiteit in de GGZ-NL
Dyslexie ‘leren omgaan met …………………..’
Informatieavond Leerlingenzorg.
Zeer Intensieve Behandeling
Technisch lezen en spellen
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Vergoedingsregeling voor diagnostiek en behandeling van dyslexie
Namen van de Abers die de presentatie geven.
Video-observatie in het kader van integrale zorg
Gedragsproblemen
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Dyscalculie.
TOTALE COMMUNICATIE.
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Diagnostiek van angst en gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking Drs. A.C. Pruijssers.
De ondersteuning van Connect lezen
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
Taal- en spraaktechnologie voor mensen met een leesbeperking
WELKOM Dyslexie diagnostiek en behandeling in de Zorg
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Plasklas.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Vergoedingsregeling dyslexie
Het onderwijs op de speciale basisschool
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Zorg voor kinderen en jongeren met problemen op school Handboek Jeugdzorg.
Valerie Bommers Jill Vannieuwenhuyse
Syndroom van Gilles de la Tourette in de DSM-IV
Van spellend lezen naar directe woordherkenning
Diseasemanagement programma psychotische stoornissen 12 april 2011 Vera van Stiphout.
Aangeboren gehoorverlies en ontwikkeling
DCD Developmental Coordination Disorder
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
ADHD Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Rekenproblemen en Dyscalculie
Welkom bij super ADHD-er!
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Ik heb iets van autisme of zo
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
AVG/Down poli 18+ AVG poli Idris 18-
Dyslexie op het Sondervick
Dienst Expertise en Ondersteuning Candea College (EOC)
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Dyslexie op de Rientjes Mavo
Ontwikkeling van het basisschoolkind
Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen
College 1; lezen. Sheets: Kamer: ML
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 6
Welkom. Geschiedenis  De oorsprong lag in het werk van de zusters Dominicanessen van Bethanië  Père Lataste was de stichter van deze orde voor vrouwen.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Dyslexie en comorbiditeit (dubbeldiagnose) Door Corry Broek n.a.v. de conferentie Lexima 2012.
Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.
© Karakter |pagina 1 Karakter Categoraal ziekenhuis voor kinder-en jeugdpsychiatrie Mw.dr.Bertine Lahuis, Kinder- en jeugdpsychiater Voorzitter raad van.
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Presentatie DCD Ida Brouwer & Daniëlle Buis.
24 uurs diagnostiek, een specialisme! 16 juni 2016 Sandra Baggen,
Maatschappelijke zorg 2
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
Transcript van de presentatie:

Zorgprogramma Leerstoornissen Herlaarhof Nieneke van den Bosch

Inhoud presentatie Algemene inleiding Wat is Herlaarhof? Werkwijze Herlaarhof Dyslexie NeuroPsychologische Behandeling

Wat is Herlaarhof? -Organogram Reinier van Arkelgroep Raad van Bestuur Divisiedirecteur KJP Herlaarhof Bureau Management Ondersteuning (BMO) 1e geneeskundige Vught Polikliniek Dagkliniek Dag- en nacht kliniek Logeerhuis Oss Polikliniek Veldhoven Polikliniek Dagkliniek Helmond Polikliniek De Zwengel Locatie Vught Locatie Veldhoven Cluster 4: REC Chiron

Wat is Herlaarhof?- Zorgprogramma’s Infant Autisme Spectrum Stoornissen (ASS) Emotionele stoornissen ADHD Licht Verstandelijk Gehandicapten (LVG) Leerstoornissen

Werkwijze Herlaarhof Aanmeldfase Telefonische aanmelding door ouders bij het Aanmeld- en Consultatieteam (073 6585444) Screening Toewijzing aan een zorgprogramma/team Plaatsing op wachtlijst Bij een aanmelding is een verwijzing door de (huis)arts of Bureau Jeugdzorg noodzakelijk (óók voor dyslexie of leerstoornis!)

