Hét uitgangspunt voor een evenwichtige dialoog met uw bankier

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Infrastructuurvereisten FAVV Quality Days 28/04/2011
Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat.
10 tips voor een gouden start Groeitips
The CAF Procedure voor externe feedback
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
Techniek en Twente (W&T) een vakoverstijgend project
Kredietcrisis, in woelige wateren toch koersvast! Hoe manage ik mijn bank? Ton van Hulst (Buitenhek) Management & Consultancy Utrecht,, 26 maart 2009.
COMPLIANCE THE CORPORATE MELTDOWN?
Homcom Vergadering
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Inleiding SBR, doelstelling en verplichtstelling SBR SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
OR-platform 15 november.
Interne omzetcijfers Paul van Schooten.
Exit-onderzoek. 1. Waarom? Verlies van competentie uit entiteit –Toekomstig vrijwillig vertrek opvangen –Twee kernvragen: wie en waarom? Let op: ligt.
Administratieve Organisatie Theorie en praktijk
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu Werksessie Veehouderijen| 27 maart Monitoringstool 2. Actualiseren in de praktijk.
Comtell B.V. Welkom Inleiding
Raad van Advies Een woordje uitleg….
6 februari 2007 SPK HOE BEPAAL JE DE WAARDE VAN EEN ONDERNEMING?
Unie van Zelfstandige Ondernemers Dossier betalingsachterstanden Persontmoeting
Inspiratie-avond UNIZO Provincie Vlaams-Brabant en Brussel Brussel August 6, 2014 © Unizo.
Acquisitie.
Hoofdstuk 5 Relatie ao/ic (biv) en logistiek
CRM Laura Nunes Carvalho, Jonathan Mathyssen, Jens Van den Driessche en Ruben Junius.
Aanpak door Justitie Toelichting werkmethode / onderzoek
Juridische aspecten van invaren in nieuwe pensioencontract
SBR: een toekomstvaste aanpak De kern van SBR: inrichten rapportageketen  de Nederlandse Taxonomie (het woordenboek)  XBRL (de gestandaardiseerde.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Titel ESF: bijdragen tot de ontwikkeling van de werkgelegenheid door inzetbaarheid, ondernemerschap, aanpasbaarheid en gelijke kansen te bevorderen, en.
Faillissementspreventie Oproep Wat? De oproep geeft via een wedstrijdprocedure steun aan projecten van werkgeversorganisaties, beroepsfederaties.
INFOSESSIE CLUBBEGELEIDING Gent 2 december Inleiding door dhr Philippe Mees, voorzitter VLG vzw -Verwelkoming -Uitgangspunt: -Tevredenheidsenquête.
10 tips Lees ook de Manpower White Paper!
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Onderwerpen Basel II Gevolgen voor ING Conclusies voor de Bank
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Fase I Fase II Fase IIIFase IVFull Service Brainstorm Brainstorm huidige situatie, ambities, opties, haalbaarheid Businessplan & franchiseconcept DocumentenscreeningExlpoitatie-begrotingCommunicatieplan.
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
Ondernemingsfinanciering 2
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
6 stappen in Risico management
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Credit Marketing 4e jaarcongres Credit Management
{ De corporate governance van innovatie Hans Strikwerda 1 17 september 2015.
Ondernemingsplanning in de praktijk Inleiding. Definitie van ondernemingsplanning De voorziening in, en de verdeling van de middelen van de onderneming.
Aankoop en distributie P.P.-opdracht TEAM Lukas Vandecruys Maxim Oeyen
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Energiekamer 1 WACC: overzicht Brattle fase 1: methodische keuzes –In de KBG van 14/11 is het memo besproken dat het Brattle rapport fase 1 én intern onderzoek.
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Nota Risicomanagement & Weerstandvermogen Verkennende bespreking Auditcommissie 20 november.
Het loopbaangesprek.
Het cultuurbeleid 2021 en verder
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
Transcript van de presentatie:

Hét uitgangspunt voor een evenwichtige dialoog met uw bankier

INLEIDING  Basel II akkoorden van de Europese Unie: inhoud en verplichtingen voor de banksector in België  Gevolgen voor de KMO sector in België

DOELSTELLINGEN  Mogelijk onbegrip en geschokt vertrouwen omzetten in een waardevolle relatie met de bankier  In kaart brengen van hoe de banken de business en risicomanagement technieken beoordelen van KMO’s  Bewustwording van wat banken beschouwen als goed “Corporate Governance” in KMO’s  Begeleiding bij informatieverstrekking aan de banken teneinde het risicoprofiel van de KMO regelmatig te actualiseren  Aandeelhouderswaarde creëren als gevolg van een optimalisering van de relaties tussen de KMO en zijn bankier

KNELPUNTEN  Banken onthullen hun interne beoordeling van de kredietwaardigheid van KMO’s niet  Beoordelingscriteria verschillen van bank tot bank  Er bestaat nog geen algemeen aanvaarde standaard benchmark voor KMO-risicobeheer

AANPAK VAN HET TEAM “BANKDIAGNOSE” FASE 1  Analyse van krediet- en waarborgsituatie  Opmaak van een algemene financiële doorlichting  Als blijkt dat er zich geen opportuniteit voordoet tot optimalisering van de bancaire situatie en/of relatie, neemt de opdracht van bankdiagnose hier een einde

AANPAK VAN HET TEAM “BANKDIAGNOSE” FASE 2  Mochten de door de bank gehanteerde rentetarieven en waarborgen niet in overeenstemming zijn met het risicoprofiel van de KMO, stelt “Bankdiagnose” voor om in dialoog te treden met de bankier  Doel: bekomen nieuwe voorwaarden en een meer evenwichtige bankrelatie

AANPAK VAN HET TEAM “BANKDIAGNOSE” FASE 1: inhoud  Inzicht in hoe de bank de KMO beoordeelt  Beoordeling van de door de bank gewaardeerde waarborgen  Financiële ratio-analyse en samenvatting SWOT  Toetsing kredietlijnen aan de korte- en lange termijn kredietbehoeften

AANPAK VAN HET TEAM “BANKDIAGNOSE” FASE 1: inhoud  Gesprek met de bankier (optioneel)  Rating m.b.t. door de bank gehanteerde risicoprofiel wordt vergeleken met de resultaten van onze analyse  Algemene conclusie

AANPAK VAN HET TEAM “BANKDIAGNOSE” FASE 2: inhoud  Onderhandelen met de bank over nieuwe voorwaarden  Aanpassingen aan de bestaande informatie-overdracht naar de bank  Mogelijke verruiming van competenties in de raad van bestuur  Begeleiden van de CFO in opmaak van specifieke boordtabellen  Indien vertrouwenscrisis, opstart van een bemiddelingsrol

CONTACT Contactpersonen: Roel Van Hollebeke, Manager Bankdiagnose (0478/ ) Philippe Meneve, Manager Bankdiagnose (0475/ )