E-business Organisatorische verwonderpunten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in de retailmarkt
Advertisements


H3 Wat doe je met je geld Onderscheid tussen verschillende soorten uitgaven, om een goede begroting te kunnen maken Verschillende vormen van sparen en.
The customer centric software company
Wat is strategisch leren?
Golfbeweging in de maatschappij
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
De zin en onzin van escrow
Informatiebijeenkomst 20 november 2013 Gorredijk Energieneutraal 2020 Programma Opening Zelf groene stroom opwekken Voordelig energie.
Business mapping Business model canvas.
René / #knab Knab, Fit for the Future René / #knab.
9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
Welkom Workshop e-commerce HBAG bloemen & planten Marcel Rutten
Marketingmanagement in een Europese KMO
Samenwerking Bankverzekeren
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De business discussie: strategie en ICT
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
De organisatie-discussie: organiseren en ICT
De business discussie: E-business
Gerjan, Marijke, Boris, Sam en Mathein
Innoveren met … duurzaam ondernemen. Inleidend verhaal bij titel dia Vandaag proeverij duurzaam innoveren. Wat aan bod komt is een selectie van alle soorten.
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
HoekscheWaardDuurzaam
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Business Marketing Management
INFORMATIE PROMOTIE CONTACT AANPASSING ONDERHANDELEN
In het jaar 2007 kon je dit kopen voor €100: In het jaar 2012 kon je dit kopen voor €100: Koopkracht = Het geld wordt minder waard.
Een Nieuwe Economie ….? Prof.dr. Maarten Janssen (Erasmus Universiteit) 30 maart 2001.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Agenda Inkoopprofessionalisering
Herhaling Examenstof M&O
Logistiek management: begrippen en principes
Inflatiepiek in 2001: BTW verhoging Bron: CBS, statline.cbs.nl.
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van GAC Business Solutions
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met geïntegeerde.
Advanced Business Information Solutions
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Wat moet je leren: Heel hoofdstuk 3, behalve paragraaf 5
Breedband in het OV: architectuur 11 Mei 2005 GVB, Amsterdam.
VNO NCW Rotterdam i.s.m Werkgevers Drechtsteden Prof.Dr.ir.Jos Vermunt Hoogleraar Distributielogistiek Universiteit van Tilburg Netwerk denken.
Samen met Schuttevaer Omzet scoren met Google Welkom op de workshop Koersen op uw doelgroep!
Hoofdstuk 2 Strategy and Models for the Virtual World Jelmer Lavèn
Onsight Managed Security Services
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Get 5 Get Rich Get 5 Rich. © 2001 Goovaerts & Menick Wat Zou u Doen of Kopen Als u Zoveel Geld Zou Hebben en Niet Op De Prijzen Zou Hoeven Letten?
(Naam bedrijf & logo) Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
Hoofdstuk 2.
1 © Wassenaar, 18 februari 2015.
H6 – Business-to-businessmarkten
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Inhoud Ontstaan en Geschiedenis van SAP SAP anno 2002 / 2003 SAP in België en Luxemburg SAP Wereldwijd Producten Opbouw SAP Evolutie Omzet, Winst en Personeelsbestand.
Introductie Allors Applications. Modules Personen en Organisaties Product/voorraad beheer Ordermanagement Transport Werkopdrachten Facturering Financiële.
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Hoofdstuk 5 - Distributie naar klanten
HET ASSURANTIEKANTOOR VAN DE TOEKOMST
In het verleden moesten ondernemingen een afweging maken tussen de omvang en de reikwijdte van hun informatie. Internet en universele standaarden voor.
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Hoofdstuk 6 Gezocht: leuke, betrouwbare klanten
Transcript van de presentatie:

E-business Organisatorische verwonderpunten © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit E-business Organisatorische verwonderpunten Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult / Vrije Universiteit, Amsterdam

De klant aan de knoppen Het tijdperk van het ‘keuzebord’ © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit Het tijdperk van het ‘keuzebord’ de klant produceert mee: ‘product taker’ => ‘product maker’ klantgedrag als basis voor marketing wie het keuzebord bezit, bestuurt de klantrelatie werkt als magneet voor (andere) leveranciers wie bezit het keuzebord? individuele producent consortium van bestaande producenten nieuwe intermediair Bron: Slywotzky, HBR, Jan. 2000

Zweeds/Engels initiatief: * noem het product dat u graag wilt kopen; * zij zoeken goedkoopste aanbieding; * u kunt binnen bepaalde periode intekenen

Zoekt het beste bod Ondoorzichtigheid airline prijzen: 4% van de US-markt Ook succesvol met andere producten? (brandstof, kruidenierswaren)

Wehkamp: de beste website van Nederland (BiZZ, 1999)

aanbieders bieden op gevraagd artikel Reverse auction: aanbieders bieden op gevraagd artikel

Online trading (VS): 1999: 37% 2000: 50% Forrester: in 2003 * 20 mln. Internet accounts (VS) * 75% v/d Internet brokers failliet of overgenomen Online trading (VS): 1999: 37% 2000: 50% (US Bancorp.)

