Preventieve interventie: Lange-termijn effecten van vroege pedagogische interventies M. Van Aken & M. Riksen-Walraven © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
determinanten jeugd & overgewicht
Advertisements

Aspecten van evaluatieonderzoek
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
F. Juffer, M. Bakermans-Kranenburg
Opvoedingsondersteuning: Oudercursussen en lastige pubers
De invloed van voeding op hyperactief gedrag bij kinderen met ADHD
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Door Noëmie Tieghem 1BaSwC
Doelstellingen Formuleren
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Conferentie Paramaribo 23 mei 2008 HOE GEZOND IS SURINAME? Dr André Weel, bedrijfsarts en epidemioloog.
JONGEREN en DRUGS van kennismaking tot verslaving
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
Effecten van alcohol en kwetsbaarheid voor verslaving
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
‘it takes a village to raise a child’
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
De sensomotorische ontwikkeling van kinderen met een auditieve en visuele beperking (doofblind) en de rol van kinderfysiotherapie Masoud Salavati.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Focus op motivatie en communicatie
Voor- en Vroegschoolse Educatie: Probleem-analyse, oplossingsstrategieën en effectiviteit P.P.M. Leseman © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Ouder & Kind project Parkstad
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
OGW op de Firtel.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Opvoeding en pedagogiek
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Opvoeden.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Kind in ontwikkeling: het jonge kind
Les 5 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Pedagogische theorieën
(Ped)agogiek Werkcollege 4
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Groepsdynamiek 1.
Kind en omgeving Het individu in de context
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
(Ped)agogiek Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Internet interventie voor angst en depressie: de rol van begeleiding Eerste verkenning van resultaten Annet KleiboerAnnemieke van Straten Heleen Riper.
“GOEDE VOORNEMENS” NIET KUNNEN DOORZETTEN, HOE KOMT DIT NOU? BRIAN KOSTER TIMO VAN SAMBEECK.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 1.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Minder huisartsconsulten voor kinderen met koorts door voorlichting op het consultatiebureau: is dat mogelijk? Een systematische literatuurstudie. KKB.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Ontheming: wat werkt en wat helpt?
Opvoeden met Stephen Coveys 7 eigenschappen
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
Transcript van de presentatie:

Preventieve interventie: Lange-termijn effecten van vroege pedagogische interventies M. Van Aken & M. Riksen-Walraven © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 12

Lange-termijn effecten van vroege pedagogische interventies Inleiding Historie Empirie Toekomst Weliswaar relevant, maar uiterst bescheiden Effectiviteit afhankelijk van veel factoren binnen het kind (sexe, temperament) binnen de context (kenmerken gezin, buurt) Effecten lijken vrij snel uit te doven © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 12

Interventiestudie Riksen-Walraven (1978) Inleiding Historie Empirie Toekomst Gericht op twee gebieden: Cognitief capaciteit tot informatieverwerking invloed hoeveelheid en variëteit van stimulatie door opvoeder Motivationeel competentie-motivatie invloed responsiviteit (aansluiting) van stimulatie door opvoeder © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 12

Design interventiestudie Riksen-Walraven (1978): Inleiding Historie Empirie Toekomst 2 x 2 factorieel design 100 kinderen, random toegewezen aan vier groepen: Geen interventieprogramma Stimuleringsprogramma (S) Responsiviteitsprogramma (R) Gecombineerd programma (SR) Pretest - posttest © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 12

Effecten van programma’s (meting op 12 maanden) Inleiding Historie Empirie Toekomst Deelname aan Stimuleringsprogramma (S) opvoeders stimuleerden meer hun kinderen verwerkten sneller informatie Deelname aan Responsiviteitsprogramma (R) opvoeders waren responsiever hun kinderen waren meer gemotiveerd om de omgeving te exploreren © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 12

Lange-termijn effect (meting op 12 jaar) Inleiding Historie Empirie Toekomst Deelname aan Stimuleringsprogramma (S) had geen lange-termijn effect Deelname aan Responsiviteitsprogramma (R) had bij meisjes een effect op ego-veerkracht, i.h.b. op competentie en stressbestendigheid © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 12

Gedachten over de mogelijke werking van deze programma’s over langere termijn Inleiding Historie Empirie Toekomst Er is iets veranderd in de kinderen, dat doorwerkt tot op 12 jaar Door competentie-motivatie is een positieve spiraal in gang gezet, of De periode tussen 9 en 12 maanden is een gevoelige periode voor de ontwikkeling van de hersenen, daar heeft het programma blijvende invloed op gehad Er is iets veranderd in de opvoeders, dat doorwerkt totdat de kinderen 12 jaar zijn Er is iets veranderd in de relatie tussen opvoeder en kind, dat doorwerkt tot het kind 12 jaar is © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 12

Kanttekeningen Inleiding Historie Empirie Toekomst Aandacht voor andere opvoeders of contexten is belangrijk Uitdovingeffecten: Kunnen we wel zoveel verwachten van eenmalige vroege interventies? Moeten we niet veel meer streven naar langdurende continue begeleiding? © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 12