Hét uitgangspunt voor een evenwichtige dialoog met uw bankier
INLEIDING Basel II akkoorden van de Europese Unie: inhoud en verplichtingen voor de banksector in België Gevolgen voor de KMO sector in België
DOELSTELLINGEN Mogelijk onbegrip en geschokt vertrouwen omzetten in een waardevolle relatie met de bankier In kaart brengen van hoe de banken de business en risicomanagement technieken beoordelen van KMO’s Bewustwording van wat banken beschouwen als goed “Corporate Governance” in KMO’s Begeleiding bij informatieverstrekking aan de banken teneinde het risicoprofiel van de KMO regelmatig te actualiseren Aandeelhouderswaarde creëren als gevolg van een optimalisering van de relaties tussen de KMO en zijn bankier
KNELPUNTEN Banken onthullen hun interne beoordeling van de kredietwaardigheid van KMO’s niet Beoordelingscriteria verschillen van bank tot bank Er bestaat nog geen algemeen aanvaarde standaard benchmark voor KMO-risicobeheer
AANPAK VAN HET TEAM “BANKDIAGNOSE” FASE 1 Analyse van krediet- en waarborgsituatie Opmaak van een algemene financiële doorlichting Als blijkt dat er zich geen opportuniteit voordoet tot optimalisering van de bancaire situatie en/of relatie, neemt de opdracht van bankdiagnose hier een einde
AANPAK VAN HET TEAM “BANKDIAGNOSE” FASE 2 Mochten de door de bank gehanteerde rentetarieven en waarborgen niet in overeenstemming zijn met het risicoprofiel van de KMO, stelt “Bankdiagnose” voor om in dialoog te treden met de bankier Doel: bekomen nieuwe voorwaarden en een meer evenwichtige bankrelatie
AANPAK VAN HET TEAM “BANKDIAGNOSE” FASE 1: inhoud Inzicht in hoe de bank de KMO beoordeelt Beoordeling van de door de bank gewaardeerde waarborgen Financiële ratio-analyse en samenvatting SWOT Toetsing kredietlijnen aan de korte- en lange termijn kredietbehoeften
AANPAK VAN HET TEAM “BANKDIAGNOSE” FASE 1: inhoud Gesprek met de bankier (optioneel) Rating m.b.t. door de bank gehanteerde risicoprofiel wordt vergeleken met de resultaten van onze analyse Algemene conclusie
AANPAK VAN HET TEAM “BANKDIAGNOSE” FASE 2: inhoud Onderhandelen met de bank over nieuwe voorwaarden Aanpassingen aan de bestaande informatie-overdracht naar de bank Mogelijke verruiming van competenties in de raad van bestuur Begeleiden van de CFO in opmaak van specifieke boordtabellen Indien vertrouwenscrisis, opstart van een bemiddelingsrol
CONTACT Contactpersonen: Roel Van Hollebeke, Manager Bankdiagnose (0478/ ) Philippe Meneve, Manager Bankdiagnose (0475/ )