Werkwijze Herlaarhof Onderzoeksfase Intake Diagnostiek, bestaande uit o.a. functieonderzoek, intelligentieonderzoek, didactisch onderzoek, taalonderzoek, persoonlijkheidsonderzoek, sociaal-emotioneel onderzoek, spelobservatie, kinderpsychiatrisch onderzoek Anamnese Opvragen gegevens bij school en andere betrokken instanties Contact met school Diagnostische bespreking in multidisciplinair team Adviesgesprek

Behandelaanbod Herlaarhof Ouderbegeleiding Systeemtherapie Onderwijsbegeleiding Individuele behandeling van het kind vaktherapie psychotherapie medicatie neuropsychologische behandeling

Dyslexie

Leren lezen - een nieuw proces  perspectief = betekenis = perspectief  betekenis b d q p  vorm  betekenis  vorm = betekenis b B  reeksen = betekenis  reeksen  betekenis moord droom

Dyslexie-definitie Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau. Definitie Stichting Dyslexie Nederland Versie 2004

Dyslexie 3.6% - 5 % van de Nederlandse populatie (Blomert, 2002; 2004) Lichte voorkeur mannen vs vrouwen (3 : 2) Meest voorkomende leerstoornis Belangrijkste oorzaak van doublures (en drop outs) op school Levenslang aanwezig Genetische component

Operationalisering Ernst van de achterstand Hardnekkigheid Problemen met automatisering

Neuropsychiatrisch syndroom Hoofdsymptoom: Problemen met technisch lezen en/of spellen Belangrijke nevensymptomen: Vertraagde spraakaanvang Woordvindingsproblemen Zwak verbaal geheugen en concentratie Automatiseringsproblemen Moeite met leren van namen, kleuren, liedjes ed Moeite met temporele ordening Auditieve informatieverwerking gaat moeizamer Vertraagde emotionele ontwikkeling Gedragsproblemen: externaliserend en internaliserend Dús: ook een aanpak gericht op méér dan lezen alleen!

Niveaus van ernst REMEDIËRING DOOR LEERKRACHT; R.T.; LOGOPEDIST GESPECIALISEERDE BEHANDELING BIJ COMPLEXE LEERSTOORNISSEN DOOR MULTIDISCIPLINAIR TEAM GESPECIALISEERDE BEHANDELING BIJ ENKELVOUDIGE LEERSTOORNISSEN DOOR GECERTIFICEERDE ORTHOPEDAGOOG OF PSYCHOLOOG REMEDIËRING DOOR LEERKRACHT; R.T.; LOGOPEDIST

Dyslexie Diagnosen onderzoek leesstoornissen 1991 – jan. 2007

NPB

NPB = NeuroPsychologische behandeling Doel van het instrument: Bevorderen van de automatisering van woordidentificatie bij kinderen met leesproblemen/dyslexie. Stimulering van het zelfwaardering Bevorderen van de motivatie Besef en acceptatie van sterke en zwakke kanten. Beschrijving training: Het trainingsprogramma is gebaseerd op de Balanstheorie van prof. Bakker Een trainingssessie: 45 minuten 1x per week Verschillende soorten oefeningen

Balanstheorie LH RH Balanstheorie De linkerhemisfeer gespecialiseerd in talige processen (geautomatiseerde taalervaring) De rechterhemisfeer gespecialiseerd in het decoderen van de lettertekens (visueel-ruimtelijke processen) Balanstheorie

2 typen dyslexie P-type (perceptueel type) Trage, maar nauwkeurige lezers (spellende lezers) Zijn vaak visueel-ruimtelijk sterk Inzet behandeling op linkerhemisfeer (tempo) L-type (linguaal type) Snelle, maar onnauwkeurige lezers (radende lezers) Zijn vaak talig sterk Inzet behandeling op rechterhemisfeer (nauwkeurigheid)

Máár: Er zijn kinderen bij wie het aanvankelijk lezen niet op gang komt Er zijn mengvormen Dús: elk kind is anders en krijgt een specifiek op hem of haar afgestemde behandeling

NPB Hemisfeerstimulerende oefeningen Visueel (Hemstim) Tactiel (tastkast) Hemisfeer alluderende oefeningen Letters flitsen Wisselrijtjes Boekje Spelletjes/oefeningen

Links http://www.rvagroep.nl http://www.herlaarhof.nl http://www.balansdigitaal.nl http://dyslexie.pagina.nl http//www.dyslexie.nl http://www.dyslexieweb.nl/ http://dyscalculie.pagina.nl http://www.nld.be http://www.makkelijklezenplein.nl

Vragen?