Smart pricing individueel prijsaanbod © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit individueel prijsaanbod levert beter inzicht in dynamiek van de vraag voorkomt merk-erosie door openbare prijsverlaging ontkoppeling van (fysiek) product en prijs vereist goed inzicht in opbouw prijsstructuur houdt rekening met toekomstige klantwaarde maakt kosten/prijsstructuren doorzichtig voor klant? Antwoord: verschillende productversies (versioning) additionele diensten Bron: interview met Jay Walker, Priceline.com HBR, Jan. 2000

* Security-utility (75% marktaandeel) * levert TTP-services * >400.000 website certificaten * sublicenties o.a. KPN, Roccade * omzet $154 mln (III/2000), nettowinst 12 mln.

Trusted Third Parties © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit Initiatiefnemers: 8 grote banken, w.o. Citygroup, Deutsche bank, ABN AMRO Inmiddels > 25 banken aangesloten

Nieuwe distributiekanalen * 7.4 mln. Internet accounts * marktaandeel 21% * omzet 2000: $ 5.8 mrd. (+ 47%) * 81% omzet online * online kosten = 20% * offline * opende 23 nieuwe kantoren (2000)

groeiende retailsites zijn MediaMetrix, wk.49, 2000: 8 van de top 10 snelst groeiende retailsites zijn traditionele merken Heeft ‘clicks and mortar’ de toekomst?

Alex portefeuilleoverzicht

Eisen aan e-logistiek Sturing door klant Bestellingsopties: © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit Sturing door klant Bestellingsopties: product beschikbaarheid periode van levering kosten incl. transport Order status: tracing & tracking alertering Productteruggave

Optimalisering distributie Eisen aan e-logistiek © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit Optimalisering distributie Vraagvoorspelling: geen backorders Orders bundelen: (re)packaging Personaliseren: bv. cadeaus Maatwerk-aflevering wereldwijd opties voor klant: plaats: thuis, werk, winkel op de hoek tijdstip Dé succesfactor: fulfillment (f-commerce)

23 financiële instellingen Algemeen Dagblad 22/08/00 23 financiële instellingen

* tracking: after sales service * 55% van de e-business shipping

* 57 marktplaatsen * omzet 2e kwartaal 2000: $54 mln.

GM brengt inkoop naar website CommerceOne (2e kwartaal 2000): * doel: eind 2001 alle inkoop via website (omvang $ 87 mrd.) * 30.000 leveranciers

Covisint: GM, Ford en DaimlerChrysler (+ later Renault, Nissan) bundelen hun inkoopmacht: houdbaar???

* Portaal Voedingsmiddelenindustrie: Unilever/Bestfoods, Procter&Gamble, Heineken, CocaCola, SaraLee… * ca. 50 ondernemingen, 40% wereldproductie * investering f. 500 mln. * geen beursbedrijf maar een coöperatie * geen gebundelde inkoop

Portaal Financiële diensten: * rekeningen, effectenhandel, kaarten: ABN AMRO * hypotheken, lenen, sparen, verzekering: ook derden * eerst NL, B, D. later: Europa * 50/50, onafhankelijk management * 150 - 200 Euro in 2 jaar

Nieuwe samenwerkingspatronen © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit Horizontale herkoppeling Van doe-het-zelver naar organisatie- netwerk Verticale loskoppeling onder- neming leverancier e-business partner distributeur intermediair navigator aggregator klant

Het nieuwe business model © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit klant navigator intermediair aggregator Product- innovator onderneming Klantrelatie- manager e-business partner distributeur Infrastructuur- manager Keten- regisseur navigator leverancier Wat is ‘de onderneming’ ? aggregator

Transactiekosten-visie op organiseren © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit Doel: productie- en coördinatiekosten minimaal zoeken onderhandeling naleving onderhoud Resources * verwerven * onderhouden * managen markt hiërarchie Afhankelijk van: - specificiteit productiemiddelen - schaal en frequentie - onzekerheid Transactiekosten en informatie(technologie) ? Bron: Williamson

Virtuele organisaties en coördinatiekosten © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit Optimaliseren van het aantal partners Reductie coördinatie- kosten door internet Kosten voor de onderneming Kosten voor de onderneming Coördinatie- kosten Kosten niet- optimale fit* Optimaal aantal business partners Optimaal aantal business partners 0 2 4 6 8 0 2 4 6 8 * bv. productmix, competenties Bron: Bakos, Brynjolfsson

www.oosterhaven.nl arno@oosterhaven.nl Meer informatie? © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Rijnconsult /Vrije Universiteit E-business voor gevestigde ondernemingen Hoe bedrijven zich opmaken voor de nieuwe economie Uitgever: Van Gorcum / Stichting Management Studies ISBN 90 232 36610, december 2000, fl. 55,- www.oosterhaven.nl arno@oosterhaven.nl