Integrale toetsing bij Mondzorgkunde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Intercollegiale communicatietraining met behulp van de Dynamische Patiënt Simulator ® Roel Sijstermans AMC-UvA.
INDELING OUDERAVOND  Welkom - directeur bovenbouw  Organisatie Bovenbouw – teamleider  De rol van het decanaat – teamleider  Gelegenheid tot het stellen.
Supply chain engineering:
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
Ontwerpprojecten In de praktijk
Kennismaking met de opleiding Doktersassistent (DA) Nipa / Roc Asa
Scouting 2010 Trainingen 2.0. Disclaimer Wij weten (nog) niet alles Wij baseren ons op de informatie van het projectteam van Scouting Nederland Wij zijn.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Informatieavond vervolgkeuze Havo/Vwo Dinsdag 1 oktober 2013.
Toelating tot Geneeskunde in Nijmegen
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Bachelor verpleegkunde
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Presentatie MBO Raad Achterban V&V 22 april 2010
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Jos van Hijfte 8 November 2007
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Welkom Eindexamenjaar en keuzes maken. Begeleiding bij het kiezen: Mentor en decaan werken nauw samen Mentor: meer de procesmatige kant……. Hoe staat het.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Workshop “Beoordelen”
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Studiekeuzes van uw kind
De kubus van CSPE succesfactoren!
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Onderwijs in Nederland
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
WELKOM Ouders 5 HAVO & 6 Atheneum.. Studiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Verpleegkundig redeneren
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Studieloopbaanbegeleiding
WELKOM Ouders 5 HAVO & 6 Atheneum..
Eindexamen gehaald en dan?
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Hoger Onderwijs Oriëntatie op studie en beroep
WELKOM Ouders 5 Atheneum..
Welkom Gym 5 en ouders! Programma vanavond Profielwerkstuk (PWS)
Ouders / Verzorgers leerlingen 4HTL.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Sieberdam/ROCS & KODOS
Competentie gericht onderwijs
WELKOM OP DE OUDERAVOND HAVO 4 maandag 17 september 2018
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Oriëntatie op Studie en Beroep examenjaar
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Oriëntatie op Studie en BEROep 17 september 2018
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Oriëntatie op Studie en Beroep examenjaar
Oriëntatie op Studie en BEROep 17 september 2019
Welkom op de voorlichtingsavond van klas 5 vwo.
Transcript van de presentatie:

Integrale toetsing bij Mondzorgkunde HANovatiethemadag 6 november 2009 Hilde Cuppen Marianne Roes Maria Schamp

Inhoud Achtergrond van het performance assessment Globale opzet Het performance assessment in de praktijk Voorbereiding studenten en scholing assessoren Vragen en discussie

Opleiding Mondzorgkunde 4-jarige bacheloropleiding (voltijd) tot mondhygiënist Jaarlijkse instroom: 70 studenten (numerus fixus) Toelaatbaar met MBO-4, HAVO, VWO (géén profiel-eisen) Heterogene instroom

Oriëntatie en selectie in de propedeuse Zicht geven/krijgen op geschiktheid voor het beroep en de opleiding Vanaf begin opleiding werken aan beroepstaken Vóór 1 februari een signaal afgeven Eind 1e semester een overall assessment voor de centrale beroepstaak

Centrale beroepstaak Werken met en voor cliënten (behandelen van patiënten): Hoofdcompetenties: Diagnosticeren Interveniëren Achtergrondcompetenties: Werken aan kwaliteit Bevorderen eigen deskundigheid

Probleemoplossingscyclus (POC) centraal Diagnosticeren 1. Waarnemen 2. Herkennen 3. Probleemstelling 4. Strategie 5. Begroting Interveniëren 6. Behandelplan voorleggen aan patiënt 7. Uitvoeren behandelplan 8. Evalueren uitvoering behandelplan

OWE Waarnemen en herkennen Periode 1: Waarnemen Tutorgroep: Waarnemen patiënt en invullen gegevens in waarnemingsmodel Skills onderwijs: Intra- en extra-oraal, spiegel en sonde, status praesens, weefselstatus Hoorcolleges basisvakken: Anatomie enTandanatomie Fysiologie Histologie

OWE Waarnemen en herkennen Periode 2: Herkennen Tutorgroep: Processen in de mond Skills onderwijs: curette, scaler, sonicflex Hoorcolleges basisvakken: Fysiologie Fysiologische chemie Microbiologie Voeding Algemene pathologie Cariologie Parodontologie

Overall assessment eind 1e semester ST Waarnemen en herkennen (22,5 studiepunten, niveau 1): De student is in staat om: aan de hand van de waarneming van de patiëntsituatie gegevens te verzamelen als basis voor een diagnose (diagnosticeren) aan de hand van de diagnose een deel van een behandelplan op te stellen en uit te voeren (op fantoom) (interveniëren)

ST Waarnemen en herkennen Performance assessment: Diagnosticeren Interveniëren Toetsen basisvakken Knock-out criteria: Instrumenteel-technische vaardigheden Basiskennis Transfer basiskennis

Het performance assessment Diagnosticeren: Waarnemingsmodel invullen a.d.h.v. gezichts- en X-foto’s Verantwoording twee assessoren Assessoren stellen vragen (transfer kennis, inzicht en toepassing) Uitreiken ingevuld waarnemingsmodel Studenten vullen preventieve gedeelte van het behandelplan in en gaan dit verantwoorden in de kliniek overgang naar interveniëren

Het performance assessment Interveniëren: Verantwoorden van de keuzes bij het preventieve gedeelte aan docenten (basiskennis bijv. plaquegerelateerde processen) Instrumentele vaardigheden tonen op fantoom Assessoren stellen vragen betreffende instrumentarium (transfer basiskennis, inzicht en toepassingsniveau) inzicht in het handelen

Organisatie performance assessment Elk assessment duurt 2 uur 2 afnamen per dagdeel 2 assessoren per student Feedback per competentie Per competentie cijfer bepalen a.d.h.v. ontwikkelde cesuurformulieren

Ontwikkeling performance assessment Gestart vanuit doelstelling 1e semester, ruwe opzet draaiboek en beoordelingscriteria Uitspelen tijdens assessorentraining aan de hand van casus uit onderwijs Training gebruikt om zicht te krijgen op gewenste rol assessor en aanscherpen van draaiboek en beoordelingscriteria

Vragen/discussie Hoe omgaan met (faal)angst bij het performance assessment? Momentopname van competent handelen versus kijken naar voorafgaande competentieontwikkeling i.r.t. selectie