Integrale toetsing bij Mondzorgkunde HANovatiethemadag 6 november 2009 Hilde Cuppen Marianne Roes Maria Schamp
Inhoud Achtergrond van het performance assessment Globale opzet Het performance assessment in de praktijk Voorbereiding studenten en scholing assessoren Vragen en discussie
Opleiding Mondzorgkunde 4-jarige bacheloropleiding (voltijd) tot mondhygiënist Jaarlijkse instroom: 70 studenten (numerus fixus) Toelaatbaar met MBO-4, HAVO, VWO (géén profiel-eisen) Heterogene instroom
Oriëntatie en selectie in de propedeuse Zicht geven/krijgen op geschiktheid voor het beroep en de opleiding Vanaf begin opleiding werken aan beroepstaken Vóór 1 februari een signaal afgeven Eind 1e semester een overall assessment voor de centrale beroepstaak
Centrale beroepstaak Werken met en voor cliënten (behandelen van patiënten): Hoofdcompetenties: Diagnosticeren Interveniëren Achtergrondcompetenties: Werken aan kwaliteit Bevorderen eigen deskundigheid
Probleemoplossingscyclus (POC) centraal Diagnosticeren 1. Waarnemen 2. Herkennen 3. Probleemstelling 4. Strategie 5. Begroting Interveniëren 6. Behandelplan voorleggen aan patiënt 7. Uitvoeren behandelplan 8. Evalueren uitvoering behandelplan
OWE Waarnemen en herkennen Periode 1: Waarnemen Tutorgroep: Waarnemen patiënt en invullen gegevens in waarnemingsmodel Skills onderwijs: Intra- en extra-oraal, spiegel en sonde, status praesens, weefselstatus Hoorcolleges basisvakken: Anatomie enTandanatomie Fysiologie Histologie
OWE Waarnemen en herkennen Periode 2: Herkennen Tutorgroep: Processen in de mond Skills onderwijs: curette, scaler, sonicflex Hoorcolleges basisvakken: Fysiologie Fysiologische chemie Microbiologie Voeding Algemene pathologie Cariologie Parodontologie
Overall assessment eind 1e semester ST Waarnemen en herkennen (22,5 studiepunten, niveau 1): De student is in staat om: aan de hand van de waarneming van de patiëntsituatie gegevens te verzamelen als basis voor een diagnose (diagnosticeren) aan de hand van de diagnose een deel van een behandelplan op te stellen en uit te voeren (op fantoom) (interveniëren)
ST Waarnemen en herkennen Performance assessment: Diagnosticeren Interveniëren Toetsen basisvakken Knock-out criteria: Instrumenteel-technische vaardigheden Basiskennis Transfer basiskennis
Het performance assessment Diagnosticeren: Waarnemingsmodel invullen a.d.h.v. gezichts- en X-foto’s Verantwoording twee assessoren Assessoren stellen vragen (transfer kennis, inzicht en toepassing) Uitreiken ingevuld waarnemingsmodel Studenten vullen preventieve gedeelte van het behandelplan in en gaan dit verantwoorden in de kliniek overgang naar interveniëren
Het performance assessment Interveniëren: Verantwoorden van de keuzes bij het preventieve gedeelte aan docenten (basiskennis bijv. plaquegerelateerde processen) Instrumentele vaardigheden tonen op fantoom Assessoren stellen vragen betreffende instrumentarium (transfer basiskennis, inzicht en toepassingsniveau) inzicht in het handelen
Organisatie performance assessment Elk assessment duurt 2 uur 2 afnamen per dagdeel 2 assessoren per student Feedback per competentie Per competentie cijfer bepalen a.d.h.v. ontwikkelde cesuurformulieren
Ontwikkeling performance assessment Gestart vanuit doelstelling 1e semester, ruwe opzet draaiboek en beoordelingscriteria Uitspelen tijdens assessorentraining aan de hand van casus uit onderwijs Training gebruikt om zicht te krijgen op gewenste rol assessor en aanscherpen van draaiboek en beoordelingscriteria
Vragen/discussie Hoe omgaan met (faal)angst bij het performance assessment? Momentopname van competent handelen versus kijken naar voorafgaande competentieontwikkeling i.r.t. selectie